С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 4 сеп 2018, 16:00, 10390 прочитания

БНТ с ново графично лого

То ще бъде официално представено след една седмица, но около това вече има напрежение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От началото на новия есенен телевизионен сезон БНТ ще има нова графична визия. Официално тя ще бъде представена на 10 септември, но на ключови места из София вече има билбордове, които рекламират новата опаковка на БНТ със слогана - "Първата програма". Билбордовете са част от т.нар. тийзър кампания, която ще продължи няколко дни, преди да бъде показана новата идентичност на държавната телевизия.

Проекти за нов графичен знак се приемаха до 5 юли 2018 г. В момента на сайта на БНТ не са обявени кандидатите и класирането им в обявения конкурс, както и мотивите, с които е избран победителят в конкурса. От обществената телевизия не обявяват и стойността на поръчката, тъй като става дума за договорни отношения между две компании.


Още когато БНТ обяви, че има намерение да смени графичната си визия, от професионалната общност последваха критични коментари и в крайна сметка се състоя кръгла маса, на която да бъдат обсъдени идеи за предстоящата промяна.

Победителят в конкурса е...

Върху концепцията за нова визия на БНТ, част от която се вижда по билбордове в София, е работило дизайнерското студио Formschlag, базирано в Берлин. Негов създател и вдъхновител е българинът Николай Тонков, който близо четвърт век живее и работи в Германия. В България той стана популярен с проекта си от 2013 г. за дигитално визуално представяне на България - Like.Bulgaria.



До проекта се стигна, след като още в началото на юни БНТ обяви конкурс за нов графичен знак - основно лого на телевизията, и още четири емблеми за отделните й програми. В заданието се казва, че логото на БНТ трябва да бъде в основата на корпоративната идентичност на телевизията и да символизира обществената ѝ функция, нейните традиции и цели като национална институция и най-обективен източник на информация.

Последната промяна в корпоративната визия на БНТ се случи през 2008 г. при управлението на Вяра Анкова. Тогава като визуална идентичност на телевизията се наложи познатото и до днес червеното "кубче" с графиката-антена на Стефан Кънчев като основно лого и вариации в зелено и синьо за каналите БНТ2 и БНТ Свят.

Критичен ъгъл към конкурса

Няколко доказани дизайнери, станали част от работна група, която да консултира обявения от БНТ конкурс, сигнализираха за проблеми около него. Те публикуваха и отворено писмо в социалната мрежа facebook, за да обяснят в какво се състоят те. В работната група влизат: графичният дизайнер и преподавател в Националната художествена академия Филип Бояджиев, графичният дизайнер Филип Попов, графичният дизайнер, илюстратор и автор на шрифтове Кирил Златков и други техни колеги (виж карето в края на текста с имената на всички).

В него те обръщат внимание, че начинът, по който от БНТ са формулирали заданието, и заложеният едномесечен срок за представяне на проектите са смутили професионалната общност и са предизвикали бурни реакции. В няколко точки те описват и основните проблеми в обявеното задание:

1. Липсваха заявени причини за смяната на логото, без формулиране на визия за телевизията, без ключови послания и цели за развитието на медията.

2. Заданието беше само за "лого", а не за цялостна корпоративна идентичност, която да включва всички структурни и визуални елементи за една национална телевизионна медия.

3. Липсваха задължителните технически параметри на заданието, необходими за имплементацията на корпоративната визия в различните канали за комуникация.

4. Нереалистични за такава сложна и многопластова задача бяха както обявеният срок от 1 месец (от 5 юни до 5 юли 2018 г.), така и времето за нейната имплементация (до 1 септември 2018 г.).

5. Нямаше обявено жури и, още по-лошо, нямаше експертно жури – задължително условие за постигането на качествен резултат.

6. Не бяха обявени финансови рамки – нещо неприемливо за конкурс от такъв мащаб.

7. Конкурсът беше отворен за всички желаещи, независимо от тяхната професия – неприемливо условие за повечето професионалисти от бранша. Това доказват и резултатите от конкурсите за туристическо лого на България (2013) и лого на европредседателството (2017).

Групата дизайнери припомнят, че след възникналата полемика около обявения конкурс за нов графичен знак на БНТ Съюзът на българските художници (СБХ) стана домакин на среща (7 юни 2018 г.) между гилдията и ръководството на БНТ.

На нея присъстваха утвърдени графични дизайнери, преподаватели по визуална комуникация, студенти, журналисти както от БНТ, така и от други медии. На дискусията дойде и генералният директор и председател на УС на БНТ Константин Каменаров, както и директорът на дирекция "Маркетинг и комуникации" Герасим Славов. По тяхна оценка срещата е преминала под знака на добрия тон и след като били чути аргументите на дизайнерската гилдия, представителите на телевизията изказали благодарности за загрижеността. Резултатът от срещата бе и създаването на нашата работна група от няколко дизайнери и специалисти, които да помогнат на БНТ да проведе един истински успешен конкурс.

На 13 юни последвала среща на "Сан Стефано", на която били предложени следните стъпки за провеждане на адекватен конкурс:
1. Прекратяване на обявения конкурс поради липса на коректно и максимално точно задание.

2. Затваряне на конкурса до 5 селектирани участници, доказали професионализма си в подобни проекти.

3. Разширяване на конкурса до такъв за цялостна корпоративна идентичност, която да включва всички структурни и визуални елементи за една национална телевизионна медия:
• лого, логотип, избор на корпоративни шрифтове; корпоративни цветове, шапки на основните информационни модули и вътрешните продукции, брандиране на всички визуални носители, свързани с БНТ;
• разделяне на корпоративната идентичност за екран и за печатни медии ;
• определяне на параметри за уеб представяне на БНТ с отделните подканали;
• изисквания за мобилните версии на уебсайта на БНТ;
• стратегия за презентация в социалните медии;
• стратегия за рекламната кампания, свързана с презентирането на новата корпоративна визия.

4. Назначаване на експертно, хонорувано жури.

5. Списване на коректно и максимално точно задание и планиране на няколко срещи на терен, за да може кандидатите да почерпят вдъхновение и ноу-хау от реалните казуси в телевизията.

6. Адекватен бюджет за награден фонд в рамките на минимум 30 000 лв.

7. Дефиниране на етапите за ребрандиране на телевизията и реалното им времево изражение.

8. Определяне/назначаване на специален координатор от БНТ, който да отговаря на изникнали въпроси и да подпомага кандидатите с ресурси, които са им нужни.

9. Последващо назначаване на арт директор на телевизията, който да следи за качественото и правилно имплементиране на резултата от конкурса.

Работната група прави тези предложения със съзнанието, че те могат да не бъдат изпълнени стопроцентово. За нейно учудване обаче ръководството на телевизията приема всички с изключение на едно – спирането на вече обявения преди две седмици непрофесионално списан конкурс. От БНТ настояли, че нямат правна основа, за да прекратят обявения конкурс. На това твърдение работната дизайнерска група реагира негативно. В отвореното си писмо те отбелязват, че "поради гореспоменатите проблеми в обявения конкурс за лого експертната група предложи на маркетинговия директор Герасим Славов да се започне с работата по списване на задание за цялостна визуална идентичност на БНТ след приключването на обявения конкурс (5 юли)", се казва в писмото. На това предложение Славов реагирал позитивно и ги увери, че веднага след тази дата ще ги информират за резултатите от журирането и ще може да се пристъпи към изготвянето на професионално задание. След това комуникацията между двете страни прекъсва.

В отвореното си писмо дизайнерите настояват, че е притеснителен фактът, че ръководството на телевизията е поело сериозни ангажименти към работната им група, които не спази. "Притеснително е, че дори не бяха обявени резултатите от "конкурса", както беше официално заявено, а сега дори и да го направят, ще е твърде късно. Най-притеснителното е, че БНТ като национална телевизия трябва да бъде еталон за качествени практики, да възпитава в добър вкус, показвайки високи примери на професионализъм. Ще оставим на Вас да прецените дали това е така", завършва отвореното писмо.

На сайта на телевизията можете да видите как се е променяло логото през годините.
Кой е Николай Тонков:
Роден е през 1969 г. в София, възпитаник на столичната Художествена гимназия. Завършва "Визуални комуникации" в Берлин и през 1997 г. основава своя компания, която специализира в областта на графичния дизайн и изграждането на корпоративна идентичност. Живее между Германия и България и работи с независими творци от всички краища на света.
Екипът на Николай Тонков е работил над визуалните концепции на NOVA телевизия, NOVA+, TV7, RE:TV, румънската KANAL D. "Formschlag" са разработвали брандинга на VIVACOM, EUROFOOTBALL, БГ РАДИО и множество други престижни компании.
Николай Тонков е един от младите български лидери, представени в кампанията на "40 на 40".
Работната дизайнерска група включва:
Филип Бояджиев, графичен дизайнер и преподавател в НХА
Антон Стайков, заместник-председател на СБХ, преподавател в СУ
Милена Вълнарова, графичен дизайнер
Филип Попов, графичен дизайнер
Свобода Цекова, графичен дизайнер
Ботьо Николчев, шрифт дизайнер
Анна Симеоноф, графичен дизайнер
Кирил Златков, графичен дизайнер, илюстратор, автор на шрифтове

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рекламните инвестиции в България продължават да растат Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

18 апр 2019, 685 прочитания

България стои стабилно на европейското дъно по свобода на медиите 3 България стои стабилно на европейското дъно по свобода на медиите

Неефективното правосъдие и корупцията са ключови пречки пред българската журналистика според годишния доклад на "Репортери без граници" за 2019 г.

18 апр 2019, 1264 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Борбата с фалшивите новини е изгубена битка

Но има още начини да спечелим войната

Умното бъдеще на градовете

Парите ще се концентрират в местата, които се управляват интелигентно, с помощта на технологиите

Най-мразената наредба на НАП

Според бизнеса само удължаването на сроковете не стига, нужни са и промени за по-прости и приложими правила

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Разделени американски щати

Два романа на известни автори излизат на български - за Америка на големите градове и Америка на малките безвременни места

Фондации канят

Частните арт фондации успешно се конкурират с водещи музеи и галерии в света и привличат все повече публика