С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 7 сеп 2018, 11:37, 3296 прочитания

Борбата с фалшивите новини е изгубена битка

Но има още начини да спечелим войната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 септември)

Huawei в света на рекламата; Промени в програмната схема на сутрешния блок на БНТ; Министерството на туризма ще рекламира България с 60 хил. лв. по време на голф турнир; Удължиха срока за подаване на заявки в рекламния конкурс на БАР и др.

4 сеп 2018

Huawei в света на рекламата

За комуникационната стратегията на Huawei по света разказва глобалният маркетинг директор Йонганг Цу пред "Капитал"

31 авг 2018
Благодарение на мащаба, неограниченото финансиране, различните геополитически цели и глобалния провал в управлението дезинформацията изглежда невъзможна за удържане.

Ето пет причини защо борбата с фалшивите новини е изгубена битка.

1. Увеличаващата се разликата между обема и възможностите за обработка на информацията.

Всеки ден около 100 млн. вида информация стават част от световната мрежа. Получих подобна приблизителна бройка от двете организации, които постоянно измерват потока на информация - Facebook и Feedly, най-големия и дълбок агрегатор на новини. Половината от този поток от информация е на английски език. Дори ако приемем, че 90% от него са излишни, остават 5 млн. елемента, които на теория би трябвало да бъдат проверени.

Към момента най-добрият и единствен начин за отстраняване на фалшива информация е ръчната проверка на фактите. Възможностите за обработка на професионалистите, проверяващи фактите, обаче стигат до едва няколко хиляди статии на месец. Това не означава, че ръчната проверка на фактите е безполезна. Точно обратното. Тя е повече от всякога необходима, обикновено е добре изпълнена, а нейното въздействие върху общественото мнение далеч надхвърля всякакви количествено измерими мерки.



2. Технологичният прогрес определено е на страната на фалшивите новини.

Днешният най-нов и плашещ термин е "фалшиво надълбоко". Това е възможността да накараш някой да каже нещо в променено видео. Откъсът от текста на Раян Ресник от Vox представлява идеален бекграунд.

"През април BuzzFeed публикува демонстрация с участието на актьора и режисьор Джордан Пийл. Използвайки FakeApp, същият инструмент, използван при смяна на лицата на знаменитости в порновидеа, BuzzFeed взе стар видеоклип на президента Обама и размени устата му с тази на Пийл, който имитира Обама. Тези "дълбоко фалшива" информация може да бъде генерирана със свободно достъпен софтуер. Това е действие на живо - и невероятно реално.

И технологията се развива бързо. Във видеоклипа Пийл играе - чрез софтуера за размяна на лица - като кукловод с лицето на Обама. Не много отдавна този тип софтуер се е ограничавал до прехвърлянето на прости изражения на лицето и движения на устата от актьор към фалшиво видео. Сега софтуерът може да отчете широкообхватни движения на главата и очите без видно изкривяване."

За да обобщим, може да очакваме, че този вид експеримент ще се превърне в нещо нормално в бъдещите политически кампании. "Дълбоко фалшивите" новини ще причинят огромни щети, преди да излязат на показ.

3. Хипертаргетиране

Следващите изборни надпревари, особено в САЩ, ще имат големи предимства заради подобренията на новите възможности за таргетиране на съобщения както по точност, така и по обем. Ето припомняне от президентската кампания през 2016 г. в текст на Bloomberg:

"Тръмп имаше 5.9 млн. различни версии на реклами по време на президентската кампания и бързо ги тества, за да разпространи онези, които ангажираха най-много аудиторията във Facebook. Клинтън проведе 66 хил. различни вида реклами в същия период."

По време на работата ми в "Станфорд" разговарях с много хора за тези тенденции. Те се обединиха около едно твърдение: следващата генерация технологии, използвани в политиката, ще бъде огромен скок напред с много по-добра способност да таргетират хората. Вместо да говорят с няколко конкретни социални групи, следващите кампании ще достигат до всеки от 156-те млн. регистрирани гласоподаватели в САЩ с персонализирани съобщения.

Хипертаргетирането може да увеличи разпространението на фалшиви новини по две причини. Едната е, че границата между силната политическа пропаганда и фалшивите новини е тънка – в този смисъл президентската кампания през 2016 г. е предупреждение. Втората - лъжата, представена по персонализиран начин, вероятно ще бъде по-ефективна и по-малко видима, отколкото явна лъжа, публикувана в Twitter; така ще има дълготраен ефект.

4. Неограничени ресурси

Грешната информация ще продължи да бъде захранвана от достъпа до огромен обем ресурси. В Европа и Азия парите и ноу-хау ще дойдат съответно от Русия и Китай. И при двете има авторитарни режими с геополитически интереси. Москва няма да спре да се опитва да разруши Европа, като отслаби нейните институции и благоприятства появата на популистки и приятелски правителства. Досега тя работи отвъд очакванията.

Експерт по външната политика ми каза, че в Азиатско-Тихоокеанския регион Китай преследва същата цел. Демократичните страни като Австралия са на горещия стол, каза той.

Освен превъзходство в технологиите САЩ ще водят консолидирането на дезинформацията и по друга причина - политически разходи. През 2016 г. двете водещи партии изразходваха около 18 долара в различни послания за всеки, който е гласувал. Това е десет пъти повече, отколкото разходите за гласоподавател на президентските избори във Франция година по-късно.

През 2020 г. по-голяма част от тези средства ще отидат за внедряването на технологии като изкуствен интелект и хипертаргетиране за по-нататъшно разпространение на манипулирана информация.

5. Провалът на американското и европейското лидерство

Странното политическо лидерство на Америка не помага. Това е подценяване. Страната преживява разрушителен президент, който е постоянен лъжец. Подобно на предизборната кампания преди две години, президентството на Тръмп е изградено на постоянна лъжа, както скоро предаде екипа по проверка на фактите на Washington Post:

"Когато за пръв път стартирахме този проект за първите 100 дни на президента, той имаше средно 4.9 твърдения на ден. Но средният им брой продължава да нараства с времето, в което Тръмп е начело. В действителност през юни и юли президентът средно имаше 16 твърдения на ден. С други думи, през първата си година като президент Тръмп е направил 2140 лъжливи или подвеждащи твърдения. Сега, само шест месеца по-късно, той почти ги е удвоил.

Това има пряко въздействие върху способността на изпълнителната власт да се справи с проблема с невярната информация. Както бе припомнено от професор Франсис Фукуяма от "Станфорд", когото интервюирах през май:

"Мисля, че президентът на САЩ, в момента господин Тръмп, е най-големият доставчик на фалшиви новини от всички в САЩ и затова е много трудно да си представим, че администрацията му би се съгласила с регулаторен режим, който да направи по-трудно за него да изплюва всички тези неща, всички глупости, които той излива редовно. [Подробна регулация] просто няма да се случи".

В същото време Белият дом обвинява всички свои противници и опоненти за разпространението на фалшиви новини. Освен това американският президент е очарован от диктатори: Владимир Путин, Ким Чен Ун или Родриго Дутерте (двама от тях - руският и филипинският, използваха по свой начин социалните медии, единият като инструмент за външна политика, а другият, за да си осигури вътрешно сцепление). Това не дава никаква надежда за разрушаване на дезинформацията.

Що се отнася до Европа, тя не успя да приеме ролята си на главен регулатор на данните. Със забележителна последователност бюрократите в Брюксел продължават да се стремят към неправилната цел.

Те многократно осъждаха Google за нарушения, които обикновено навършваха 10 години; искат да принудят Apple да върне милиарди данъци в Ирландия - докато правителството не иска нищо. Воден от Германия, ЕС разработи правила за неприкосновеността на личните данни, чиито ефекти са несигурни за защитата на потребителите, а раздразнението е очевидно. Но лидерите на ЕС тепърва ще обръщат внимание и на лошото влияние на Facebook върху демократичните системи, намалявайки политическите реклами например.

Фредерик Филу e автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. "Капитал" публикува текста с неговото разрешение.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Историите на успeха не са точно приказки Историите на успeха не са точно приказки

Coca Cola&Noble Graphics, кампания "Бутилка заВръщане"

21 сеп 2018, 79 прочитания

Рекламната тирада на Nike Рекламната тирада на Nike

Новото рекламно лице, състезателят по американски футбол Колин Каперник, заплаши репутацията на спортния бранд

21 сеп 2018, 369 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
PR специалисти представиха платформа за анализ на кризисни комуникации

Проектът е дело на Любомир Аламанов, доц. д-р Александър Христов и Даниел Киряков

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

#ДжиПиГейт - обръчът от консултанти, оценители и изпълнители в действие

Мрежа от свързани хора и фирми подготвя, оценява и изпълнява обществени поръчки, свързани с еврофондовете

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете