Унгарската авантюра на Красимир Гергов

Рекламният консултант вече държи 75% от базираната в Будапеща агенция 1080p

Красимир Гергов насочва интересите си извън българския рекламен пазар
Красимир Гергов насочва интересите си извън българския рекламен пазар    ©  Цветелина Белутова
Красимир Гергов насочва интересите си извън българския рекламен пазар
Красимир Гергов насочва интересите си извън българския рекламен пазар    ©  Цветелина Белутова

През годините Красимир Гергов е имал интереси в най-различни сектори - медии, реклама, голф, имоти, галерии, като бизнесът му беше фокусиран основно в България. Последната му сделка обаче разкрива, че амбициите му се простират и в Централна Европа. През юли медийният и рекламен консултант е придобил компания на унгарския пазар - 1080p, която е сред популярните творчески и медийни агенции в сектора и има отличия от местни рекламни фестивали.

Какво включва сделката

Пред специализираното унгарско списание Marketing & Media управляващият съдружник в 1080p Золт Урбан потвърждава транзакцията и коментира, че "целта на придобиването е желанието да бъде изградена група от агенции, които да предлагат иновативно мислене и интегрирани услуги". В интервюто той споменава, че Гергов присъства и на чешкия рекламен пазар. В унгарските медии няма информация за цена на сделката. Интересите на Красимир Гергов за експанзия в региона не са коментирани в български медии и бизнесменът държи в тайна действията си. До редакционното приключване на този брой на "Капитал" Гергов не отговаряше на мобилния си телефон.

Преди навлизането на новия акционер рекламната агенция 1080p има двама собственици: компанията с широко рекламно и комуникационно портфолио Dynamo Kommunikáció (в която дялове държат двама - Балаш Девени и Тамаш Кадар, който пък е изпълнителен директор на известния Sziget Festival), и Золт Урбан. Гергов придобива първо дела на Dynamo Kommunikáció, а после и половината от участието на Урбан и с днешна дата притежава 75% от 1080p. Управител на компанията остава Урбан, който пък запазва 25%.

Агенция 1080p е от средноголемите играчи на унгарския пазар. Тя е класическа рекламна и медийна агенция, но понякога предлага и творчески решения на клиентите си. В момента официалният сайт на агенцията е в процес на подновяване, но от стария се вижда, че сред досегашните й клиенти са брандове като Metro, Royal Vodka, National Geographic, Elle, Marie Claire и др.

Управителят Золт Урбан е президент на Унгарската рекламна асоциация (MRSZ). Вторият му мандат изтича тази есен, но според унгарските медии, ако не се намери друг по-добър кандидат за президент, той може да запази поста.

Красимир Гергов пък е основател на еквивалента на MRSZ тук - Българската асоциация на рекламните агенции. Днес е заместник-председател на асоциацията на комуникационните агенции (БАКА), наследник на асоциацията на рекламните агенции.

Защо се прави придобиването

Желанието на Гергов да навлезе на по-голям и по-развит пазар от българския е логично. По данни на Унгарската рекламна асоциация (MRSZ) разходите за реклама в Унгария през 2017 г. са нараснали с 11.5% в сравнение с миналата година до 241 млрд. форинта (740 млн. евро). Инвестиците в онлайн реклама са нараснали с 16.4% през годината и са 76.8 млрд. форинта (236 млн. евро), а разходите за телевизионни реклами са се увеличили със 7.5% до 60.2 млрд. форинта (185 млн. евро). Рекламните разходи в печатни медии също растат - с 18.5% на 38.3 млрд. форинта (118 млн. евро). Урбан коментира неотдавна, че държавните разходи за реклама през миналата година са над 40 млрд. HUF (123 млн. евро).

За сравнение - рекламният пазар в България през 2017 г. е нараснал с 8% и достига близо 370.3 млн. лв. (189.2 млн. евро) нетни инвестиции по данни на Българската асоциация на комуникационните агенции. Най-голям дял от медия микса продължава да държи телевизията, която привлича близо 60% от рекламните инвестиции, което се равнява на 220.2 млн. лв. (112.5 млн. евро) нетни вложения.

Една от вероятните причини за придобиването на унгарската 1080p е и желанието на Гергов да се опита да изгради класическа мрежа от агенции в региона. През есента на 2013 г. той купи рекламната агенция на вече бившия кмет на Белград и лидер на сръбската Демократическа партия Драган Джилас - Direct media. Тогава компанията бе лидер на пазара с годишни приходи от 67 млн. евро. След сделката под бранда Direct media функционира агенция и на българския пазар - "Директ медия Крес". Тази година в конкурс, обявен от българската държава, за туристическа реклама на страната на стойност 7 млн. лв. бяха класирани пет агенции. Една от тях е именно "Директ медия Крес". Тя ще проведе кампанията на регионалните пазари - Гърция, Сърбия, Турция, Македония и Румъния, при цена от 1.73 млн. лв. Компанията е част от групата "Direct Media Group България", собственост на Красимир Петков, но индиректно свързана с Красимир Гергов.

Красимир Гергов е президент на рекламна агенция "Крес" – една от първите български компании за пълно рекламно обслужване. Свързван е още с медиашопа "Пиеро 97", а до неотдавна имаше влияние и в още няколко рекламни агенции на българския пазар. Гергов е партньор в JCDecaux, една от големите мрежи за външна реклама в България, според личния му сайт www.guergov.com, макар че официално той продаде дружествата си "Вал София" и "Каут ов хоум" през 2011 г. на френската група. Гергов е миноритарен собственик в най-гледаната българска телевизия bTV, собственост на американската компания Central European Media Enterprises (CME).

Последно името на Гергов беше споменато в две сделки на медийния пазар. В началото на годината, когато създателите на "Би Ай телевизия" (Bulgarian International Television - BiT), братята Павел и Румен Вълневи, съобщиха, че вече не са собственици на канала, няколко дни по късно стана ясно, че са продали телевизията на свързвана с Гергов компания - "Интерактив ТВ системс България". Месец по късно пък "Телевизия Европа" придоби радио "Новините сега", собственост на близката до медийния консултант Красимир Гергов "Оберон радио макс".

Още от Капитал