Кои държави са най-скъпите търговски марки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кои държави са най-скъпите търговски марки

Кои държави са най-скъпите търговски марки

България се нарежда във втората половина на класацията

3974 прочитания

© Анелия Николова


За поредна година британската консултантска компания Brand Finance публикува доклад, в който представя класация на най-скъпите държави като търговски марки по света. Не е изненада, че САЩ през последните години заемат първото място в топ 100 на брандовете на страните. България попада във втората половина на класацията и макар за 2018 г. да се изкачва с четири места до номер 70, това е едно от ниските представяния на страната ни от 2015 г. (топ 10 на класацията може да видите в таблицата).

Според доклада на Brand Finance туризмът силно се влияе от това колко силен е брандът на държавите, а стойността на търговската марка измерва и репутацията им основно сред институционалните инвеститори. Именно заради това изследването на консултантската компания стъпва върху няколко различни показателя, чрез които дава конкретна стойност на всяка държавна търговска марка. Сред тях са например колко силен е брандът в няколко основни направления: продукти и услуги, инвестиции и общност, какви са размерът на БВП и икономическият риск на страната (повече за методологията вижте в карето).

Къде е България

Тази година България се нарежда отново във втората половина на класацията със стойност на бранда в размер на 54 млрд. долара, което е с 15% повече в сравнение с 2017 г. и ни поставя на 70-о място. Това увеличение ни дава преднина с 4 позиции, но далеч не е най-доброто представяне на страната ни. В доклада на Brand Finance от 2015 и 2016 г. търговската марка на България е на 64-о място в света, тогава обаче на стойност 49 млрд. долара.

Тази година ни предхождат брандовете на страни като Мароко (69-о място), Украйна (60-о място), Нигерия (50-о място), Румъния (45-о място) и Турция (34-о място). След нас остават Сърбия, Хърватия, Кипър, а на последно място е Хондурас.

Световните първенци

Най-скъпият бранд за поредна година е този на САЩ, оценен на 25.9 трлн. долара, което е с 23% повече в сравнение с данните от 2017 г. Високите стойности от Brand Finance обясняват с бързия растеж на американската икономика и наред с БВП увеличение има и в продажбите, строителството, автомобилната индустрия и др. "Доближавайки се до своята трета година в Белия дом, негативното възприятие към личния бранд на Доналд Тръмп не оказва влияние в дългосрочен план на марката на САЩ", казва в доклада Дейвид Хай, изпълнителен директор на Brand Finance.

При второто и третото място в класацията, които имат повече от два пъти разлика със САЩ, също няма промени. Там се нареждат съответно Китай с 12.8 трлн. долара и увеличение от 25% и Германия с бранд на стойност 5.1 трлн. долара, с 28% ръст спрямо 2017 г. Второ място на Китай от Brand Finance обясняват с бързото развитие на Пекин и Шанхай, с тяхната инфраструктура на световно ниво и високо образована работна сила. Големият ръст в стойността на бранда на Германия обясняват с факта, че страната е сред движещите сили на Европейския съюз и има все по-ключова роля на глобалната икономическа и политическа сцена.

Методология на Brand Finance

При определяне на стойността на търговските марки на държавите от Brand Finance разглеждат 4 различни групи показатели. В първата от консултантската компанията измерват силата на бранда на страната на база три основни категории данни – "Продукти и услуги", където влизат данни за държавното управление, пазара и туризма, "Инвестиции" – отново с фокус върху държавното управление, пазара и уменията на работната ръка, както и "Общност", където се разглеждат корупцията, съдебната система, сигурността и др.

Вторият показател, на който се базира изследването, са разходите на компаниите за ползването или придобиването на лицензи, патенти и др. Сред показателите са също БВП и икономическият риск на държавите.

За поредна година британската консултантска компания Brand Finance публикува доклад, в който представя класация на най-скъпите държави като търговски марки по света. Не е изненада, че САЩ през последните години заемат първото място в топ 100 на брандовете на страните. България попада във втората половина на класацията и макар за 2018 г. да се изкачва с четири места до номер 70, това е едно от ниските представяния на страната ни от 2015 г. (топ 10 на класацията може да видите в таблицата).

Според доклада на Brand Finance туризмът силно се влияе от това колко силен е брандът на държавите, а стойността на търговската марка измерва и репутацията им основно сред институционалните инвеститори. Именно заради това изследването на консултантската компания стъпва върху няколко различни показателя, чрез които дава конкретна стойност на всяка държавна търговска марка. Сред тях са например колко силен е брандът в няколко основни направления: продукти и услуги, инвестиции и общност, какви са размерът на БВП и икономическият риск на страната (повече за методологията вижте в карето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK