С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 окт 2018, 17:47, 4970 прочитания

Законът на Пеевски за медиите безпрепятствено мина през медийната комисия

Очаква се следващата седмица да бъде окончателно приет на второ гласуване в пленарната зала

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С пълно единодушие мина през парламентарната комисия по култура и медии второто четене на проекта за промени в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, внесен от депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева. Проектът, станал известен като "медийния закон на Пеевски", бе гласуван необичайно бързо и безпрепятствено - без допълнителни обсъждания и въпроси всички текстове бяха гласувани "ан блок" и подкрепени от всички 10 присъстващи депутати.

Като вносител и член на медийната комисия депутатката Велислава Кръстева изрази надежда, че законопроектът ще влезе следващата седмица за гласуване в пленарната зала.



Промените: ежегодно деклариране на всяко финансиране

В основата на предложените промени в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения стои въвеждането на задължение за доставчиците на медийни услуги, в т.ч. печатни, електронни и онлайн медии, да декларират ежегодно до 30 юни всяко получено финансиране в предходната календарна година, включително заеми и банкови кредити, както и безвъзмездно получаване на парични средства и имущество. На деклариране полежат размерът на финансирането, основанието за предоставянето му, както и данни за лицето, което го е предоставило. Според проекта "финансиране" е всяко безвъзмездно получаване на парични средства или имущество и/или всяко друго получаване на парични средства, независимо от използваната правна форма, извън приходите от обичайна дейност на доставчика на медийни услуги, както и всички получени заеми извън банковите кредити.

Депутатите от ДПС предлагат още в декларацията да се посочва стойността на всички договори, сключени през предходната година с държавни и общински учреждения и дружества с такова участие, с политически партии, в резултат на обществени поръчки, както и рекламни договори с лица, осъществяващи дейност, подлежаща на регулация. Предвижда се още да бъде декларирано и финансирането от европейски фондове за предходната година.



Вносител: Глобите не са, за да се събират, а да служат за превенция

Декларациите ще се публикуват в регистър, поддържан от Министерството на културата. При забавяне, неподаване на декларация или обявяване на неверни данни се предвижда санкция от 10 до 15 хил. лева. Глобата за повторно нарушение е от 20 до 30 хил. лева. Когато нарушителят не може да бъде установен, Министерството на културата ще уведомява Министерството на вътрешните работи. При общественото обсъждане на законопроекта през септември част от представителите на по-малките и регионалните медии обърнаха внимание, че размерът на глобите е голям и може да доведе до фалити на малки медии. Според Велислава Кръстева вносителите на законопроекта имат сериозни аргументи за тези глоби. "Те са такива не за да се събират, а да послужат като превенция срещу неспазването на закона", коментира тя пред "Капитал".

Проектозаконът задължава всички доставчици на медийни услуги - печатните, електронни и онлайн, да декларират пред министерството и информация за действителния собственик, както и дали той е лице, заемащо публична длъжност, и дали спрямо него има влязла в сила присъда.

Отделно от това е предвидено задължение да се декларира и лицето, което фактически контролира съдържанието на медийната услуга и редакционната политика, ако то е различно от собственика.

Текстовете предвиждат също така и разпространителите на печатни издания да декларират в Министерството на културата действителния си собственик, както и броя на обекти за продажба на дребно. Ако някой от разпространителите държи 1/3 и повече от всички обекти, ще се праща информация в Комисията за защита на конкуренцията. Санкциите за неподаване на декларация и за невярна информация ще са от 10 до 15 хил. лева при първо нарушение, и от 20 до 30 хил. лева - за повторно.

През последните години депутатът от ДПС Делян Пеевски постепенно разкри собствеността си в няколко медии (преди това част от тях бяха собственост на майка му и бяха придобити със заеми от фалиралата КТБ). Става дума за вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач", "Борба". Преди две седмици депутатът обяви, че ще прехвърли медийния си бизнес на фондация, но ще помага на изданията материално. В този смисъл един от ефектите на закона ще е да "изсветли" медийния бизнес на Пеевски, като изключи възможността да се проследява назад във времето съдбата на кредитите, с които са финансирани медиите му.

Един от принципните въпроси около законопроекта е, че тази материя е неприемливо да бъде уреждана в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, който има друг предмет, а също така няма отношение например към електронните медии. Това бе заявено в становища на министъра на културата и на Народната библиотека "Кирил и Методий" от лятото. В проекта, гласуван за второ четене, се прави опит да се преодолее това, като в заглавието на закона се дописва "и за обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги".

Доклад с последните промени по Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения виж в прикачения файл вляво.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 1120 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 5113 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Само един удар на рекламния тъпан

Едно сребърно отличие спечели българска агенция на международния конкурс Golden Drum. "Капитал" разговаря с президента на конкурса Мойча Брисчик

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10