С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 ное 2018, 15:22, 3284 прочитания

Парламентът окончателно прие закона на ДПС за медиите

Проектът, внесен от Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева, изисква деклариране на финансирането, но занапред

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Медиите ще трябва всяка година да декларират финансирането си, реши днес Народното събрание. С гласовете на управляващата коалиция - ГЕРБ и "Обединени патриоти", на ДПС и партия "Воля" беше приет окончателно медийният законопроект, внесен от четирима депутати от ДПС - Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева. Вносителите твърдят, че целта на законопроекта е да се направи прозрачна собствеността на медиите чрез изсветляване на финансирането на медиите и "действителните" им собственици. Тези заявки на добри намерения обаче бяха посрещнати със скептицизъм основно заради участието на Пеевски като вносител, който не декларира конфликт на интереси в качеството си на издател, както и заради факта, че изсветляването на финансирането на медиите не включва историята на банковите кредити от фалиралата КТБ, чрез които бе създадена медийната империя на депутата.

Единствено депутатите от БСП гласуваха против закона с аргумента, че той няма да доведе до реално изсветляване на действителните собственици.


Резултатът от гласуваните днес промени е един хибриден закон - досегашният закон за задължително депозиране вече ще се казва Закон за задължителното депозиране на печатни и други произведения и за обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги. Според новото му съдържание разпространителите и доставчиците на медийно съдържание се задължават да декларират ежегодно пред Министерството на културата всяко получено финансиране - заеми, банкови кредити, дарения на парични средства и имущество, както и данни за лицето, което е в основата на финансирането им. Предвижда се да се декларира и лицето, което фактически контролира съдържанието на медийната услуга и редакционната политика, ако то е различно от собственика.

От левицата определиха тези разпоредби "пиар акция". "Не главните редактори контролират съдържанието. Така че въпросът кой фактически контролира съдържанието изобщо не е ясен и целта е да се изсветли определен собственик на медия, който очевидно иска да докаже, че той не е монополист. За първи път пиар акция се прави през законодателство", каза депутатът Антон Кутев. Който още от самото начало е сред най-сериозните критици на закона на Делян Пеевски, както стана известен този законопроект.

Депутатът от ДПС Йордан Цонев, който е съвносител на медийния закон, отрече това да е пиар акция на Пеевски. Според Цонев законопроектът е опит да се контролира външното влияние в медиите. "Това не е пр акция на един човек, това е пр акция за България", каза Цонев. Той допълни: "Аз нямам нищо против "Репортери без граница" или което и да е НПО, а тези, които тук изпълняват тази задача и клепат България, защото ние като законодатели не сме сложили ясни правила и яснота да се вижда кой кой е в българската медийна среда и е абсолютно незаслужено този опит да сложим ред да бъде наречен пиар акция на един човек", коментира още Цонев.



Депутатите приеха, че ако едно лице използва повече от една трета от обектите за продажба на медийни услуги, Министерството на културата трябва да сезира Комисията за защита на конкуренцията.

Любопитно е, че само преди двайсетина дни депутатът Делян Пеевски обяви, че възнамерява да прехвърли печатните медии, които притежава - "Телеграф", "Монитор", "Политика" и "Меридиан мач", на фондация, която ще се управлява от "изтъкнати журналисти". Той самият щял само да я финансира в битка с "олигархични медийни кръгове", които го клеветели от години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри 1 Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри

Проучване показва какви са очакванията на талантите при влизане в рекламния бизнес

26 фев 2020, 1148 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 1328 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Спорт и музика... и телевизия

Чрез предлагането на все повече собствено съдържание "А1 България" не крие амбициите си да се намеси и на ТВ-пазара

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10