Спорт и музика... и телевизия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спорт и музика... и телевизия

Според изпълнителния директор на "А1 България" Александър Димитров компанията тепърва ще разширява портфолиото си

Спорт и музика... и телевизия

Чрез предлагането на все повече собствено съдържание "А1 България" не крие амбициите си да се намеси и на ТВ-пазара

Константин Николов
13847 прочитания

Според изпълнителния директор на "А1 България" Александър Димитров компанията тепърва ще разширява портфолиото си

© Надежда Чипева


През последните години повечето от най-големите американски и европейски телекоми навлязоха в медийния свят чрез придобиването на ексклузивни права за спортни състезания и всякакво друго по вид и формат съдържание - филми, сериали и музика. Някои от тях дори се превърнаха и в продуценти. Кулминацията беше мегасделката между щатския телекомуникационен гигант AT&T и медийната компания Time Warner за 85 млрд. долара. Тези инвестиции имат една основна цел - операторите да са главни играчи на пазара, а не просто посредник за пренасяне на съдържанието от медийни и технологични компании до потребителите.

В България този модел тепърва ще навлиза, но вече се забелязват тенденциите: един от двигателите е "А1 България", която постепенно започна да предлага ексклузивно спортно съдържание в четири канала, собствена музикална стрийминг платформа, както и нови финансови и други услуги. Пред "Капитал" изпълнителният директор Александър Димитров заяви, че компанията тепърва ще разширява портфолиото си, като той не изключва след време тя да се намеси още по-активно дори на телевизионния пазар.

"За последните две години всички финансови показатели на А1 - оборот, оборот от услуги, печалба, free cash flow, са нагоре. След един седемгодишен спад за нас това е голям обрат за компанията. За нас е много важно, че ребрандирането премина много добре. Според последните проучвания над 94% от българите знаят, че Мтел е станал А1. Използвахме го, за да покажем нов подход към потребителите - гарантираме качество на услугите и мрежата. Пуснахме много нови услуги - стрийминг услугата Xplore Music, дигиталния портфейл A1 Wallet, А1 Кредитна карта, спортните канали станаха три (плюс EdgeSport). Само четири месеца след ребрандирането имаме една стабилна основа и финансови показатели, които ни позволяват да продължим да инвестираме", каза Димитров в интервю за "Капитал".

Спортът за един мирен свят

Според изпълнителния директор основен стълб в стратегията на "А1 България" са спортните канали MAX Sport. Първият от тях тръгна през пролетта на 2017 г. под името "Мтел спорт 1", а впоследствие към него беше добавен втори собствен канал, както и специализирания в областта на екстремните спортове EDGEsport. При ребрандирането пакетът беше преименуван на MAX Sport. Операторът постоянно добавяше нови спортове към портфолиото си и в края на октомври тръгна и третият MAX Sport 3. "Вече имаме достатъчно качествено съдържание - за последните месеци взехме италианското, испанското първенство и половината Шампионска лига. Ще продължаваме да инвестираме в тази посока", казва Димитров. Той разкрива, че от януари догодина се очаква пускането и на четвърти спортен канал. "Напълно естествено, е когато имаме толкова много спортни права, да се възползваме максимално от тях", добавя мениджърът.

Следващата стъпка на оператора е да започне да предлага много повече интерактивно съдържание, свързано със спорта, което да бъде създавано от самата компания. Според Димитров то може да е на телефона като ОТТ услуга (от Over-the-top - стрийминг услуга през интернет), както и Pay-per-view (събитие с еднократно заплащане). През ОТТ платформа потребители примерно ще могат да гледат мачовете на любим отбор, които не се излъчват през някои от каналите.

Първоначално от групата залагаха на разпространение на собствените спортни канали само до свои абонати, но от няколко месеца отвориха пакета и към няколко други оператори като "Булсатком" и БТК (с които държат правата за испанското първенство), "Нет 1" и "Нетуъркс". На въпроса дали по този начин не се лишават от ексклузивитет Димитров казва, че така достигат до много повече потребители. "На телевизионния пазар държим около 21-23%, но съдържанието ни е достатъчно интересно и смятаме, че е по-добре да се опитаме да го разпространим до още повече клиенти. Нашите абонати пък ще имат допълнителни ексклузивни услуги като ОТТ платформата, която ще направим, допълнителни интерактивни функции и т.н., което според нас е по-правилният подход", допълва изпълнителният директор на "А1 България". Според него голямото предимство на каналите е, че имат както най-популярните и масови спортове и първенства, така и нишови - моторни спортове, голф, ММА, които си имат конкретна публика.

"Разбира се, нямаме български футбол за момента, но освен на мачовете "Левски" и ЦСКА всеки вижда, че стадионите не са пълни. В момента, когато стане достатъчно качествен и интересен, можем да се намесим и на този пазар", прогнозира Димитров.

От компанията не дават официални данни точно колко са потребителите на MAX Sport, но според данни на ГАРБ средно през октомври тези канали имат дял от аудиторията 0.2%. Но например през миналата седмица (когато излъчваха срещи от Шампионската лига във вторник) 49 хил. зрители са гледали мача по MAX Sport 2 "Реал" Мадрид - "Виктория" Пилзен от 22:00 ч. (2.4% аудиторен дял), а 56 хиляди - мача по MAX Sport 1 и 3 "Манчестър юнайтед" - "Ювентус" (2.7% общ аудиторен дял, и двата канала даваха един и същ мач от 22:00). За сравнение - Шампионска лига по безплатния бТВ Екшън има над 200 хил. зрители, а платените канали от пакета Диема Екстра - по 0.5% дял през октомври.

Телевизионни амбиции

В "А1 България" не смятат да се ограничават само със спортно съдържание. Александър Димитров казва, че в последните две години компанията е наблюдавала много внимателно какво става на българския телевизионен пазар. "Не само според нас качеството на телевизионната продукция не е много високо - относително евтини и стари филми, малко ексклузивно съдържание. Играчите са основно двама, които до голяма степен са си разпределили пазара. Смятаме, че има място за още играчи - имаме амбицията и финансовите възможности да го направим. Така че това ще е нашата следваща стъпка, независимо дали ще са ексклузивни сериали, които ще се предлагат само онлайн или през наши канали, или реалити предавания, които да изискват по-сериозна инвестиция (но пък са по-качествени), или пък политематичен канал", коментира мениджърът.

В същото време той уточнява, че основна пречка пред подобни амбиции е пиратството в България. "Всеки българин знае, че може да си свали последните филми безплатно от торент сайтовете. Трябва да сме сигурни, че държавата е направила достатъчно стъпки да защити интелектуалната собственост. При положение че видим положителни сигнали в тази посока, веднага ще инвестираме", казва Димитров. Друга пречка е тъй нареченият undereporting на пазара (когато компаниите докладват много по-малко тв абонати, отколкото имат, за да плащат по-малко за съдържание), което според "А1 България" засяга поне 35-40% от клиентите. "Освен водещите 3-4 компании останалите отчитат по-малко клиенти, което ги прави по-конкурентни от нас. Това е една от причините да инвестираме много внимателно в спортно съдържание, за да не могат да ни го откраднат. През следващите години ще защитаваме непримиримо собствеността си - активно работим с Министерството на културата и ГДБОП", твърди Димитров.

Друга възможна стъпка е създаването на ОТТ платформа за телевизионно съдържание. America Movil (която е основен акционер в компанията майка A1 Telekom Austria), вече има подобно решение и е един от най-големите продуценти на сериали и риалити предавания в Латинска Америка. "Благодарение на нашите акционери имаме технологична възможност веднага да започнем. За да може подобно нещо да се маркетира добре в България обаче, трябва да има много ясни правила по отношение на пиратството. Ако не сме сигурни, че ситуацията в България с пиратството се е подобрила значително, ние няма как да го направим", казва Александър Димитров.

Автор: Капитал

През последните години повечето от най-големите американски и европейски телекоми навлязоха в медийния свят чрез придобиването на ексклузивни права за спортни състезания и всякакво друго по вид и формат съдържание - филми, сериали и музика. Някои от тях дори се превърнаха и в продуценти. Кулминацията беше мегасделката между щатския телекомуникационен гигант AT&T и медийната компания Time Warner за 85 млрд. долара. Тези инвестиции имат една основна цел - операторите да са главни играчи на пазара, а не просто посредник за пренасяне на съдържанието от медийни и технологични компании до потребителите.

В България този модел тепърва ще навлиза, но вече се забелязват тенденциите: един от двигателите е "А1 България", която постепенно започна да предлага ексклузивно спортно съдържание в четири канала, собствена музикална стрийминг платформа, както и нови финансови и други услуги. Пред "Капитал" изпълнителният директор Александър Димитров заяви, че компанията тепърва ще разширява портфолиото си, като той не изключва след време тя да се намеси още по-активно дори на телевизионния пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK