Радослав Бимбалов: По-добрите се доказват по-видимо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Радослав Бимбалов: По-добрите се доказват по-видимо

Радослав Бимбалов: По-добрите се доказват по-видимо

Управляващият директор на The Smarts, пред "Капитал"

4945 прочитания

© Надежда Чипева


Интервюто е част от годишната класация на рекламните агенции в България, която "Капитал" организира за трета година. Тя традиционно започва с представяне на данните на най-големите групи на пазара по ключов показател приходи за 2017 г. и прогнозите на техните мениджъри за развитието на бизнеса им. Повече по темата четете тук.

Обяснете с едно изречение какво прави вашата компания?

Създаваме съдържание за комуникацията на клиенти от различен мащаб - български и международни, и покриваме всички сфери на комуникацията от създаване на криейтив, през медия планиране и купуване до производство на различни медийни формати.

На какво се дължи спадът в приходите на групата ви през 2017 г.?

През 2017 г. се разделихме по наше желание с най-големия ни клиент - "Мобилтел", сега A1, което се отрази на приходната част на рекламната ни агенция The Smarts, която е и най-голямата компания в групата. Другата причина е, че медийната ни агенция IQ Media влезе в планирана инвестиция за разрастване на компанията три години след създаването ѝ и съответно се увеличи и разходната част на компанията.

В кои направления се увеличи и в кои намаля бизнесът ви през 2018 г.?

Не бих казал, че е намалял, има навсякъде ръст, но и увеличихме инвестициите в разрастване на групата. Ние сме независима комуникационна група и разчитаме само и единствено на собствените си усилия и планове за развитие, така че по-скоро сме в процес на разрастване и това естествено води до намаляване на печалбата на компанията в сравнение с 2017 г.

Посочете една положителна и една отрицателна тенденция на българския комуникационен пазар през 2018 г.?

Положителната тенденция е това, че се наложи много бързо да променим начина, по който работим, заради дигиталната среда, която се превърна в естествен хабитат за всички брандове, без значение от размера и пазарните им цели. Положително е, защото тази промяна трябваше да се случи може би отдавна, но все изчаквахме клиентите да са готови. Оказа се, че те са по-готови и от рекламните агенции. Тази промяна налага да станеш много по-бърз, защото дигиталната среда е много по-интерактивна, което означава, че понякога трябва да реагираме дори преди заданието на клиента. Това дава възможност да представиш истински творчески потенциал в рекламно отношение. В тази ситуация наистина по-добрите се доказват по-видимо.

Отрицателната тенденция пак е свързана с дигиталната промяна. Колкото по-дигитално става всичко, толкова по-аналогово се налага да го правим. Множество формати, които са в дигиталната среда, изискват много повече време и ресурс и съответно за рекламните агенции става все по-трудно да управляват тези процеси. Трябва да разполагаш с този ресурс от хора, с достатъчно време, а когато работиш в дигиталната среда, времето се скъсява до минимум.

Какви са прогнозите ви за 2019 г. за бизнеса ви и за бранша?

Ще се случват неизбежни промени в рекламния сектор, защото клиентите все повече очакват от нас да бъдем бързи, по-ефективни, не можем да си позволим да работим както преди, мислейки дълго и подготвяйки дълго кампаниите, трябва да действаме на много по-бързи обороти. Това ще доведе до промени, които вече се случват.

Преди, ако принципът беше или си голям, или те няма, сега колкото си по-голям, толкова по-трудно ще оцеляваш. Затова предполагам, че 2019 г. ще бъде първата година от промяната на нашия сектор. Някои агенции ще се свият, други, предполагам, по някакъв начин ще се консолидират, това е и световна тенденция. Случва се при клиентите и няма как да не се отрази и при нас.

Какво ще прави вашата компания след пет години?

Много се надявам да развием по-силно все още по-малките компании в нашата група - PR, медийната агенция и продуцентската къща, така че те да станат достатъчно големи и стабилни и да не зависят от голямата рекламна агенция The Smarts. Надявам се и да развием още повече платформата ни за обучение, която да помага за създаването и за развитието на кадрите в нашия сектор, недостигът на които е сериозен проблем. Надявам се след пет години да сме изградили като сериозна платформа Praktika, която стартира съвсем скоро и която създава нови кадри и усъвършенства тези, с които агенциите разполагат в момента.

Интервюто е част от годишната класация на рекламните агенции в България, която "Капитал" организира за трета година. Тя традиционно започва с представяне на данните на най-големите групи на пазара по ключов показател приходи за 2017 г. и прогнозите на техните мениджъри за развитието на бизнеса им. Повече по темата четете тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рекламна глътка въздух

Рекламна глътка въздух

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK