Най-интересните проекти в "Effie България" 2018 не са класическите реклами
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-интересните проекти в "Effie България" 2018 не са класическите реклами

Победителите на конкурса "Effie България" през 2017 г.

Най-интересните проекти в "Effie България" 2018 не са класическите реклами

Рекламният конкурс е доминиран от заявки на бирени брандове и ритейл вериги

4460 прочитания

Победителите на конкурса "Effie България" през 2017 г.

© Effie


Тази вечер ще бъдат определени най-ефективните рекламни кампании на българския пазар през изминалата година. Отличените агенции и рекламодатели в 11-ото издание на конкурса "Effie България", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), получават признание не само за творческите си идеи, но и за резултатите, които са постигнали с комуникацията си. Именно това прави надпреварата една от най-важните за рекламния бранш, а работата на победителите служи за отправна точка при определянето на нивото на целия пазар.

Проектите се състезават в пет категории: "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации" и "Социална, медийна, политическа кампания". Подадените заявки се оценяват от български комуникационни специалисти и мениджъри, като най-важното е рекламните кампании да са доказали ефективността си по измерими критерии.

Георги Гавазов, авторът на този текст, е част от журито на "Effie България", както и на международния конкурс Euro Effie 2018. Преди 4 месеца той напуска позицията на изпълнителен директор на Saatchi & Saatchi София, част от групата на Publicis One, и в момента развива свой собствен консултантски проект.

Effie е глобалният стандарт за маркетингова ефективност, а наградите от конкурса са еднакво ценени както от рекламните агенции, така и от техните клиенти. Докато чакаме да разберем кои са победителите в българското издание на Effie 2018, използвам случая да споделя няколко неща, които ми направиха силно впечатление при разглеждането на заявките тази година.

Все по-добри проекти, все по-трудна задача

Качеството на подадените заявки определено се вдига с всяка изминала година. От една страна, това се дължи на подобрените умения на агенциите да представят своята работа. От друга, на факта, че в България виждаме все по-добри примери за маркетингови кампании - базирани на ясна стратегия, с добра творческа идея и реализирани на ниво, което не отстъпва на стандартите в Западна Европа.

Защо тогава усещането на хората е, че рекламите стават все по-досадни?

Защото количеството реклами, с които всеки един от нас е ежедневно бомбардиран, продължава да расте. Масата от тези реклами са (меко казано) не особено стойностни. Така добрите идеи се губят в морето от посредственост и визуален шум, а хората стават все по-резистентни към рекламата като цяло.

В подобна ситуация ще става все по-трудно само чрез рекламни похвати да спечелиш вниманието на хората и да ги убедиш да гласуват с портфейла си за твоя бранд.

Не просто рекламна кампания

В тази връзка не е никак изненадващо, че доста от най-интересните проекти в Effie 2018 не са ограничени в класическите дефиниции за реклама и маркетинг. Видяхме заявки, чиято идея и резултати са базирани на реални иновации - по отношение на предлагания продукт, неговата дистрибуция и дори на подбора на персонал. Подобни проекти чупят архаичните в днешни дни рамки и категории, задавайки свежа посока за развитието на маркетинга и комуникациите като бизнес инструмент.

Бирите и всички останали

За поредна година българското издание на Effie е доминирано от заявки на бирените брандове. Както като количество (10% от всички заявки и 20% от номинираните за награда), така и като ниво на самите заявки те определено изпъкват. Този бранш е силно конкурентен, с големи инвестиции в маркетинг и изобилие на данни, проследяващи ефективността. Така че активността на бирените брандове сама по себе си не е изненада.

Само че други браншове, които също са силно конкурентни, разполагат с достойни за завист маркетинг бюджети и множество данни, не са така силно представени. Като телеком сектора например, представен с едва 5% % от заявките и 10% от номинациите на Effie. Точно толкова имат и лютениците – категорията, която определено е свежото попълнение тази година.

Силно участие имат и ритейл веригите, като за пръв път има подадени проекти от 3 различни вериги. Имайки предвид развитието на конкуренцията в сектора, е вероятно догодина да видим още по-силно тяхно участие.

Поглед напред

За да преодолеят кризата, в която се намират, маркетингът и рекламата трябва да се върнат към същността и смисъла на това, за което са създадени – а именно да създават стойност. Ясното проследяване и доказване на ефекта от добрите идеи определено е важна стъпка в тази насока. Ето защо измерването на ефективността трябва да започва максимално рано, да адресира реалните проблеми пред бранда и да мери истински важните неща. Рекламните кампании трябва да са стъпват на предварително дефинирани, реални бизнес цели, да предлагат път към постигането на тези цели и предварително да задават начините за измерване на постигнатото. Време е креативността и бизнес мисленето да заработят в истински синхрон.

Време е също така да направим крачка отвъд традиционните подходи и дефиниции - те така или иначе не отразяват нито настоящата медийна действителност, нито очакванията на хората. Емоционалните послания и добре разказаните от името на бранда истории все по-рядко ще са достатъчни сами по себе си - маркетингът и бранд комуникациите могат и трябва да отидат отвъд това и да предлагат реални иновации, които правят съответния продукт или услуга наистина различни и по-добри от конкуренцията.

Хората го очакват.

Фотограф: Effie

Тази вечер ще бъдат определени най-ефективните рекламни кампании на българския пазар през изминалата година. Отличените агенции и рекламодатели в 11-ото издание на конкурса "Effie България", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), получават признание не само за творческите си идеи, но и за резултатите, които са постигнали с комуникацията си. Именно това прави надпреварата една от най-важните за рекламния бранш, а работата на победителите служи за отправна точка при определянето на нивото на целия пазар.

Проектите се състезават в пет категории: "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации" и "Социална, медийна, политическа кампания". Подадените заявки се оценяват от български комуникационни специалисти и мениджъри, като най-важното е рекламните кампании да са доказали ефективността си по измерими критерии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK