С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 ное 2018, 16:21, 3628 прочитания

Гражданите в България нямат доверие на медиите

63% от тях са зависими според изследване на "Алфа рисърч" и фондация "Конрад Аденауер"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две трети от българските граждани - 63%, смятат, че медиите в страната са зависими в работата си. Това показва изследване на фондация "Конрад Аденауер" и "Алфа Рисърч" за свободата на медиите и доверието в международните институции и държави. Проучването е национално представително, а изводите в него са направени на базата на 1027 преки лични интервюта с пълнолетни граждани в цялата страна през септември 2018 г.


Според изследването на "Алфа рисърч" състоянието на медийната свобода в България остава без промяна в сравнение с предходни години. "Журналистите често работят под заплаха, пазарът е малък и непрозрачен. "Репортери без граници" подрежда България на 111-о място по свобода на медиите от общо 180 страни в класацията за 2018 г. Тя е на последно място в Европейския съюз, въпреки, че като негов член се задължава да спазва стандартите", коментира ръководителят на медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация "Конрад Аденауер" Хендрик Зитих.


Едва 10% от българите вярват в независимостта на медиите в страната. Този резултат затвърждава ниските стойности от предходната 2017 г. Доверието в работата на журналистите също е ниско: само 9% от анкетираните смятат, че журналистите отразяват актуалните събития достоверно. "За една страна членка на Европейския съюз тези резултати са плашещи", каза Зитих и допълни, че "медиите могат да изпълняват функцията си на наблюдател и на контролна инстанция в демократичното общество само ако работят независимо от политиката и бизнеса. Единствено по този начин доверието в медиите може да се възвърне", според Хендрик Зитих.

Висок е процентът на гражданите, които имат средно доверие в журналистиката - 55%. Според изследователя в "Алфа рисърч" Нели Диева тези данни показват, че участниците в проучването оценяват индивидуалния принос и качеството на работата на журналистите. "На тях те вярват в по-висока степен, отколкото на медиите като цяло", уточни тя.


Телевизията е най-използваният и достоверен източник на информация за хората. Въпреки че тя губи част от своята популярност по отношение на използваните медии, е гледана от 83% от участниците в проучването и с това далеч надхвърля резултатите на останалите видове медии. Четенето на новинарските онлайн портали е на второ място в класацията, като източник на информация за 28% от интервюираните хора. Следват социалните мрежи като Facebook и Twitter и печатните медии с по 21% и радиото с 19%.



Анализаторът от "Aлфа рисърч" Нели Динева обясни, високото доверие към телевизиите с масовото им присъствие във всекидневието на българина.

Уебсайтовете на публичните институции и неправителствените организации са малко използвани като източник на информация. Те се използват основно за справки. По отношение на възрастта на потребителите ситуацията е сравнима с други страни. В сравнение с останалите възрастови групи младото поколение гледа по-малко телевизия и използва повече онлайн медиите. И по отношение на доверието телевизията води класацията.


60% от българите се доверяват на телевизионните новини. С голяма разлика следват онлайн новинарските портали, социалните мрежи, печатните медии и радиото. Разпространението на невярна информация продължава да играе важна роля. По-голямата част от анкетираните смятат, че тя се разпространява главно чрез печатните медии (37%) и социалните мрежи (35%).


Голям дял от анкетираните са посочили, че печатните медии (37%), социалните мрежи (35%) и дори телевизията - 20%, като най-големи разпространители на фалшиви твърдения (при възможност за няколко отговора).


Гражданите нямат представа какво представлява саморегулацията в медиите - 72% не са чували нищо за това, а 21% "донякъде" знаят. Едва един от всеки 20 анкетирани (5%) е отговорил с "да".

Данните от изследването на "Алфа рисърч" показват, че по-ниско образованите и младите на възраст 18-30 години не се интересуват от политика и най-често са податливи на негативни политически послания в медиите.

Изследването показва, че гражданите имат най-голямо доверие в Европейския съюз. Стойностите обаче са леко спаднали през 2018 г. до 34% в сравнение с 2017 г., когато са били 38%. Разлика има и в доверието спрямо НАТО (сега 21%, през 2017 27%). Що се отнася до доверието в други държави, Германия (30%) се нарежда преди Русия (27%). САЩ печелят доверието само на осем процента от гражданите.

Според програмния директор на фондация медийна демокрация и преподавател в журналистическия факултет на Софийския университет доц. Орлин Спасов има тотална липса на политическа воля за справяне със сериозните проблеми в медийната среда. " Факт е, че има липса и дори отказ от политическо действие от страна на партиите, а и те нямат интерес при толкова "медии", готови да обслужват властта. При подобна заявка те имат интерес от топли отношения с тези медии", каза Спасов. С ирония той коментира, че като следи последните твърдения на управляващите и лично на премиера Бойко Борисов, които твърдят, че в страната има пълна свобода на медиите, няма да се изненада политиците да се окажат въпросният 1% от анкетираните, за които медиите са "напълно независими".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 912 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 892 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
КЗК глоби "Нет инфо" заради заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама

Санкциите са в размер на 267 хил. лв., а двата сигнала са подадени от "Изиадс"

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10