КЗК глоби "Нет инфо" заради заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама

Санкциите са в размер на 267 хил. лв., а двата сигнала са подадени от "Изиадс"

Заседание на КЗК (Комисия за защита нa конкуренцията). Отчет за 2016 г. Юлия Ненкова
Заседание на КЗК (Комисия за защита нa конкуренцията). Отчет за 2016 г. Юлия Ненкова    ©  Юлия Лазарова
Заседание на КЗК (Комисия за защита нa конкуренцията). Отчет за 2016 г. Юлия Ненкова
Заседание на КЗК (Комисия за защита нa конкуренцията). Отчет за 2016 г. Юлия Ненкова    ©  Юлия Лазарова

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи две глоби на "Нет инфо" АД, част от портфолиото на медийната група "Нова броудкастинг груп", за заблуждаваща реклама на предлагана услуга и неразрешена сравнителна реклама. Всяка от санкциите е в размер на 133 660 лв. и представлява 1% от нетните приходи от продажби на "Нет инфо" за 2017 г.

Преписката е образувана по искане на компанията "Изиадс" ЕООД, която предлага закупуване на автоматизирана програматик реклама в български и европейски издатели. Тя твърди, че в презентация на платформата за онлайн реклама Adwise дружеството "Нет инфо" използва заблуждаващи рекламни слогани, което представлява нелоялна конкуренция. Във втория си сигнал към КЗК компанията твърди, че в същата презентация има сравнение с платформата на "Изиадс", която е посочена като по-слабо представяща се на база резултати при еднакви вложени инвестиции, без да е упоменат източник на информацията. Твърдението е, че това представлява неразрешена сравнителна реклама с конкурент и предлаганата от него услуга.

Причини за двата сигнала

В първия казус на заблуждаваща реклама става въпрос за презентация на Adwise, където присъства рекламно съобщение, гласящо "80% от най-качествения български трафик" и "№1 технологично programmatic решение", без да има конкретни данни, които да подкрепят твърдението.

Вторият сигнал е по-повод съдържание в същата презентация, където са сравнени резултатите от реклами в различни платформи, използвайки данни за бизнеса на клиент, който не е назован. Сравнението гласи: "За същата инвестиция в EasyAds – 4 продажби, за 10 пъти по-голяма инвестиция във FB – 120 продажби". Според дружеството, подало сигнала, сравнителната информация не отговаря на истината и няма никакви доказателства за това.

И в двата случая се твърди, че рекламната презентация се разпространява от компанията "Уеб пауър" до потенциални клиенти на "Нет инфо", които съответно могат да бъдат и потенциални или настоящи клиенти на конкуренти на дружеството. В този случай "Нет инфо" се явява рекламодател, а "Уеб пауър" рекламната агенция - посредник на съобщението.

Позицията на "Нет инфо"

Дружеството твърди, че не е извършило нарушение, защото не е възлагало, нито оторизирало създаването или разпространението на такава реклама и текстовете в нея. От "Нет инфо" твърдят също, че материалите не представляват реклама, защото има описание на характеристиките на конкретен продукт, което е в интерес на потребителите. По повод сравнението с други платформи от компанията посочват, че това е оценката на клиент, който не е от портфолиото на "Нет инфо".

След изпратено запитване от "Капитал" към "Нет инфо" за коментар на решението на КЗК от компанията отговориха: "Нет инфо" спазва закона и правилата на конкуренцията. След като се запознаем с решението на Комисията за защита на конкуренцията, ще изложим нашата позиция пред съда".

Проучване на КЗК

В хода на производството КЗК установява, че през февруари 2017 г. "Нет инфо" презентира и изпраща чрез свой служител на свой контрагент (рекламна агенция), презентация на услугата Adwise с цел популяризирането й пред рекламодатели. Това поставя компанията в позиция на рекламодател и именно тя носи отговорност за съдържанието и разпространението на презентацията.

От КЗК пишат още: "Добросъвестната търговска практика изисква предложителят на дадена услуга в рекламните си материали най-малкото да използва достоверни източници, както и проверена или най-малкото проверима към момента на изготвяне на рекламното послание информация, пряко свързана с предоставяната от него услуга, за да може същият добросъвестно да се позовава на нея, още повече че същата е не само недоказана, но и подвеждаща".

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд (ВАС) в рамките на 14-дневен срок.

Втора глоба за два години

За втори път "Изиадс" подава сигнал до КЗК срещу заблуждаваща реклама на "Нет инфо" и комисията съответно налага санкция. През март миналата година КЗК глоби със 101 600 лв. компанията, като отново ставаше въпрос за платформата Adwise и реклама, гласяща "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България". Тогава "Нет инфо" облажва решението, а по думите на Иван Иванчев, собственик и управител на "Изиадс", в момента делото се гледа на първа инстанция във ВАС.

"Изиадс" и "Нет инфо" са члeнoвe нa acoциaцията "ІАВ Бългapия", която представлява сдружение на медии и технологични компании, които оперират в дигитална среда. Изпълнитeлният диpeĸтop нa "Heт инфo" Христо Христов пък е председател на управителния й съвет. В тази връзка Иванчев коментира пред "Капитал", че именно в рамките на организацията трябва да се инициира дискусия за проблемите на пазара и практиките при използването на рекламни слогани и твърдения. "Трябва да говорим открито, както и всички други участници на онлайн пазара, защото само така може да се развиваме", казва още той.