С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 ное 2018, 16:29, 4743 прочитания

КЗК глоби "Нет инфо" заради заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама

Санкциите са в размер на 267 хил. лв., а двата сигнала са подадени от "Изиадс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи две глоби на "Нет инфо" АД, част от портфолиото на медийната група "Нова броудкастинг груп", за заблуждаваща реклама на предлагана услуга и неразрешена сравнителна реклама. Всяка от санкциите е в размер на 133 660 лв. и представлява 1% от нетните приходи от продажби на "Нет инфо" за 2017 г.

Преписката е образувана по искане на компанията "Изиадс" ЕООД, която предлага закупуване на автоматизирана програматик реклама в български и европейски издатели. Тя твърди, че в презентация на платформата за онлайн реклама Adwise дружеството "Нет инфо" използва заблуждаващи рекламни слогани, което представлява нелоялна конкуренция. Във втория си сигнал към КЗК компанията твърди, че в същата презентация има сравнение с платформата на "Изиадс", която е посочена като по-слабо представяща се на база резултати при еднакви вложени инвестиции, без да е упоменат източник на информацията. Твърдението е, че това представлява неразрешена сравнителна реклама с конкурент и предлаганата от него услуга.


Причини за двата сигнала

В първия казус на заблуждаваща реклама става въпрос за презентация на Adwise, където присъства рекламно съобщение, гласящо "80% от най-качествения български трафик" и "№1 технологично programmatic решение", без да има конкретни данни, които да подкрепят твърдението.

Вторият сигнал е по-повод съдържание в същата презентация, където са сравнени резултатите от реклами в различни платформи, използвайки данни за бизнеса на клиент, който не е назован. Сравнението гласи: "За същата инвестиция в EasyAds – 4 продажби, за 10 пъти по-голяма инвестиция във FB – 120 продажби". Според дружеството, подало сигнала, сравнителната информация не отговаря на истината и няма никакви доказателства за това.



И в двата случая се твърди, че рекламната презентация се разпространява от компанията "Уеб пауър" до потенциални клиенти на "Нет инфо", които съответно могат да бъдат и потенциални или настоящи клиенти на конкуренти на дружеството. В този случай "Нет инфо" се явява рекламодател, а "Уеб пауър" рекламната агенция - посредник на съобщението.

Позицията на "Нет инфо"

Дружеството твърди, че не е извършило нарушение, защото не е възлагало, нито оторизирало създаването или разпространението на такава реклама и текстовете в нея. От "Нет инфо" твърдят също, че материалите не представляват реклама, защото има описание на характеристиките на конкретен продукт, което е в интерес на потребителите. По повод сравнението с други платформи от компанията посочват, че това е оценката на клиент, който не е от портфолиото на "Нет инфо".

След изпратено запитване от "Капитал" към "Нет инфо" за коментар на решението на КЗК от компанията отговориха: "Нет инфо" спазва закона и правилата на конкуренцията. След като се запознаем с решението на Комисията за защита на конкуренцията, ще изложим нашата позиция пред съда".

Проучване на КЗК

В хода на производството КЗК установява, че през февруари 2017 г. "Нет инфо" презентира и изпраща чрез свой служител на свой контрагент (рекламна агенция), презентация на услугата Adwise с цел популяризирането й пред рекламодатели. Това поставя компанията в позиция на рекламодател и именно тя носи отговорност за съдържанието и разпространението на презентацията.

От КЗК пишат още: "Добросъвестната търговска практика изисква предложителят на дадена услуга в рекламните си материали най-малкото да използва достоверни източници, както и проверена или най-малкото проверима към момента на изготвяне на рекламното послание информация, пряко свързана с предоставяната от него услуга, за да може същият добросъвестно да се позовава на нея, още повече че същата е не само недоказана, но и подвеждаща".

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд (ВАС) в рамките на 14-дневен срок.

Втора глоба за два години

За втори път "Изиадс" подава сигнал до КЗК срещу заблуждаваща реклама на "Нет инфо" и комисията съответно налага санкция. През март миналата година КЗК глоби със 101 600 лв. компанията, като отново ставаше въпрос за платформата Adwise и реклама, гласяща "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България". Тогава "Нет инфо" облажва решението, а по думите на Иван Иванчев, собственик и управител на "Изиадс", в момента делото се гледа на първа инстанция във ВАС.

"Изиадс" и "Нет инфо" са члeнoвe нa acoциaцията "ІАВ Бългapия", която представлява сдружение на медии и технологични компании, които оперират в дигитална среда. Изпълнитeлният диpeĸтop нa "Heт инфo" Христо Христов пък е председател на управителния й съвет. В тази връзка Иванчев коментира пред "Капитал", че именно в рамките на организацията трябва да се инициира дискусия за проблемите на пазара и практиките при използването на рекламни слогани и твърдения. "Трябва да говорим открито, както и всички други участници на онлайн пазара, защото само така може да се развиваме", казва още той.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни)

Разчистването в "Нова" продължава; БНТ потъва с над половин милион на месец; Йоана Панчева е новият изпълнителен директор на guts&brainsDDB; Забавен ръст на глобалните рекламни инвестиции и др.

18 юни 2019, 1032 прочитания

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 1648 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Noble Graphics е най-ефективната рекламна агенция за втора поредна година

Компанията спечели общо седем награди в конкурса "Effie България"

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото