С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 7 дек 2018, 11:39, 7701 прочитания

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За втора поредна година агенция Noble Graphics печели отличието за най-ефективна рекламна агенция в конкурса "Effie България". Той цели да отличи кампаниите през годината, постигнали най-добри резултати по измерими критерии. В 11-ото издание на надпреварата компанията спечели общо седем отличия, от които две златни, три сребърни и две бронзови за кампании на Банка ДСК, "Карлсберг България", Kaufland и WWF.

От създаването си преди 18 години досега това е третото отличие за най-ефективна агенция на Noble Graphics. Също толкова приза "Агенция на годината" има и от другия най-голям конкурс в България – ФАРА, който оценява творческото изпълнение на кампаниите. Към момента независимата фирма остава единствената българска агенция с номинация в най-големия рекламен фестивал Cannes Lions за кампанията си от 2015 г. "Йога закачалки". Година по-рано екип от Noble Graphics пък спечели златна награда в конкурса за млади таланти в рекламата Cannes Young Lions.


От 2001 г. насам агенцията устоява на различни сътресения в рекламния бранш. Започва дейността си като творческо студио, замислено като подизпълнител на големите рекламни агенции. Стратегията тогава обаче не е успешна за българския пазар и се преориентира към предлагане на пълно рекламно обслужване. Икономическата криза пък преминава с пренасочване на комуникацията на един от най-големите им клиенти. Сега на свой ред идва следващото голямо предизвикателство - дигитализацията.

През цялото това време в основата на бизнеса и изграждането на екип, който да устои на промените, са тримата съдружници в Noble Graphics. Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви са сред доайените в рекламата в България и след близо две десетилетия съвместна работа, редица награди и стотици проекти разказват пред "Капитал" как се изгражда успешна агенция, колко важен е екипът и партньорските взаимоотношения с клиентите.


От основаването на агенцията до момента сте преминали през редица турбуленции на рекламния пазар. Как успяхте да съхраните Noble Graphics?



Чавдар Кенаров: Винаги се опитваме да държим максимално високо ниво и наградите го доказват. Поставяме на първо място идеите и качеството на работата. Голямо внимание отделяме и на подбора на специалисти. Екипът ни е от 27 души и предпочитаме да инвестираме в повишаване на квалификацията им, отколкото да се разрастваме.

Марсел Леви: Независимо дали бюджетите са падали, имало е криза, ние никога не сме съкращавали хора. За нас е важно хората да знаят, че при нас има накъде да се развиват. Бяхме първата агенция, която имаше двама творчески директори. След това станаха трима, а скоро може би четирима. Преди това се смяташе, че творческият директор е до живот на тази позиция и никой няма да го смени. Стремим се да създадем среда, където хората да дадат най-доброто от себе си.

Иво Алтънов: В основата е това, че си обичаме работата. Всеки ден работим рамо до рамо с всеки един от екипа и участваме наравно в проектите с всички колеги. За мен 2009 г. беше най-големият тест, защото тогава обслужвахме всички марки на Coca-Cola за България и заради кризата на световно ниво от тяхната централа решиха, че ще работят глобално с основните агенции, за да оптимизират бюджетите, а тогава това беше 30% от бизнеса ни.

За пети пореден път печелите награди Effie заедно с "Карлсберг България". Как се изграждат дългосрочни партньорства и какво носят те за агенцията и за клиента?

Иво Алтънов: С голяма част от основните си клиенти сме дългосрочни партньори. С "Карлсберг България" от 16 години, с Банка ДСК близо 8 години. През годините това много ни помага в работата, защото познаваме хората и бизнеса и всичко това ни дава повече знания да си вършим работата по-добре. Доверието е голямо и се превръщаме в консултанти, част от екипа на самите клиенти. От самото начало влизаме в тяхното маркетинг планиране и стратегическо мислене. Това, което последните години се опитват да правят големите консултантски компании.

Марсел Леви: Клиентите ни разбират, че не сме просто обслужваща агенция, а сме техни партньори и сме един екип. С Банка ДСК, въпреки че са огромна институция, работим изключително добре както с маркетинговия екип, така и с продуктовите мениджъри, и включително с управителния съвет на банката. След като изпълнителният директор се интересува от това каква ще бъде кампанията, явно разбира важността на маркетинга и рекламата за бизнеса.

Взехме награди за големи клиенти и пазарни лидери. Традиционно, големите компании имат склонност да бъдат по-консервативни, защото са завзели територия и всяка различна стъпка би могла да изглежда като непремерен риск. Остават лидери обаче само тези, които продължат да променят пазара, а не тези, заемащи отбранителна и изчакваща позиция.

Кой е елементът, който прави една кампания ефективна, и променил ли се е той през годините?

Иво Алтънов: Има разлика само в потребителската нагласа и промяната в потреблението на медиите. Целите на всяка една кампания са приблизително едни и същи от 20 години насам - това е бизнес инвестиция, която цели да постигне конкретен резултат. А за добрите резултати е важно и да имаш клиенти, които ти вярват.

Чавдар Кенаров: Константно е, че в основата на успешната и ефективна кампания е доброто творческо изпълнение. Всяка от тазгодишните кампании, с които спечелихме награди Effie, бяха отличени и на фестивала ФАРА.

Как дигитализацията промени бизнеса ви и рекламата? Бързите резултати в дигитална среда ли са важните в днешно време?

Марсел Леви: Дигитализирането на живота ни прави така, че да получаваме информация много по-бързо и ние с рекламите вече се борим за вниманието на потребителите не само в рекламния блок, а с цялото съдържание, което ни залива. Задачата става все по-трудна.

Иво Алтънов: Информацията в дигитална среда се консумира страшно бързо и е нормално бързо да се постигат резултати, свързани именно с консумацията на информацията, но само това. Хората не се хранят дигитално, нито пият бира дигитално. Отнема същото време, за да се случат резултатите на практика.

Според мен много се спекулира с резултатите в дигиталните канали. Наистина, показателите са точни и ясно измерими, но няма рамка. Не знаеш дали дадено количество споделяния, харесвания или интеракции е много или малко. Не се определя дали те са положителни или отрицателни. Много по-важно е, консумирайки тази медиа, до какво води - променя ли потребителското поведение, носи ли резултат, който е извън дигиталната среда.

Колко важно остава творческото изпълнение на кампаниите?

Чавдар Кенаров: В основата на всичко е добрата идея и качественото съдържание. Творческото изпълнение за нас е базата, от която всичко тръгва и се е превърнало в основен инструмент.

Марсел Леви: Трябват ни добри творчески идеи на всяко едно ниво - не само за създаване на иновативни реклами, но и още в изграждане на маркетинговата стратегия на всяка марка. Творчеството отдавна надхвърля създаването на страхотни клипове или дизайн.

Какви положителни и отрицателни тенденции наблюдавате на българския рекламен пазар?

Чавдар Кенаров: Конкуренцията се увеличава. Появиха се много агенции, които са създадени от хора, които са посмели да излязат от големите структури и да направят нещо свое. Това е добра тенденция, която увеличава предприемаческата нагласа на хората като цяло.

Въпреки намалените бюджети, ниски цени за обслужване, качеството на кампаниите на пазара ни се подобрява.

Иво Алтънов: Налагат се все повече ограничения в рекламата, както държавни, така и браншови. Налага се да се съобразяваме с куп фактори, които са по-встрани от нашата работа и фокус.

Хубавото според мен е, че все повече рекламодатели се убеждават в това, че имат нужда от партньор по отношение на стратегическото мислене и маркетинга и са готови да плащат за това.

Марсел Леви: Хората продължават да не харесват рекламите. Това принуждава компаниите да заемат социална позиция в обществото и да вълнуват потребителите. Ако искаш да имаш пазарен успех, трябва да бъдеш не просто интересен или весел, а важен за хората. Не само с по-добри реклами, а с действия, които имат допълнителна полза за потребителите.

Има голям натиск в ценообразуването на пазара. В същото време тези, които разбират, че рекламата и маркетингът са основно оръжие, за да излязат на върха и да се отличат от конкуренцията, знаят, че работещите идеи не може да бъдат най-евтините на пазара.

Преди години специалистите в маркетинг отделите бяха чужденци, сега са българи и това показва, че индустрията се развива и вече имаме ноу-хaу. Хората в маркетинговите отдели имат много повече опит и амбиции за себе си и за компанията. Има търсене за по-стойностни идеи.

Интервюто взе Сирма Пенкова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 1826 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4703 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 12086 прочитания

20 сеп 2019, 5665 прочитания

20 сеп 2019, 3061 прочитания

20 сеп 2019, 2163 прочитания

20 сеп 2019, 1995 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата