С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 7 дек 2018, 11:39, 6464 прочитания

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За втора поредна година агенция Noble Graphics печели отличието за най-ефективна рекламна агенция в конкурса "Effie България". Той цели да отличи кампаниите през годината, постигнали най-добри резултати по измерими критерии. В 11-ото издание на надпреварата компанията спечели общо седем отличия, от които две златни, три сребърни и две бронзови за кампании на Банка ДСК, "Карлсберг България", Kaufland и WWF.

От създаването си преди 18 години досега това е третото отличие за най-ефективна агенция на Noble Graphics. Също толкова приза "Агенция на годината" има и от другия най-голям конкурс в България – ФАРА, който оценява творческото изпълнение на кампаниите. Към момента независимата фирма остава единствената българска агенция с номинация в най-големия рекламен фестивал Cannes Lions за кампанията си от 2015 г. "Йога закачалки". Година по-рано екип от Noble Graphics пък спечели златна награда в конкурса за млади таланти в рекламата Cannes Young Lions.


От 2001 г. насам агенцията устоява на различни сътресения в рекламния бранш. Започва дейността си като творческо студио, замислено като подизпълнител на големите рекламни агенции. Стратегията тогава обаче не е успешна за българския пазар и се преориентира към предлагане на пълно рекламно обслужване. Икономическата криза пък преминава с пренасочване на комуникацията на един от най-големите им клиенти. Сега на свой ред идва следващото голямо предизвикателство - дигитализацията.

През цялото това време в основата на бизнеса и изграждането на екип, който да устои на промените, са тримата съдружници в Noble Graphics. Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви са сред доайените в рекламата в България и след близо две десетилетия съвместна работа, редица награди и стотици проекти разказват пред "Капитал" как се изгражда успешна агенция, колко важен е екипът и партньорските взаимоотношения с клиентите.


От основаването на агенцията до момента сте преминали през редица турбуленции на рекламния пазар. Как успяхте да съхраните Noble Graphics?



Чавдар Кенаров: Винаги се опитваме да държим максимално високо ниво и наградите го доказват. Поставяме на първо място идеите и качеството на работата. Голямо внимание отделяме и на подбора на специалисти. Екипът ни е от 27 души и предпочитаме да инвестираме в повишаване на квалификацията им, отколкото да се разрастваме.

Марсел Леви: Независимо дали бюджетите са падали, имало е криза, ние никога не сме съкращавали хора. За нас е важно хората да знаят, че при нас има накъде да се развиват. Бяхме първата агенция, която имаше двама творчески директори. След това станаха трима, а скоро може би четирима. Преди това се смяташе, че творческият директор е до живот на тази позиция и никой няма да го смени. Стремим се да създадем среда, където хората да дадат най-доброто от себе си.

Иво Алтънов: В основата е това, че си обичаме работата. Всеки ден работим рамо до рамо с всеки един от екипа и участваме наравно в проектите с всички колеги. За мен 2009 г. беше най-големият тест, защото тогава обслужвахме всички марки на Coca-Cola за България и заради кризата на световно ниво от тяхната централа решиха, че ще работят глобално с основните агенции, за да оптимизират бюджетите, а тогава това беше 30% от бизнеса ни.

За пети пореден път печелите награди Effie заедно с "Карлсберг България". Как се изграждат дългосрочни партньорства и какво носят те за агенцията и за клиента?

Иво Алтънов: С голяма част от основните си клиенти сме дългосрочни партньори. С "Карлсберг България" от 16 години, с Банка ДСК близо 8 години. През годините това много ни помага в работата, защото познаваме хората и бизнеса и всичко това ни дава повече знания да си вършим работата по-добре. Доверието е голямо и се превръщаме в консултанти, част от екипа на самите клиенти. От самото начало влизаме в тяхното маркетинг планиране и стратегическо мислене. Това, което последните години се опитват да правят големите консултантски компании.

Марсел Леви: Клиентите ни разбират, че не сме просто обслужваща агенция, а сме техни партньори и сме един екип. С Банка ДСК, въпреки че са огромна институция, работим изключително добре както с маркетинговия екип, така и с продуктовите мениджъри, и включително с управителния съвет на банката. След като изпълнителният директор се интересува от това каква ще бъде кампанията, явно разбира важността на маркетинга и рекламата за бизнеса.

Взехме награди за големи клиенти и пазарни лидери. Традиционно, големите компании имат склонност да бъдат по-консервативни, защото са завзели територия и всяка различна стъпка би могла да изглежда като непремерен риск. Остават лидери обаче само тези, които продължат да променят пазара, а не тези, заемащи отбранителна и изчакваща позиция.

Кой е елементът, който прави една кампания ефективна, и променил ли се е той през годините?

Иво Алтънов: Има разлика само в потребителската нагласа и промяната в потреблението на медиите. Целите на всяка една кампания са приблизително едни и същи от 20 години насам - това е бизнес инвестиция, която цели да постигне конкретен резултат. А за добрите резултати е важно и да имаш клиенти, които ти вярват.

Чавдар Кенаров: Константно е, че в основата на успешната и ефективна кампания е доброто творческо изпълнение. Всяка от тазгодишните кампании, с които спечелихме награди Effie, бяха отличени и на фестивала ФАРА.

Как дигитализацията промени бизнеса ви и рекламата? Бързите резултати в дигитална среда ли са важните в днешно време?

Марсел Леви: Дигитализирането на живота ни прави така, че да получаваме информация много по-бързо и ние с рекламите вече се борим за вниманието на потребителите не само в рекламния блок, а с цялото съдържание, което ни залива. Задачата става все по-трудна.

Иво Алтънов: Информацията в дигитална среда се консумира страшно бързо и е нормално бързо да се постигат резултати, свързани именно с консумацията на информацията, но само това. Хората не се хранят дигитално, нито пият бира дигитално. Отнема същото време, за да се случат резултатите на практика.

Според мен много се спекулира с резултатите в дигиталните канали. Наистина, показателите са точни и ясно измерими, но няма рамка. Не знаеш дали дадено количество споделяния, харесвания или интеракции е много или малко. Не се определя дали те са положителни или отрицателни. Много по-важно е, консумирайки тази медиа, до какво води - променя ли потребителското поведение, носи ли резултат, който е извън дигиталната среда.

Колко важно остава творческото изпълнение на кампаниите?

Чавдар Кенаров: В основата на всичко е добрата идея и качественото съдържание. Творческото изпълнение за нас е базата, от която всичко тръгва и се е превърнало в основен инструмент.

Марсел Леви: Трябват ни добри творчески идеи на всяко едно ниво - не само за създаване на иновативни реклами, но и още в изграждане на маркетинговата стратегия на всяка марка. Творчеството отдавна надхвърля създаването на страхотни клипове или дизайн.

Какви положителни и отрицателни тенденции наблюдавате на българския рекламен пазар?

Чавдар Кенаров: Конкуренцията се увеличава. Появиха се много агенции, които са създадени от хора, които са посмели да излязат от големите структури и да направят нещо свое. Това е добра тенденция, която увеличава предприемаческата нагласа на хората като цяло.

Въпреки намалените бюджети, ниски цени за обслужване, качеството на кампаниите на пазара ни се подобрява.

Иво Алтънов: Налагат се все повече ограничения в рекламата, както държавни, така и браншови. Налага се да се съобразяваме с куп фактори, които са по-встрани от нашата работа и фокус.

Хубавото според мен е, че все повече рекламодатели се убеждават в това, че имат нужда от партньор по отношение на стратегическото мислене и маркетинга и са готови да плащат за това.

Марсел Леви: Хората продължават да не харесват рекламите. Това принуждава компаниите да заемат социална позиция в обществото и да вълнуват потребителите. Ако искаш да имаш пазарен успех, трябва да бъдеш не просто интересен или весел, а важен за хората. Не само с по-добри реклами, а с действия, които имат допълнителна полза за потребителите.

Има голям натиск в ценообразуването на пазара. В същото време тези, които разбират, че рекламата и маркетингът са основно оръжие, за да излязат на върха и да се отличат от конкуренцията, знаят, че работещите идеи не може да бъдат най-евтините на пазара.

Преди години специалистите в маркетинг отделите бяха чужденци, сега са българи и това показва, че индустрията се развива и вече имаме ноу-хaу. Хората в маркетинговите отдели имат много повече опит и амбиции за себе си и за компанията. Има търсене за по-стойностни идеи.

Интервюто взе Сирма Пенкова
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Кампания за маргарин спечели "Рекламна академия 2019" Кампания за маргарин спечели "Рекламна академия 2019"

Всички участници разработиха проекти за лансирането на нови продукти и услуги на пазара

18 фев 2019, 790 прочитания

Сложното уравнение - пари за обществени медии Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

15 фев 2019, 1608 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

Има ли шофьор в автобуса

Центърът за градска мобилност расте непрекъснато като функции и пари, но управлението на градския транспорт в София остава все така хаотично

Отрова в руската салата

Реакцията на прокуратурата и правителството по отравянето на оръжейника Емилиян Гебрев се превръща в демонстрация на зависимостта от Москва

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Ирландски гигант в опаковките купува завод в Луковит, сделка за офис сграда за 60 млн. лв., Coca-Cola HBC придобива сръбски производител на храни

Емисия

DAILY @7AM // 19.02.2019 Прочетете