Новото лице на PR агенциите
Най-големите компании в сектора достигат общи приходи от 25.3 млн. лв. и ръст от 11%
Класирането
Първите три места в класацията на база приходи за 2017 г. традиционно се заемат от компании с дългогодишна история в областта на PR услугите. Това са United Partners, M3 Communications и APRA Porter Novelli. В топ 10 попадат и PR звена, част от големи комуникационни групи като MSL, част от Publicis Groupe България, Havas Worldwide Sofia, Proximity Sofia oт BBDO Group, а малко по-надолу и All Channels PR и Ogilvy PR. Агенцията New Moment New Ideas остава под линията с приходи, генерирани освен от PR и от BTL услуги.
Двете агенции с най-голям ръст от над 100% пък са OT-DO Consult и SiteMedia Consultancy. Със спечелването на нови клиенти, сред които Lidl и eMAG, и разрастването на услугите си от OT-DO Consult обясняват по-високите приходи. При SiteMedia Consultancy ръстът се дължи по-скоро на повече проекти за съществуващи клиенти, отколкото на привличането на нови такива. С най-голям спад сред топ 20 агенции на пазара пък е DD Agency. (вижте таблицата)
Каква беше 2018 г.
Годината беше осеяна с протести и нагнетено напрежение по различни обществени теми, които често институции и дружества не успяваха да овладеят. Именно заради това мениджърите на най-големите PR компании в страната очертават кризисните комуникации като задължителна услуга в портфолиото на агенциите. "Все повече компаниите отчитат ефективността на публичната комуникация и необходимостта да бъдат подготвени за кризисни ситуации, което демонстрира израстване в корпоративната култура", коментира пред "Капитал" Тодор Янев, управляващ партньор в Janev & Janev.
Като основна тенденция за годината управителят на SiteMedia Consultancy Любомир Аламанов посочва развитието на т.нар. community branding. "Хората все повече се самоопределят в общности и комуникират на свой език. Компаниите започнаха да разбират, че вече не могат да говорят на публиките, а трябва да са заедно и да говорят с тях", уточнява той. Именно обединението на хора според интересите и ценностите им допринася и за все по-търсените лидери на мнение. Според Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на United Partners, фокус започват да бъдат средните и микро лидери на мнение, които често са по-ефективни и на по-добра цена спрямо някои от най-популярните такива.
Специалистите на пазара се обединяват около мнението, че ключово предимство на PR агенциите е комуникацията през съдържание. "Засилва се интересът към нови подходи за създаване на собствено бранд съдържание, което има за цел не само да продава, но и да изгражда лоялна публика и да създава общност със споделени ценности", казва управляващият директор на Chapter 4 Анелия Милкова-Битолска. Агенциите обаче са изправени пред предизвикателството да разширят експертизата си и при създаваното съдържание, което отдавна не се ограничава до писането на прессъобщения. Посланията вече включват визуално, видео и гласово съдържание, адаптирани според канала и използваните устройства.
Дълго време проблем при PR активностите представляваше липсата на ясни измерители на резултатите. Според Мария Гергова-Бенгтссон обаче това се променя, а използваните метрики стават все по-точни. "С inbound методологията (тип комуникация, при която потребителите се самопрофилират и се насочват сами към интересното за тях съдържание – бел. ред.) вече измерваме конкретни бизнес резултати от създадените и реализирани кампании, и то в реално време", казва тя. Светлана Савова, управляващ директор на V+O Communication, допълва, че именно това как се измерва комуникацията и дълбочината на анализа на резултата ще продължи да е ключ към построяване на стратегията на компаниите. "Трябва да познаваш бизнеса, сектора и аудиторията, за да можеш да предложиш комуникация, която решава бизнес цел", казва тя.
С поглед към бъдещето
Следващата година ще бъде динамична за PR агенциите предвид предстоящите европейски и местни избори, покрай които се очаква засилено търсене на консултации и управление на политически кампании. Очакванията на мениджърите на най-големите компании са именно изборите да повлияят най-много на финансовите резултати на агенциите. "През 2019 г. очакваме и развитие около членството на България в Шенген и еврозоната, които ще се отразят позитивно на нашите клиенти, на техните проекти и инвестиции в страната", смята Зорница Иванова, кънтри мениджър на Grayling.
В засилената конкурентна среда агенциите ще се стремят да използват все повече нестандартни методи за привличане на вниманието на публиката. "Очаквам 2019 г. да ни изненада с иновативни кампании, които надхвърлят традиционните полета, с които свързваме PR-a, и решават комплексни проблеми със смели идеи и конкретни послания, с добре управлявано съдържание и силни партньорства", казва Десислава Пантелеева, изпълнителен директор Key experts group. Въпреки това Олга Лозанова, съдружник в OT-DO Consult, очаква фокус на компаниите да бъде фината, ненатрапчива комуникация за сметка на шумните свръхпровокативни кампании, която показва и по-добри резултати.
Позитивна прогноза за дългосрочното развитие на PR бизнеса очертава Максим Бехар, изпълнителен директор на M3 Communications. "В глобален мащаб се наблюдава обединение на трите основни компонента на комуникационния бизнес - PR, реклама и дигитални услуги, и голяма част от тези елементи преминават към PR бизнеса. Според мен до 2025 г. това обединение ще приключи и водеща роля в него ще имат тези, които създават съдържание - PR експертите", казва Бехар.
Още по темата
ЕК започва разследване на данъчните облекчения на Nike в Холандия
Причината е методът, който се е използвал за изчисляване на роялти таксата в рамките на корпоративната структура
12 яну 2019Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 януари)
Кои са най-големите BTL агенции в България; "Нова тв" без "Господари на ефира"; "Forbes България" сменя издателя си; Най-добрите външни и печатни реклами през 2018 г.; Кои са най-популярните реклами в YouTube за 2018 г. и др.
8 яну 2019Общите приходи на най-големите BTL агенции намаляват до 19.4 млн. лв.
4 яну 2019Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (11 декември)
Кои са най-големите дигитални агенции в България; Нова рекламна агенция Sick juice ще се фокусира върху комуникация през храна; Ангел Искрев е новият творчески директор на агенция proof.; Tumblr забранява голите публикации в платформата; Pantone обяви Living Coral за цвят на 2019 г.
11 дек 2018Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%
7 дек 2018Медиа агенциите продължават да растат
Общите приходи на топ 20 нарастват с над 14% до 297 млн. лв. през миналата година.
30 ное 2018
Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал
5 дек 2019, 1568 прочитания

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота
3 дек 2019, 2470 прочитания
5 дек 2019, 2323 прочитания
5 дек 2019, 2235 прочитания
5 дек 2019, 2096 прочитания
5 дек 2019, 1920 прочитания
5 дек 2019, 1845 прочитания
От протокола за събранието на акционерите става ясно, че Тодор Батков е прехвърлил мажоритарния пакет на "Мастър Пи Ар"