С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 яну 2019, 12:17, 3764 прочитания

Балканска рекламна рапсодия

Главният творчески директор на Ray Productions Душан Дракалски пред "Капитал" за промените в рекламния бизнес и предимствата на това да работиш в Източна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Душан Дракалски става част от рекламния бизнес през 1997 г., като кариерата му започва в агенцията "Saatchi & Saatchi Македония". След това дълго време работи като регионален творчески директор на New Moment New Ideas Company. Именно в този етап от кариерата си той идва в България и в продължение на три години до 2015 г. работи с рекламната агенция тук. Година по-късно Дракалски вече заема длъжността главен творчески директор на австрийската Demner, Merlicek & Bergmann. Освен рекламата друга голяма негова страст са фотографията и режисурата. Затова и към момента Дракалски е главен творчески директор на студиото Ray Productions, като отговаря за проекти за цяла Европа. В кариерата си е спечелил множество награди от международни конкурси като Eurobest, One Show, New York Festival, Epica Awards, а от най-големия и престижен рекламен фестивал Cannes Lions той има общо 5 награди. Тази година Дракалски беше председател на журито в рекламния конкурс Golden Drum.
Повече от двайсет години опит и редица спечелени награди, сред които пет лъва от най-големия рекламен фестивал Cannes Lions. Така набързо може да бъде описана несъмнено успешната кариера на Душан Дракалски. Но самият той твърди, че продължава да търси себе си в света на рекламата. Постоянните промени в средата и живота на хората, към които трябва да се адаптират комуникациите, задържат интереса му към този бизнес. Затова и той самият описва рекламата като голяма отговорност: защото е средство, чрез което може да се информира и образова обществото.

В момента Дракалски е главен творчески директор за Европа на Ray Productions и е базиран в Чехия. Той идва от Македония и по-голямата част от професионалния му път минава през Балканите.


От локални проблеми към международни решения

Кариерата му е пример за това, че и на малки пазари, без огромни рекламни бюджети, могат да се правят запомнящи се проекти. Затова и самият той нарича всички подобни твърдения по-скоро оправдания. Пример за постигнатото е кампанията "На 10 метра разстояние", в която заедно се молят християни и мюсюлмани, всеки според своите канони. Именно този рекламен клип през 2012 г. му печели Титаниев лъв в Кан. "Трябва да разберем, че имаме предимства. Ние знаем например две азбуки и мозъкът ни е два пъти по-трениран", казва той. И допълва: "Нашият фокус е към света навън, което означава, че той успешно си прави кампаниите. А ние имаме много, но трябва първо да го видим и след това да го покажем."

Затова и съветът му при изготвяне на кампании е да се тръгва от решение на конкретен локален проблем, защото е близо до нас и по-лесно може да бъде анализиран. "Проблемите трябва да се решават отвътре навън, не трябва да изследваме големите кампании, те имат други проблеми", казва той и дава пример с движението MeToo срещу насилието над жени. В случай че компании искат да застанат зад инициативата, то те трябва да я изследват на местно ниво, защото проблематиката в България не е същата като тази извън страната и не може да бъде третирана по един и същ начин.



През изминалата година редица брандове по света, вдъхновени от MeToo движението, заеха социална позиция с кампаниите и посланията си. Други международни компании пък смело заявиха корпоративната си политическа позиция, но не всички останаха еднакво разбрани от обществото. Последният пример за това е именно противоречивата кампания на Gillette, в която мъжете като цяло са представени по-скоро като отрицателни герои.

По думите на Душан Дракалски в днешно време компаниите задължително трябва да заемат социална позиция, но по истински и естествен начин, и да го показват с действия, а не просто да се рекламират. "Важно е да се правят все повече кампании за правата на жените, но трябва да се намери подход така, че това да не се превърне във война, която дори жените да спечелят, винаги ще има някой победен и това ще доведе до друг проблем", обяснява той. Според него решението е в намирането на еднаквост, а търсенето трябва да започне от самото начало – семейството и примера към децата. "Добре е да образоваме обществото, не назидателно да казваме какво трябва да бъде, защото това не работи. А когато проблемът стигне до компаниите, значи той е придобил вече друга форма."

Динамичен пазар, статични агенции

В дългогодишната си кариера Дракалски е преминал през редица промени в бранша, но твърди, че нито една от тях не го е изненадала. "Това, което ме изненадва, е фактът, че през цялото това време агенциите не се променят и седят в историческите си рамки с ясно разделение на позициите: копирайтъри, акаунти, дизайнери, творчески директори и други."

Според него, за да бъде разбрана промяната, трябва да се тръгне от анализа на обществото. "Въпреки че всички говорят за новите технологии, те все пак остават средство, което влияе на хората, и съдържанието остава ключово", казва Дракалски. "В миналото агенциите търсеха тенденции в изкуството по света, за да го превърнат в реклама, или с други думи, рекламата се опитваше да се прикачи към тренда. Сега, за да оцелее, тя трябва да създава тренд." Компаниите от своя страна вече не могат просто да продават с рекламите си, те имат отговорност и да информират аудиторията, твърди той.

Именно отговорността към хората, любопитството към новото и преплитането на психология, изкуство и наука го вдъхновяват да продължава да прави реклама през годините. "Трябва да обичаме това, което правим, защото, за да стигнеш до сърцето на хората, трябва да им дадеш нещо от сърце", обяснява Дракалски. И все пак в агенциите работата по създаването на някои по-консервативни кампании не успява винаги да предизвика вдъхновение у рекламистите, но по думите на Душан Дракалски винаги трябва да се правят компромиси. "Не може да мислим, че знаем нещо повече от клиента. Той има голяма функция в бизнеса и ако не разберем неговите проблеми, няма как да му помогнем", казва той. Съветът му обаче е клиентите от своя страна да дават повече време на агенциите за изпълнение на проектите, защото ключът не е само в бюджета, а в цялостния план, който стои зад крайния продукт и трябва да бъде изпълнен.

Дракалски представя изготвянето на рекламните кампании като пътуване до далечна дестинация. По пътя агенциите се сблъскват с различна информация, необходима им за надграждане на кампанията, и така достигнат до крайната точка, а именно спечелването на награда. "Наградите са една завършена история и кампанията се превръща в архивно решение, което поставяме на витрината. Спечелването на една статуетка не означава, че следващата кампания ще донесе още една. А ако някой си поставя наградите за начална цел, той се опитва да прескочи пътя си и няма да успее да стигне до края, защото му липсва информация", разказва той.

В момента Душан Дракалски се занимава основно с режисура и фотография. Каквото и да прави обаче, иска да работи с най-добрите професионалисти в бранша. "Не знам дали ще остана завинаги в рекламата, не знам и дали рекламата ще има нужда от мен, най-важното обаче е работата ми да ме кара да се чувствам щастлив."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 1128 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 5122 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
АЕЖ и Съюзът на издателите се обявиха срещу явни опити за цензура

Ръководителят на КРИБ, Волен Сидеров и промените в закона за личните данни създадоха три казуса само за седмица

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10