Домусчиев поиска от КЗК да разреши сделката за "Нова тв"

След първата забрана за покупка от страна на Петр Келнер, сега регулаторът ще трябва да извърти позицията си

Очаква се финализирането на сделката за "Нова тв" да е през второто тримесечие на 2019 г.
Очаква се финализирането на сделката за "Нова тв" да е през второто тримесечие на 2019 г.    ©  Цветелина Белутова
Очаква се финализирането на сделката за "Нова тв" да е през второто тримесечие на 2019 г.
Очаква се финализирането на сделката за "Нова тв" да е през второто тримесечие на 2019 г.    ©  Цветелина Белутова

Братята Кирил и Георги Домусчиеви са поискали от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да им разреши да купят "Нова тв" и онлайн бизнеса в групата. Това става ясно от публикувано на сайта на КЗК съобщение за образувано производство. Регулаторът по закон има пет седмици да разреши или не сделката. Казусът е любопитен, тъй като КЗК не разреши на първия избран купувач на телевизията - чешкият милиардер Петр Келнер, с абсурдния мотив, че българската медиа има много голям пазарен дял, а бъдещият собственик също е финансово силен. Все аргументи, които са валидни и в момента.

Втори опит за сделка

На 22 февруари беше обявено, че "Адванс медиа груп" и шведската медийна група Modern Times Group (MTG) са подписали договор за продажба на дружеството "Нова броудкастинг груп", собственик на "Нова тв". Стойността на сделката е 185 млн. евро. Споразумението предвижда българската компания да придобие 100% от "Нова телевизия" и мажоритарен дял в "Нет инфо".

Advance Media Group е дъщерно дружество на компанията "Адванс пропъртис" ООД, която е собственост на българските предприемачи Кирил Домусчиев и Георги Домусчиев.

Очаква се приключването на сделката да е през второто тримесечие на 2019 г.

Още в началото на миналата година шведската MTG официално обяви, че продава медийния си бизнес в България на PPF Group, управлявана от най-богатия чех Петр Келнер. В средата на лятото миналата година милиардерът завърши закупуването на норвежкия телеком Telenor в Централна и Източна Европа, което включва пазарите в България, Унгария, Черна гора и Сърбия.

Няколко месеца по-късно през юли КЗК спря сделката за продажбата на "Нова" на PPF. Като аргумент за това комисията посочи, че значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще ѝ даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. КЗК никога дотогава не беше блокирала подобна сделка, а аргументите й бяха абсурдни - накратко, че "Нова броудкастинг груп" има голям пазарен дял. Иначе казано, комисията тогава направи много бърза и ефективна демонстрация, че никой няма да купи медийната група без одобрението на властта.

Така в началото на годината преговорите между МТG и PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер за продажбата на "Нова броудкастинг груп" се провалиха. И той дори оттегли жалбата си срещу КЗК.

"Нова броудкастинг груп" АД притежава най-голямата медийна група в България. В портфолиото на компанията влизат седем телевизионни канала – "Нова", "Кино Нова", Diema, Diema Sport, Diema Sport 2, Diema Family и най-голямата онлайн група Netinfo. Част от нея са имейл платформата abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др. Компанията притежава още радио Nova News и 35% от издателската група AtticaEVA. По данни на "Nielsen Admosphere България" "Нова броудкастинг груп" достига до 42% от аудиторията.

Още от Капитал