С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 6 мар 2019, 15:55, 4896 прочитания

Онлайн медии срещу "закона Пеевски"

Изискванията му застрашават съществуването на издържащи се от дарения на читателите издания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шест независими български онлайн медии - "Тоест" (toest.bg), вестник "К" (kweekly.bg), "Терминал 3" (terminal3.bg), "Маргиналия" (marginalia.bg), "КлинКлин" (klinklin.bg) и "Биволъ" (bivol.bg), изпратиха писмо до министъра на културата Боил Банов. С него те го информират, че промененият от тази година Закон за задължителното депозиране на печатни и други произведения, по-известен като "закона Пеевски", застрашава сериозно съществуването им.

Какви са заплахите


Според приетите промени в закона, внесени от депутата от ДПС и издател Делян Пеевски, те са задължени да декларират пред Министерството на културата "всяко получено финансиране през предходната календарна година, неговия размер и основание, включително данни за лицето, извършило финансирането". Тази информация се подава чрез попълването на декларация по образец, утвърден от министъра на културата, в срок до 30 юни. Какви точно ще са "данните за лицето" тепърва ще се изясни от образците на декларациите, които министърът трябваше да утвърди до един месец след обнародването на закона (на 13 ноември 2018 г.), но към настоящия момент на сайта на Министерството на културата няма такова съобщение.

Нормите в него засягат сериозно медиите, които приемат микродарения от много лица (т.нар. краудфъндинг), защото събирането на допълнителни данни извън предоставените от технологични платформи като PayPal, Patreon, ePay, както и от банките при дарения чрез банков превод ги поставя пред невъзможност да изпълнят изискванията на закона.

Това означава, че те ще изпаднат в ситуация да подадат декларации с непълно съдържание, което ще бъде неспазване на закона. За нарушенията му са предвидени глоби - от 10 до 15 хил. лв. при първо и 20-30 хил. лв. при повторно. Санкцията може да бъде наложена дори ако липсват някои от изискващите се данни на едно лице с дарение от 1, 2 или 5 лева например. Ако надзорният орган в лицето на Министерството на културата започне да налага глоби на медиите, издържащи се от даренията на читателите, те на практика са обречени и могат да бъдат закрити.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете въпросника долу:
В писмото си шестте електронни издания настояват от министерството да вземат предвид техните съображения при утвърждаването на образците на декларациите, както и да им предоставят възможност да дадат становище по тях преди публикуването им.

"Някои от нас се финансират от дарения частично, други залагат на даренията изцяло. Нито един от издателите, съставители на настоящото писмо, не възразява срещу разкриването на това обстоятелство. Напротив, всички ние го изтъкваме на своите сайтове, с които приканваме читателите си да подпомагат дейността ни, защото по своя характер тя е медийна и в този смисъл – в полза на обществото. Не възразяваме да декларираме и информацията, предоставена ни от трети лица, посредници при получаване на дарения", пишат издателите.

Те посочват, че всяко задължение извън възможно изпълнимото поставя под въпрос по-нататъшното им съществуване, както и медийния плурализъм в България. И че промените в закона създават затруднения, които по същество са цензура за малките независими медии.



Как бе приет "законът Пеевски"

През февруари м.г. депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева внесоха законопроект за изменение и допълнение на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. В мотивите е записано: "Създаването на законово задължение за разкриване на действителния собственик на доставчиците на медийни услуги (вестници, списания, онлайн медии, информационни агенции, радиа и телевизии) и на начина на финансиране ще доведе до максимална прозрачност на медийния пазар в страната, както и до информираност на обществото относно редакционната политика на медиите, които се издържат по непазарен начин, и ще сведе до минимум възможността за манипулиране на общественото мнение от медии, съществуващи не заради приходите си от дейността, а благодарение на безвъзмездно корпоративно или чуждестранно финансиране."

Въпреки изготвени от Асоциацията на европейските журналисти в България становища и критиките на експерти заради очакваните негативни ефекти от законопроекта той беше приет от парламента през ноември 2018 г.

Оригиналния текст на писмото може да прочетете в прикачения файл
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари)

Елена Матеева е първият изпълнителен директор на БДВО; СЕМ избра за генерален директор на БНР мениджър с опит в CNN и "Асошиейтед прес"; bTV обяви кой заменя Слави Трифонов като водещ на вечерното шоу; Netflix посреща 2020 г. под натиск от конкуренцията; Реклама за слушане

28 яну 2020, 1041 прочитания

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3562 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Идва ли краят на рекламния дуопол на Google и Facebook

Делът на двата технологични гиганта от пазара на интернет реклама за първи път намалява през 2018 г.

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10