С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 мар 2019, 11:13, 4110 прочитания

Идва ли краят на рекламния дуопол на Google и Facebook

Делът на двата технологични гиганта от пазара на интернет реклама за първи път намалява през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на интернет реклама от години е във владението на технологичните гиганти Google и Facebook и не изглежда, че това скоро ще се промени. Вниманието обаче е приковано от третия най-голям играч, който буквално диша във врата на двете компании и малко по-малко си извоюва своя дял от рекламната пита. До неотдавна третото място се заемаше от Microsoft, но в края на миналата година това се промени. Онлайн търговецът Amazon успя да прескочи две места, оставяйки зад гърба си не само Microsoft, но и компанията Oath, собственост на Vеrizon.

Разместването в класацията беше представено в традиционния годишен доклад на eMarketer, съпътстван от прогнозни данни за инвестициите в интернет реклама. През септември миналата година проучването изглеждаше на пръв поглед без изненади. Google и Facebook плавно ще увеличават приходите си, запазвайки сериозна преднина пред Amazon поне до 2020 г. Само шест месеца по-късно обаче агенцията за проучвания публикува коригирани данни, които може да променят значително досегашната картина.


Третото място

Рекламните приходи на ритейл гигантa в САЩ само за 2018 г. са с 60% повече, отколкото първоначално прогнозираните постъпления, и достигат 7.41 млрд. долара. Двуцифрените разлики между новото проучване на eMarketer и информацията от септември се запазват до 2020 г. (вижте графиката). Така, ако преди половин година прогнозата за 2019 г. е била Amazon да отчете 7.23 млрд. долара приходи от реклами, то според новите данни те ще се равняват на 11.33 млрд. долара, което е с над 50% повече в сравнение с 2018 г. През 2020 г. очакванията на eMarketer са компанията да привлече 15.01 млрд. долара, или с 33% повече в сравнение с година по-рано.
В САЩ инвестициите в дигитална реклама вече надвишават тези в традиционна.


По думите на Моника Пиарт, старши директор "Прогнозиране", по-високите стойности са резултат от анализа на данни, предоставени от трети страни (third party data), според които по-голяма част от общите приходи на Amazon идват от реклами, пише WSJ. Компанията не обявява официални данни за рекламния си бизнес, но те се генерират основно от сайта за електронна търговия, от платформата за видеострийминг Twitch, както и сайта за филми IMDb. Компанията изненада анализаторите и с голям ръст в общите постъпления за последното тримесечие на 2018 г. Те се равняват на 72.3 млрд. долара, или с 20% повече, отколкото предходната година, а нетната печалба се е увеличила с 63% до 3 млрд. долара за същия период. Годишните приходи на компанията пък за първи път в историята й преминаха границата от 200 млрд. долара за 2018 г.



Според проучване на американската Feedvisor 57% от брандовете, които продават в платформата на Amazon, също се и рекламират в нея. За целта половината от тях инвестират около 40 хил. долара месечно, а 38% влагат повече от 60 хил. долара.

Битката на титаните

Въпреки че данните на eMarketer не показва големи разлики в прогнозните приходи от реклами на Facebook и Google, хегемонията на двете платформи отслабва и общият им дял от пазара за първи път намалява през 2018 г. Според данните през 2017 г. двете платформи държат над 58% от интернет рекламата в САЩ, а година по-късно делът им е 56% и до 2020 г. продължава да намалява.

Най-големият играч Google губи от мощта си, заради което и намаляват обновените прогнозни данни на eMarketer за следващата година. Все пак очакванията са платформата да привлече 48.05 млрд. долара през 2019 г. и с 13% повече през 2020 г.

Инвестициите във Facebook продължават да нарастват, което до голяма степен се дължи на засилващия се интерес към платформата Instagram. Според обновените данни тази година социалната платформа ще привлече 28.5 млрд. долара, а само година по-късно с 18% повече. "Има силно търсене на реклами в Instagram Stories и платформата все още печели заради представата, че е по-малко засегната от предизвикателствата, с които Facebook се сблъска", казва анализаторът на eMarketer Дебра Уилямсън, цитирана от Seattle Тimes.

Изминалата година беше кризисна за интернет гигантите. Социалната мрежа премина през няколко скандала с изтичане на данни, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica. Google пък трябваше да се справи с управлението на рекламите във видеоплатформата YouTube, след като някои от най-големите рекламодатели в света оттеглиха инвестициите си, защото рекламите им попаднаха до видеа с екстремистко съдържание. Проблемите обаче се отразиха най-вече на имиджа на двете компании и не толкова на финансовите им показатели, които са над очакванията на анализаторите. Общите приходи за четвъртото тримесечие на Alphabet, компанията майка на Google, са 39.3 млрд. долара, а печалбата за периода е 8.95 млрд. долара. Facebook от своя страна приключи годината с 16.9 млрд. долара приходи, което представлява увеличение от 30% спрямо година по-рано и печалба от 6.9 млрд. долара.

Къде са рекламните инвестиции

Битката за дял от пазара на интернет реклама в САЩ става по-ожесточена и заради увеличаващите се инвестиции на рекламодателите. Данните на eMarketer показват, че тази година за първи път компаниите ще вложат повече пари в дигитална реклама, отколкото в традиционна. Прогнозата е до края на 2019 г. общите инвестиции да са в размер на 130 млрд. долара, или над 54% от пазара, в сравнение с около 110 млрд. долара за традиционните канали. До 2023 г. пък интернет рекламите се очаква да привлекат повече от две трети от всички рекламни разходи.

Засиленият интерес от страна на рекламодателите и по-високите им инвестиции могат да бъдат предпоставка за размествания при големите играчи на пазара и разрушаване на дългогодишния дуопол. Евентуална промяна обаче би била възможна след много време, тъй като дори при най-оптимистичните прогнози след две години Amazon ще държи едва 10% от пазара на онлайн реклама в САЩ.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трусовете на продуцентския пазар 2 Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

19 юли 2019, 4426 прочитания

ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ 3 ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ

След избора на Галина Георгиева през следващите пет години управляващите ще имат пълно мнозинство в медийния регулатор

17 юли 2019, 1942 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Foodpanda дебне в YouTube

Честото показване на реклами на доставчикa на храна провокира организирането на протест във Facebook

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото