С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 15 мар 2019, 11:41, 8212 прочитания

Реклами made in BG

Редица световни брандове заснемат телевизионните си реклами в България през компанията B2Y Productions, част от Nu Boyana Film Studios

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Продукционните бюджети на рекламодателите започват от 80 хил. евро и могат да стигнат 600 хил. евро.

- Предизвикателство за бизнеса в България е липсата на разнообразни локации за снимки и организирането на кастинги.
Германският автомобилен гигант Volkswagen е десетият най-голям рекламодател в света. Холандската пивоварна Heineken пък попада в списъка на най-големите в Европа. Общото между тях е, че и двете компании избират да снимат част от международните си рекламни кампании в България.

Страната ни се превръща в атрактивна дестинация за заснемане на редица телевизионни реклами, които впоследствие се адаптират в Западна Европа. Ключово предимство при избора на рекламодателите и агенциите е освен значително по-ниската цена, разнообразието от декори за снимки и бързината на работа. Зад рекламните продукции на някои от най-големите международни брандове пък стои българското студио B2Y Productions, част от Nu Boyana Film Studios.


От Запад на Изток

За три години от основаването на компанията, екипът е работил още върху кампании на Mercedes, Smart, Posche, Toyota, Lidl, Orange, A1, Virgin Mobile и други, като по-голямата част от рекламите са насочени към английския и немския пазар и по-малко към Франция, Испания или САЩ. По думите на управляващия директор на B2Y Productions (работеща в България през дружеството "Би 2 Уай") и собственик на 50% от компанията Александър Кенанов повече от 90% от рекламите, които компанията снима, се изнасят в чужбина. "Цените на услугите ни са по-високи, отколкото на другите играчи в страната, затова и локалният пазар не представлява интерес за нас, а по-голямата част от продукциите, които сме снимали в България, са били про боно", казва той. Такива например са кампаниите за предприемаческото състезание Chivas Venture или клипът към инициативата "България без дим". Друго ограничение в страната е и фактът, че по-голямата част от телевизионните реклами се адаптират за пазара ни и много по-малко компании избират да инвестират пари в локално производство. Все пак някои от продуцираните телевизионни реклами в България от B2Y Productions през годините са кампания на маслото Deutsche Markenbutter, клип на Easy Credit, както и рекламата по повод ребрандирането на "Мобилтел".

Другите държави, към които големи рекламодатели насочват част от бюджетите си за заснемане на реклами, са Румъния и Украйна. "Източна Европа е low-cost дестинацията за снимане на реклами в Европа, като до миналата година с Румъния бяхме двете страни от ЕС с най-нисък разход за снимки, а Украйна беше с около 25% по-евтина от нас. От тази година цените на румънците паднаха с около 5-10%, а на украинците още повече", казва Кенанов. По-ниските цени в Украйна той обяснява с по-ниския стандарт на страната, която обаче същевременно повишава качеството на предлаганите услуги. В Румъния пък, както и в други държави - членки на ЕС, е приет закон, според който държавата връща процент от инвестицията на чуждестранните продуценти, което логично е предпоставка за привличане на повече проекти. На този фон цените в бранша в България пък растат, което прави устояването на конкуренцията още по-трудно.



За изминалата година B2Y Productions работи върху общо 86 проекта, като по-голямата част от тях са реклами, но в портфолиото им влизат още филмови продукции и документална поредица. По думите на Кенанов разликата при заснемането на реклама и филм е основно в сроковете за изготвянето им. "Ако при един филм разполагаме с между един до 9 месеца подготовка, заявките за рекламите идват и имаме само около 10 дни", допълва той.

Инвестираните средства в телевизионен клип пък зависят от броя снимачни дни, използвани декори и избрани локации, но по думите на управляващия директор продукционните бюджети са между 80 хил. евро и 600 хил. евро. Доста по-скъпа се оказва постпродукцията, в която влизат всички компютърно генерирани визуални ефекти. При тях бюджетите могат да бъдат двойно по-големи суми от тези на продукционните. "Опитваме се да привлечем партньорите ни да правят и постпродукцията си при нас, в това число монтаж, звук, цветове, компютърно генерирана графика и др. Колкото повече услуги извършваме ние, толкова по-добра цена може да дадем на клиента", уточнява Кенанов.

B2Y Productions приема поръчки от позицията на продуцентска компания, като в този случай за изпълнението на проектите комуникира както с рекламната агенция, така и директно с рекламодателя. Българската фирма може да бъде и в ролята само на продуцент по заснемането на кампанията, а идейният проект да се движи от външна продуцентска компания.

От идея до изпълнение

Подобно на конкурсите за избор на рекламна агенция и при продуцентските компании клиентите изпращат кратко обяснение на историята, която трябва да се разиграе в телевизионния клип. Ролята на студиата е да представят детайлно как тази идея може да се осъществи. Това включва избор на декори, локации, актьори, техника, екип и срокове за изпълнение, като на всяко от тях се поставя и цена. Средно снимките на един рекламен клип пък продължават от два до три дни.

Винаги обаче има изключения. Един от последните големи проекти на българското студио е рекламната кампания на голям мобилен оператор, която предстои да бъде лансирана, а работата по нея отнема цяла седмица. За изпълнението й екипът построява редица декори, сред които гора с водопад, скала и замръзнало езеро.

При заснемането на нови модели автомобили, които още не са пуснати на пазара, едно от най-важните изисквания на рекламодателите е да бъдат осигурени максимални мерки за сигурност, така че колата да не бъде видяна от никой страничен минувач. "Локациите обикновено са планински, равнинни или горски и сме имали случай, в който на едно място за снимки компанията беше осигурила 25 души екип, който да обикаля терена и да се увери, че в радиус от няколко километра няма никой наоколо", разказва Кенанов.

Много рекламодатели избират да снимат реклами в България и заради декорите, с които филмовото студио разполага. Сред най-търсените са декорите на улица в Ню Йорк и в Лондон, тъй като на реалните локации е или невъзможно, или много скъпо да се снима. Студиото разполага и с едни от най-големите римски декори в Европа.
Къде и кого да снимам

Въпреки природните разнообразия в България локациите за снимки се по-скоро ограничени, което затруднява привличането на рекламодатели от различни бизнеси. "Нямаме средновековна и ренесансова архитектура, а големият ни проблем при снимане на реклами на коли е, че ни е много трудно да намерим път, който е без дупки, с нов асфалт и с маркировка. Това е нещо, което трудно можем да обясним на чужденците", казва управляващият директор на B2Y Productions.

Друго предизвикателство пред продуцирането на реклами е организирането на кастинги, тъй като разнообразието от актьори и персонажи е по-малко, отколкото в големите западни градове. От българското студио дават за пример, че ако в България за два дни могат да намерят 100 души за кастинг, в в Лондон същият брой се събират за няколко часа. Затова и често от компанията набират хора от Румъния или Великобритания.

Целта на B2Y Productions е да излязат на чужди пазари и да предлагат повече възможности за снимки на клиентите си. Миналата година те откриват офис в Тенерифе, а плановете им са през 2019 г. да се позиционират и в Хърватия. "Идеята е да имаме продуцентски екип на място и клиентите, с които работим, ако имат нужда от средновековен замък например, какъвто няма в България, да можем да им го предложим на друго място", обяснява Кенанов. Стремеж на компанията е да инвестира също в зелени решения и подбряване на околната среда. Продуцентското студио цели да развие услугите си и в посока заснемане на повече пълнометражни филми. През април започват снимки на японски филм, чийто сюжет изцяло ще се развива в България, а до края на годината желанието им е бизнесът да е поравно разделен между заснемането на реклами и филми.


Heineken - The Trailblazers from B2Y Productions on Vimeo.


Virgin Mobile Nothing Hidden from B2Y Productions on Vimeo.


Mercedes-AMG G 63 2018 | Flash of Lightning from B2Y Productions on Vimeo.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дълговете на БНТ надхвърлят 35 милиона лева, сигнализират синдикатите Дълговете на БНТ надхвърлят 35 милиона лева, сигнализират синдикатите

Искане: да се актуализира бюжетът на телевизията и да бъдат погасени дълговете й, за да може новият директор да започне начисто

23 май 2019, 2788 прочитания

Реклама ни събира, реклама ни дели Реклама ни събира, реклама ни дели

Гледните точки на агенция и рекламодател за съвместната им работа се разминават по редица фактори, показва изследване на the other half и BluePoint.

23 май 2019, 1937 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 март)

Редица световни брандове заснемат телевизионните си реклами в България; Foodpanda дебне в YouTube; United Partners ще обслужва комуникациите на Fjällräven в България; Васил Христов е новият изпълнителен директор на ABC Comms; Обладаната реклама на Reebok и др.

С фокус върху сигурността

Кои са начините, с които можем да защитим телефона си от зловреден софтуер

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"