С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 15 мар 2019, 11:41, 5395 прочитания

Реклами made in BG

Редица световни брандове заснемат телевизионните си реклами в България през компанията B2Y Productions, част от Nu Boyana Film Studios

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Продукционните бюджети на рекламодателите започват от 80 хил. евро и могат да стигнат 600 хил. евро.

- Предизвикателство за бизнеса в България е липсата на разнообразни локации за снимки и организирането на кастинги.
Германският автомобилен гигант Volkswagen е десетият най-голям рекламодател в света. Холандската пивоварна Heineken пък попада в списъка на най-големите в Европа. Общото между тях е, че и двете компании избират да снимат част от международните си рекламни кампании в България.

Страната ни се превръща в атрактивна дестинация за заснемане на редица телевизионни реклами, които впоследствие се адаптират в Западна Европа. Ключово предимство при избора на рекламодателите и агенциите е освен значително по-ниската цена, разнообразието от декори за снимки и бързината на работа. Зад рекламните продукции на някои от най-големите международни брандове пък стои българското студио B2Y Productions, част от Nu Boyana Film Studios.


От Запад на Изток

За три години от основаването на компанията, екипът е работил още върху кампании на Mercedes, Smart, Posche, Toyota, Lidl, Orange, A1, Virgin Mobile и други, като по-голямата част от рекламите са насочени към английския и немския пазар и по-малко към Франция, Испания или САЩ. По думите на управляващия директор на B2Y Productions (работеща в България през дружеството "Би 2 Уай") и собственик на 50% от компанията Александър Кенанов повече от 90% от рекламите, които компанията снима, се изнасят в чужбина. "Цените на услугите ни са по-високи, отколкото на другите играчи в страната, затова и локалният пазар не представлява интерес за нас, а по-голямата част от продукциите, които сме снимали в България, са били про боно", казва той. Такива например са кампаниите за предприемаческото състезание Chivas Venture или клипът към инициативата "България без дим". Друго ограничение в страната е и фактът, че по-голямата част от телевизионните реклами се адаптират за пазара ни и много по-малко компании избират да инвестират пари в локално производство. Все пак някои от продуцираните телевизионни реклами в България от B2Y Productions през годините са кампания на маслото Deutsche Markenbutter, клип на Easy Credit, както и рекламата по повод ребрандирането на "Мобилтел".

Другите държави, към които големи рекламодатели насочват част от бюджетите си за заснемане на реклами, са Румъния и Украйна. "Източна Европа е low-cost дестинацията за снимане на реклами в Европа, като до миналата година с Румъния бяхме двете страни от ЕС с най-нисък разход за снимки, а Украйна беше с около 25% по-евтина от нас. От тази година цените на румънците паднаха с около 5-10%, а на украинците още повече", казва Кенанов. По-ниските цени в Украйна той обяснява с по-ниския стандарт на страната, която обаче същевременно повишава качеството на предлаганите услуги. В Румъния пък, както и в други държави - членки на ЕС, е приет закон, според който държавата връща процент от инвестицията на чуждестранните продуценти, което логично е предпоставка за привличане на повече проекти. На този фон цените в бранша в България пък растат, което прави устояването на конкуренцията още по-трудно.



За изминалата година B2Y Productions работи върху общо 86 проекта, като по-голямата част от тях са реклами, но в портфолиото им влизат още филмови продукции и документална поредица. По думите на Кенанов разликата при заснемането на реклама и филм е основно в сроковете за изготвянето им. "Ако при един филм разполагаме с между един до 9 месеца подготовка, заявките за рекламите идват и имаме само около 10 дни", допълва той.

Инвестираните средства в телевизионен клип пък зависят от броя снимачни дни, използвани декори и избрани локации, но по думите на управляващия директор продукционните бюджети са между 80 хил. евро и 600 хил. евро. Доста по-скъпа се оказва постпродукцията, в която влизат всички компютърно генерирани визуални ефекти. При тях бюджетите могат да бъдат двойно по-големи суми от тези на продукционните. "Опитваме се да привлечем партньорите ни да правят и постпродукцията си при нас, в това число монтаж, звук, цветове, компютърно генерирана графика и др. Колкото повече услуги извършваме ние, толкова по-добра цена може да дадем на клиента", уточнява Кенанов.

B2Y Productions приема поръчки от позицията на продуцентска компания, като в този случай за изпълнението на проектите комуникира както с рекламната агенция, така и директно с рекламодателя. Българската фирма може да бъде и в ролята само на продуцент по заснемането на кампанията, а идейният проект да се движи от външна продуцентска компания.

От идея до изпълнение

Подобно на конкурсите за избор на рекламна агенция и при продуцентските компании клиентите изпращат кратко обяснение на историята, която трябва да се разиграе в телевизионния клип. Ролята на студиата е да представят детайлно как тази идея може да се осъществи. Това включва избор на декори, локации, актьори, техника, екип и срокове за изпълнение, като на всяко от тях се поставя и цена. Средно снимките на един рекламен клип пък продължават от два до три дни.

Винаги обаче има изключения. Един от последните големи проекти на българското студио е рекламната кампания на голям мобилен оператор, която предстои да бъде лансирана, а работата по нея отнема цяла седмица. За изпълнението й екипът построява редица декори, сред които гора с водопад, скала и замръзнало езеро.

При заснемането на нови модели автомобили, които още не са пуснати на пазара, едно от най-важните изисквания на рекламодателите е да бъдат осигурени максимални мерки за сигурност, така че колата да не бъде видяна от никой страничен минувач. "Локациите обикновено са планински, равнинни или горски и сме имали случай, в който на едно място за снимки компанията беше осигурила 25 души екип, който да обикаля терена и да се увери, че в радиус от няколко километра няма никой наоколо", разказва Кенанов.

Много рекламодатели избират да снимат реклами в България и заради декорите, с които филмовото студио разполага. Сред най-търсените са декорите на улица в Ню Йорк и в Лондон, тъй като на реалните локации е или невъзможно, или много скъпо да се снима. Студиото разполага и с едни от най-големите римски декори в Европа.
Къде и кого да снимам

Въпреки природните разнообразия в България локациите за снимки се по-скоро ограничени, което затруднява привличането на рекламодатели от различни бизнеси. "Нямаме средновековна и ренесансова архитектура, а големият ни проблем при снимане на реклами на коли е, че ни е много трудно да намерим път, който е без дупки, с нов асфалт и с маркировка. Това е нещо, което трудно можем да обясним на чужденците", казва управляващият директор на B2Y Productions.

Друго предизвикателство пред продуцирането на реклами е организирането на кастинги, тъй като разнообразието от актьори и персонажи е по-малко, отколкото в големите западни градове. От българското студио дават за пример, че ако в България за два дни могат да намерят 100 души за кастинг, в в Лондон същият брой се събират за няколко часа. Затова и често от компанията набират хора от Румъния или Великобритания.

Целта на B2Y Productions е да излязат на чужди пазари и да предлагат повече възможности за снимки на клиентите си. Миналата година те откриват офис в Тенерифе, а плановете им са през 2019 г. да се позиционират и в Хърватия. "Идеята е да имаме продуцентски екип на място и клиентите, с които работим, ако имат нужда от средновековен замък например, какъвто няма в България, да можем да им го предложим на друго място", обяснява Кенанов. Стремеж на компанията е да инвестира също в зелени решения и подбряване на околната среда. Продуцентското студио цели да развие услугите си и в посока заснемане на повече пълнометражни филми. През април започват снимки на японски филм, чийто сюжет изцяло ще се развива в България, а до края на годината желанието им е бизнесът да е поравно разделен между заснемането на реклами и филми.


Heineken - The Trailblazers from B2Y Productions on Vimeo.


Virgin Mobile Nothing Hidden from B2Y Productions on Vimeo.


Mercedes-AMG G 63 2018 | Flash of Lightning from B2Y Productions on Vimeo.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Конкурсът за генерален директор на БНР ще се проведе в средата на май 1 Конкурсът за генерален директор на БНР ще се проведе в средата на май

Въпреки очакванията СЕМ показа воля да проведе състезанието преди изборите за европейски депутати

19 мар 2019, 1125 прочитания

Делото срещу генералния директор на БНТ бе отложено за седми път 6 Делото срещу генералния директор на БНТ бе отложено за седми път

Константин Каменаров е подсъдим за шофиране в нетрезво състояние и не може да остане на поста, ако присъдата му бъде потвърдена

13 мар 2019, 1890 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 март)

Редица световни брандове заснемат телевизионните си реклами в България; Foodpanda дебне в YouTube; United Partners ще обслужва комуникациите на Fjällräven в България; Васил Христов е новият изпълнителен директор на ABC Comms; Обладаната реклама на Reebok и др.

НАПраво ад

Вече месеци наред стотици хиляди фирми се чудят какво точно иска приходната агенция с наредбата за касовите апарати

Пусто лято

За първи път от няколко години летният сезон в морските курорти ще бъде по-слаб

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота

Емисия

DAILY @7PM // 20.03.2019 Прочетете