С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 22 мар 2019, 14:25, 5310 прочитания

Очаквано КЗК разреши сделката за "Нова тв" на братя Домусчиеви

След безпрецедентната забрана за покупка от страна на Петр Келнер сега регулаторът произведе скоростно одобрение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на братята Кирил и Георги Домусчиеви да купят "Нова тв" и с това единствената пречка пред сделката отпада. Това става ясно от публикуваното днес на сайта на регулатора решение.

То е интересно с това, че миналата година безпрецедентно и със странни аргументи КЗК блокира първия опит на скандинавската група MTG да продаде българския си бизнес на фонда PPF на чешкия милиардер Петр Келнер. Тогава първо започването на разглеждането се бавеше, после регулаторът започна задълбочена проверка, а след това излезе с отказ. Сега обаче комисията се справи доста по оперативно, като успя да разгледа искането за концентрация на дружеството на Домусчиеви "
Адванс медиа груп" за едва две седмици (при максимум пет дадени по закон).


Различна цедка

При разглеждането на предишната сделка за "Нова тв" КЗК обясни отказа си основно с големия пазарен дял на медиата. Макар Келнер да е един от най-богатите хора в Централна и Източна Европа, a PPF да е многомилиарден холдинг, той няма медийни инвестиции, така че механично влиянието на "Нова" няма как да се увеличи. В България той също нямаше дотогава бизнеси, като паралелно с покупката на телевизията се движеше и придобиването от него на "Теленор", което обаче не минаваше през одобрение на КЗК, а на Европейската комисия, и още не беше финализирано.

Сред мотивите на КЗК се четеше "придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата и утвърден имидж" и в "значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения". "По този начин участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори", се казва в решението.




Тези аргументи може да се счита, че са валидни и в момента. Новото решение обаче по никакъв начин не показва притеснение от многостранните и многомилиардни инвестиции на групата на купувача. "Адванс медиа груп" е, част от "Адванс пропъртис" което консолидира фармацевтичния, корабния, пристанищния и други бизнеси на Домусчиеви и отчита над 1.2 млрд. лв. активи. Не става ясно да е изследвано и дали двамата братя индиректно не контролират и други медии - техните имена се свързват с издателя на списание "Икономика", сайта Economic.bg и др.

"Известно припокриване"

Съществената част от решението е посветена на концентрацията при телевизионното отразяване на спортни събития, където единствено се очаква да има въздействие от сделката. В решението на КЗК се посочва, че групата на "Нова" участва на пазара на съдържание в качеството на купувач на права за излъчване на предавания, събития, филми, първенства или телевизионно съдържание, което включва в създадените от нея телевизионни програми. А дружеството "Футбол про медия" от групата на купувача по сделката притежава права за разпространение на телевизионно съдържание - а именно за българското футболно първенство.

Затова антимонополният регулатор изследва присъствието на двата участника в сделката на подпазара на дистрибуция (лицензиране) и придобиване на права за разпространение на телевизионно съдържание. Регулаторът констатира "известно припокриване", но анализирайки, стига до извода, че на пазара има много и разнообразни доставчици. "От друга страна, както е установила и КЗК в практиката си, всяка от съществуващите телевизионни групи на пазара е абсолютно независима при договарянето на съдържание поради на практика почти неограничения брой търговци на съдържание", пише още в решението.

КЗК се аргументира, че в практиката си е установила, че най-големите радио- и телевизионни групи не участват на пазара на съдържание, доколкото не произвеждат продукция, предназначена за продажба. Групата на "Нова" произвежда съдържание за собствена употреба и не предлага такова за продажба. В заключение регулаторът преценява, че двете страни по сделката не са преки конкуренти на пазара на права.

Какво се промени

Големите неотговорени въпроси от КЗК са какво е различното при тази сделка спрямо предходната. Когато КЗК блокира покупката от PPF, тя изтъкна значителния брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, и че това ще ѝ даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. Реално това е нещо, което важи и сега, тъй като се продава същият актив, но темата въобще не е засегната.

Тогава решението породи множество обвинения към комисията, че прави бърза и ефективна демонстрация, че никой няма да купи медийната група без одобрението на властта. То беше обжалвано, но ВАС насрочи гледането на делото за късно през 2019 г. и като крайно групата на Келнер оттегли жалбата си срещу КЗК и се отказа от покупката.

Така се стигна и до новата сделка - на 22 февруари беше обявено, че "Адванс медиа груп" и шведската медийна група Modern Times Group (MTG) са подписали договор за продажба на дружеството "Нова броудкастинг груп", собственик на "Нова тв". Стойността на сделката е 185 млн. евро.

Споразумението предвижда българската компания да придобие 100% от "Нова броудкастинг груп", която притежава най-голямата медийна група в България. В портфолиото на компанията влизат седем телевизионни канала – "Нова", "Кино Нова", Diema, Diema Sport, Diema Sport 2, Diema Family и най-голямата онлайн група Netinfo. Част от нея са имейл платформата abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др. Компанията притежава още радио Nova News и 35% от издателската група AtticaEVA. По данни на "Nielsen Admosphere България" "Нова броудкастинг груп" достига до 42% от аудиторията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 1252 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 2 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2151 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Ариана" избра Xplora за своя дигитална агенция

От началото на годината компанията обслужва и комуникациите и на "Загорка", също част от групата на Heineken

Още от Капитал
Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10