С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 7 апр 2019, 16:00, 4795 прочитания

Консерватизмът: Димъ или огънъ

Платформата "Консерваторъ" повдига въпроси за финансирането си и потенциална връзка с правителството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Консерватизмът е новото синьо на българската политика. За много от десните политици неуспехът на техните партии през последните години може да бъде обяснен със западането на "либерализма" и съответно надеждите за рестарт на кариерата им се вкопчват в друга концепция - тази на консерватизма. От Георги Марков (ГЕРБ) и Нено Димов ("Атака") до Петър Москов (който основава новата формация КОД), всички те се опитват да напипат българския еквивалент на формация, подобна на управляващите в Полша или Унгария.

Общото между почти всички тях освен идеите е, че те по един или друг начин са свързани с правителството и това създава впечатлението, че българският неоконсерватизъм всъщност има и една не особено скрита цел - да бъде политически бастун на ГЕРБ.


Телевизионните предавания като "Офанзива" по "Канал 3" или "Реакция" по "Европа", както и интернет платформите, които открито защитават консервативните идеи, рядко са толкова открити и по отношение на това кого подкрепят. По-лесно е да се разгледа къде падат критиките, най-често насочени срещу БСП и "Демократична България", но рядко срещу ГЕРБ или партиите от "Обединени патриоти".

Сред тях има един представител, която се отличава в интернет пространството с една идея повече от другите – "Консерваторъ". Дясната платформа, както сама се определя, повдига въпроси за връзка с ГЕРБ още от самото си създаване, заради определени автори и близки до платформата лица. Тези въпроси се увеличиха като брой, след като през изминалата зима в София се появиха множество билбордове, рекламиращи току-що излезлия годишник на платформата. Въпросът обаче е дали наличието на дим означава задължително и огън.

Аз – консеваторъ, аз – финансистъ



"Консерваторъ" се появява на 26 юни 2017 г., тогава все още с името "Мисълъ". Сайтът е създаден от Николай Облаков, който смята, че консервативните виждания нямат нито политическо, нито медийно представителство в България и решава да опита да промени баланса.

"Събрах хора, които мислят по сходен на моя начин – консерватори и либертарианци. Купих си хостинг, домейн, събрах материали за начална точка и започнахме", казва пред "Капитал" Облаков, който е и главен редактор в сайта. "Консерваторъ" работи на изцяло доброволчески принцип – Облаков твърди, че никой от авторите не получава хонорари, а голяма част от материалите на сайта са препечатани от други места – включително и от "Топ новини", друг сайт, в който Облаков доскоро е главен редактор.

Облаков казва, че платформата се финансира само по един начин – чрез неговите лични средства и в по-малка степен минимално финансиране от някои от авторите на сайта. "От началото досега съм инвестирал осем хиляди лева в сайта – за хостинг и реклама във Facebook", казва той.

Въпросителните

През 2018 г. за платформата има две големи събития – първата е обединението със сайта "Петте кьошета", който работи на периоди от активност през последните няколко години. Двата сайта имат сходна тематика и съдържание и обединението им е до голяма степен логично. Последният главен редактор на "Петте кьошета", Тончо Краевски, става редактор в прекръстения "Консерваторъ", но остава въпросът чия собственост е "Петте кьошета". Според Краевски той е получил правата за администриране на сайта и Facebook страницата - правата, чрез които на практика става главен редактор - от Иван Стамболов, който е сред най-активните бивши автори в "Петте кьошета" и настоящ автор в "Консерваторъ". Другите автори в "Петте кьошета" като Стефан Кичев и Мартин Табаков стават колумнисти.

Не е ясно обаче кой е практическият собственик на "Петте кьошета". Сайтът не съществува като юридически субект и въпросът е кой плаща хостинга му, което на практика би го направил собственик. Според един от бившите автори в "Петте кьошета" това бил Петър Николов, настоящ заместник-министър на образованието и бивш парламентарен секретар във втория кабинет на Бойко Борисов, но Краевски отрича той да е бил собственик. Решението за сливане на двата сайта е взето от Краевски и Облаков.

Второто важно събитие за "Консерваторъ" е издаването на "Годишникъ", сборник със статии на консервативна тематика, който е представен в края на декември в софийския клуб "Перото". Изданието е в тираж от 999 бройки и не се продава. Вместо това част от тиража е изпратен на депутати, министри и други обществено значими фигури. По-голямо впечатление от самия сборник обаче прави масивната рекламна кампания, която включва не само интернет реклама, но и десетки билбордове в София, които пораждат въпроси за финансирането.

Според Облаков обаче въпросителни няма – цялото финансиране отново е негово дело, с помощ от Васил Булянски, управител в "Ню Левъл Ченъл", компанията, която управлява рекламната инфраструктура в софийското метро. В началото на тази година Булянски през една от фирмите си - "Ви Ес Би Аналисис", получава 20% от дяловете в "Консерваторъ". Облаков казва, че 20-те процента отразяват частта от финансирането на годишника и рекламата, които са поети от Булянски, както и бъдещите му ангажименти спрямо платформата.

"Материалите за изданието ни бяха безвъзмездно дадени от авторите, предпечатната подготовка и дизайнът също бяха доброволен денонощен труд. Общо всичко – печатът, наемът на "Перото" и кампанията с билбордовете ни излезе малко над 15 хил. лв.", казва Облаков. "Заради работата ми в маркетинга знам как се взимат билбордове при най-ниската възможна цена – така наречения last minute call."

Именно около участието на Булянски се вдига шум, след като в "Терминал 3" - друга интернет платформа - излиза материал, озаглавен "Консерватори на грантове". В него се описва участието на Булянски чрез друго дружество, "Фокус Арт Груп", в европроект по оперативна програма "Околна среда" на стойност близо 700 хил. лв., който предвижда издаването на два алманаха. Обвинението обаче не е в злоупотреба с европейски пари, а в неморалност, заради критични текстове към политиката на Европейския съюз в "Консерваторъ".

Пред "Капитал" Облаков коментира, че е разбрал за въпросния проект от вдигнатия шум в социалните мрежи, и единственото, което го интересува около останалите бизнеси на Булянски, е те да са законни. "Но искам да заявя, че ние ще кандидатстваме по абсолютно всички европрограми, по абсолютно всички обществени поръчки, по които ние можем да свършим работа. Не виждам нищо лошо в това", добавя той. Срещу "Терминал 3" вече има заведено дело от страна на Облаков.

Ще ти дам един съвет

"Консерваторъ" поставя въпроси за политическа и партийна зависимост още от самото му създаване. Основната причина е близката връзка на автори в платформата с управляващата партия. Петър Николов например, един от авторите в годишника, е заместник-министър на образованието от квотата на "Атака" и член на близкия до ГЕРБ Институт за дясна политика (ИДП), чиито бивши и настоящи членове често се оказват депутати от партията или министри в кабинетите на Борисов. Единственият друг общ редактор за сайта, освен Облаков, Тончо Краевски, е настоящ съветник на Николов в МОН и също член на ИДП.

Сред авторите в годишника и сайта са и други съветници на настоящи министри, като Нено Димов и Екатерина Захариева, както и съветници на представители в Европейския парламент от ГЕРБ. Евродепутатът Ангел Джамбазки от своя страна е бил гост на някои от събитията на платформата.

Единственият човек, чиято позиция е отбелязана на сайта на "Консерваторъ", е тази на Николов. В биографията на всички останали съветници не са отбелязани съответните съветнически места.

Представителите на "Консерваторъ" все по-често са и гости на различни предавания, най-редовно в телевизия "Европа", която в момента се управлява от Георги Харизанов – също член на ИДП и открит поддръжник на ГЕРБ. Авторите в сайта най-често гостуват в предаването "Реакция", което се води от Мартин Табаков – друг член и настоящ председател на ИДП.

Облаков казва, че не се притеснява от това къде членуват авторите в сайта или на кого са съветници. Неговата рецепта за спиране на текстове с партиен уклон в платформата е самият той. "Имаме два основни принципа: аз да съм съгласен с материалите като създател и главен редактор, както и всеки автор да застава с името си." По отношение на организации Облаков казва, че единствената такава, с която "Консерваторъ" има официално нещо общо, е Младежкият консервативен клуб (МКК), на който огромен брой от авторите са членове. "Консерваторъ" и МКК организират повечето си събития заедно.

Медийно непредставени или медийно свръхпредставени

"Консеваторъ" започва и с идеята, че в България липсва медийно представителство на консервативните идеи, но сега те изглеждат свръхпредставени в някои телевизии - специално проправителствените. Според "Консерваторъ" обаче обяснението за честите изяви в "Европа" и "Канал 3" е различно от това на пръв поглед.

"В българските медии, особено извън националните, има огромен недостиг на свежи лица и гости", казва Кристиян Шкварек – автор в "Консерваторъ" и сред най-честите гости от платформата в различните телевизионни студиа. Наскоро той участва и в "Референдум" по БНТ, като според двамата с Облаков епизодът с него, който включва и други по-млади лица, е бил сред по-силно представилите се издания по отношение на рейтинг. Причината се крие именно в това, че хората са уморени от едни и същи хора в ефира, смятат двамата.

"Консерваторъ" изглежда като платформа, обречена да поставя въпроси към себе си. Концентрацията на хора, близки до властта и ГЕРБ, в платформата, както и честите медийни изяви в медии, също близки до ГЕРБ, предвещават тези въпроси да останат отворени. Предвид консолидацията на медии около управляващата партия през последните години платформата има малък шанс да продължи да съществува, без да среща често подозрителни погледи, които питат дали действително става въпрос просто за дим.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Две кандидатури за мястото на Иво Атанасов в СЕМ Две кандидатури за мястото на Иво Атанасов в СЕМ

ГЕРБ залага на служител на сдружението на изпълнители и продуценти ПРОФОН, а БСП - на човек от управата на НДК

21 юни 2019, 2545 прочитания

СЕМ определи финалистите в конкурса за генерални директори на БНР и БНТ 1 СЕМ определи финалистите в конкурса за генерални директори на БНР и БНТ

Преди медийните надзорници да гласуват кой ще управлява обществените медии, трябва да изслушат концепциите на кандидатите

21 юни 2019, 5278 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (9 април)

Тенденции в инфлуенсър маркетинга, Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2019" на БДВО; Информацията от 540 млн. Facebook потребители стана публична чрез Amazon; Adidas започва дългосрочно партньорство с Бионсе и др.

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня