С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 апр 2019, 15:17, 3837 прочитания

Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С 11% се увеличават общите нетни инвестиции в реклама в България през 2018 г. спрямо година по-рано. Това показва традиционното проучване на медийната агенция Zenith, част от комуникационната група Publicis Groupe. Така за изминалата година вложенията в реклама в страната ни достигат общо 516 млн. лв.

Къде са инвестициите


Според прогнозните данни на агенцията тази година рекламният пазар в България ще порасне с още 9% до 549 млн. лв. Ръстът ще се запази до 2021 г., когато общите нетни инвестиции ще се равняват на 604 млн. лв.

Не е изненада, че с най-голям ръст на годишна база са инвестициите в интернет реклама, които за изминалата година достигат 120 млн. лв., или с 16% повече в сравнение с 2017 г. Според прогнозните данни на Zenith през следващите години ще продължава двуцифреният ръст на вложенията в онлайн реклама, като през 2021 г. ще достигнат 168 млн. лв. Въпреки значителните увеличения обаче дори след две години инвестициите в интернет ще бъдат два пъти по-малко, отколкото тези в телевизия.

Пазарът в България продължава да бъде трайно доминиран от телевизионната реклама. Тя държи близо две трети от медийният микс с общи инвестиции от 329 млн. лв. за 2018 г., което представлява 11% ръст. "Въпреки инфлацията на пазара и липсата на единна телевизионна валута (при наличието на две пийпълметрични метрики за телевизия на пазара ни - бел. ред.), топ рекламодателите в телевизиите продължават да увеличават инвестициите си" пишат от медийната агенция и допълват, че в близко бъдеще интернет няма да успее да достигне нейните нива.



Най-малко рекламни инвестиции на българския пазар привличат вестниците и списанията, като инвестициите в тях намаляват с всяка измината година. През 2017 г. печатните медии отчитат най-големия си двуцифрен спад за разглеждания период от съответно 33% за вестниците и 27% за списанията. За изминалата година привлечените рекламни инвестиции от вестниците са в размер на 8 млн. лв. и едва 5 млн. лв. за списанията. Прогнозата на Zenith е спадът във вложенията в печатните медии да намалява през следващите години и до 2021 г. да привличат между 4 млн. лв. и 5 млн. лв.

Плавно увеличение отчитат инвестициите в радио и външна реклама, които през 2018 г. са съответно 13 млн. лв. и 40 млн. лв.

Глобални бюджети

В световен мащаб бюджетите за реклама също продължават да растат, като според доклада на Zenith през 2019 г. те ще се равняват на 623 млрд. долара или с 4.7% повече спрямо година по-рано. Най-голям дял от медийния микс продължава да държи телевизията с близо 32% през 2018 г., следвана от дисплей рекламата с 21.3%. В проучването на агенцията интернет рекламата е разделена също на search реклама и онлайн обяви, които общо с дисплей надминават дела на телевизията. Прогнозите са, че в следващите три години глобално рекламодателите ще намалят вложенията си в телевизия за сметка на интернет рекламата.

"Печатните заглавия ще продължават да губят пазарен дял, тъй като техните читатели продължават да се прехвърлят на онлайн версиите им или на други форми за информативно и развлекателно съдържание", пишат още от Zenith.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2594 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2593 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Не на скучната реклама

Техническият директор на рекламната агенция 72andSunny Тобин Нажот разказва как се създава и запазва доверие в дигиталната среда

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10