С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 апр 2019, 15:17, 2511 прочитания

Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С 11% се увеличават общите нетни инвестиции в реклама в България през 2018 г. спрямо година по-рано. Това показва традиционното проучване на медийната агенция Zenith, част от комуникационната група Publicis Groupe. Така за изминалата година вложенията в реклама в страната ни достигат общо 516 млн. лв.

Къде са инвестициите


Според прогнозните данни на агенцията тази година рекламният пазар в България ще порасне с още 9% до 549 млн. лв. Ръстът ще се запази до 2021 г., когато общите нетни инвестиции ще се равняват на 604 млн. лв.

Не е изненада, че с най-голям ръст на годишна база са инвестициите в интернет реклама, които за изминалата година достигат 120 млн. лв., или с 16% повече в сравнение с 2017 г. Според прогнозните данни на Zenith през следващите години ще продължава двуцифреният ръст на вложенията в онлайн реклама, като през 2021 г. ще достигнат 168 млн. лв. Въпреки значителните увеличения обаче дори след две години инвестициите в интернет ще бъдат два пъти по-малко, отколкото тези в телевизия.

Пазарът в България продължава да бъде трайно доминиран от телевизионната реклама. Тя държи близо две трети от медийният микс с общи инвестиции от 329 млн. лв. за 2018 г., което представлява 11% ръст. "Въпреки инфлацията на пазара и липсата на единна телевизионна валута (при наличието на две пийпълметрични метрики за телевизия на пазара ни - бел. ред.), топ рекламодателите в телевизиите продължават да увеличават инвестициите си" пишат от медийната агенция и допълват, че в близко бъдеще интернет няма да успее да достигне нейните нива.



Най-малко рекламни инвестиции на българския пазар привличат вестниците и списанията, като инвестициите в тях намаляват с всяка измината година. През 2017 г. печатните медии отчитат най-големия си двуцифрен спад за разглеждания период от съответно 33% за вестниците и 27% за списанията. За изминалата година привлечените рекламни инвестиции от вестниците са в размер на 8 млн. лв. и едва 5 млн. лв. за списанията. Прогнозата на Zenith е спадът във вложенията в печатните медии да намалява през следващите години и до 2021 г. да привличат между 4 млн. лв. и 5 млн. лв.

Плавно увеличение отчитат инвестициите в радио и външна реклама, които през 2018 г. са съответно 13 млн. лв. и 40 млн. лв.

Глобални бюджети

В световен мащаб бюджетите за реклама също продължават да растат, като според доклада на Zenith през 2019 г. те ще се равняват на 623 млрд. долара или с 4.7% повече спрямо година по-рано. Най-голям дял от медийния микс продължава да държи телевизията с близо 32% през 2018 г., следвана от дисплей рекламата с 21.3%. В проучването на агенцията интернет рекламата е разделена също на search реклама и онлайн обяви, които общо с дисплей надминават дела на телевизията. Прогнозите са, че в следващите три години глобално рекламодателите ще намалят вложенията си в телевизия за сметка на интернет рекламата.

"Печатните заглавия ще продължават да губят пазарен дял, тъй като техните читатели продължават да се прехвърлят на онлайн версиите им или на други форми за информативно и развлекателно съдържание", пишат още от Zenith.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 1838 прочитания

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

17 май 2019, 1731 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Не на скучната реклама

Техническият директор на рекламната агенция 72andSunny Тобин Нажот разказва как се създава и запазва доверие в дигиталната среда

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София