Рекламните инвестиции в България продължават да растат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламните инвестиции в България продължават да растат

Shutterstock

Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

4976 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


С 11% се увеличават общите нетни инвестиции в реклама в България през 2018 г. спрямо година по-рано. Това показва традиционното проучване на медийната агенция Zenith, част от комуникационната група Publicis Groupe. Така за изминалата година вложенията в реклама в страната ни достигат общо 516 млн. лв.

Къде са инвестициите

Според прогнозните данни на агенцията тази година рекламният пазар в България ще порасне с още 9% до 549 млн. лв. Ръстът ще се запази до 2021 г., когато общите нетни инвестиции ще се равняват на 604 млн. лв.

Не е изненада, че с най-голям ръст на годишна база са инвестициите в интернет реклама, които за изминалата година достигат 120 млн. лв., или с 16% повече в сравнение с 2017 г. Според прогнозните данни на Zenith през следващите години ще продължава двуцифреният ръст на вложенията в онлайн реклама, като през 2021 г. ще достигнат 168 млн. лв. Въпреки значителните увеличения обаче дори след две години инвестициите в интернет ще бъдат два пъти по-малко, отколкото тези в телевизия.

Пазарът в България продължава да бъде трайно доминиран от телевизионната реклама. Тя държи близо две трети от медийният микс с общи инвестиции от 329 млн. лв. за 2018 г., което представлява 11% ръст. "Въпреки инфлацията на пазара и липсата на единна телевизионна валута (при наличието на две пийпълметрични метрики за телевизия на пазара ни - бел. ред.), топ рекламодателите в телевизиите продължават да увеличават инвестициите си" пишат от медийната агенция и допълват, че в близко бъдеще интернет няма да успее да достигне нейните нива.

Най-малко рекламни инвестиции на българския пазар привличат вестниците и списанията, като инвестициите в тях намаляват с всяка измината година. През 2017 г. печатните медии отчитат най-големия си двуцифрен спад за разглеждания период от съответно 33% за вестниците и 27% за списанията. За изминалата година привлечените рекламни инвестиции от вестниците са в размер на 8 млн. лв. и едва 5 млн. лв. за списанията. Прогнозата на Zenith е спадът във вложенията в печатните медии да намалява през следващите години и до 2021 г. да привличат между 4 млн. лв. и 5 млн. лв.

Плавно увеличение отчитат инвестициите в радио и външна реклама, които през 2018 г. са съответно 13 млн. лв. и 40 млн. лв.

Глобални бюджети

В световен мащаб бюджетите за реклама също продължават да растат, като според доклада на Zenith през 2019 г. те ще се равняват на 623 млрд. долара или с 4.7% повече спрямо година по-рано. Най-голям дял от медийния микс продължава да държи телевизията с близо 32% през 2018 г., следвана от дисплей рекламата с 21.3%. В проучването на агенцията интернет рекламата е разделена също на search реклама и онлайн обяви, които общо с дисплей надминават дела на телевизията. Прогнозите са, че в следващите три години глобално рекламодателите ще намалят вложенията си в телевизия за сметка на интернет рекламата.

"Печатните заглавия ще продължават да губят пазарен дял, тъй като техните читатели продължават да се прехвърлят на онлайн версиите им или на други форми за информативно и развлекателно съдържание", пишат още от Zenith.

С 11% се увеличават общите нетни инвестиции в реклама в България през 2018 г. спрямо година по-рано. Това показва традиционното проучване на медийната агенция Zenith, част от комуникационната група Publicis Groupe. Така за изминалата година вложенията в реклама в страната ни достигат общо 516 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK