Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 май 2019, 12:46, 4773 прочитания

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Екатерина Тупарева е управляващ директор и собственик на Ogilvy Group Bulgaria, която включва осем компании: Ogilvy&Mather, Ogilvy Action, Ogilvy PR, Mindshare, MediaCom, Wavemaker, Metric DS и Intomedia. Според годишната класация на "Капитал" това е най-голямата комуникационна група в България за 2017 г. с приходи от 58.4 млн. лв. Ogilvy Group Bulgaria обслужва над 140 марки от различни сектори.

Миналата година в групата на Ogilvy в България се случиха доста големи промени. Взехте лиценза на нова верига за България - Wavemaker, и придобихте една цяла нова компания, Knoway, която пое творческата част от работата на групата. Как се отрази това на бизнеса ви през 2019?

Всички промени, които правим, са част от дългосрочната ни стратегия и водят до очакван резултат, а именно да сме най-голямата комуникационна група в България. Вече притежаваме осем компании, които обслужват над 140 световни и български марки, и сме представител на Group M и основен партньор на WPP за България. Това в цифри се материализира в ръст от 10% спрямо 2017 г., оборот от 63.1 млн. лева и нови клиенти. За рекламната агенция Ogilvy големите нови клиенти са Pepco и Toyota, за MediaCom – Toyota и MARS. Pepco е изцяло нова компания за българския пазар - европейска верига с над 1400 обекта в Полша, Чехия, Румъния, Унгария и др., предлагаща дрехи за цялото семейство и продукти за дома на достъпни цени. За Toyota Balkans поехме както медиа планирането, така и всички маркетинг активности за марките Toyota и Lexus. Вече представихме новите модели на Toyota като истински звезди в Киноцентъра "Бояна", като събитието беше включено в списъка с най-добри практики на марката за Централна и Източна Европа. Гигантът MARS е познат с брандовете Snikers, Twix, M&M, Orbit, Five, Whiskas, Pedigree, Perfect Fit и Sheba.


Новата ни компания Wavemaker стана част от Ogilvy Group Bulgaria с клиенти и марки по линия на международни договори (Lavazza, Skechers, Karcher, Edgewell), но много бързо спечели доверие и на родна почва (вече обслужва Sarantis, Tymbark, ДМ Дрогери, NewWave, DeniLighting).

Knoway ни дадоха възможност да разширим портфолиото от услуги и да засилим creative възможностите на групата. Крайната ни цел е да предлагаме на клиентите си решения, които помагат за разрешаването на конкретни бизнес предизвикателства в един сложен, шумен, хиперактивен и свързан свят.

Сделките за рекламни агенции в България по принцип са изключително редки. Как решихте да направите сливането с Knoway? Как се случи то - имаше ли трудности, смени ли се екипът?



Сливане е неправилното определение. Ние бихме искали Ogilvy да се развива самостоятелно, като обслужва интернационалните клиенти по линия на веригата. Същевременно искаме Knoway да запазят своята идентичност и независимост. Оценяваме техните постижения и различния начин на работа като българска, независима агенция и искаме това да се запази. Промени в екипа няма да има. Като част от голяма международна верига със 70-годишна история ние имаме много събрани знания, възможности и култура, с които да надградим всичко, което предлага Knoway. Същевременно ставаме one stop shop, който чрез експертиза и технологии изгражда успешно брандовете на клиентите си.

През последните няколко години рекламният пазар расте. Дали тази тенденция ще се запази?

Ръстът през 2017 г. беше между 8-10%, а по наши данни през 2018 г. той ще се запази. Според анализите на групата скокът през двете поредни години се дължи основно на рекламните инвестиции на старите и част от новите играчи във фармацевтичния сектор и при ритейлърите. През първите месеци на 2019 г. отчитаме повече инвестиции от сектора на бързооборотните стоки. Въпреки това прогнозираме, че през тази година ръстът на рекламния пазар генерално ще започне да се забавя.

Защо?

Основната причина е, че от началото на годината намалява ръстът в бюджетите на марките на нашите клиенти. Те са представителна извадка, защото, освен че са много, обхващат различни сектори. Ако сравним първото тримесечие на 2018 с първото тримесечие на 2019, две основни категории - ритейл и фармация, забавят ръста на инвестициите си. През тази година телекомите намаляват бюджетите си, а бирите запазват нивото от миналата година. Това са секторите, които формират основната част от рекламния пазар.

Продължават ли клиентите ви да увеличават значението на дигиталните канали като Facebook?

Тенденцията продължава, но с по-бавни темпове. Facebook стана пренаселен от брандове и рекламни послания, което увеличава борбата за вниманието на потребителите. Това дава отражение и в цената за привличане на нов клиент/покупател и компаниите, които продават онлайн, усещат тази промяна най-силно. Но гледайки на целия пазар, Facebook и Google остават двата най-сигурни канала не само за достигане до критична маса потребители, но и за ефективно привличане на клиенти.

Един от вашите клиенти в България - Уникредит Булбанк, преди седмица обяви, че спира да рекламира във Facebook и Instagram. Според вас на какво се дължи това? Началото на тренд ли е или изключение?

Уникредит Булбанк имат официално становище по този въпрос, което много добре обяснява причините за това решение. Твърде рано е да се каже дали това ще стане тенденция, или е едно изключение, защото подобно решение зависи от стратегията на индивидуалния клиент. Това, което можем да кажем, е, че ерата на big data тепърва започва и всеки бранд ще трябва да се изправи пред екзистенциални въпроси, свързани с това как използват и с кои технологични партньори споделят данните на своите клиенти.

През последните може би две години на рекламния пазар в България има един устойчив тренд - появата на нови, сравнително малко агенции с по-тясна специализация. Защо се случва това според вас? Заплашва ли този тренд големите групи като Ogilvy?

Радваме се, че нещо се случва на пазара. Има място за всички и достатъчно много клиенти. Ние предлагаме интегрирани комуникационни решения, което е невъзможно за малка агенция.

Усещате ли промяна в отношението на клиентите към рекламните агенции през последните месеци и в каква посока?

За съжаление не смятам, че нещо се е променило. Изискват все повече услуги от агенциите срещу все по-малко възнаграждение, което създава проблем с кадрите и се отразява на качеството.

Интервюто взе Алексей Лазаров
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2215 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1574 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10