С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 май 2019, 16:59, 2429 прочитания

Пазарът на интернет реклама в България достигна 98.5 млн. лв., но растежът се забавя

Общите инвестиции в онлайн комуникация нарастват със 7.2% през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инвестициите в онлайн реклама в България нарастват за поредна година, но с доста по-бавни темпове от предходната. Нетният обем на интернет пазара през 2018 г. достига 98.5 млн. лв., което представлява ръст от 7.2% спрямо предходната. Тези данни бяха официално обявени на деветия годишен форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия и очертава тенденциите на пазара. Отчетеният ръст на инвестициите през 2017 г. беше в размер на 16%.

Кой къде инвестира


Въпреки че Facebook и Google продължават да привличат две трети от рекламните бюджети онлайн, локалните платформи също отчитат увеличение в постъпленията. От общия обем на пазара през 2018 г. 33.3 млн. лв. остават за местните онлайн играчи, което е с 4% повече на годишна база.

Останалите 60.1 млн. лв. се насочват към двата интернет гиганта, като благодарение на видеоплатформата си YouTube в комбинация с ръста на видеорекламата общите постъпления към Google изпреварват тези към Facebook. През изминалата година българските рекламодатели инвестират 24.1 млн. лв., или със 7.8% повече, в търсачката на Google, които представляват 24% от общите вложения в онлайн реклама. Платформата YouTube привлича 11.2 млн. лв. в сравнение с 10.2 млн. лв. през 2017 г. Към най-голямата социална мрежа пък се насочват 24.8 млн. лв., което представлява ръст от 6%.

За поредна година най-голям дял от общите инвестиции в интернет реклама в България има дисплейната реклама, която включва видеоформати и социални мрежи. Делът й остава почти без промяна в размер от 49%, но вложенията нарастват с 6.7% до 69.5 млн. лв. през 2018 г.



Най-сериозно намаляват инвестициите в категория обяви и справочници, чието точно отчитане обаче пряко зависи от участниците в изследването. В случая някои онлайн платформи с големи приходи от тези рекламни формати не са подали данни. Така през 2018 г. рекламата в обяви и справочници намалява с 18.3% до едва 400 хил. лв.

Въпреки все още малкия си дял от едва 3% нейтив (платено редакционно съдържание – бел. ред.) и PR рекламата отчитат голям ръст от над 38% в инвестициите на рекламодателите, които достигат 2.6 млн. лв.

Видеорекламата и през 2018 г. се очертава като предпочитан от компаниите формат за достигане до аудиторията. От общите инвестиции в дисплейна реклама 21.4 млн. лв. са насочени изцяло към видео, което е с 15% повече в сравнение с предходната година, като данните не включват видео във Facebook. Вложенията на рекламодателите са разпределени сравнително по равно между американската платформа YouTube и българските медии, които привличат 10.2 млн. лв.

Значително нарастват и инвестициите на мобилната реклама, която достига 12.4 млн. лв., или ръст от над 57% в сравнение с 2017 г. Делът й от дисплейната реклама е в размер на 37%, или с 12% повече спрямо 2017 г., взимайки от дела на десктоп рекламата. Данните са отчетени на база приблизително изчисление на агенциите и издателите, включили се в изследването.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни)

Разчистването в "Нова" продължава; БНТ потъва с над половин милион на месец; Йоана Панчева е новият изпълнителен директор на guts&brainsDDB; Забавен ръст на глобалните рекламни инвестиции и др.

18 юни 2019, 812 прочитания

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 1497 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
По-различната онлайн реклама

Пазарът на интернет реклама в България достигна 98.5 млн. лв. през 2018 г.

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет