С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 май 2019, 16:59, 3130 прочитания

Пазарът на интернет реклама в България достигна 98.5 млн. лв., но растежът се забавя

Общите инвестиции в онлайн комуникация нарастват със 7.2% през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инвестициите в онлайн реклама в България нарастват за поредна година, но с доста по-бавни темпове от предходната. Нетният обем на интернет пазара през 2018 г. достига 98.5 млн. лв., което представлява ръст от 7.2% спрямо предходната. Тези данни бяха официално обявени на деветия годишен форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия и очертава тенденциите на пазара. Отчетеният ръст на инвестициите през 2017 г. беше в размер на 16%.

Кой къде инвестира


Въпреки че Facebook и Google продължават да привличат две трети от рекламните бюджети онлайн, локалните платформи също отчитат увеличение в постъпленията. От общия обем на пазара през 2018 г. 33.3 млн. лв. остават за местните онлайн играчи, което е с 4% повече на годишна база.

Останалите 60.1 млн. лв. се насочват към двата интернет гиганта, като благодарение на видеоплатформата си YouTube в комбинация с ръста на видеорекламата общите постъпления към Google изпреварват тези към Facebook. През изминалата година българските рекламодатели инвестират 24.1 млн. лв., или със 7.8% повече, в търсачката на Google, които представляват 24% от общите вложения в онлайн реклама. Платформата YouTube привлича 11.2 млн. лв. в сравнение с 10.2 млн. лв. през 2017 г. Към най-голямата социална мрежа пък се насочват 24.8 млн. лв., което представлява ръст от 6%.

За поредна година най-голям дял от общите инвестиции в интернет реклама в България има дисплейната реклама, която включва видеоформати и социални мрежи. Делът й остава почти без промяна в размер от 49%, но вложенията нарастват с 6.7% до 69.5 млн. лв. през 2018 г.



Най-сериозно намаляват инвестициите в категория обяви и справочници, чието точно отчитане обаче пряко зависи от участниците в изследването. В случая някои онлайн платформи с големи приходи от тези рекламни формати не са подали данни. Така през 2018 г. рекламата в обяви и справочници намалява с 18.3% до едва 400 хил. лв.

Въпреки все още малкия си дял от едва 3% нейтив (платено редакционно съдържание – бел. ред.) и PR рекламата отчитат голям ръст от над 38% в инвестициите на рекламодателите, които достигат 2.6 млн. лв.

Видеорекламата и през 2018 г. се очертава като предпочитан от компаниите формат за достигане до аудиторията. От общите инвестиции в дисплейна реклама 21.4 млн. лв. са насочени изцяло към видео, което е с 15% повече в сравнение с предходната година, като данните не включват видео във Facebook. Вложенията на рекламодателите са разпределени сравнително по равно между американската платформа YouTube и българските медии, които привличат 10.2 млн. лв.

Значително нарастват и инвестициите на мобилната реклама, която достига 12.4 млн. лв., или ръст от над 57% в сравнение с 2017 г. Делът й от дисплейната реклама е в размер на 37%, или с 12% повече спрямо 2017 г., взимайки от дела на десктоп рекламата. Данните са отчетени на база приблизително изчисление на агенциите и издателите, включили се в изследването.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO" Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

10 окт 2019, 1348 прочитания

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов 1 СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов

Това е първата стъпка за разрешаване на кризата в БНР, следващата седмица се чака окончателно прекратяване на мандата

9 окт 2019, 1829 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
По-различната онлайн реклама

Пазарът на интернет реклама в България достигна 98.5 млн. лв. през 2018 г.

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие