С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 май 2019, 11:17, 3128 прочитания

По-различната онлайн реклама

Пазарът на интернет реклама в България достигна 98.5 млн. лв. през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Най-голяма част от инвестициите са насочени към интернет гигантите Facebook и Google.
- Вложенията в нейтив и PR реклама отчитат двуцифрен ръст.
Отмина времето, когато рекламодателите възприемаха интернет платформите като нов канал за комуникация с потребителите. Инвестициите в онлайн реклама вече са задължително перо в медийния микс на голяма част от компаниите в страната. След интензивното им увеличение през последните години обаче играчите на пазара очакваха забавяне на растежа.

Прогнозата се потвърди през вложенията в интернет реклама за изминалата година, които отчитат малко над 7% ръст. В сравнение с увеличенията от между 15% и 25% през последните две години и в комбинация с малкия дял на онлайн рекламата в медийния микс този резултат не изглежда впечатляващ и за поредна година на българския пазар продължава да властва телевизионната реклама.


Къде са интернет инвестициите

Данните за инвестициите в интернет реклама бяха представени на форума на браншовото сдружение "IAB България", който цели да очертае дигиталните тенденции в страната. Изследването е изготвено на база представителна извадка на 28 от най-големите медийни компании и рекламни агенции, като за по-точно сравнение се събира информация за две години назад. Данните за Facebook, Google Search и YouTube пък се предоставят директно от IAB Europe.

През 2018 г. нетните инвестиции в интернет реклама се равняват на общо 98.5 млн. лв., или със 7.2% повече спрямо 2017 г. Играчите на пазара обаче са категорични, че капиталовложенията надхвърлят 100 млн. лв., а разминаването се дължи на факта, че някои големи компании не докладват данни за изследването.



Темпът на растеж намалява освен на целия пазар на интернет реклама в България, но и през най-голямата социална мрежа Facebook, която традиционно привлича голяма част от инвестициите на рекламодателите. Ако през 2016 г. вложенията в платформата се увеличаваха с 39%, а година по-късно с 30%, то през 2018 г. тя расте с едва 6%, достигайки 24.8 млн. лв. Въпреки забавянето обаче повече от две трети от бюджетите за онлайн реклама на рекламодателите, или 60.1 млн. лв., са насочени към Facebook и Gооgle. "Инвестираме все повече в социални мрежи, като през 2018 г. инвестициите ни се покачиха поне двойно, а за 2019 г. планираме да бъдат на същото ниво или с минимален ръст", коментира по време на събитието Лилия Александрова, специалист "Медии" в "Теленор България".

Благодарение на платформата си YouTube в комбинация с ръста на видеорекламата общите постъпления към Google изпреварват тези към Facebook. През изминалата година българските рекламодатели инвестират 24.1 млн. лв., или със 7.8% повече, в търсачката на Google, които представляват 24% от общите вложения в онлайн реклама.

Разбивка на формати

Изминалата година е добра за местните онлайн играчи, които от общия обем на пазара привличат 33.3 млн. лв., което е с 4% повече спрямо 2017 г. Българските медии се оказват и сериозен конкурент на YouTube, що се отнася до избора на рекламодателите къде да позиционират своите видеа. Локалните сайтове привличат 7.3* млн. лв. през 2018 г., което представлява значителен ръст от 20% на годишна база. Доста по-бавен е темпът на растеж на YouTube, към която се насочват 11.2 млн. лв., или с 9.6% повече в сравнение с 2017 г. От общите инвестиции в дисплейна реклама 18.5* млн. лв. са насочени изцяло към видео, което е с 14%* повече, като данните не включват видео във Facebook. "За нас видеорекламата е приоритет, защото потребителите все повече консумират видеосъдържание през мобилните си устройства", каза още Лилия Александрова.

За поредна година най-голям дял от общите инвестиции в интернет реклама в България има дисплейната реклама, която включва видеоформати и социални мрежи. С най-голям спад от 18.3% са инвестициите в категория обяви и справочници, чието точно отчитане обаче пряко зависи от участниците в изследването.

Данните, представени от "IAB България", потвърждават тенденцията, че рекламодателите все повече търсят разнообразни рекламни формати, за да достигнат до аудиторията си. Най-голям ръст - над 38%, отчитат нейтив (платено редакционно съдържание – бел. ред.) и PR рекламата. Въпреки малкия си дял от едва 3%, равняващ се на 2.6 млн. лв., специалистите на пазара прогнозират, че категорията ще се развива с бързи темпове. "Компаниите искат да достигат до потребителите с качествено съдържание. Нейтив и PR рекламата могат да бъдат подсилвани още повече през социалните мрежи", уточни Георги Малчев, управляващ партньор в Xplora.

Сред новите рекламни формати, които стават все по-популярни сред рекламодателите в чужбина и имат потенциал да се развият и в България, е дигиталното аудио. "Това е от тенденцията, която ще следим с интерес и може би ще намери място в бъдещите AdEx проучвания в България. Дигиталното аудио набира сила в чужбина, но вече доста хора и в Българияслушат (някои и плащат) музика през Spotify и Apple Мusic, а и не само. Появяват се и все повече подкасти на български, които трупат лоялна аудитория", коментира Чавдар Димов, мениджър "Проучвания и бази данни" в "Икономедиа" (издател на "Капитал" и dnevnik.bg и член на "IAB България" - бел. ред.).
С над 57% нарастват инвестициите в мобилна реклама, достигайки 12.4 млн. лв., като данните са отчетени на база приблизително изчисление на агенциите и издателите, включили се в изследването. Делът й от дисплейната реклама в сайтовете на българските издатели е в размер на 37%, или с 12% повече спрямо 2017 г., взимайки от дела на десктоп рекламата. От "Теленор България" коментираха по време на събитието, че в стратегията им съотношението мобилна и десктоп реклама е равно.
Най-големите онлайн рекламодатели

На деветия годишен форум бяха представени и данни за най-големите рекламодатели на база брутните им инвестиции в премиум онлайн медии. В топ 10 на класацията попадат основно производители на потребителски стоки, телекоми и ритейлъри. На първо място се нарежда Mondelez, следван от Vivacom и Coca-Cola. На четвърто място в класацията пък попада Telenor, следван от Kaufland, а A1 се класира на шесто място. Във втората петица са още GlaxoSmithKline, Lidl, Avendi и Unicredit Bulbank.

Данните за компаниите са подадени от самите медии, а класацията е изготвена на база индекси, като рекламодателят с най-голям брутен бюджет получава и най-висок индекс.

Традиционно индустрията с най-големи рекламни бюджети е "Потребителски стоки" с 35% от общия обем инвестиции на най-големите 50 рекламодателя в премиум медии. След нея е "Търговия на дребно" с 19% и "Телекомуникации" с 12%.

Доверие в медиите

По време на конференцията бяха посочени три основни проблема в онлайн среда пред рекламодателите. От една страна, въпреки наличието на данни за резултатите от кампаниите всяка платформа предоставя свой тип информация, което затруднява проследяването на цялостното онлайн представяне. От друга, стои въпросът за това доколко рекламите на брандовете попадат в сигурно медийно съдържание, както и опасността от рекламна измама или невярно регистриран трафик на сайта.

В тази връзка три от браншовите асоциации на пазара ни - Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и "IAB България", се обединяват в създаването на обща индустриална организацията с цел изработване на единни стандарти за онлайн медиите, които впоследствие могат да бъдат надградени и с издаването на сертификати. "Целта е медиите да могат да кандидатстват за сертификат при покрити определени стандарти на качество. Получаването му ще е възможно след извършването на независим одит на сайта им от призната от пазара метрична организация", обяснява пред "Капитал" изпълнителният директор на БАР Росен Мисов.

Подобна оценка се прилага в редица европейски държави, като целта на българската организацията е да адаптира на нашия пазар вече работещ модел. Партньорите си поставят за цел до края на годината да имат ясен бизнес план за изпълнението на инициативата, която вероятно ще се финансира от годишни такси от медиите за провеждане на одит и сертификация. В случай че медиата не отговаря на изискванията, ще получи препоръки и срокове за подобряването им.

Според трите браншови организации подобна оценка ще засили доверието между играчите на пазара. Медиите ще имат увереност, че работят според общоустановените стандарти. Рекламодателите от своя страна ще са по-сигурни в средата, където попадат рекламите им и измерването на резултатите от тях, което може да доведе и до евентуално увеличаване на местните инвестиции.

*Стойностите са преизчислени и се различават от публикуваните в печатното издание на "Капитал".




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 1850 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1196 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Емил Кошлуков срещу Сашо Диков за директор на БНТ

Осем кандидати ще се състезават да оглавят обществената телевизия

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10