Рекламният пазар в България достигна 415 млн. лв. за 2018 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният пазар в България достигна 415 млн. лв. за 2018 г.

Shutterstock

Рекламният пазар в България достигна 415 млн. лв. за 2018 г.

Общите инвестициите са пораснали с 12% според данни на асоциацията на комуникационните агенции

4613 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Българският рекламен пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2018 г., а очакванията са инвестициите да продължават да се увеличават. Така нетните вложения за първи път достигат 415 млн. лв. през изминалата година, което е повишение от 12%. Това показва проучване, изготвено за втора поредна година от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Данните са събрани от медийни агенции, членове на асоциацията и представят нетните инвестиции в основните медийни канали, но не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати. За изготвянето на доклада са взети предвид също отчетите на български медиите, както и информация от някои браншови организации.

На пазара няма един обективен източник за събиране на информация за инвестициите в реклама, затова и представените данни вероятно не дават абсолютно точната картина за пазара. Въпреки това те са единственият източник, на който рекламодатели и агенции могат да стъпят, за да планират стратегиите си.

Пазарът през изминалата година

За поредна година на българския рекламен пазар доминира телевизията. Делът й от медийния микс е 58%, а нетните инвестиции през 2018 г. се равняват на 240 млн. лв., или с 9% повече спрямо 2017 г. Вложенията в телевизия продължава да растат, но за поредна година на пазара действат две пийпълметрични системи - ГАРБ и Nielsen Admosphere, което затруднява работата на медийните агенции и отчетността на резултатите.

С повече от два пъти по-малък дял са дигиталните медии, които привличат 98 млн. лв., или близо 24% от медийния микс. Вложенията в тях нарастват с близо 30% на годишна база. Тази година за интернет рекламата в България БАКА представи данни, базирани и на проучването на браншовото сдружение "IAB България". Около 60% от онлайн рекламните инвестиции през 2018 г. са вложени в международни онлайн медии, мрежи и платформи – основно Facebook и Google, пишат в доклада на БАКА. Инвестициите, привлечени от интернет гигантите, са трудни за проследяване, защото някои рекламодатели лансират рекламите си самостоятелно, без посредник.

През 2018 г. радиото и външната реклама привличат съответно 19.6 млн. лв., или 5% повече, и 43 млн. лв., което представлява ръст от 6%. Дял от под 1% от медийния микс държи киното, в което през изминалата година рекламодателите инвестират едва 750 хил. лв. Единственият канал, който отбелязва спад на привлечените инвестиции през 2018 г., е пресата. Общите вложения там се равняват на 13.8 млн. лв., или с 9% процента по-малко. Делът й в медийния микс пък е малко над 3%.

Медийната инфлация и през 2018 г. продължава да е най-висока в телевизията и онлайн медиите и отрицателна при печатните.

Прогнози за 2019 г.

Забавяне на ръста на общите рекламни инвестиции през 2019 г. прогнозират от БАКА. Те ще достигнат 452 млн. лв. или с 9% повече в сравнение с 2018 г. Очакванията са тази година за първи път интернет рекламата да привлече около една четвърт от общите рекламни вложения на пазара, достигайки 112 млн. лв. Дигиталните канали ще отчетат и най-голям ръст в размер на 14%.

Към телевизията ще бъдат отново насочени повече от половината инвестиции през 2019 г., или общо 260 млн. лв. Делът на останалите канали в медийния микс ще остане непроменен, като прогнозните данни са вложенията в тях умерено да нарастват, а в преса да намалеят с 2%.

Очакванията на БАКА са медийната инфлация през 2019 г. да се изравни за телевизията и дигиталните медии, достигайки 12%. Прогнозните данни за тази година са представени на база експертна оценка на медийната комисия към БАКА.

Българският рекламен пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2018 г., а очакванията са инвестициите да продължават да се увеличават. Така нетните вложения за първи път достигат 415 млн. лв. през изминалата година, което е повишение от 12%. Това показва проучване, изготвено за втора поредна година от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Данните са събрани от медийни агенции, членове на асоциацията и представят нетните инвестиции в основните медийни канали, но не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати. За изготвянето на доклада са взети предвид също отчетите на български медиите, както и информация от някои браншови организации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK