С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 юни 2019, 15:18, 3376 прочитания

Рекламният пазар в България достигна 415 млн. лв. за 2018 г.

Общите инвестициите са пораснали с 12% според данни на асоциацията на комуникационните агенции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският рекламен пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2018 г., а очакванията са инвестициите да продължават да се увеличават. Така нетните вложения за първи път достигат 415 млн. лв. през изминалата година, което е повишение от 12%. Това показва проучване, изготвено за втора поредна година от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Данните са събрани от медийни агенции, членове на асоциацията и представят нетните инвестиции в основните медийни канали, но не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати. За изготвянето на доклада са взети предвид също отчетите на български медиите, както и информация от някои браншови организации.


На пазара няма един обективен източник за събиране на информация за инвестициите в реклама, затова и представените данни вероятно не дават абсолютно точната картина за пазара. Въпреки това те са единственият източник, на който рекламодатели и агенции могат да стъпят, за да планират стратегиите си.

Пазарът през изминалата година

За поредна година на българския рекламен пазар доминира телевизията. Делът й от медийния микс е 58%, а нетните инвестиции през 2018 г. се равняват на 240 млн. лв., или с 9% повече спрямо 2017 г. Вложенията в телевизия продължава да растат, но за поредна година на пазара действат две пийпълметрични системи - ГАРБ и Nielsen Admosphere, което затруднява работата на медийните агенции и отчетността на резултатите.



С повече от два пъти по-малък дял са дигиталните медии, които привличат 98 млн. лв., или близо 24% от медийния микс. Вложенията в тях нарастват с близо 30% на годишна база. Тази година за интернет рекламата в България БАКА представи данни, базирани и на проучването на браншовото сдружение "IAB България". Около 60% от онлайн рекламните инвестиции през 2018 г. са вложени в международни онлайн медии, мрежи и платформи – основно Facebook и Google, пишат в доклада на БАКА. Инвестициите, привлечени от интернет гигантите, са трудни за проследяване, защото някои рекламодатели лансират рекламите си самостоятелно, без посредник.


През 2018 г. радиото и външната реклама привличат съответно 19.6 млн. лв., или 5% повече, и 43 млн. лв., което представлява ръст от 6%. Дял от под 1% от медийния микс държи киното, в което през изминалата година рекламодателите инвестират едва 750 хил. лв. Единственият канал, който отбелязва спад на привлечените инвестиции през 2018 г., е пресата. Общите вложения там се равняват на 13.8 млн. лв., или с 9% процента по-малко. Делът й в медийния микс пък е малко над 3%.

Медийната инфлация и през 2018 г. продължава да е най-висока в телевизията и онлайн медиите и отрицателна при печатните.

Прогнози за 2019 г.

Забавяне на ръста на общите рекламни инвестиции през 2019 г. прогнозират от БАКА. Те ще достигнат 452 млн. лв. или с 9% повече в сравнение с 2018 г. Очакванията са тази година за първи път интернет рекламата да привлече около една четвърт от общите рекламни вложения на пазара, достигайки 112 млн. лв. Дигиталните канали ще отчетат и най-голям ръст в размер на 14%.


Към телевизията ще бъдат отново насочени повече от половината инвестиции през 2019 г., или общо 260 млн. лв. Делът на останалите канали в медийния микс ще остане непроменен, като прогнозните данни са вложенията в тях умерено да нарастват, а в преса да намалеят с 2%.

Очакванията на БАКА са медийната инфлация през 2019 г. да се изравни за телевизията и дигиталните медии, достигайки 12%. Прогнозните данни за тази година са представени на база експертна оценка на медийната комисия към БАКА.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3210 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1715 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Директорът на "Радио София" Светослав Костов поема управлението на БНР

За спортния журналист гласуваха трима членове на СЕМ, бившият директор на "Радио София" Митко Димитров получи два гласа

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10