С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 юни 2019, 15:18, 2224 прочитания

Рекламният пазар в България достигна 415 млн. лв. за 2018 г.

Общите инвестициите са пораснали с 12% според данни на асоциацията на комуникационните агенции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският рекламен пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2018 г., а очакванията са инвестициите да продължават да се увеличават. Така нетните вложения за първи път достигат 415 млн. лв. през изминалата година, което е повишение от 12%. Това показва проучване, изготвено за втора поредна година от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Данните са събрани от медийни агенции, членове на асоциацията и представят нетните инвестиции в основните медийни канали, но не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати. За изготвянето на доклада са взети предвид също отчетите на български медиите, както и информация от някои браншови организации.


На пазара няма един обективен източник за събиране на информация за инвестициите в реклама, затова и представените данни вероятно не дават абсолютно точната картина за пазара. Въпреки това те са единственият източник, на който рекламодатели и агенции могат да стъпят, за да планират стратегиите си.

Пазарът през изминалата година

За поредна година на българския рекламен пазар доминира телевизията. Делът й от медийния микс е 58%, а нетните инвестиции през 2018 г. се равняват на 240 млн. лв., или с 9% повече спрямо 2017 г. Вложенията в телевизия продължава да растат, но за поредна година на пазара действат две пийпълметрични системи - ГАРБ и Nielsen Admosphere, което затруднява работата на медийните агенции и отчетността на резултатите.



С повече от два пъти по-малък дял са дигиталните медии, които привличат 98 млн. лв., или близо 24% от медийния микс. Вложенията в тях нарастват с близо 30% на годишна база. Тази година за интернет рекламата в България БАКА представи данни, базирани и на проучването на браншовото сдружение "IAB България". Около 60% от онлайн рекламните инвестиции през 2018 г. са вложени в международни онлайн медии, мрежи и платформи – основно Facebook и Google, пишат в доклада на БАКА. Инвестициите, привлечени от интернет гигантите, са трудни за проследяване, защото някои рекламодатели лансират рекламите си самостоятелно, без посредник.


През 2018 г. радиото и външната реклама привличат съответно 19.6 млн. лв., или 5% повече, и 43 млн. лв., което представлява ръст от 6%. Дял от под 1% от медийния микс държи киното, в което през изминалата година рекламодателите инвестират едва 750 хил. лв. Единственият канал, който отбелязва спад на привлечените инвестиции през 2018 г., е пресата. Общите вложения там се равняват на 13.8 млн. лв., или с 9% процента по-малко. Делът й в медийния микс пък е малко над 3%.

Медийната инфлация и през 2018 г. продължава да е най-висока в телевизията и онлайн медиите и отрицателна при печатните.

Прогнози за 2019 г.

Забавяне на ръста на общите рекламни инвестиции през 2019 г. прогнозират от БАКА. Те ще достигнат 452 млн. лв. или с 9% повече в сравнение с 2018 г. Очакванията са тази година за първи път интернет рекламата да привлече около една четвърт от общите рекламни вложения на пазара, достигайки 112 млн. лв. Дигиталните канали ще отчетат и най-голям ръст в размер на 14%.


Към телевизията ще бъдат отново насочени повече от половината инвестиции през 2019 г., или общо 260 млн. лв. Делът на останалите канали в медийния микс ще остане непроменен, като прогнозните данни са вложенията в тях умерено да нарастват, а в преса да намалеят с 2%.

Очакванията на БАКА са медийната инфлация през 2019 г. да се изравни за телевизията и дигиталните медии, достигайки 12%. Прогнозните данни за тази година са представени на база експертна оценка на медийната комисия към БАКА.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вижте тази кампания и направете дете 7 Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

15 юли 2019, 2105 прочитания

The new KQUARTERLY is out now The new KQUARTERLY is out now

Capital’s English-language magazine for business, economy and politics in Bulgaria

12 юли 2019, 1891 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Директорът на "Радио София" Светослав Костов поема управлението на БНР

За спортния журналист гласуваха трима членове на СЕМ, бившият директор на "Радио София" Митко Димитров получи два гласа

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо