С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 3 юли 2019, 18:44, 2768 прочитания

Как се харчат парите на БНТ е най-важната дилема пред кандидатите да я оглавят

Конкурсът за нов генерален директор се провежда в условията на безпрецедентна криза в медиата, която има сериозен финансов дефицит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общо шестима са кандидатите за поста генерален директор на БНТ. В сряда Съветът за електронни медии (СЕМ) започна изслушването на техните идеи за развитие на обществената телевизия с първите трима кандидати по реда на подаване на документите - Сашо Йовков, Никола Тодоров и Явор Симов. В четвъртък пред СЕМ ще се явят Сашо Диков, сегашният изпълняващ длъжността генерален директор Емил Кошлуков и Стоил Рошкев.

Гласуването в СЕМ ще се проведе в петък, когато ще стане известно името на новия генерален директор на БНТ, освен ако никой от шестимата кандидати не събере необходимото мнозинство от 3 гласа в съвета. СЕМ се състои от петима членове, три гласа са необходимият минимум за вземане на решение.


Постът на генералния директор на обществената телевизия БНТ беше освободен предсрочно в края на април преди изтичането на мандата на Константин Каменаров, след като той беше осъден условно на година и три месеца лишаване от свобода за шофиране след употреба на алкохол. Според Закона за радио и телевизия лица, които са осъждани на лишаване от свобода за умишлени престъпления от общ характер, не могат да заемат тази длъжност.

За временно изпълняващ длъжността генерален директор на БНТ беше избран Емил Кошлуков. По закон срокът, за който тази позиция може да се заема временно, е само три месеца, затова междувременно СЕМ обяви процедурата за избор на генерален директор.

Конкурсът се провежда в условията на безпрецедентна финансова криза в БНТ. От отчета за състоянието на телевизията, направен в средата на юни по искане на СЕМ, стана ясно, че медиата е задлъжняла с 44 млн. лв. Основният въпрос, който се поставя около този избор, е какво трябва да се направи, за да се гарантира независимостта на БНТ - както финансовата стабилност, така и свободата на редакционната политика и защитата срещу всякаква политическа намеса. Тези въпроси задава и Асоциацията на европейските журналисти - България, в отворено писмо днес.



Ето какви идеи защитиха днес пред медийния регулатор първите претенденти за генерален директор на БНТ по реда на тяхното изслушване.
Сашо Йовков: Обществените медии трябва да се финансират чрез твърд процент от брутния вътрешен продукт

Сашо Йовков работи в БНТ от 1990 г. Започва като репортер в "Ефир 2" в екипа на Нери Терзиева и Сашо Диков. Йовков беше сред кандидатите за генерален директор на БНТ и през 2017 г. Тогава той заяви, че три години мандат са малко, и изрази готовност заедно със СЕМ да инициира дебат за изцяло нов медиен закон.

Акценти от представянето

Сашо Йовков защитава тезата, че финансирането на обществените медии трябва да става чрез твърд процент от брутния вътрешен продукт на страната. "Този вътрешен продукт расте от година на година, което ще даде възможност и на бюджета, колкото и малко за финансиране на обществените медии, всяка година да бъде по-голям. Но най-важното – той ще даде така важната самостоятелност и независимост на обществените медии, защото те няма да зависят от политическата конюнктура", убедено каза Йовков.

Без изненада и той потвърди, че финансовото състояние на БНТ е голям проблем. Към днешна дата задълженията на БНТ са 27 млн., като има опасност до края на годината те да достигнат 44 млн. лв. Според него това може да се предотврати, като се предоговорят вече подписани договори за продукции по БНТ. Йовков каза, че ще иска намаляване на цената на кулинарното предаване "Бързо, лесно, вкусно", което струва 8500 лв. на брой на БНТ, ще настоява за намаляване на разходите за социологически проучвания в "Референдум".

Йовков обяви, че ако бъде избран за директор, състезанието "Стани богат" ще се върне в програмата на БНТ1 през есента само в изпълнение на вътрешен екип на телевизията, а не чрез договор за реализация от външна фирма. Той изнесе информация, че за излъчени предавания на "Стани богат" БНТ дължи около 3 млн. лв., докато привлечените рекламни приходи в същия пояс са за около 400 хил. лв. Лицензионната такса за играта към чуждестранната фирма е в размер на 168 хил. лв., а разходите за реализация, които телевизията дава на външния продуцент, са близо 1.44 млн. лв. според Сашо Йовков. Освен това БНТ осигурява и 200 хил. лв. на сезон за награден фонд в "Стани богат". "Сигурен съм, че тези разходи могат да се редуцират", бе категоричен Йовков.

На преоценка ще подлежат и договорите за изпълнение на външни обществени поръчки за технологичните системите "Авид" и "Харис". За втората система, която е свързана с планирането и управлението на програмите - т.нар. трафик система, БНТ е платила 1.6 милиона лв. на българска фирма за софтуер, която и досега не работи, каза водещият на спортни новини. Йовков уточни, че БНТ ще поиска от държавата и допълнителни 11 млн. лв. за заплащане на задълженията за излъчване на сигнала за 2018 г. и още 11 млн. за 2019 г. Това са пари извън бюджетната субсидия, която за 2019 г. е 67.7 млн. лв.
Никола Тодоров: БНТ е алтернатива сама на себе си

Оператор и режисьор. Работи в БНТ от 1968 г., което значи, че е свидетел на стила на управление на всички нейни генерални директори - от Леда Милева до Константин Каменаров. Сега работи на свободна практика. Завършил е журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Работил е като оператор на "Панорама", "Светът в действие", "Наблюдател", "Всяка неделя" и др. Снимал е документални филми. Бил е кореспондент на БНТ в Германия 4 години.

Акценти от представянето

Никола Тодоров определя своята визия за управление и развитие на обществената телевизия като "спасителна" за медиата предвид финансовите затруднения, пред които тя е изправена: "Държавата непрекъснато дава пари и парите се топят, изчезват – къде са?! За да излезе телевизията от това положение, трябва да започне да произвежда сама своите програми и аз го виждам по един-единствен начин – да затворя телевизията, да я затворя отвътре, да спре това изтичане на средства. Посредством висококачествена програма телевизията може да възстанови своето доверие и рейтинг. БНТ е алтернатива сама на себе си." Външните продукции трябва да влизат в БНТ в конкуренция с вътрешните по отношение на качеството и ясно да се покаже, че външните продукции не са, за да източват телевизията. Според Тодоров държавната субсидия е добра, а държавата дава и допълнителни средства за БНТ. Една от първите му задачи, ако застане начело на БНТ, ще е да разбере как точно са изразходвани парите и къде са отишли, а ако трябва - да се изнесат документи, каза Тодоров.

Според него в БНТ трябва да се върне телевизионният театър, а отделно - обществената телевизия да има и цял втори филмов канал.

Когато един театър свали свое заглавие, да бъде снимано от БНТ и да се излъчва от обществената телевизия, това е дан към културата. Защо една хубава българска постановка да не се субтитрира и да се продава навън, задава въпрос Тодоров.
Явор Симов: Най-важното е да се създаде дългосрочна стратегия за финансово стабилизиране на БНТ

Явор Симов е известен като дългогодишен съдебно-криминален репортер на БНТ. При управлението на Константин Каменаров стана началник на отдел "Обществени поръчки" в телевизията. Кариерата му започва в "Ефир 2" през 1998 г. Има две висши образования - икономика в УНСС и право в Югозападния университет в Благоевград. Явор Симов беше говорител на бившия министър на вътрешните работи Румен Петков.

Акценти от представянето

Симов определя като най-важно да се създаде дългосрочна стратегия в рамките на три години за финансовото стабилизиране на БНТ. Според него нелекото финансово състояние на телевизията се дължи на прехвърляне на стари задължения (главно към излъчвателния комплекс на БТК - НУРТС) от предишни финансови години. Той вярва, че финансирането би било стабилно, ако има добро съдържание, което да се произвежда от хората вътре в телевизията.

Трябва да бъде определено какъв точно е дългът на телевизията и как той правилно да се управлява. Според Симов е необходим задълбочен и подробен анализ на вече подписаните договори и там, където се налага, те да се предоговорят. Според негово проучване БНТ има непотърсени вземания от 2012 г.

Много важно е да се направи проучване, за да разберем какъв е профилът на аудиторията на БНТ и тогава да планираме програмата и да създаваме нови предавания, казва Симов. Телевизията трябва да привлече младежката аудитория и това може да стане, когато й бъде предоставена територия сама да създава предавания. Те могат да са реализирани за новите платформи, на които присъства БНТ.

За да се намали високата цена на спортните пакети, според Симов телевизията трябва да се договаря за съвместно закупуване на тези права с агенции или големите телекоми, защото това ще намали разходите на БНТ за спорт.

Според Симов отделните звена в БНТ трябва да се ръководят от мениджъри, а не от директори.

БНТ2 трябва да бъде програма за култура, образование и регионалните центрове, а БНТ3 трябва да предлага програма за българите в чужбина.

Технологичното развитие на БНТ трябва да следва програмната необходимост на медиата и да не се прави самоцелно.

"Смятам, че трябва да се направи инвентаризация на техниката в БНТ, за да сме наясно с какво разполагаме и какви договори са подписвани в тази област", каза Симов. По думите му в телевизията има информация за платени, но неизвършени технически доставки.

Като добра практика той посочи пример за общи рекламни пакети между БНТ и БНР в слабите месеци януари-февруари, реализирани миналата година. "Тази практика има смисъл да се продължи", каза кандидатът за генерален директор.

В концепцията си Симов изразява надежда, че ще започне да функционира "Фонд радио и телевизия", който предвижда част от издръжката на БНТ да идва от такси, събирани от гражданите.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли)

Първо решение на Кошлуков - да назначи конкурента си Сашо Йовков за директор спорт; United Partners спечели награда в международния конкурс IPRA Golden World Awards 2019; WPP продава мажоритарен дял в Kantar; Лейди Гага лансира козметичен бранд в партньорство с Amazon и др.

16 юли 2019, 991 прочитания

Вижте тази кампания и направете дете 9 Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

15 юли 2019, 3797 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Сашо Диков иска да направи БНТ по-информационна, Кошлуков - по-технологична

В петък СЕМ ще гласува за избора на новия генерален директор, който да извади обществената телевизия от кризата

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Ерата на онлайн списанията

Вицепрезидентът "Mаркетинг, разработки и анализи" в медийната група Condé Nast Стефани Фрийд пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо