С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 юли 2019, 17:59, 4233 прочитания

Сашо Диков иска да направи БНТ по-информационна, Кошлуков - по-технологична

В петък СЕМ ще гласува за избора на новия генерален директор, който да извади обществената телевизия от кризата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
И през втория ден от изслушването на шестимата кандидати за генерален директор на БНТ основната тема остана финансовата криза, в която се намира обществената телевизия, и адекватните мерки, за да се предотврати фалитът. В сряда Съветът за електронни медии (СЕМ) изслуша концепциите на първите трима от кандидатите да ръководят обществената телевизия в следващите три години - Сашо Йовков, Никола Тодоров и Явор Симов. Днес пред съвета се явиха другите трима - пак по реда на подаване на документите - журналистът Сашо Диков, и.д. генералния директор на БНТ Емил Кошлуков и Стоил Рошкев. Гласуването в СЕМ ще се проведе утре в 11 часа, за избран ще бъде обявен този, който събере минимум 3 гласа измежду общо петимата членове на съвета.

Конкурсът се провежда в условията на безпрецедентна финансова криза в БНТ. От отчета за състоянието на телевизията, направен в средата на юни по искане на СЕМ, стана ясно, че медията е задлъжняла с 44 млн. лв., а до края на годината сумата може да достигне и 50 млн. лв. Затова и основният въпрос, който се поставя около този избор, е какво трябва да се направи, за да се гарантира независимостта на БНТ - както финансовата стабилност, така и свободата на редакционната политика и защитата срещу всякаква политическа намеса.
Сашо Диков: СЕМ стои и гледа как фалира БНТ с широко затворени очи
Започва работа в БНТ като спортен журналист, където работи основно за "Ефир 2". Преди това е бил състезател и републикански шампион по ски.
Бил е програмен директор на "Канал 3" и прави телевизията разпознаваема, като въвежда живите излъчвания от важни събития; и до днес каналът излъчва директно от мястото на събитието, защото това се е превърнало в негова запазена марка. До 2015 г. води предаването "Дикoff" по Нова тв. За кратко е програмен директор на BiTV. В момента е автор и водещ на предаването "ЕвроДикоф" по тв "Евроком".


Акценти от представянето

"БНТ се намира в дълбока финансова, професионална и журналистическа криза, от която може да излезе само с коренни промени, край на слугинажа спрямо политиците, задаване на честните и неудобни въпроси, затваряне на кранчетата за източване, финансова дисциплина и препрограмиране с качествени и гледаеми предавания". Това заяви пред СЕМ Сашо Диков, който днес първи застана пред регулатора.

През цялото време на събеседването в типичния си стил да говори директно Диков отправи много критики към досегашното управление на БНТ и към самия медиен регулатор, който по думите му стои и наблюдава случващото се в обществената телевизия с "широко затворени очи".

По думите на Диков в момента националната телевизия е тотален аутсайдер на зрителския и рекламния пазар. Той цитира данни за телевизионната гледаемост, според които БНТ1 е пет пъти по-малко гледана от bTV и "Нова тв", а другите и канали – БНТ2, БНТ3 и БНТ4, "въобще ги няма на зрителската карта". Според справките, които направил за постъпленията от реклама, БНТ не запълва рекламното си време, въпреки че то е силно ограничено от закона (обществената телевизия има право на 15 мин. реклама на денонощие от които 5 мин. в праймтайма, б.а.) . "Трагични са нещата и това дава още по-вярна картина за състоянието на телевизията", допълни той. Той даде пример, че през април в най-гледания пояс от 19 до 22 часа, т. нар. праймтайм, уплътняването с реклами е 46 %, а общо за денонощието е 56%.

Сашо Диков обеща, че ако бъде избран за директор на телевизията, БНТ2 ще стане информационно-публицистичен канал с много живи връзки от мястото на събитията. По думите му, основната цел ще е да се създаде навик на зрителите да гледат БНТ2, когато в държавата и по света се случи нещо важно и извънредно. "Ще се залага на много повече преки включвания, на прекъсвания на програмата. В сряда, четвъртък и петък ще бъде създадено предаване "Властта днес", което ще се излъчва пряко от Народното събрание, Министерския съвет и т.н.", каза Диков. Той обеща да подаде оставка, ако до три месеца след като е поел поста генерален директор, новата програмна схема на БНТ2 не заработи и не даде резултати.

Според Диков по БНТ1 трябва да бъде създаден вечерен публицистичен пояс, който да започва след централната емисия новини "По света и у нас" в 20 ч. "Така ще избием зъбите на сутрешните блокове на bTV и "Нова", защото и там в момента БНТ е загубила битката", каза Диков.

Обществената телевизия трябва да има свои разследвания по важни теми и да има специализирано предаване за това след като "Открито" е свалено без ясни аргументи.

Той изрази възмущение, че в пика на "Апартаментгейт" предаването "Референдум" се е занимавало с Турция и с проблемите на Европа - това е бягство от най-важните проблеми в държавата, заяви Диков.

Кой даде право да тръгне такова безумно предаване като "Тъписимо", както аз казвам на "Спортисимо", попита Сашо Диков СЕМ. Той остро критикува ръководството на БНТ, което според него е виновно за сегашното плачевно състояние, в което се намира тя. "В моята концепция съм казал, че телевизията е в ужасяваща криза като имидж, доверие, журналистическа работа, програмно и финансово. Това, което представлява БНТ в момента, е огромно престъпление на група хора – първо към аудиторията. Това, което се предлага от 4-те канала, е под всякаква критика. Второ, спрямо професията и начина, по който тя се упражнява. Това е престъпление и спрямо самата 60-годишна институция БНТ", каза Сашо Диков. За излизане от кризата той предлага мерки в две направления - финансово стабилизиране и "смел разговор с властта".

Сашо Диков иска БНТ3 да е с ново допълнено съдържание освен спортно – да е по-модерен, в него да има повече за хобита и за здравословен начин на живот. По думите му най-справедливият модел на финансиране за БНТ ще е тя да не зависи от волята и прищевките на управляващите.

След презентацията му членът на СЕМ Бетина Жотева коментира, че неговата концепция е най-добрата, но според нея трудно осъществима.
Емил Кошлуков: Ако БНТ беше частно предприятие, до мен сега щеше да стои синдик

От средата на юни е и.д. генерален директор на БНТ, след като през април замени титуляра на поста Константин Каменаров, който бе осъден за шофиране след употреба на алкохол. Преди това малко повече от година и половина Кошлуков е програмен директор на основната програма на телевизията БНТ1. На този пост е назначен от Каменаров. По същото време е и водещ на политическото предаване "Още от деня". Бил е водещ на предаването "Таралеж" по телевизия Евроком България между 2006 и 2009. После води коментарното предаване "Факторът Кошлуков" по TV7. През 2013 година влиза в управителния съвет на "Ноу фрейм медия" – компанията собственик на TV7 (тогава собственост на Цветан Василев). За кратко през 2014г. става изпълнителен директор на TV7 и News7. След свалянето на "Факторът Кошлуков" от TV7 предаването се прехвърля в Канал 3 (септември 2015 – април 2016). Бил е програмен директор на телевизията на партия "Атака" - АЛФА през 2016/2017 г.

Акценти от представянето

Представянето на концепцията си Емил Кошлуков започна не с финансовото положение на БНТ, а с конкурентната среда в глобален план. Ако БНТ не се модернизира технологично и съдържателно, ако не стане достъпна на всички платформи, може да се превърне в медия със затихващи функции, подчерта той. БНТ трябва да се развива и на новите платформи, като например създаде мобилно приложение, с което аудиторията да може да получи своевременно известие за случила се новина. В концепцията му влизат още създаването на нови предавания, силен акцент върху филмовото производство, технологично обновление и нови органи на управление.

Кошлуков иска да развие програмен съвет, който да представлява консултативен орган със строго определени членове (като директори на различни звена, представители от Обществения съвет на телевизията) и да носят заедно отговорността. По думите му е много важно програмата да не се базира на еднолични решения на принципа "Това ми харесва, ще го включа в програмата".

В концепцията му като основен е заложен принципът за по-голяма прозрачност и отчетност към: СЕМ, парламентарната медийна комисия, финансовото министерство: "Ще представяме бюджета си пред СЕМ и как той се изразходва; ще подготвяме доклад за медийната комисия в Народното събрание; ще организираме регулярни срещи с финансовото министерство. Трябва повече да си сътрудничим с Европейския съюз за радио и телевизия, който да ни помага в изготвянето на одитни доклади", поясни Кошлуков.

За финансовата криза в медията той коментира, че в ролята си на и.д. генерален директор се е постарал да прекрати и да преразгледа ключови договори, от които БНТ е губела много пари. "Мисля, че с мерките, които предприехме успяхме да спасим 7-8 млн. лв. на БНТ", уточни Кошлуков. Принципно БНТ не може да бъде обявена в несъстоятелност, защото не е частна медия, "но ако бяхме такава, сега до мен щеше да стои синдик", заяви той.

Кошлуков даде пример с две предавания, които по думите му са качествени, но струват скъпо на телевизията: "Безспорно "Стани богат" има висок рейтинг, но е много скъпо предеване и не е за БНТ. "Референдум" има мнго скъп договор с агенция "Алфа рисърч"
и това прави бюджетът му много висок. Ако стана генерален директор, ще спра "Стани богат", а по отношение на "Реерендум" ще опитам да предоговоря условията с "Алфа рисърч"." Сумата по договора за социологически изследвания била четири пъти повече от хонорарите на всички хора, заети с предаването.

В концепцията си Емил Кошлуков очертава пакет от мерки в четири сфери, които да реформират телевизията - законодателни, финансови, управленски и технологични. Според него на БНТ ѝ трябва нова организация на управлението, засилено филмопроизводство, нова програмна концепция, ясни правила за кариерно израстване.

По отношение на модела на финансиране, според него, трябва да се избере един от три варианта: или БНТ да мине изцяло на държавна издръжка без да излъчва реклами, или да засили продажбите на рекламно време, в т.ч. чрез аутсорсване на дейността към рекламни агенции, или най-накрая политиците да имат смелостта да задвижат Фонд "Радио и телевизия", който от години не може да заработи. Той предвижда гражданите да плащат такса на обществената телевизия, която да е част от издръжката на медията. "За да заработи този фонд, трябва да спечелим доверието на зрителите и да сме прозрачни пред тях. Иначе няма как да ни вярват", каза Кошлуков.

Попитан за ограничаването на публицистиката и засилване на т.нар. инфотейнмънт съдържание (представяне на новините като развлекателно съдържание, б.р.) в програмата на БНТ в периода, в който той е първо програмен директор, а после и и.д. генерален директор, Кошлуков отговори: "Може би, трябва да видя данните, не съм запознат в този доклад. Ще говоря с Юлияна Пръмова веднага, за да видя защо в има такива проблеми, ще го проверя на секундата. [...] Вие непрекъснато искате да давам оценка на г-н Каменаров, Вие не познавате ли структурата?"
Стоил Рошкев: От еврофондове може да се финансира нова сграда за БНТ
Завършил българска филология в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Работи като журналист последователно в БТА, БНР и БНТ. В обществената телевизия близо 10 години е репортер. Автор е на разкази, романи и стихосбирки. В края на 90-те години нашумява със стихосбирката си "Ток", която успешно комбинира ефектна метафорика с разговорен и дори уличен език. В момента Рошкев е водещ на сутрешния блок на телевизията на БСП - Българска свободна телевизия.

Акценти от представянето

Концепцията на Стоил Рошкев бе озаглавена "Да направим БНТ отново велика". Той започна презентацията си с думите, че обществената телевизия има нужда от своя телевизионен Тръмп, който да може да се справи с "дълбоката телевизия".

Също като говорилите преди него Стоил Рошкев се зарече, че ако бъде избран за генерален директор, ще спре кранчетата за източване на медията, но според него принципно тя не е във фалит и бюджетът ѝ е достатъчен, за да развива дейността си. Той предложи да се промени подходът към външните продукции - те да бъдат на собствена издръжка чрез спонсорства. Във вътрешните предавания пък трябвало да се съблюдава плурализмът и да не се канят все едни и същи гости.

По думите на Рошкев, БНТ може да си осигури допълнителни приходи например като дава помещения под наем или отвори почивните си бази. От еврофондове пък може да се финансира нова сграда за телевизията - в НРТЦ зад The Mall на "Цариградско шосе".

На въпрос на члена на СЕМ Розита Еленова как би се справил при липса на управленски опит, той отговори: "Вие бяхте тези, които избрахте Константин Каменаров, за когото се говореше, че има изключителен управленски опит. Той не управляваше себе си, камо ли да управлява тези 1500 души. Какво значи управленски опит? Това е просто едно работно място."




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българската реклама в чужбина Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 1127 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 август)

Есента на БНТ; PR асоциацията БДВО разкритикува кампанията "Направи го сега"; Google пусна възможност за реклами с галерия от снимки в търсачката; Модата на брадите носи на Gilette рекордна загуба и др.

13 авг 2019, 1344 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Паднал от небето: никой няма нищо общо с фалита на БНТ

Процедурата по избора на нов генерален директор също заобиколи проблема с финансовата криза в държавната телевизия

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство