С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
9 15 юли 2019, 15:36, 6518 прочитания

Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дали инициативата "Направи го сега" на Движението за национална кауза (ДНК) ще успее да насърчи раждаемостта в България все още не се знае, но със сигурност вече успя да създаде полемики сред хората. През последната седмица посланията и визиите на кампанията обиколиха интернет пространството. Слогани като "Майка ти ще се зарадва повече на внуче, отколкото на нов тиган", "Чашка С без силикон", "Селфитата с деца събират повече лайкове" и "Бащинството те прави много по-привлекателен" предизвикаха смесени реакции.

Голяма част от хората изказаха възмущението си, като определиха кампанията за повърхностна или дори обидна и акцентираха на факта, че да бъдеш родител е въпрос на личен и добре премислен избор. Други се фокусираха върху намаляващата раждаемост в България и оцениха кампанията като опит за решаване на проблема. Трети погледнаха хумористично, което доведе до редица забавни преправени визии.


Възможност видяха и някои компании, които чрез маркетинг в реално време се опитаха да обърнат спора в своя полза. Виното Trastena публикува визия с чаши с вино и слоган "Майчинството в чашки според Trastena", a книжарниците Orange представиха книга на Маргарет Атууд в тиган с послание "Майка ти ще се зарадва повече на това да не си прост, отколкото на нов тиган".

Разрез на кампанията

Инициативата за насърчаване на раждаемостта в България на организацията ДНК с основател и председател телевизионният водещ и продуцент Андрей Арнаудов се провежда за трета поредна година. Цялата концепция на кампанията е създадена от продуцентската компания "Междинна станция", в която продуценти и съсобственици са Андрей Арнаудов и Иван Христов.



Тази година кампанията започна през март с три клипа, които се излъчват в ефира на bTV Мedia Group – медиен партньор на инициативата. Два от тях са насочени съответно към мъжката и женската аудитория, а в третия Андрей Арнаудов разказва за "Направи го сега". Паралелно ДНК провежда и публични лекции в големи градове в България. Като продължение на кампанията в началото на юни се поставя и външна реклама, като по думите на ДНК визиите са създадени от външен екип от дизайнери на свободна практика.

Таргет аудиторията на инициативата за първа година са хора между 20 и 35 години. "Целта е да привлечем вниманието на младите хора в репродуктивна възраст и да ги насърчим, ако са срещнали своя партньор, да създадат семейство и деца, а ако все още не се чувстват готови, да вземат информирано решение колко време ще могат да отлагат планирането на семейство", коментират от ДНК пред "Капитал". Те допълват, че кампанията е спонсорирана изцяло с частни средства, като голяма част от тях са осигурени от Андрей Арнаудов и Иван Христов, а останалите са събрани с помощта на успешни българи, които застават зад инициативата.

Като продължение на кампанията организацията ще осигури и 12-месечна издръжка на 20 бебета, заченати тази година, под формата на пакети с продукти за отглеждането им. Те възлизат на обща стойност от малко над 100 хил. лв., осигурени предимно от компании в детската индустрия. "До този момент неправителствената организация не е усвоявала средства от европейски проекти или държавни такива", казват още от ДНК.

След бурните реакции на хората в социалните мрежи Андрей Арнаудов публикува статус във Facebook, в който обяснява за целите на кампанията. Той пише още, че се надява създалият се "обществен дебат да послужи за създаването на държавна политика за стимулиране на раждаемостта".

Как се прави по света

Темата с насърчаването на раждаемостта е изключително деликатна и лична, а причините за демографските проблеми далеч не се ограничават до отлагането при младите семейства. Затова с подобни кампании и хумористични слогани организациите често стъпват по тънък лед и получават по-скоро негативни реакции, отколкото повече деца.

Преди три години в Италия бяха лансирани поредица от рекламни визии, гласящи "Красотата няма възраст, но плодовитостта има", "Млади родители - най-добрият начин да бъдеш креативен", "Раждаемостта е всеобщо благо" и др. Те предизвикаха редица негативни реакции и възмущение сред италианците, които определиха кампанията за изключително обидна. Дори тогавашният италиански премиер Матео Ренци разкритикува маркетинговата кампания, която впоследствие беше свалена.



Хуморът в кампаниите може да бъде и добре посрещнат от аудиторията. Такъв е случаят с кампанията за насърчаване на раждаемостта в Дания, лансирана преди четири години в партньорство с датската туристическа агенция Spies Rejser. Кампанията със слоган "Направи го за Дания", която след това се развива под мотото "Направи го за мама", залага на идеята, че по време на ваканция двойките правят повече секс и шансовете да имат дете се увеличават. Комуникацията съответно насърчава хората да ходят по-често на почивки. Kампанията среща неодобрението на някои хора, според които се позовава на стереотипи, свързани с възрастта и пола, но въпреки това гледанията й са над 10 млн. в YouTube, a раждаемостта в Дания в годината на кампанията се увеличава с 1.7%.



През 2018 г. шведската компания IKEA привлича бъдещите родители чрез продуктова кампания, която макар да не цели стимулиране на раждаемостта, спечели широко одобрение. Те вграждат технологията на тестовете за бременност на страниците на дамско списание, където е представено детско креватче. С няколко капки урина върху обозначеното място на страницата, ако жените са бременни, под посочената цена на креватчето се появява нова, двойно по-ниска такава. Кампанията беше оценена и с осем награди на най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 797 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1979 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли)

Първо решение на Кошлуков - да назначи конкурента си Сашо Йовков за директор спорт; United Partners спечели награда в международния конкурс IPRA Golden World Awards 2019; WPP продава мажоритарен дял в Kantar; Лейди Гага лансира козметичен бранд в партньорство с Amazon и др.

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие