Вижте тази кампания и направете дете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вижте тази кампания и направете дете

ДНК

Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

8316 прочитания

ДНК

© ДНК


Дали инициативата "Направи го сега" на Движението за национална кауза (ДНК) ще успее да насърчи раждаемостта в България все още не се знае, но със сигурност вече успя да създаде полемики сред хората. През последната седмица посланията и визиите на кампанията обиколиха интернет пространството. Слогани като "Майка ти ще се зарадва повече на внуче, отколкото на нов тиган", "Чашка С без силикон", "Селфитата с деца събират повече лайкове" и "Бащинството те прави много по-привлекателен" предизвикаха смесени реакции.

Голяма част от хората изказаха възмущението си, като определиха кампанията за повърхностна или дори обидна и акцентираха на факта, че да бъдеш родител е въпрос на личен и добре премислен избор. Други се фокусираха върху намаляващата раждаемост в България и оцениха кампанията като опит за решаване на проблема. Трети погледнаха хумористично, което доведе до редица забавни преправени визии.

Възможност видяха и някои компании, които чрез маркетинг в реално време се опитаха да обърнат спора в своя полза. Виното Trastena публикува визия с чаши с вино и слоган "Майчинството в чашки според Trastena", a книжарниците Orange представиха книга на Маргарет Атууд в тиган с послание "Майка ти ще се зарадва повече на това да не си прост, отколкото на нов тиган".

Разрез на кампанията

Инициативата за насърчаване на раждаемостта в България на организацията ДНК с основател и председател телевизионният водещ и продуцент Андрей Арнаудов се провежда за трета поредна година. Цялата концепция на кампанията е създадена от продуцентската компания "Междинна станция", в която продуценти и съсобственици са Андрей Арнаудов и Иван Христов.

Тази година кампанията започна през март с три клипа, които се излъчват в ефира на bTV Мedia Group – медиен партньор на инициативата. Два от тях са насочени съответно към мъжката и женската аудитория, а в третия Андрей Арнаудов разказва за "Направи го сега". Паралелно ДНК провежда и публични лекции в големи градове в България. Като продължение на кампанията в началото на юни се поставя и външна реклама, като по думите на ДНК визиите са създадени от външен екип от дизайнери на свободна практика.

Таргет аудиторията на инициативата за първа година са хора между 20 и 35 години. "Целта е да привлечем вниманието на младите хора в репродуктивна възраст и да ги насърчим, ако са срещнали своя партньор, да създадат семейство и деца, а ако все още не се чувстват готови, да вземат информирано решение колко време ще могат да отлагат планирането на семейство", коментират от ДНК пред "Капитал". Те допълват, че кампанията е спонсорирана изцяло с частни средства, като голяма част от тях са осигурени от Андрей Арнаудов и Иван Христов, а останалите са събрани с помощта на успешни българи, които застават зад инициативата.

Като продължение на кампанията организацията ще осигури и 12-месечна издръжка на 20 бебета, заченати тази година, под формата на пакети с продукти за отглеждането им. Те възлизат на обща стойност от малко над 100 хил. лв., осигурени предимно от компании в детската индустрия. "До този момент неправителствената организация не е усвоявала средства от европейски проекти или държавни такива", казват още от ДНК.

След бурните реакции на хората в социалните мрежи Андрей Арнаудов публикува статус във Facebook, в който обяснява за целите на кампанията. Той пише още, че се надява създалият се "обществен дебат да послужи за създаването на държавна политика за стимулиране на раждаемостта".

Как се прави по света

Темата с насърчаването на раждаемостта е изключително деликатна и лична, а причините за демографските проблеми далеч не се ограничават до отлагането при младите семейства. Затова с подобни кампании и хумористични слогани организациите често стъпват по тънък лед и получават по-скоро негативни реакции, отколкото повече деца.

Преди три години в Италия бяха лансирани поредица от рекламни визии, гласящи "Красотата няма възраст, но плодовитостта има", "Млади родители - най-добрият начин да бъдеш креативен", "Раждаемостта е всеобщо благо" и др. Те предизвикаха редица негативни реакции и възмущение сред италианците, които определиха кампанията за изключително обидна. Дори тогавашният италиански премиер Матео Ренци разкритикува маркетинговата кампания, която впоследствие беше свалена.

— elena biserna (@elenabiserna) August 31, 2016

Хуморът в кампаниите може да бъде и добре посрещнат от аудиторията. Такъв е случаят с кампанията за насърчаване на раждаемостта в Дания, лансирана преди четири години в партньорство с датската туристическа агенция Spies Rejser. Кампанията със слоган "Направи го за Дания", която след това се развива под мотото "Направи го за мама", залага на идеята, че по време на ваканция двойките правят повече секс и шансовете да имат дете се увеличават. Комуникацията съответно насърчава хората да ходят по-често на почивки. Kампанията среща неодобрението на някои хора, според които се позовава на стереотипи, свързани с възрастта и пола, но въпреки това гледанията й са над 10 млн. в YouTube, a раждаемостта в Дания в годината на кампанията се увеличава с 1.7%.

През 2018 г. шведската компания IKEA привлича бъдещите родители чрез продуктова кампания, която макар да не цели стимулиране на раждаемостта, спечели широко одобрение. Те вграждат технологията на тестовете за бременност на страниците на дамско списание, където е представено детско креватче. С няколко капки урина върху обозначеното място на страницата, ако жените са бременни, под посочената цена на креватчето се появява нова, двойно по-ниска такава. Кампанията беше оценена и с осем награди на най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions.

Дали инициативата "Направи го сега" на Движението за национална кауза (ДНК) ще успее да насърчи раждаемостта в България все още не се знае, но със сигурност вече успя да създаде полемики сред хората. През последната седмица посланията и визиите на кампанията обиколиха интернет пространството. Слогани като "Майка ти ще се зарадва повече на внуче, отколкото на нов тиган", "Чашка С без силикон", "Селфитата с деца събират повече лайкове" и "Бащинството те прави много по-привлекателен" предизвикаха смесени реакции.

Голяма част от хората изказаха възмущението си, като определиха кампанията за повърхностна или дори обидна и акцентираха на факта, че да бъдеш родител е въпрос на личен и добре премислен избор. Други се фокусираха върху намаляващата раждаемост в България и оцениха кампанията като опит за решаване на проблема. Трети погледнаха хумористично, което доведе до редица забавни преправени визии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Цинично е кампания за повишаване на раждаемостта да се насочва към хората - малко са тези, които не искат да имат деца и това е личен въпрос. Организаторите да насочат изискванията си към държавата за създаване на условия за отглеждане, а преди това за раждане на деца, защото и раждането у нас е проблематично за евентуални бъдещи родители без пари.

  • 2
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    До коментар [#1] от "evpetra":

    Съгласявам се с Вас.
    Допадна ми "отговорът" на Любо Аламанов:
    https://www.dnevnik.bg/analizi/2019/07/10/3936592_ako_triabvashe_da_pravia_kampaniia_za_nasurchavane_na/
    Също намирам за креативна кампанията на IKEA. :)

  • 3
    hodounski avatar :-|
    hodounski

    Иван И Андрей колко деца имат?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Доста тънкообидни хора има на този свят. За сметка на това жените над 40 без деца често си говорят на тази тема. Информираният избор е едно на ръка, другото е, че да остарееш без деца е едно от най-жестоките преживявания.

    Ако тази кампания те стимулира да го избегнеш, значи е много добродетелна и успешна.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "evpetra":

    Държавата може и да не е особено отговорна. Факт.

    Само че не може за едното да говориш как е личен избор, пък после да пренасяш отговорността на някой друг. Без деца няма кой да плаща пенсии. Нито на родителите си, нито на другите пенсионери.

    Хората без деца вредят най-много на себе си, но и на околните.

  • 6
    vnx32604297 avatar :-|
    vnx32604297

    Ъъъъ, не!

    Аз искам да отглеждам индивиди, а не маймуни.
    Без среда не става, която случайно донякъде се финансира с данъците ми и после с такси.

    Най-ме изкефи с довода за пенсиите - аз защо внасям осигурителни вноски и разчитам децата ми, да ми плащат пенсията??
    - Защото, някой ми е взел вноските.

    Btw питах си счетоводството: "не искам да се осигурявам, сам ще се погрижа за себе си" - не може, внасяш! Хммм, дали щото не е пробито и си е жива пирамида?!

  • 7
    pavel0109 avatar :-|
    Pavel Makedonski

    Много по-добре реклама, насърчаваща раждаемостта, отколкото такава за гейове!

  • 8
    crusible avatar :-?
    crusible

    Имам доста приятели, които разполагат с възможности, добри професии и т.н. и въпреки, че не са се отказали да имат деца, просто все не идвал момента !?! Ако дори една двойка да е решила да се забърза по пътя към най-голямото щастие в живота, значи кампанията е успешна!

    Пък и не разбирам, защо хората са толкова тесногръди с посланията! Условия нямало, държавата къде е, всякакви оправдания само и само да се избегне личната отговорност! То вярно, че е много комфортно и успиващо да си живееш за себе си, ама да се лишиш от това да си родител, да поемеш пълна отговорност за друго човешко същество, да възпиташ човек е откровено странно! Със сигурност за много пропуснали влака ще дойде момента на осъзнаване, ама...

  • 9
    smallbrain avatar :-?
    smallbrain

    Кое е вярното твърдение този случай?
    - Маркетинговите ни агенции, стагнират от години и разчитат единствено на кампании, които да привличат внимание чрез скандал;
    - Интересът на средностатистическия българин се активира единствено при нещо провокативно, скандално или при потенциална награда;


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK