С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 19 юли 2019, 12:00, 8982 прочитания

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трусовете на продуцентския пазар

[Shutterstock]
Темата накратко
  • Телевизиите имат нужда от свежи предложения от продуцентските компании.
  • Пазарът става все по-тесен за българските продуценти и те все по-често ще трябва да търсят нови посоки за развитие като онлайн съдържание.
Новият есенен телевизионен сезон обещава да размести позициите на българския продуцентски пазар. Тази година той ще започне без някои от ключовите предавания с най-дълъг живот в ефира, създавани от независими продуценти. Ще има нови състезателни риалити формати, продължение на успешните български сериали с нови сезони, но всичко това при старите бюджети, без излишна разточителност и поемане на рискове от страна на телевизиите.

Мога и без теб


От "Нова тв" окончателно отпадна "Господари на ефира", комедийното шоу на Global Frame, което имаше 15-годишен телевизионен живот и предизвикваше аудиторията пет дни в седмицата от 22.00 до 22.30. Няма да има и нови сезони на Big и Vip Brother, реализирани от компанията на Нико Тупарев "Олд Скул", защото форматът се изхаби и тук.

От програмната схема на конкурентната bTV пък слиза "Шоуто на Слави". Развлекателното предаване на "Седем осми", компанията на Слави Трифонов, което 16 години всяка делнична вечер събира зрителите пред екрана от 22.30 до 23.30 и на практика удължи праймтайма (най-гледането време в телевизията от 19 до 22 часа - бел. ред.).

Това е едновременно предизвикателство пред създателите на независими телевизионни продукции и пред телевизиите. За първите пазарът за реализация е ограничен до двата конкурентни национални телевизионни канала bTV и "Нова". След като стана ясно, че БНТ е в сериозна финансова криза, най-вероятно обществената медиа ще бъде по-сдържана в работата с продуцентите, въпреки че законът я задължaва да работи с тях и да им предоставя 12% от програмното си време. Именно финансовото състояние на БНТ е причината от ефира и през есента да отпадне състезанието "Стани богат" и така изпълнителният продуцент Нико Тупарев губи още един проект на компанията му.



До момента нито "Нова", нито bTV са обявили с какво ще заменят праймтаймовите си комедийни предавания, но са категорични, че имат нужда от свежи предложения от продуцентските компании.

Какво искат телевизиите

От bTV като един от основните създатели на съдържание на пазара коментираха пред "Капитал", че продължават да работят с външни продуценти и разчитат на тях за огромна част от локалната си продукция, позиционирана в различни часови пояси. "Разбира се, сътрудничеството ни се развива и с променящите се навици за гледане – разчитаме на тях за създаването на допълнително дигитално съдържание, като например ексклузивната поредица за сайта на "Фермата" или онлайн проекта специално за сайта ни Bistro.bg - Men In The Kitchen", дават пример от bTV.

От телевизията обещават да увеличат фокуса си върху българското съдържание във всички жанрове. "Най-предпочитаните и въздействащи програми на bTV, както по телевизията, така и в онлайн среда, са тези, които са най-релевантни към местната среда, затова ще продължим в тази посока", коментираха от мениджмънта на телевизията. Що се отнася до раздялата с продуцентската компания "Седем осми" и Слави Трифонов от канала казаха, че няма какво ново да коментират, и уточниха "имаме ясна визия за този часови пояс, но ще я обявим през есента".

От bTV са категорични, че искат да разширят съдържанието си в дигитална среда, с повече допълнително онлайн видеосъдържание, включително ексклузивно, свързано най-вече с ключовите и праймтайм формати. "Това ще се случи паралелно с развитието на всички наши сайтове и SVOD (видео по заявка) и AVOD (Advertising video on demand - Система, коята предлага на рекламодателите възможност да закупуват видеореклама по поръчка - бел. ред. ) платформите ни", коментират от bTV.

Конкурентите им от "Нова" ще се фокусират върху производството на филмови продукции и развлекателни праймтайм формати. "С външните продуценти имаме общия интерес да надградим постигнатото през пролетния сезон, предлагайки на зрителите още по-богато българско съдържание. Силната конкурентна среда задава няколко нива на очакване в работата с тях – доказано продукционно качество, креативност, висок рейтинг и стриктен план за управление на разходите", обясниха от "Нова". По всичко личи, че те ще продължат работата си по успешни сериали, създавани от "Дрийм тийм прадакшънс" на Евтим Милошев, като "Откраднат живот" и "Дяволското гърло". Мениджмънтът на телевизията коментира пред "Капитал, че стратегически приоритет е инвестицията в български сериали и продукции.

Според екипа на "Нова" вглеждането само в локалната конкуренция може да се окаже пагубно за всяка телевизия. "Аудиторията става все по-взискателна и критична, а световният телевизионен пазар се развива динамично. Затова актуалните тенденции и фактори в световната телевизионна индустрия, които следим, имат съществено влияние при програмирането и търсенето на нови формати", коментират от "Нова". Като нов надежден за тях формат те определят риалити състезанието "Игри на волята: България". От "Нова" обясниха, че то е резултат на дълго проучване и двупосочен анализ както на международните тенденции, така и на нагласите на българската аудитория. "Екстремният колумбийски формат Desafio (на български "Игри на волята: България" - бел. ред.) е едно от най-горещите предложения на световната сцена. Това, с което той ще се отличи в България, са мащабът и индивидуалният почерк при избор на локации", убедени са от "Нова".

Независимо, че не подписаха с Global Frame за предаването "Господари на ефира", от "Нова" уточниха, че няма да престанат да работят с продуцентската компания. "След успеха на седмия сезон на шоуто "Като две капки вода" вече има договореност за проектите, по които ще работим през есенния сезон", казаха от "Нова".

Накъде ще тръгнат продуцентите

Очевидно телевизионният пазар става все по-тесен за българските продуценти и те все по-често ще трябва да търсят нови посоки за развитие.

Изпълнителният директор на Global Group Светлана Василева обръща внимание, че се превръща в тенденция телевизиите да поставят условия на независимите продуценти за отстъпването на все по-широки по обхват права, предпазливост и слаб интерес към експериментиране с авторски или нови идеи. По думите й "Господари на ефира" е една от малкото оригинални независими продукции в българския ефир извън някои сериали, снимани по български сценарии. По-голямата част от продукциите са произведени на база чужди формати, а предпочитаният жанр е развлекателният. По думите на Василева телевизиите се опитват допълнително да свиват разходи, като намаляват броя на възложени продукции или най-вече техните бюджети, или пък ги превръщат във вътрешни продукции. "Очевидно това ще намали броя на успешните продуценти, които, за да бъдат такива и да поддържат необходимото качество, трябва да могат да разчитат на определен годишен обем работа, позволяващ запазване на качествен екип", обясни Василева. Другото много съществено, което ще се случи, според нея е неизбежното намаляване на качеството на продукцията вследствие на засилващия се натиск за постоянно намаляване на бюджетите на телевизиите.

Изпълнителният директор на "Идалго Прадакшънс България" и председател на Асоциацията на филмовите и телевизионните продуценти (АФТП) Красимир Ванков обясни, че неговата компания се развива в две направления - сериали и scripted reality форми (риалити формати по сценарий - бел. ред.). "И двете направления имат своето място в ефира на българските телевизии и безспорно показаха, че са успешни формули. Оригиналните български заглавия отново влязоха в домовете на хората и показват потенциал, който има накъде да се развива. Проблемът е, че хората са все по-взискателни към качеството на сериалите, а това повишава и цената на продукта", обясни Ванков. Затова той смята, че телевизиите ще търсят по-малко на брой проекти от този тип и ще трябва да допълват основната част от съдържанието, което им е необходимо, с риалити формати по сценарий като тези, които "Идалго Прадакшънс" прави - като "София ден и нощ" и "Съдби на кръстопът". "Това са пак сериални форми, но произведени на доста по-ниска цена, сравнено с един сериал. В този жанр ние натрупахме сериозен опит и сме готови да реализира следващи такива проекти", категоричен е Ванков. Неговата компания работи с "Нова тв".

Извън това "Идалго Прадакшънс" развива сървис бизнес за външни продукционни компании и привлича интереса им да снимат в България. По подобен модел работят повечето български продуценти, за да могат да гарантират финансова стабилност на компаниите си. Според повечето от тях това е посока на развитие със сериозен потенциал, стига България да предложи конкурентни условия, каквито предлагат почни всички страни в региона.

Една неразвита ниша тук е опитът да се създаде качествено онлайн съдържание.

По отношение производството на онлайн съдържание продуцентите са убедени, че развитието в тази посока е неизбежно за тях. "Потреблението на тези услуги расте и е съвсем логично развитието на този пазар. Темповете на развитие обаче са доста бавни. Като продуцент за мен не е различно дали ще произвеждам съдържание за телевизия или за онлайн платформа. Въпросът е, че такива реално развити платформи, които могат да си позволят да поръчват съдържание на външни продуценти, все още няма", казва председателят на АФТП Красимир Ванков. Сериозна стъпка в посока онлайн развитие прави Global Group, които ще развиват "Господари на ефира" онлайн през платформата Gospodari.com.
Моделът, по който смятаме да финансираме Gospodari.com, е приходи от реклама
Светлана Василева, изпълнителен директор на Global Group

В кои класически телевизионни формати виждате възможност да се развивате в бъдеще Global Group?

- Екипът ни има опит и е добър във всички форми на развлекателния жанр, така наречените variety шоута, токшоута, шоута за таланти, комедийни формати, сериали, риалити програми, игри. А иначе ще следваме тенденциите и предпочитанията на зрителите.

В каква нова посока ще продължите да развивате бизнеса си?

- Ще продължим това, което правим най-добре - да произвеждаме съдържание. По света, до голяма степен вече и в България, се наблюдава тенденция за отлив на аудитория, особено по-младата, от традиционните медии като телевизията, но се появяват много други нови медии, с различни модерни бизнес и технологични платформи за предоставяне на услугата "гледане на телевизия". Така че телевизия винаги ще се гледа, просто по най-различни начини, но доброто съдържание винаги ще бъде ключов елемент за успеха и разпознаваемостта на дадена медиа или платформа. Освен развлекателни праймтайм формати, в които безспорно сме доказали таланта си, искаме сериозно да наблегнем на производството на сериали както за България, така и за цял свят. В последните няколко години продуцирахме 3 филма за международния пазар, като положихме основите на този бизнес за компанията ни, изградихме добри бизнес контакти и придобихме опит. Смятаме, че излизането извън територията на България е от особено голямо значение за стратегическото и бизнес развитие на компанията. Същото смятам, че важи и за развитието на бизнеса ни в онлайн пространството.

Как ще развивате по-конкретно онлайн платформата "Господари на ефира"? Как ще я монетизирате? Ще можете ли да печелите от нея?

- Сайтът ни Gospodari.com и в момента е сред топ 5-те най-посещавани онлайн сайтове за видеосъдържание и в топ 20 на сайтовете с новинарско съдържание. Имаме огромен видеоархив и заедно с производството на нови, разнообразни по тема материали намерението ни е да изградим платформа за съдържание, която първоначално ще се базира върху концепцията на наложения в продължение на 20 години бранд "Господари на ефира". Онлайн средата ще позволи да запазим ролята на "Господарите" на обществен коректив в борбата с всякакъв вид корупция, измама и несправедливост, разбира се, поднесени в характерния сатиричен стил на "Господарите", с който хората са свикнали да се забавляват. Винаги сме успявали да поднесем и коментираме новините по начин, достъпен и интересен за хората.

Разбира се, динамиката в интернет е различна от телевизионната, така че ще реформираме както структурата на компанията, така и начина на производство и поднасяне на съдържанието, обогатяване на съдържанието по жанр – по-голямо количество видеа, но по-кратки, и други промени, характерни за интернет средата. За интернет съдържанието е много важна личността, а ние работим с едни от най-популярните лица в България и ще се стараем да откриваме и нови. Имаме голям опит в комуникацията с нашите потребители, които и досега са ни търсили за помощ, изпращали сигнали – в интернет, те самите биха могли да се превърнат в репортери.

От есента ще имаме възможност да предложим и много нови и различни типове съдържание за нашите онлайн потребители – уеб сериали, риалитита, user generated content. Моделът, по който смятаме да се финансираме, е изграден върху приходи от различни форми на реклама, разчитайки и на добрия криейтив екип, с който разполагаме – не бихме искали да поставяме ограничение във възможно най-широкия достъп на потребители до платформата на Gospodari.com.

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 809 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1987 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 юли)

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК; Трусовете на продуцентския пазар; ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ; Нова кампания със стари реклами и др.

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов