С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 2 авг 2019, 11:07, 2988 прочитания

Реклама по номадски

Съоснователите на агенцията Genius Steals Фарис Якоб и Роузи Якоб, които избраха свободната работа пред корпорациите, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил:

Преди основаването на Genius Steals Роузи Якоб ръководи стратегически екип за социалните медии в дигиталната агенция 360i, част от групата на Dentsu. Преди това е част от агенцията Saatchi&Saatchi New York. Работила е за брандове като Oreo, Coca-Cola, InterContinental Hotels и др. През годините тя е била жури на редица международни рекламни фестивали, както и е преподавала в Miami Ad School Brooklyn.

Дългогодишен опит в рекламната индустрия има и Фарис Якоб. Преди да се отдаде на номадския живот, той работи като главен технологичен стратег в McCann - Ню Йорк. Преди това е заемал позицията Chief innovation officer в MDC Partners. Той е автор на книгата Paid Attention: Innovative Advertising for a Digital World. Проектите му са печелили редица рекламни награди и е журирал в различни фестивали.
Вече шест години рекламистите Фарис Якоб и Роузи Якоб живеят номадски начин на живот. Той е от Великобритания, а тя от САЩ, но нито едно от двете места не е техен дом. Те обикалят света почти без багаж и работят върху рекламните стратегии на различни брандове или помагат на агенции да развият творческото си мислене. Работата им до голяма степен се базира на теорията им, че оригиналността е мит, а добрите проекти са резултат от трансформацията на вече съществуващи решения. Затова и наричат малката си номадска агенция Genius Steals.

Подобрената рекламна идея


Кариерата на Фарис и Роузи Якоб минава през редица големи рекламни агенции, но желанието им да бъдат независими в работата си и да търсят вдъхновение по света ги насочва към консултантската професия. Така преди шест години заедно основават агенцията Genius Steals, с което започва и тяхното номадско приключение. През годините са живели в Индия, Австралия, Нова Зеландия, Южна Америка и др.

"Докато работихме в агенции, не харесвахме непременното използване на традиционни решения. Понякога се изисква тотално друг подход - обучение на екипа, промяна в ценообразуването, нова опаковка и т.н.", разказва Роузи Якоб.

Именно в това се изразява консултантската им работа - да търсят стратегически решения на различни проблеми. Те поемат проекти както на рекламодатели, така и на рекламни агенции, а понякога работят и с двете страни, за да подобрят партньорството помежду им. В съвместната им работа Фарис набляга на разказването на истории и съединяването на всички идеи в една цялостна визия, а Роузи залага на спецификите и успява да адаптира проекта към конкретния бизнес.



Сред клиентите им са Coca-Coca, Subway, Nestle, Iab Mexico, The Guardian, Ogilvy и др., като целта им е да не поемат дълги проекти, за да имат свободата да работят по различни казуси. "Най-дългият проект, по който сме работили, е половин година, но се стремим да отделяме максимум 3-4 седмици. Инвестираме всичките си ресурси и решаваме бързо проблема." Паралелно с консултантската работа те провеждат обучения, водят лекции на конференции, уъркшопи и др.

Според основателите на Genius Steals ефективният творчески продукт често се базира на трансформирането на вече създадени идеи и прилагането им за различни казуси. "Хората искат да правят неща за първи път, но не знам колко ефективно е това в комуникациите. Не може да говориш с хората на език, който не познават, затова да бъдеш твърде оригинален е понякога негатив", казва Фарис Якоб. Цялостното копиране на дадена идея също не е работещо решение. Според Роузи добър тест за вложената креативност е дали, след като изпълниш идеята си, може спокойно да споделиш кой проект те е вдъхновил и как си го трансформирал.

Подводните камъни

На въпроса с какви предизвикателства се сблъсква рекламната индустрия двамата са единодушни, че основен проблем е бизнес моделът на агенциите, при който получават заплащане на база инвестирано време. Равносметката е, че служителите са финансово поощрени да работят по-дълго. "Трябва да се оценява и заплаща на база експертизата и качеството на свършената работа, а не само за инвестирано време", казва Роузи Якоб.

Заплащането се отразява и на голямото текучество на млади хора от рекламните агенции, които често заменят комуникациите за работа в технологични или консултантски компании. Според основателите на Genius Steals решение за задържането им е да инвестират в обучението им като добавена стойност за работата им. "Казвам на хората, че не мога да им дам много пари, но мога да им осигуря по-добра работа след 3-4 години, като ги обуча на полезни неща и станат ценен кадър за някой друг", обяснява Фарис. Компаниите обаче често отказват да инвестират именно заради опасението, че служителят ще напусне. "В такива случаи казвам - а представете си да не го обучите и той да остане", категорична е Роузи Якоб.

Допълнителен стимул на работното място за задържане младите кадри в индустрията може да бъде и отделянето на бюджет за пътувания. От Genius Steals например всяко тримесечие плащат допълнителни пари за пътуване на членове на екипа им. Според Роузи мотиватор би било и условието служителите да имат неограничен брой дни отпуска. "Но не след това да им се стоварва толкова работа, че да не могат да си вземат и един ден, а напротив, да бъдат стимулирани да излизат отпуска, защото свободното време вдъхновява, а пътуванията обогатяват."

Поощрение за работата си рекламистите получават и под формата на награди от фестивали. Често те са и причината да се избере дадена агенция пред друга за хората, които тепърва влизат в индустрията. Според Genius Steals обаче рекламните фестивали трябва да се възприемат повече като място, където рекламната общност се събира и споделя опит. "Награждаването само на творческа работа, без да се взима предвид ефективността на проектите, е безсмислено, защото в крайна сметка целим да спечелим пари на клиентите си. В същото време обаче по-голямата част от информацията за резултатите е конфиденциална и се получава парадокс", казва Фарис. Именно заради рекламен фестивал пътят на Роузи и Фарис Якоб мина и през България. Те участваха като лектори в най-големия творчески фестивал ФАРА и представиха тяхната формула как да бъдеш креативен в съвременния свят. Няколко дни след края на събитието те продължиха към следващата си дестинация – Румъния.

За свободата и вдъхновението

Именно пътуванията са това, което най-силно вдъхновява основателите на Genius Steals в работата им. "Човек взима решения единствено на база информацията, с която разполага към конкретния момент. На колкото повече места отиде, колкото различни хора, начини на мислене и култури среща, толкова по-широк става мирогледът му, разполага с повече информация и може да взима по-добри решения", убедена е Роузи Якоб.

Пътуванията за тях не означават на всяка цена посещения на нови държави по света. По думите на Фарис завръщането на вече познати места дава възможност да се опознаят в дълбочина. На въпроса коя е държавата, където не са били и най-много искат да отидат, те единодушно отговарят Япония.

Номадският начин на живот обаче невинаги е толкова романтично безгрижен. "Липсва ни да сме част от общност, приятелите ни да се познават и да се събираме заедно. С някои от най-близките ни приятели се виждаме евентуално веднъж в годината", казват те. Изморителна е и постоянната организация в коя страна ще отидат, как ще се придвижат, къде ще отседнат и т.н. Затова често наричат планирането на пътуванията им втора работа. Въпреки това Фарис и Роузи Якоб продължават да избират хотела пред дома, споделените работни пространства пред офиса и малкия екип през голямата корпорация, като именно това подхранва страстта им към рекламата.

*В разговора с Фарис Якоб и Роузи Якоб участва и Георги Гавазов, основател на the other half.

Капитал #31

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изплъзва ли ни се еврото
  • Доган и Ковачки - абонирани да получават милиони
  • Какви са рисковете за злоупотреба с лични данни

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 809 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1987 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (6 август)

proof. поема дигиталното обслужване на "Пиринско"; Генералният директор на БНТ Емил Кошлуков започна с кадровите промени; Реклама по номадски; Залепете дъвка на лицето на Борис Джонсън и др.

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов