Реклама по номадски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Реклама по номадски

Според Фарис Якоб и Роузи Якоб, съоснователи на Genius Steals, рекламистите трябва да бъдат стимулирани да излизат в отпуска, защото свободното време вдъхновява, а пътуванията обогатяват.

Реклама по номадски

Съоснователите на агенцията Genius Steals Фарис Якоб и Роузи Якоб, които избраха свободната работа пред корпорациите, пред "Капитал"

3404 прочитания

Според Фарис Якоб и Роузи Якоб, съоснователи на Genius Steals, рекламистите трябва да бъдат стимулирани да излизат в отпуска, защото свободното време вдъхновява, а пътуванията обогатяват.

© Надежда Чипева


Профил:

Преди основаването на Genius Steals Роузи Якоб ръководи стратегически екип за социалните медии в дигиталната агенция 360i, част от групата на Dentsu. Преди това е част от агенцията Saatchi&Saatchi New York. Работила е за брандове като Oreo, Coca-Cola, InterContinental Hotels и др. През годините тя е била жури на редица международни рекламни фестивали, както и е преподавала в Miami Ad School Brooklyn.

Дългогодишен опит в рекламната индустрия има и Фарис Якоб. Преди да се отдаде на номадския живот, той работи като главен технологичен стратег в McCann - Ню Йорк. Преди това е заемал позицията Chief innovation officer в MDC Partners. Той е автор на книгата Paid Attention: Innovative Advertising for a Digital World. Проектите му са печелили редица рекламни награди и е журирал в различни фестивали.

Вече шест години рекламистите Фарис Якоб и Роузи Якоб живеят номадски начин на живот. Той е от Великобритания, а тя от САЩ, но нито едно от двете места не е техен дом. Те обикалят света почти без багаж и работят върху рекламните стратегии на различни брандове или помагат на агенции да развият творческото си мислене. Работата им до голяма степен се базира на теорията им, че оригиналността е мит, а добрите проекти са резултат от трансформацията на вече съществуващи решения. Затова и наричат малката си номадска агенция Genius Steals.

Подобрената рекламна идея

Кариерата на Фарис и Роузи Якоб минава през редица големи рекламни агенции, но желанието им да бъдат независими в работата си и да търсят вдъхновение по света ги насочва към консултантската професия. Така преди шест години заедно основават агенцията Genius Steals, с което започва и тяхното номадско приключение. През годините са живели в Индия, Австралия, Нова Зеландия, Южна Америка и др.

"Докато работихме в агенции, не харесвахме непременното използване на традиционни решения. Понякога се изисква тотално друг подход - обучение на екипа, промяна в ценообразуването, нова опаковка и т.н.", разказва Роузи Якоб.

Именно в това се изразява консултантската им работа - да търсят стратегически решения на различни проблеми. Те поемат проекти както на рекламодатели, така и на рекламни агенции, а понякога работят и с двете страни, за да подобрят партньорството помежду им. В съвместната им работа Фарис набляга на разказването на истории и съединяването на всички идеи в една цялостна визия, а Роузи залага на спецификите и успява да адаптира проекта към конкретния бизнес.

Сред клиентите им са Coca-Coca, Subway, Nestle, Iab Mexico, The Guardian, Ogilvy и др., като целта им е да не поемат дълги проекти, за да имат свободата да работят по различни казуси. "Най-дългият проект, по който сме работили, е половин година, но се стремим да отделяме максимум 3-4 седмици. Инвестираме всичките си ресурси и решаваме бързо проблема." Паралелно с консултантската работа те провеждат обучения, водят лекции на конференции, уъркшопи и др.

Според основателите на Genius Steals ефективният творчески продукт често се базира на трансформирането на вече създадени идеи и прилагането им за различни казуси. "Хората искат да правят неща за първи път, но не знам колко ефективно е това в комуникациите. Не може да говориш с хората на език, който не познават, затова да бъдеш твърде оригинален е понякога негатив", казва Фарис Якоб. Цялостното копиране на дадена идея също не е работещо решение. Според Роузи добър тест за вложената креативност е дали, след като изпълниш идеята си, може спокойно да споделиш кой проект те е вдъхновил и как си го трансформирал.

Подводните камъни

На въпроса с какви предизвикателства се сблъсква рекламната индустрия двамата са единодушни, че основен проблем е бизнес моделът на агенциите, при който получават заплащане на база инвестирано време. Равносметката е, че служителите са финансово поощрени да работят по-дълго. "Трябва да се оценява и заплаща на база експертизата и качеството на свършената работа, а не само за инвестирано време", казва Роузи Якоб.

Заплащането се отразява и на голямото текучество на млади хора от рекламните агенции, които често заменят комуникациите за работа в технологични или консултантски компании. Според основателите на Genius Steals решение за задържането им е да инвестират в обучението им като добавена стойност за работата им. "Казвам на хората, че не мога да им дам много пари, но мога да им осигуря по-добра работа след 3-4 години, като ги обуча на полезни неща и станат ценен кадър за някой друг", обяснява Фарис. Компаниите обаче често отказват да инвестират именно заради опасението, че служителят ще напусне. "В такива случаи казвам - а представете си да не го обучите и той да остане", категорична е Роузи Якоб.

Допълнителен стимул на работното място за задържане младите кадри в индустрията може да бъде и отделянето на бюджет за пътувания. От Genius Steals например всяко тримесечие плащат допълнителни пари за пътуване на членове на екипа им. Според Роузи мотиватор би било и условието служителите да имат неограничен брой дни отпуска. "Но не след това да им се стоварва толкова работа, че да не могат да си вземат и един ден, а напротив, да бъдат стимулирани да излизат отпуска, защото свободното време вдъхновява, а пътуванията обогатяват."

Поощрение за работата си рекламистите получават и под формата на награди от фестивали. Често те са и причината да се избере дадена агенция пред друга за хората, които тепърва влизат в индустрията. Според Genius Steals обаче рекламните фестивали трябва да се възприемат повече като място, където рекламната общност се събира и споделя опит. "Награждаването само на творческа работа, без да се взима предвид ефективността на проектите, е безсмислено, защото в крайна сметка целим да спечелим пари на клиентите си. В същото време обаче по-голямата част от информацията за резултатите е конфиденциална и се получава парадокс", казва Фарис. Именно заради рекламен фестивал пътят на Роузи и Фарис Якоб мина и през България. Те участваха като лектори в най-големия творчески фестивал ФАРА и представиха тяхната формула как да бъдеш креативен в съвременния свят. Няколко дни след края на събитието те продължиха към следващата си дестинация – Румъния.

За свободата и вдъхновението

Именно пътуванията са това, което най-силно вдъхновява основателите на Genius Steals в работата им. "Човек взима решения единствено на база информацията, с която разполага към конкретния момент. На колкото повече места отиде, колкото различни хора, начини на мислене и култури среща, толкова по-широк става мирогледът му, разполага с повече информация и може да взима по-добри решения", убедена е Роузи Якоб.

Пътуванията за тях не означават на всяка цена посещения на нови държави по света. По думите на Фарис завръщането на вече познати места дава възможност да се опознаят в дълбочина. На въпроса коя е държавата, където не са били и най-много искат да отидат, те единодушно отговарят Япония.

Номадският начин на живот обаче невинаги е толкова романтично безгрижен. "Липсва ни да сме част от общност, приятелите ни да се познават и да се събираме заедно. С някои от най-близките ни приятели се виждаме евентуално веднъж в годината", казват те. Изморителна е и постоянната организация в коя страна ще отидат, как ще се придвижат, къде ще отседнат и т.н. Затова често наричат планирането на пътуванията им втора работа. Въпреки това Фарис и Роузи Якоб продължават да избират хотела пред дома, споделените работни пространства пред офиса и малкия екип през голямата корпорация, като именно това подхранва страстта им към рекламата.

*В разговора с Фарис Якоб и Роузи Якоб участва и Георги Гавазов, основател на the other half.

Профил:

Преди основаването на Genius Steals Роузи Якоб ръководи стратегически екип за социалните медии в дигиталната агенция 360i, част от групата на Dentsu. Преди това е част от агенцията Saatchi&Saatchi New York. Работила е за брандове като Oreo, Coca-Cola, InterContinental Hotels и др. През годините тя е била жури на редица международни рекламни фестивали, както и е преподавала в Miami Ad School Brooklyn.

Дългогодишен опит в рекламната индустрия има и Фарис Якоб. Преди да се отдаде на номадския живот, той работи като главен технологичен стратег в McCann - Ню Йорк. Преди това е заемал позицията Chief innovation officer в MDC Partners. Той е автор на книгата Paid Attention: Innovative Advertising for a Digital World. Проектите му са печелили редица рекламни награди и е журирал в различни фестивали.

Вече шест години рекламистите Фарис Якоб и Роузи Якоб живеят номадски начин на живот. Той е от Великобритания, а тя от САЩ, но нито едно от двете места не е техен дом. Те обикалят света почти без багаж и работят върху рекламните стратегии на различни брандове или помагат на агенции да развият творческото си мислене. Работата им до голяма степен се базира на теорията им, че оригиналността е мит, а добрите проекти са резултат от трансформацията на вече съществуващи решения. Затова и наричат малката си номадска агенция Genius Steals.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jordani avatar :-P
    jordani

    Ако сте руса, 60-90-60, с три или повече чужди езика, магистър или доктор по маркетинг, реклама, от или бизнес мениджмънт - моля, не ни се обаждайте.
    Търсим агроном или механизатор.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK