Има ли живот след bTV
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли живот след bTV

Очевидно оттук нататък Слави Трифонов ще се развива повече като независим продуцент. За сега новият му медиен продукт много вероятно ще намери място в ефира на кабелната TV1

Има ли живот след bTV

Политическото шоу на Слави Трифонов ще продължи най-вероятно в ефира на TV1 през септември

Весислава Антонова
21620 прочитания

Очевидно оттук нататък Слави Трифонов ще се развива повече като независим продуцент. За сега новият му медиен продукт много вероятно ще намери място в ефира на кабелната TV1

© Юлия Лазарова


Предаването с най дълъг телевизионен живот - "Шоуто на Слави", вече е в историята. Водещият и продуцент Слави Трифонов слезе от ефира на националната bTV след 19 години.

За времето на съществуването си шоуто държеше най-високия рейтинг в часовия пояс, в който се излъчваше - 22:30 - 23:30 (виж графиката). Заради това Слави Трифонов придоби голяма популярност и привлече своя вярна публика. Нещо повече, няма друг телевизионен водещ и шоумен, който да е бил способен да събере на концерта си 70 хил. българи на стадион "Васил Левски" (според информация от новините на bTV - бел. ред.), и то в дъждовен ден, и да ги изправи на крака да пеят химна на България. Според други експерти обаче, публиката е била около 50 хил. души. След всичко това остават въпросите: А сега накъде? В кой ефир и с какви средства ще продължи Трифонов? Възможно ли е и как той ще капитализира в друга медия и в политиката тази своя популярност?

Автор: Капитал

От краткото изявление на Слави в последното му шоу по bTV не стана ясно какъв точно ще е новият телевизионен продукт, който иска да създаде, и в кой канал ще се излъчва. Знае се само, че ще стартира след 15 септември, а времето дотогава не е много.

Къде отива Слави

Този въпрос има кратък и по-дълъг отговор. Краткият е, че на етапа най-вероятният канал изглежда TV1. Напълно възможно е да не сте чували за него. Той се притежава от собственика на едноименната компания за наем на телевизионна техника Румен Ковачев. Каналът е негов страничен проект, който той прави по-скоро за удоволствие.

А сега по-дългият отговор. След съобщението на Слави за "нов телевизионен продукт" повечето предположения на медийната сергия бяха, че той обмисля да купи телевизия. Тази хипотеза живя известно време на пазара по няколко причини. Първата е, че преди време Трифонов действително е обмислял да придобие телевизия - вече закритата BiT, когато нейните създатели и собственици, двамата братя с бизнес в Чикаго Пламен и Румен Вълневи решиха да напуснат българския пазар. Запознати със сделката твърдят, че до придобиване на медията не се е стигнало, тъй като двете страни не са се споразумели за цената.

Първите предположения бяха, че изявите му ще продължат по кабелната телевизия "Евроком". Това обаче не се потвърди. От ръководството на медията определиха пред "Капитал" това като слухове и казаха, че разговори в тази посока с Трифонов не са водени. Ако все пак Трифонов е решил, че иска мащабът на бъдещия му проект да е като на приключилото шоу дори и със силен политически акцент, подобни проекти са по силите само на две телевизии в България - ефирните "Нова тв" и bTV, тъй като то изисква голям бюджет, какъвто не е по възможностите на малки кабелни канали. Едната очевидно не желае шоу със силен политически елемент, а другата е под контрола на управляващите.

Има обаче друга, съвсем рационална причина Слави да не придобие канал. Това изисква сериозна инвестиция, а слабият рекламен пазар и доминацията на големите телевизии правят връщането на парите трудно.

Декларацията за създаване на нов телевизионен проект, която Трифонов направи, съвсем не означава ангажимент да бъде купен и развиван цял канал. Много по-вероятната посока на развитие е Слави да се развива като независим продуцент и като другите компании на пазара да създава собствени телевизионни проекти.

Защо TV1

Според източник на "Капитал" Слави Трифонов вече има уговорка със собственика на TV1 Румен Ковачев, която включва шоуменът да получи между 4 и 5 часа ефир в кабелния канал. В това време се планира да се реализира шоу, подобно на това, което вървеше в bTV, и освен това да се продуцират още четири независими предавания за актуална и разследваща журналистика. За целта той е провел разговори с популярни разследващи журналисти и телевизионни водещи, но все още няма конкретни договорки с тях. Източникът на "Капитал" твърди, че Слави вече е наел студио в новия комплекс, изграден от Ковачев в столичния кв. "Левски", който официално беше открит в края на миналата година.

"Капитал" потърси за коментар собственика на "Телевизионна къща TV1" Румен Ковачев. Той не отрече, че е имал среща със Слави Трифонов, с когото се познават от много години (той е снимал всичките му концерти - бел. ред.). "Имахме разговор, но на този етап конкретна договорка няма", каза Ковачев. Той е от хората, добре познати на телевизионния пазар заради добре развитата си компания за "телевизионен кетъринг", която предлага модерно техническо оборудване за снимане на спортни събития, концерти и др. Ковачев притежава най-модерния ПТС - (подвижна телевизионна станция), който големите телевизии понякога наемат.

Ковачев от години работи с bTV, "Нова" и всички играчи на пазара, които имат нужда от качествено техническо обезпечаване на събитията си. Според различни източници от пазара той развива дейност и извън България, като поне половината от приходите на компанията му идват от чуждестранни проекти.

"Телевизионна къща TV1" разполага с три модерни студиа, оборудвани за живо излъчване на предавания. Играчите на пазара коментират, че TV1 не е основен бизнес на Ковачев, а той я развива повече като канал за изкуство и култура с цел да помага на хората от този сектор да популяризират работата си. От известно време каналът излъчва и актуалното политическо предаване "Денят с Веселин Дремджиев" създавано от друг канал - TV+.

Важна подробност за TV1 е, че тя има много добро кабелно и сателитно покритие в цяла България. Телевизията има договори както с всички големи оператори на пазара, така и с тези в най-малките населени места.

Какви са реакциите от пазара

Така очевидно желанието на Слави Трифонов за собствен телевизионен проект може да намери къде да се излъчва. Много по-важният въпрос обаче е как ще се издържа. До момента единствените сериозни източници на приходи на шоумена са тези от bTV и от организирането на концерти. Слави може и да има спестявания, но в телевизионния бизнес разходите са високи и той едва ли ще издържи с тях дълго време. И тук започва трудното.

Автор: Капитал

Изпълнителният директор на All Channels Communication Group Александър Дурчев е скептичен към вероятността български или международни рекламодатели да инвестират в телевизионен политически проект, каквито са плановете на Слави Трифонов. "Компаниите, които виждаме като телевизионни рекламодатели, разчитат на активността на хората като консуматори и мнозинството от тях избягват политическата обвързаност. Ако до момента Слави громеше властта от позицията на шоумен, той вече е г-н Трифонов – лицето на нов политически проект. Това внася значителен нюанс в представите на рекламодателите за "Шоуто на Слави" като рекламна платформа, с която те се свързват с потребителите", категоричен е Дурчев.

Според него шансът на телевизионния проект е да намери стратегическо инвестиране, което "се съмнявам да дойде от някой от традиционните телевизионни рекламодатели", допълни Дурчев. По думите му е твърде е възможно въпросният проект да стане една от потърпевшите от промените в законодателството за финансиране на партиите, които бяха стимулирани именно от референдума на Слави Трифонов.

Според управляващия партньор в комуникационната агенция SiteMedia Consultancy Любомир Аламанов за политическия си проект продуцентът определено е добре да има свой комуникационен канал, който да използва старата му слава, за да трупа нова репутация. "Повечето успешни партии в момента имат свои комуникационни канали и това си личи по резултатите им. Все пак само с комуникационен канал няма да се справи, както е видно от съдбата на "Атака". Или както казваме математиците: Наличието на собствен комуникационен канал е необходимо условие за възход на една партийна структура, но не и достатъчно за дългосрочната й репутация", коментира Аламанов.

"Ако се съди по нивата на одобрение и доверие в Слави Трифонов, както и по метриките на "Шоуто на Слави", си личи едно нещо - този човек има сериозен потенциал да създаде кабелна телевизия, която да стартира с една доста сериозна зрителска маса", казва основателят и творчески директор на рекламна агенция Nitram Мартин Димитров. "Големият въпрос е до каква степен се припокриват потенциал и капацитет. Кои ще бъдат водещите, какво ще бъде съдържанието, ще има ли публицистика, изобщо какво ще бъде нещото? Рекламодателите по принцип не обичат резки движения и мнението ми е, че повечето от тях ще изчакат, за да добият цялостна представа за телевизията на г-н Трифонов", смята Димитров.

Що се отнася до рекламните обеми, Димитров не вярва, че част от тях бързо ще прелеят към канала на Слави Трифонов. "На първо място, налице са договорни взаимоотношения между рекламодателите и двете големи телевизии и част от тези взаимоотношения са дългосрочни", според Мартин Димитров. Той вярва, че Слави Трифонов има изключителната възможност да вкара динамика в медиите. "До този момент той е представял субективни, но аргументирани гледни точки. Част от тях се харесват, част от тях - не. Това обаче е единственият начин да си изградиш лоялна публика", казва Димитров..

Според управляващия директор на агенция Media Club Катерина Буюклиева нов телевизионен канал във формата и стандартното говорене за телевизия е повторение на всичко, правено до момента, и не е много смислена задача, особено ако разчиташ само на стандартна реклама. "Все пак вече 20 години се експлоатира един бизнес модел, който има своите много силни страни, но те са в историята. Съдържанието и възможностите на новата технологична среда са тези, които биха дали нов пулс на българския пазар. Предизвикателството не е само за Слави Трифонов и неговия екип от доказани професионалисти, на нашия пазар има вече много хора с опит и натрупани познания и е редно добро локално съдържание да намери нов път към аудиторията", смята Катерина Буюклиева, която вярва, че продуцентите трябва да са по-смели и да изграждат онлайн базирани платформи.

И така въпросите са ясни, част от отговорите също. За останалите остава да се чака 15 септември.

19 години шоу власт

Ноември 2000 започва излъчването на "Шоуто на Слави" по първата частна национална телевизия bTV. "Шоуто на Слави" е продукция на компанията на водещия Слави Трифонов – "Седем-осми" АД. Първоначално не попада в праймтайма на телевизията, но след година продукцията успява да разшири най-гледането време до 23.30 ч.

От 2004 г. важен елемент в предаването са различните риалити проекти в рамките на "Шоуто на Слави". Сред най-известните са "Музикална академия Ку-ку бенд", "Танцувай с мен", "Бягство към победата" и др. Въпреки че основната идея е да допълват гостите в шоуто, част от проектите имат и самостоятелно излъчване в праймтайма на bTV.

През годините постепенно предаването наред с шоу елементите започва да заема позиции по обществени и политически теми.

25 септември 2015 "Ку-ку бенд" и Слави Трифонов поставят рекорд за посещаемост на открит концерт в страната на български изпълнител – на концерта им на Националния стадион "Васил Левски" в столицата със 70 000 души публика.

2015 става председател на Инициативен комитет за организирането на референдум за промяна на политическата система с шест въпроса. В комитета влизат още сценаристите на "Шоуто на Слави". Впоследствие, след сезиране на Конституционния съд от страна на президента на Росен Плевнелиев и последвалото съдебно решение въпросите за референдума са намалени наполовина, а самото допитване се произвежда на 6 ноември 2016 г.

Ноември 2015 излиза книгата "За мен е чест" с автори Слави Трифонов и сценариста Иво Сиромахов. Книгата описва непознати страни от личността на Слави Трифонов. В книгата пише: "Българската политическата класа е скопена. В нормалните държави политици стават хора, които са най-отгоре в "пирамидата на Маслоу". Хора, които искат да работят за обществото. Така е правилно. А тук в политиката влизат хора, които на друго място не стават за нищо – голямата част от тях. Не мога всички да ги слагам под един знаменател. Но голямата част от тях са меркантилни, дребни душици, които искат да печелят от това, че са депутати или са в някое министерство, или са в общината. Те така ще искат, разбира се".

Октомври 2016 г., седмица преди провеждането на референдума организира митинг-концерт, който се провежда на пл. "Орлов мост" и бул. "Цариградско шосе" в София и участват членовете на инициативния комитет, "Ку-ку" бенд, балет "Магаданс", Крисия, Преслава, Криско и Миро. На него в подкрепа на референдума се твърди, че са се събрали над 100 хиляди души.

30 януари 2017 г. в свое отворено писмо до политиците дава двуседмичен срок на бъдещото 44-ото Народно събрание да започне работа по приемането на решенията на избирателите от референдума.

Март 2017 вместо заснетия и предвиден епизод на предаването телевизията излъчва повторение на старо издание. В свое официално съобщение на сайта си bTV обяснява, че причината за неизлъчването е "несъответствие със стандартите за телевизионно съдържание на неутрална и обективна телевизия като bTV, която не толерира едностранно представяне в програмите си". От медията подчертават и че сключеният договор със "Седем-осми" е за "предаване с развлекателно-информативен характер". На следващия ден на пресконференция Слави Трифонов определя спирането на епизода като цензура и еднолично решение на телевизията. Трифонов публично уточнява, че и ако за втори пореден ден епизод на "Шоуто на Слави" не е излъчен по телевизията, то това би било нарушение на договора им с bTV и той ще иска да го разтрогне. Същата вечер bTV все пак излъчва предвидения за деня епизод и така не се стига до прекратяване на договора за предаването.

Април 2017 bTV отново не излъчва предвиденото за деня предаване и го заменя с повторение на старо издание. И този път в официално съобщение медията заявява, че "съдържанието на епизода не съответства на стандартите за редакционно съдържание". Телевизията допълва и че твърдо стои "зад спазването на законодателната рамка и високоетичните стандарти и счита, че представянето на едностранна позиция противоречи на добросъвестността". На следващия ден на пресконференция водещият и сценаристите представят какво е имало в предаването и госта на Трифонов – журналиста Васил Иванов, който преди дни е напуснал конкурентната "Нова телевизия" и в записаното предаване за 18 април обвинява доскорошния си началник в цензура, както и разкрива телефонни записи на колегите си и членове на мениджърския екип на конкурентната на bTV телевизия.

4 май 2017 – на 15-ия ден от началото на 44-ото НС и в деня, когато Бойко Борисов се заклева като министър-председател за трети път – Слави Трифонов започва своя протест.

Май 2019 в ефира на bTV Слави Трифонов обявява, че няма да поднови договора на предаването "Шоуто на Слави" с телевизията.

31 юли 2019 излъчва последното предаване на "Шоуто на Слави".

Предаването с най дълъг телевизионен живот - "Шоуто на Слави", вече е в историята. Водещият и продуцент Слави Трифонов слезе от ефира на националната bTV след 19 години.

За времето на съществуването си шоуто държеше най-високия рейтинг в часовия пояс, в който се излъчваше - 22:30 - 23:30 (виж графиката). Заради това Слави Трифонов придоби голяма популярност и привлече своя вярна публика. Нещо повече, няма друг телевизионен водещ и шоумен, който да е бил способен да събере на концерта си 70 хил. българи на стадион "Васил Левски" (според информация от новините на bTV - бел. ред.), и то в дъждовен ден, и да ги изправи на крака да пеят химна на България. Според други експерти обаче, публиката е била около 50 хил. души. След всичко това остават въпросите: А сега накъде? В кой ефир и с какви средства ще продължи Трифонов? Възможно ли е и как той ще капитализира в друга медия и в политиката тази своя популярност?

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Нека да не забравяме, че чалгаджията Славчо продуцираше и други предавания за bTV като Гласът на България, Survivor, България търси талант и още някой друг чужд формат. Надали толкова лесно ще се откаже от тези допълнителни приходи от bTV, защото неговите мутренски приятели като Георги Илиев от ВИС (за когото рони кроколиски сълзи в ефир) или Илия Павлов вече не са сред живите за да му помагат (законите на мафията!). Аз мисля че каквото и да пуснат по bTV между 22:30 и 23:30 ще бъде "най-гледаното", просто защото това е най-гледаното време по най-гледания канал в държавата. Така че не надценявайте плешивия чалгаджия.

  • 2
    1mp avatar :-|
    1mp

    Любопитни са данните от финансовото състояние на фирмата.
    Има 3 доста добри години - 09, 11 и 15 - с приходи от около 10 млн и печалби от 1 до 3 млн. Има още няколко години с приходи около 8 млн и почти без печалба (или с голяма загуба) и период обхващащ последните 3 години - приходи около 6 млн (60% от добрите години!), загуби и силно намаление на персонала (от 42 през 2011 до 17 !!! човека).
    За мен това показва, че фирмата вече не прави пари и е естествено да се закрие.

  • 4
    hma1552115867601394 avatar :-|
    Nelly Stanoeva

    Последните три години фирмата е на загуба!

  • 5
    b.davidkov avatar :-|
    masay


    До коментар [#] от "
    Nelly Stanoeva
    ":

    Мурафети една фирма да се изкара на загуба - бол. Купува си самолет, например или всички танцьорки минават на договори като консултанти, или шефът о купува офис в Доха, или...
    Всъщност няма кой да се интересува като са на загуба откъде плащат заплати на персонала. Няма и кой да смята, че само танцьорките и бенда са повече от обявените наети. А оператори, сценаристи, гримьори, организатори, шофьори?
    Шоуто е данъчна измама, но на никого в НАП не са му казали да прояви интерес.
    Чудя се как бъдещи министри ще се правят на маймуни и в шоу в свободното си време?




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK