С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 9 авг 2019, 12:13, 7485 прочитания

Есента на БНТ

Телевизията ще посрещне предстоящия нов телевизионен сезон с финансова криза, без възможност за нови предавания и заварени скъпи проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"БНТ е в практически фалит и ситуацията е критична", това са думи на генералния директор на телевизията Емил Кошлуков, който в средата на юни още като изпълняващ длъжността направи отчет пред Съвета за електронни медии (СЕМ). Според Кошлуков към януари тази година дефицитът на БНТ е 37 млн. лв., а до края на годината е възможно да надхвърли 44 млн. лв.

След като цялата тази информация стана известна, около БНТ имаше близо двумесечно затишие и пълна неяснота какво ще е бъдещето на обществената медия. А новият есенен сезон вече е на вратата. Нещо повече, зрителите и рекламодателите не се интересуват от финансовите отчети. Те имат очаквания и това е нормално, защото БНТ се финансира с парите на данъкоплатците.


Ако наистина е вярно, че БНТ фалира, медията няма да има възможност да инвестира в ново програмно съдържание, а ще разчита на вече договореното от предишния екип - филми, спорт, предавания на вътрешни и външни продуценти.

На прага на новия тв сезон

Инвестицията в програмно съдържание е ключов въпрос за всяка телевизия на пазара, защото интересните и качествени предавания са тези, които привличат аудиторията и я увеличават, респективно мотивират рекламодателите да инвестират. Точно заради това големите търговски медии като bTV и "Нова" винаги отрано имат ясни концепции какво ще е програмното им съдържание и още в разгара на лятото рекламират новите си продукции за есенния сезон. Това освен знак за нормално програмно планирани е и белег за открита и ясна комуникация с рекламодателите, без които реализацията на нови тв проекти е невъзможна.



Не така стоят нещата с БНТ. Тя може да е натоварена с обществени функции, но това не я освобождава от ангажимента да предложи нов качествен телевизионен продукт на аудиторията си. Какъв ще е той все още е неясно. Преди няколко дни Емил Кошлуков освободи програмните директори на БНТ Надя Костова, на БНТ 2 Геновева Момчева, а БНТ 1 е с и.д програмен директор, след като мястото бе освободено от самия Кошлуков. Очаква се през есента на конкурсен принцип да бъдат избрани нови програмни директори и да се изгради програмната дирекция, както предвижда концепцията, която защити генералният директор. Едва след това може да се очаква и приемането на програмна схема.

Засега Кошлуков удържа предварително даденото обещание и спира от ефир "Стани богат". Преди повече от месец пред СЕМ той декларира, че ако бъде избран за генерален директор, ще спре предаването, защото телевизията не може да си позволи толкова скъпа продукция независимо от високия рейтинг. Тогава бяха изнесени данни (които и досега не са оспорени), че играта струва на издържаната от данъкоплатците телевизия по 4.4 млн. лв. на сезон, а цената само на едно предаване е близо 26 000 лв., а БНТ вече дължи 3 млн. на частна фирма за "Стани богат". Емил Кошлуков отказа да коментира финансови въпроси, а пред "Капитал" каза само, че "производството на предаването "Стани богат" е преустановено, за което е уведомен и лицензодателят - "Сони Пикчърс Телевижън ЮКей Райтс Лимитид" – Англия. С началото на есенната програмна схема ще бъдат излъчени единствено епизодите, които вече са заснети в рамките на общия брой епизоди от четвърти сезон на играта".

По време на конкурса за генерален директор на БНТ стана ясно също, че рекламните приходи в часовия пояс, в който се излъчва "Стани богат", са в размер на около 400 хил. лв., или едва около 10% от направените разходи за играта.

Според външния продуцент Никола Тупарев, който реализира "Стани богат" по договор с БНТ, "цената на предаването е обект на търговски отношения и в този смисъл няма как да коментираме тази страна на отношенията ни". Пред "Капитал" Тупарев уточни, че "благодарение на дългогодишните отношения с лицензодателя сме успели да постигнем договорености, свързани с форматни изисквания, които правят проекта по-ефективен както съдържателно, така и финансово". По думите на продуцента и ако се позовем на данните на рейтинговата агенция ГАРБ, "Стани богат" постигна най-високите резултати в ефира на БНТ. "Вярвам, че ако се излъчва в някоя от големите частни телевизии, ще прави още по-добри. Това беше само етап от живота на предаването и реакцията на зрителите на обществената телевизия показва, че интересът към него не е изчерпан, напротив, заедно с партньорите ни от Sony ще търсим варианти за реализацията му другаде", каза Тупарев. По информация на "Капитал" от есента "Стани богат" ще се излъчва в една от двете най-гледани частни ефирни телевизии. Предвид факта, че предаването има парична награда, състезанието не е съвместимо с обществения характер на телевизията, която има различни цели и поощрява знанието, без да използва финансови стимули.

Новите реалности

Съвсем открито новото ръководство на БНТ в лицето на новия генерален директор дава всички знаци, че ще направи опит да предоговори условията на всички неизгодни за БНТ договори за външни продукции. На пазара придоби публичност договорената цена и за друго предаване, реализирано от екип на Тупарев за много висока сума - кулинарното предаване "Бързо, лесно, вкусно". Според публикация във вестник "Сега" през февруари тази година бившият генерален директор на БНТ Константин Каменаров е сключил от името на телевизията допълнително споразумение с фирма "Еф Хикс Камера", която е продуцент на предаването, с което е задължил БНТ да закупи още 180 броя от него. Проверка в търговския регистър показва, че съдружници в "Еф Хикс Камера" са дружество "Инвест пуул", което е собственост на продуцента Нико Тупарев, Радослав Тушев и Мая Тодорова. Според информацията в "Сега" един епизод от "Бързо, лесно, вкусно" струва 11 400 лв., като ефективно платимите от БНТ пари са 8256 лв. От сегашното ръководство не коментират информацията, тъй като е търговска тайна. Логично и Тупарев не отговаря на подобни въпроси. "Какви ще са програмните решения на БНТ зависи единствено от новото ръководство. Ние сме на разположение за разговори и сме в комуникация с мениджмънта на всички големи играчи на пазара", коментира Нико Тупарев.

От ръководството на БНТ казват за "Сега", че "условията, включително и ценовите параметри за производство на кулинарното шоу "Бързо, лесно, вкусно", както и на други продукции, услуги и телевизионни програми, за които БНТ придобива права за излъчване, към настоящия момент се преразглеждат от новото ръководство на БНТ".

Една от скъпите продукции, за която е почти сигурно, че повече няма да се появи в ефира на БНТ1 и затова са уведомени и рекламните агенции, е спортната игра "Спортисимо", която според източници от пазара е била с дневен бюджет около 5 хил. лв.

По време на провелия се конкурс за генерален директор Емил Кошлуков коментира и друго емблематично за обществената медия предаване - "Референдум". По думите му то има много скъп договор с агенция "Алфа рисърч" и това прави бюджета му много висок. "Сумата по договора за социологически изследвания, които "Алфа рисърч" прави за "Референдум", са четири пъти повече от хонорарите на всички хора, заети с предаването. Трябва да се предоговорят условията с агенцията", каза тогава Кошлуков. С днешна дата той уточни пред "Капитал", че "промени в предаването "Референдум" няма да има, но разходите за социологическото проучване, реализирано от "Алфа рисърч", са намалени с 1440 лева на издание, като тези разходи включват и други проучвания на общественото менение, които няма да бъдат заплащани допълнително".

Другото предаване на външен продуцент, което бе подложено на публичен дебат, беше "Пътеки" на Деница Гергова, което се занимава със здравословен начин на живот. За него Кошлуков уточни, че е препозиционирано в есенната програмна схема – един път седмично, с увеличено времетраене от 45 минути, като цената на закупуване е редуцирана с 30% спрямо тази за 30-минутно времетраене.

"За повече прозрачност при работата с външните продуценти, разбира се, техните продукции ще бъдат селектирани чрез конкурс, като резултатите ще бъдат публикувани на сайта на БНТ. Предстои преразглеждане и актуализиране на общите условия за включване в програмите на БНТ на предавания, създадени от независими български продуценти и за участието й в съвместни продукции", коментира Кошлуков.

Новият генерален директор уточни, че вече са прекратени някои договори за закупуване на филмови пакети и програми, както и рекламни контракти, а реализираните от това икономии са от порядъка на 4 млн. лева.

Що се отнася до договорите за спортни права, телевизията вече води преговори с УЕФА и ФИФА с цел постигане на по-изгодни за БНТ условия. Относно филмовото съдържание и есенните програмни схеми Емил Кошлуков обясни, че в момента се работи по тях, като след окончателното им структуриране и одобрение от управителния съвет новите акценти ще бъдат публично оповестени. Телевизията отново обяви конкурс за разследващо предаване, тъй като се провали започнатият от предишното ръководство след свалянето на "Открито с Валя Ахчиева".

Ръководството на БНТ уточнява, че пакетът от решения за справяне с финансовите проблеми на предвижда както въвеждане на вътрешни мерки (строг контрол на разходите, оптимизиране на ресурсите, обоснованост на програмното съдържание и конкретното му програмно позициониране, увеличаване на собствените приходи), така и предложения за законодателни промени и външни механизми за контрол, включително "обективно остойностяване на час/програма, съответстващо на обществените ангажименти, възложени на БНТ по закон".

В началото на новия телевизионен сезон БНТ ще бъде неподготвена, без нова програмна схема, с наследени скъпи продукции и без възможност да предложи атрактивно и полезно съдържание на зрителите и рекламодателите. Да мисли за ново програмно съдържание за мениджмънта ще е лукс, при положение че трябва да се справя с финансовите трудности.

Капитал #32

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

За какво ще се бори партията на Слави
Как Кристалина Георгиева стана фаворит за МВФ
Кои са най-големите 30 болници в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 1766 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1145 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
PR асоциацията БДВО разкритикува кампанията "Направи го сега"

Според комисията по етика към организацията комуникацията за насърчаване на раждаемостта не отговаря на редица принципи и ценности

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10