Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 яну 2020, 0:00, 2978 прочитания

Ценим думите и тяхната сила

Светлана Савова: Обичаме работата си, защото ни среща с визионери, които имат ясното съзнание, че оставят следа и променят средата, казва управляващият партньор на V+O Communication

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Светлана Савова е управляващ партньор на V+O Communication, водеща агенция за стратегически комуникации в Югоизточна Европа с офиси в 7 държави: Гърция, Румъния, Сърбия, Кипър, Албания и Белгия.
Компанията е създадена през 2000 г., като България е вторият пазар, на който стъпва през 2004 г. В групата от агенции работят 143 професионалисти в сферата на комуникациите, в българския офис са 12 души.

За V+O Communication България най-голямата награда е доверието на клиентите. Над 70% от клиентите на компанията са й партньори от създаването й до днес. V+O Communication е първата агенция у нас, която създава стратегията и управлява комуникационен проект на Bayer на 17 пазара по целия свят. Клиентите на агенцията са от всички сектори на икономиката: Arco Vara, Coca-Cola Hellenic Bottling Company, The Coca-Cola Company, ЕКОПАК, Experian, Cargotec, Intertek, SONY, Solytron, HTC, CAT, SoftOne, Sanofi, Yazaki, Amway, Европейска банка за възстановяване и развитие, Българска аутсорсинг асоциация (отскоро преименувана на AIBEST) и др.


Г-жо Савова, V+O Communication отбелязва тази година 15 години от създаването си. Каква е равносметката?
Успяхме да изградим отношения на доверие с много компании в България, с много институции, асоциации и бизнес организации. Радвам се, че 70 % от клиентите, с които сме започнали в началото, и днес работят с нас. Успяхме да наложим убеждението, че V+O Communication означава професионализъм, стойност, етика. Макар че не сме много гласовити и видими. Аз, лично като човек, не обичам прекомерната показност. За нас не е важно да говорим за себе си. Важно е клиентите ни да говорят с уважение за нас. Много често те ни препоръчват на свои партньори. И това е най-високата оценка за отдадеността ни към работата и отстояването на нашите ценности.

Какво не успяхме да постигнем за това време? Много неща. Знаем какво не знаем. Мечтаем нашироко и нависоко. Стараем се да бъдем готови за промените. "Носим си маратонките на врата", както се казва в една малка, но мъдра книжка на Спенсър Джонсън. Основното послание в нея е, че промяната не се случва изведнъж. За нея има достатъчно сигнали, ако искаш да ги видиш. Стремим се да улавяме тези сигнали и да бъдем готови за следващия скок, който средата ще изискат.

Как се промени според вас пазарът на комуникационни услуги през последните 15 години?
Промениха се нагласите, поведението на хората, начинът, по който потребяваме информация. Промениха се качествата, които специалистът в областта на стратегическите комуникации трябва да притежава.
Аз смятам, че успехът в общуването с различни аудитории, включително с медиите, зависи от това знаеш ли какъв резултат искаш да постигнеш, каква е крайната ти цел. За да направиш вярна стратегия, трябва много детайлно познаване на темата, на очакванията на аудиториите. Трябва да не се задоволяваш с очевидните неща, а да проникнеш дълбоко, в същността.



Наше верую е, че комуникацията е точно толкова важна за една компания колкото са финансите или юридическата тематика. Една компания разбира най-осезателно, че й е нужен консултант по комуникации когато има криза. Тогава е редно мениджъмънтът и комуникационните експерти да се съберат и да обсъдят какво решение да вземат, кой път за преодоляване на кризата да бъде избран. От всеки практик зависи, ще бъде ли част от този мозъчен тръст или не. V+O Communication e извоювала с работата си правото да бъде в този лидерски екип.

Що се отнася до средата, тя се промени драстично. Ако навремето беше важно да познаваш петима топ журналисти от ключовите медии, за да предадеш посланията на публиката, която те интересува, сега това е крайно недостатъчно. Трябва да можеш да разбираш какво мислят потребителите, да слушаш внимателно и да анализираш. За да направиш изводи, които да те доведат до верните бизнес решения. Бързината и анализът на информацията са различни и нови днес. Изисква се да бъдем аналитични и стратегически мислещи.

Какви са ценностите, на които вие държите най-много?
Най-големият актив, с който разполага една агенция, са главите на хората в нея. Инвестицията в професионализма на всеки член на екипа е първото, с което започваме. Не бива да ти е все едно какво излиза от ръцете на всеки и в крайна сметка какъв продукт създава агенцията. В нашата професия непрекъснато нещо се случва, нещо се променя. Трябва да се отворил широко прозорците, да знаеш какво става, за да откриеш вярната посока.

Друга ценност, на която особено държим във V+O Communication, е етичността. Всеки от нас има достатъчно високи морални критерии и не прави компромиси с тях. Ние имаме щастието да работим за клиенти, които изповядват същите ценности, компании и хора, които променят средата и бизнеса. А това ни дава много.
Не обещаваме неща, които не можем да изпълним или в които не вярваме. V+O Communication не е "Да!" агенция. Често спорим с клиентите си. Това са базирани на информация конструктивни спорове, в които посочваме стъпки, които те не са идентифицирали. И, когато поемаме ангажимент, ние знаем, че можем и ще го изпълним.

Управлението на таланти е сред най-важните залози за успеха на всеки бизнес днес. Вие как го правите?
Говорим за таланти, за умове, за хора. Много често специалисти по комуникация, по така модерния employer branding съветват клиентите си как да създават работодателска марка, а не са подредили собствения си екип.

Стараем се хората в агенцията, които имат повече опит, да имат менторска, образователна роля, по отношение на младите колеги. Имаме практика да каним студенти на стажове и най-добрите да попълват екипа на агенцията. Затова е много важна ролята на менторите, важно е и каква е комуникацията вътре в екипа, каква обратна връзка и колко често се дава, какъв език се използва. Защото сме убедени, че една марка е магнетична , (б.р. Magnetic Brand е продукт на V+O за консултации в областта на създаването на работодателска марка), тогава, когато всичко започва от вътре. Често има разминавания между рекламните послания и духа на компанията. А, който види подобно разминаване, бива разочарован.

Младите хора днес не се доверяват на авторитети, нямат време и желание да дават кредит на доверие. Ако ги изгубиш в началото, си ги загубил завинаги.
Ние работим с голямо желание в тази сфера, защото виждаме промяна в очите на хората. Виждаме как духът в една компания се променя на базата на точна стратегия. Това зарежда. Една от причината да обичаме професията си е, че тя ни събира с визионери с ясното съзнание, че оставят следа.

Кое според вас е най-важно в комуникацията клиент - агенция?
Доверието. То се гради с години и с много усилия. Ние не гледаме на клиентите си като на другата страна. Държим да бъдем един екип.
Затова инвестираме много в доверие. Съветите, които даваме, винаги са добре оразмерени за конкретната ситуация. Откровени сме за очакваните резултати. Когато разговорът е честен и открит, когато чуваш и претегляш всички гледни точки, тогава клиентът знае какво да очаква от теб и ти се доверява напълно. Това е голяма отговорност.

Празните обещания са нещото, което според мен много лесно може да взриви отношенията. Копи-пейст тактиките също разочароват. Понякога не на всяка цена е нужна публичност. Това трябва да се каже честно и аргументирано и ще бъде разбрано. Трябва ясно да се каже какво може да се очаква от съвместната работа, как се мери ефективност, какви са инструментите, как да се четат медиите, кои са достоверните канали за информации, на кого можеш да вярваш и къде си струва да присъстваш. Това кара клиента да бъде по-амбициозен в изискванията си. Лесно е да се сравняват цени. Но е по-важно да сравняваш умове, подход и най-важното - какво получаваш срещу цената.

Медиите са основен играч в отношенията между агенция и клиент, как се развиха те през последните 15 години?
Доста динамичен период преживяваме. Честно казано, с носталгия поглеждам във времето преди 15 години що се отнася специално до медиите. Тогава за мен беше изключително ценно да слушам топ журналисти, които работят по дадена тема, които откриват пространства, за които не си подозирал, че съществуват, които разказват истории, за всяка секунда, от които си благодарен. Тези хора имаха информация, с която жонглираха по вълшебен начин, информация, базирана на опит и дълга задълбочена работа.

Имаше авторитетни медии. Сега останаха много малко. Затова пък се нароиха много нови. И въпреки това е някак сиво, постно, гладко. Количество за сметка на качеството. Това е разочароващо. Дори много журналисти, с които общувам, споделят, че са обезверени, че не намират мотивация да се борят с тенденции на пазара, които всички познаваме, но не всички отричаме.
Днес всеки е медия, всеки има своя канал, през който може да изразява своята позиция, да споделя своята истина. А това е огромна отговорност, за която не всеки си дава сметка. Да си образован, грамотен, добре пишещ, любопитен - тези качества никога няма да излязат от мода - сигурна съм.

И в същото време се изисква значителна интелигентност от потребителите на медии - да умеят да отсяват истинските от фалшивите новини, източниците, на които си струва да вярваш и останалите, които не заслужават доверие. Сега радарът на всеки трябва да бъде много по-чувствителен.

Сигурно точно това отношение към езика е било в основата на решението V+O Communication да отбележи 15-годишнината от основаването си с инициативата "Думите имат сила". Разкажете ни повече за нея.
Думите са сърцето на общуването. Логично е V+O като комуникационна агенция да подхожда с грижа към тях. Когато започнахме да мислим как да отбележим годишнината, бяхме единодушни, че навършването на определена възраст, не е новина. Самата цифра не е важна, важен е натрупаният опит, реализираните проекти, написаните стратегии, родените инициативи.

Зададохме си въпрос: "Какво най-често ни пречи да си вършим работата отлично според нашите критерии?" И си отговорихме еднозначно - има много шум, има много празни приказки. Защото хората си говорят, а не се разбират, защото твърде често използват думи, чийто смисъл се е изгубил, думи, изхабени от употреба, нищо незначещи.

Точно с този шум искаме да се борим с нашата инициатива. Вярваме, че всяка дума има сила, има енергия. И когато се употребява една дума, тя оставя следа. Не случайно в българския език има поговорка "Казана дума, хвърлен камък." Искаме да съхраним стойността на думите. Защото те са, които правят едно общуване честно, откровено и пълноценно.
Мой добър приятел, писателят Александър Секулов, ми беше казал веднъж: "Най-важно е да знаеш къде да сложиш точката." Колкото по-кратко е едно изречение, толкова по-вярно си подбрал думите. В това има смисъл.

КМаркетинг Factbook

Текстът е част от специалното издание КМаркетинг Factbook, което представя в дълбочина медийния сектор в България. От изданието:

Топ 10 на комуникационни групи, медийни, рекламни и PR агенции
Най-големите рекламодатели на пазара
Данни за комуникационния пазар през 2018 г. и прогноза за 2019 г.

Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 796 прочитания

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1724 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
United Partners: Предизвикателствата и динамиката са подарък за бързо и интересно израстване

Стратегията на агенцията се гради на три основни стълба: екип, иновации и резултати

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10