Подкрепяме смислените каузи, дори да коства загуба на клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Подкрепяме смислените каузи, дори да коства загуба на клиенти

Подкрепяме смислените каузи, дори да коства загуба на клиенти

Марта Зичинска, директор маркетинг и комуникации на Mastercard за 21 държави в Централна и Източна Европа

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
2721 прочитания

© Mastercard


Г-жо Зичинска, разкажете на първо място за компанията, както я виждате и преживявате?

В един много сериозен бизнес, какъвто са финансовите услуги, мисля, че е изключително необичайно да има такъв бранд като Mastercard – той е изцяло свързан с разплащанията, но още повече с живота на хората, с техните пристрастия и преживявания. Като компания, сме ориентирани основно към емоцията, свързана с покупката на даден продукт, отколкото към самия продукт. Не само това, но развитието ни е осеаземо – в миналото разказвахме истории, а сега ги създаваме. Защото когато хората са част от историята, я припознават като своя и точно заради това ние се стараем да ги поставяме в центъра на събитията.

Нека разгледаме някои световни иновации на Mastercard, например "черната карта" - с какво този продукт е по-различен?

Картата Do Black, продукт на финтех стартъпа Doconomy и Mastercard в Швеция, е перфектен пример за посоката, в която искаме да работим. DO Black е първата карта, която може да спре потребители от свърхконсумацията. Чрез биоразградимата карта, която върви заедно с мобилно приложение, всеки може да знае какъв въглероден отпечатък оставя със своите покупки, съответно да се ограничава и да съдейства за по-чиста природна среда. На практика истински революционното нещо в картата, е че тя се противопоставя на свръхконсумацията?

Точно така - казваме консумирай по-малко, плащай по-малко. Нашата философия е, че няма смисъл да се противопоставяме на тенденциите и след като светът върви към ограничаване на консуматорството, следва да се съобразим и да диверсифицираме нашия бизнес. Така дори тортата да намалява, ние ще спечелим по-голямо парче от нея, защото сме близо до истинските емоции на хората.

Друга тема, на която Mastercard отделя внимание, е равните възможности – включването на маргиниализираните, на по-бедните или - както с проекта "Последният брой" - разбиването на стереотипи за жените. Разкажете ни малко за него.

"Последният брой" е инициатива, с която искахме да предизвикаме общественото внимание в Полша и да започнем дебат как се говори за на жените в обществото и борбата със сексизма. Набелязахме си най-известното в страната еротично списание и решихме да купим изцяло неговия последен брой. И да го променим. Когато издадохме този всъщност последен брой, най-видимото в него бе липсата на голи жени. Този наш проект представи издание, което разби клишираните образи на жените (а и на мъжете) и ги представи в съвсем нова светлина – облечени и уверени в собствените си умения и качества. Събудихме огромен медиен и обществен интерес преди излизането на последния тираж на списанието. Образуваха се опашки по магазините, защото хората искаха да си купят последния брой на това историческо еротично списание, което беше част от историята на поколения мъже и жени. Разбира се имаше и разочаровани заради този наш ход, но ние поехме риска. Подкрепяме смислените каузи, дори това да ни коства загубата на някои клиенти. Ние събудихме общественото мнение по важен въпрос и създадохме мащабен дебат. Може да е капка в океана, но ние дадохме нашата капка. Ако повече компании правят същото, малките капки ще имат ефекта на снежната топка.

Малките бизнеси навсякъде по света срещат затруднения. Разкажете ни за инициативата "Business Facelift - Добрият знак".

Това е текущ проект на Mastercard в Полша. Нашето впечатление е, че малките бизнеси бавно замират, особено в големите градове. А техните собственици нямат нито знанията, нито средствата да ги променят към добро. Така че решихме да им помогнем, като им осигурим един нов и модерен външен вид на обектите им, при единственото условие - да започнат приемането на картови разплащания. Резултатите бяха забележителни, прекрасни. Хората ни споделяха, че само за няколко месеца бизнесът им е потръгнал с десетки проценти нагоре.
Как виждате и усещате България в темите, които засегнахме?

България е изключително напреднала в сферата на платежните услуги и следователно е благодатна среда за работа по всички споменати теми. Възприемчивостта към новите неща е много висока и България е готова за иновации. Предстои да се върши огромно количество работа, но смятам, че сме в добро време на добро място.

Тоест очакваме големи проекти на Mastercard в България?

Да, със сигурност. За малкия бизнес замисляме големи неща, а вече имаме и проект с "Дневник" – "Разбира се, може с карта", който представя и подкрепя малките бизнеси в България. За 2020 г. сме предвидили да издадем пътеводител с малки обекти, където е възможно да се плаща с карта и да споделим техните успешни истории.

Г-жо Зичинска, разкажете на първо място за компанията, както я виждате и преживявате?

В един много сериозен бизнес, какъвто са финансовите услуги, мисля, че е изключително необичайно да има такъв бранд като Mastercard – той е изцяло свързан с разплащанията, но още повече с живота на хората, с техните пристрастия и преживявания. Като компания, сме ориентирани основно към емоцията, свързана с покупката на даден продукт, отколкото към самия продукт. Не само това, но развитието ни е осеаземо – в миналото разказвахме истории, а сега ги създаваме. Защото когато хората са част от историята, я припознават като своя и точно заради това ние се стараем да ги поставяме в центъра на събитията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK