С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 авг 2019, 11:17, 4013 прочитания

Какво уби бизнес модела на медиите

Основните промени в начина, по който потребителите прекарват времето и харчат парите си, създадоха смъртоносно конкурентно поле за медиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Подобно на мнозина сгреших относно абонаментния модел на медиите. Мислех, че възможна схема за абонаменти може да бъде: една за национални медии, в диапазона между 12 долара и 20 долара на месец, друга, по-евтина (между 5 долара и 9 долара на месец), за местни новини и трета за специализирано съдържание, независимо дали е бизнес или издания за свободно време.

Сгреших. Последните проучвания показват, че на повечето пазари само 10% от читателската публика е готова да плати за онлайн съдържание, но и средно има място за един-единствен платен медиен абонамент на един потребител.

Преминаването им в онлайн среда постави новините в пряка конкуренция с всичко останало. Новини, социални медии, видео по заявка (video-on-demand), игри сега се борят за разпределение на потребителските разходи и време.


1. Колко харчим (или как Netflix изяжда онлайн новините)

В САЩ за периода 2015–2017 г. средният доход преди облагане с данъци е нараснал с 5.6%. В същото време парите, изразходвани за забавление във всичките му форми, нарастват с 12%. Това е два пъти по-висок процент от този на дохода и четири пъти по-висок от инфлацията за периода по данни на Службата по трудова статистика (Bureau of Labor Statistics - BLS).

Сега нека ограничим това до сегмента на видео по заявка (Netflix, Hulu и т.н.), и то в краткосрочен план. За периода 2017–2019 г., докато инфлацията беше 4.5%, разходите, отпуснати за абонаменти за видео по заявка, скочиха със 17.5%. За най-заможните домакинства в САЩ данните на BLS показват ръст от 159% в разходите за видеострийминг за периода 2013–2016 г.



Разбира се, тенденцията е глобална. В Швеция, където потресаващите 27% от хората плащат за онлайн новини, те харчат по-малко от 16 долара на месец за дигитален абонамент и по-малко от 8 долара за печатни медии. И говорим за богата държава с висока медийна грамотност.

Във Франция разходите за абонамент за видео по заявка са нараснали със 73% между 2008 г. и 2017 г., най-вече движени от Netflix, въпреки че Canal+ въведе този жанр през 1984 г. Но силната защита на канала в конкурентната среда го ограничи както в иновациите, така и във възможността за разбиране на нуждите на потребителите.

Разходите за мобилни планове следват идентична тенденция - нарастват по-бързо от инфлацията. Отново, най-заможните домакинства в САЩ харчат средно 1754 долара през 2017 г., което представлява увеличение с 22% за четири години, почти петорна инфлация.

При повечето от гореизброените говорим за разходи, които не са съществували преди 15 или 20 години. Оттук идва и ужасният ефект на ножица за новинарския сектор.

2. Прекарано време

Идентичен сценарий се разви и за времето, отделено за потребление на медии.

Между 2010 г. и 2018 г. ежедневното четене на вестник намалява наполовина, от 25 на 12 минути, докато четенето на списания намалява с 38% от 24 на 15 минути.

В същото време между 2010 г. и 2018 г. използването на мобилни устройства достигна от 8% от минутите, прекарани в различни медии (радио и телевизия не се включват), до солидна една трета от времето на медиите.

Следователно и разходите за реклама значително се промениха.

Проблемите на печата не са приключили. Времето, прекарано на десктоп и мобилни устройства, е синхронизирано с рекламите. Печатните издания обаче все още привличат 7% от разходите за реклама само за 3% от прекараното време на потребителите в тях. Затова имат още много за губене.

3. Заключения (засега)

Един-eдинствен абонамент на домакинство ще се превърне в система "победителят печели всичко", в която няколко бранда ще ограбят всички останали. Не повече от пет компании на всеки пазар могат да останат в читателското полезрение и да поддържат значителни нюзруми.

Останалите все още са изправени пред значително свиване. Повечето редакции няма да разполагат с достатъчно ресурси за голям обхват и ще трябва да се фокусират върху това, което клиентите им ценят повече, като местно, специализирано или свързано с услуги съдържание.

Парите и времето са повече от всякога преплетени. Медиите, които успеят да убедят своите читатели, че цената, която искат, е с цел да спестят ценното им време, ще имат силно стойностно предложение (това е теренът на The Economist например).

Дните на печатните медии са преброени. Ежедневните вестници по-добре да се примирят и да се преориентират към силни седмичници, разпространявани по много оптимизиран начин, съчетани със силни сайтове и приложения.

Фредерик Филу e автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. "Капитал" публикува текста с негово разрешение.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1987 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 1235 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Колко души работят в БНТ

Броят на заетите в държавната телевизия е с няколко пъти повече от най-големите частни тв компании.

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10