С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 авг 2019, 11:17, 3604 прочитания

Какво уби бизнес модела на медиите

Основните промени в начина, по който потребителите прекарват времето и харчат парите си, създадоха смъртоносно конкурентно поле за медиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Подобно на мнозина сгреших относно абонаментния модел на медиите. Мислех, че възможна схема за абонаменти може да бъде: една за национални медии, в диапазона между 12 долара и 20 долара на месец, друга, по-евтина (между 5 долара и 9 долара на месец), за местни новини и трета за специализирано съдържание, независимо дали е бизнес или издания за свободно време.

Сгреших. Последните проучвания показват, че на повечето пазари само 10% от читателската публика е готова да плати за онлайн съдържание, но и средно има място за един-единствен платен медиен абонамент на един потребител.

Преминаването им в онлайн среда постави новините в пряка конкуренция с всичко останало. Новини, социални медии, видео по заявка (video-on-demand), игри сега се борят за разпределение на потребителските разходи и време.


1. Колко харчим (или как Netflix изяжда онлайн новините)

В САЩ за периода 2015–2017 г. средният доход преди облагане с данъци е нараснал с 5.6%. В същото време парите, изразходвани за забавление във всичките му форми, нарастват с 12%. Това е два пъти по-висок процент от този на дохода и четири пъти по-висок от инфлацията за периода по данни на Службата по трудова статистика (Bureau of Labor Statistics - BLS).

Сега нека ограничим това до сегмента на видео по заявка (Netflix, Hulu и т.н.), и то в краткосрочен план. За периода 2017–2019 г., докато инфлацията беше 4.5%, разходите, отпуснати за абонаменти за видео по заявка, скочиха със 17.5%. За най-заможните домакинства в САЩ данните на BLS показват ръст от 159% в разходите за видеострийминг за периода 2013–2016 г.



Разбира се, тенденцията е глобална. В Швеция, където потресаващите 27% от хората плащат за онлайн новини, те харчат по-малко от 16 долара на месец за дигитален абонамент и по-малко от 8 долара за печатни медии. И говорим за богата държава с висока медийна грамотност.

Във Франция разходите за абонамент за видео по заявка са нараснали със 73% между 2008 г. и 2017 г., най-вече движени от Netflix, въпреки че Canal+ въведе този жанр през 1984 г. Но силната защита на канала в конкурентната среда го ограничи както в иновациите, така и във възможността за разбиране на нуждите на потребителите.

Разходите за мобилни планове следват идентична тенденция - нарастват по-бързо от инфлацията. Отново, най-заможните домакинства в САЩ харчат средно 1754 долара през 2017 г., което представлява увеличение с 22% за четири години, почти петорна инфлация.

При повечето от гореизброените говорим за разходи, които не са съществували преди 15 или 20 години. Оттук идва и ужасният ефект на ножица за новинарския сектор.

2. Прекарано време

Идентичен сценарий се разви и за времето, отделено за потребление на медии.

Между 2010 г. и 2018 г. ежедневното четене на вестник намалява наполовина, от 25 на 12 минути, докато четенето на списания намалява с 38% от 24 на 15 минути.

В същото време между 2010 г. и 2018 г. използването на мобилни устройства достигна от 8% от минутите, прекарани в различни медии (радио и телевизия не се включват), до солидна една трета от времето на медиите.

Следователно и разходите за реклама значително се промениха.

Проблемите на печата не са приключили. Времето, прекарано на десктоп и мобилни устройства, е синхронизирано с рекламите. Печатните издания обаче все още привличат 7% от разходите за реклама само за 3% от прекараното време на потребителите в тях. Затова имат още много за губене.

3. Заключения (засега)

Един-eдинствен абонамент на домакинство ще се превърне в система "победителят печели всичко", в която няколко бранда ще ограбят всички останали. Не повече от пет компании на всеки пазар могат да останат в читателското полезрение и да поддържат значителни нюзруми.

Останалите все още са изправени пред значително свиване. Повечето редакции няма да разполагат с достатъчно ресурси за голям обхват и ще трябва да се фокусират върху това, което клиентите им ценят повече, като местно, специализирано или свързано с услуги съдържание.

Парите и времето са повече от всякога преплетени. Медиите, които успеят да убедят своите читатели, че цената, която искат, е с цел да спестят ценното им време, ще имат силно стойностно предложение (това е теренът на The Economist например).

Дните на печатните медии са преброени. Ежедневните вестници по-добре да се примирят и да се преориентират към силни седмичници, разпространявани по много оптимизиран начин, съчетани със силни сайтове и приложения.

Фредерик Филу e автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. "Капитал" публикува текста с негово разрешение.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ще се промени вестник "Сега" 2 Как ще се промени вестник "Сега"

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота

3 дек 2019, 2383 прочитания

"Репортери без граници" не приеха твърдението на властта, че медиите работят свободно 4 "Репортери без граници" не приеха твърдението на властта, че медиите работят свободно

Бойко Борисов покани организацията да предложи законодателни промени, които да гарантират на медиите независимост

3 дек 2019, 2236 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Колко души работят в БНТ

Броят на заетите в държавната телевизия е с няколко пъти повече от най-големите частни тв компании.

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10