С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 30 авг 2019, 12:00, 10824 прочитания

Колко души работят в БНТ

Броят на заетите в държавната телевизия е с няколко пъти повече от най-големите частни тв компании.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • През годините наетите в БНТ са сравнително постоянен брой, привидните съкращения са свързани с прехвърляне на граждански договори.
  • Финансовата криза в медиата може да принуди новото ръководство този път наистина да намали броя на хората в БНТ.
Броят на хората, които работят в БНТ, винаги през последните десетилетия е бил обект на възмущение и коментари. Критиците на държавната телевизия са убедени, че там са назначени няколко пъти повече журналисти и технически персонал, отколкото има нужда. Хората от БНТ приемат всяка идея за съкращения с бурно недоволство, защото смятат, че добрата програма се прави с много хора. И така десетки години реформата в БНТ се намира в равновесното положение между желанието за промяна и страха от нея.

Отговорът на въпроса колко души работят в БНТ сега е сравнително кратък - малко под 2000. Толкова, колкото са били и винаги през последните години. Ако в официалните данни през годините е имало някакво движение, то е защото една част от служителите са преминали от трудов на граждански договор. В момента според източници на "Капитал" заетите постоянно в БНТ са около 1360 души, а между 500 и 600 са на граждански договор. За сравнение, в bTV Media Group работят 550 души, а в "Нова броудкастинг груп" - 570. В тази бройка влизат работещите в шестте тв канала на компанията, както и заетите във всички медии от групата, включително и петте радиостанции. Разбира се, директното сравнение не е съвсем коректно, защото по замисъл БНТ, за да отговори на обществената си функция, трябва да произвежда различен тип съдържание, за което трябват повече хора. Тя например трябва да има регионални програми, съответно екип в няколко града от страната. При всички положения обаче за това не трябват близо четири пъти повече служители.


Въпросът за заетите и структурата на БНТ е особено актуален сега по две причини:
  • Държавната медиа има нов генерален директор, който за пръв път от много време е външен на телевизията човек
  • Новото ръководство има различни причини да направи реорганизация в телевизията, но основната в момента е, че БНТ се намира в изключително лошо финансово състояние и трябва рязко да свие разходите си.
От предоставения в средата на юни по искане на Съвета за електронни медии (СЕМ) отчет за състоянието на телевизията се вижда, че към януари тази година дефицитът на медиата е 37 млн. лв., а прогнозата е до края на годината той да надхвърли 50 млн. лв. За сравнение - субсидията за 2019 г., които парламентът гласува, е в размер на 67.7 млн. лв. Една съществена част от тази сума - над 15 млн. лв., медиата дължи на БТК за разпространението на ефирния и сигнал.


Кога ще започне справянето с кризата в БНТ

Според тези данни, както и според генералния директор на БНТ Емил Кошлуков БНТ на практика е във фалит. От тази ситуация има два изхода - или дефицитът в държавното предприятие, каквото на практика е БНТ, да бъде покрит с допълнителни средства от бюджета, или новият мениджърски екип да извърши необходимите реформи, за да не бъдат наказани данъкоплатците. На този етап няма конкретни ангажименти нито от страна на държавата, нито от страна на новия мениджърски екип.



Агенцията за държавна финансова инспекция в момента прави финансов анализ на БНТ за периода, в който тя бе управлявана от екипа на Константин Каменаров (последните близо две години и половина от 2017 до март 2019). Резултатите от него се очакват към края на годината. Новият екип на телевизията и генералният директор на БНТ Емил Кошлуков вероятно ще са готови да предложат мерки за справяне с кризата най-рано в началото на есенния телевизионен сезон през септември, или по-вероятно след местните избори, за да не предизвикват сътресения вътре в медиата, от които няма интерес и управляващата власт.

В концепцията си, с която кандидатства за директор на БНТ, Кошлуков пише: "Ще предложа след обсъждане с регулатора (СЕМ - бел. ред.) конкретен пакет от мерки за справяне с проблемите." Към момента все още подобно обсъждане не е се е състояло и вероятно предстои, когато приключат летните отпуски.

Къде колко души работят

По-детайлно вглеждане в щатното разписание на БНТ показва, че броят служители е прекалено голям и има длъжности, които трудно могат да бъдат описани с какво точно са натоварени (виж графиката). Например БНТ има 43 души в отдел "Автотранспорт", като в тази бройка не влизат шофьорите, които всекидневно журналистите използват, за да ходят на събития и да правят живи връзки. Има и 160 превозни средства (леки коли, микробуси и т.н.) В отдел "Маркетинг и продажби" работят 30 души и те докарват на БНТ годишно продажби на рекламно време между 5 и 7 млн. лв. (Близо 200 млн. лв. са приходите от реклама на годишна база на частната bTV без ограниченията, които има БНТ - бел. ред.) По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и четири минути на час, като в най-гледания часови пояс - от 19 до 22 часа, може да има общо пет минути реклами. Въпреки това в последните години БНТ не може да запълни и даденото и от закона.

Към момента новото ръководство на телевизията е направило две промени. Създадени са две нови самостоятелни дирекции - "Спорт" и "Мултимедия". По информация на "Капитал" предстоят и други промени, които могат да намалят броя на служителите. Каква е посоката се разбира от това, че отдел "Връзки с обществеността", който имаше петима служители, вече е съкратен изцяло.

В структурата на обществената медиа фигурират и два хотела - отживелица от социализма и някогашните "почивни станции", които съществуват и в други държавни структури в България. Единият хотел на телевизията е в Китен, а другият в Пампорово. В морския на щат има 20 служители, а в планинския - 23, и всички се назначават от генералния директор на БНТ. Според източник на "Капитал" структурната промяна ще стигне до тях сравнително бързо.

В концепцията на Емил Кошлуков е записано, че той предвижда управителният съвет на БНТ да изготви програмна схема за развитието на телевизията, която да даде насока за нужните технологични инвестиции, повишаване квалификацията на кадрите и да определи числеността на персонала. Вероятно зад това изречение стои намерението за преразглеждане на щатното разписание в медиата.
В програмата на новия генерален директори се казва, че запазвайки постигнатото, БНТ трябва да облекчи администрацията и да улесни производството. "Трябва да се прецени как точно техниката и производството да бъдат оптимизирани, да се подобри координацията и ефективността", пише в документа. В него още се казва, че дублиращите позиции и дейности ще бъдат преразгледани и отстранени, където има такива. Макар и индиректно, това изречение казва каква е една от причините за раздутия щат в БНТ.
Във всичко това има добра и лоша новина. Добрата е, че ако дълго отлаганите промени в държавната телевизия се направят умно, с мисъл за качеството на програмата и интересите на зрителите, ефектите ще са повече от положителни. Лошата новина ще е, ако те се направят без стратегия, или по-лошо - с идеята БНТ да бъде още по-силно подчинена.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Николай Неделчев: Ние даваме на клиентите творчески решения, базирани на данни Николай Неделчев: Ние даваме на клиентите творчески решения, базирани на данни

Основателят и главен изпълнителен директор на "Publicis Groupe България" за ключовите бизнес направления на водещата маркетинг и комуникационна група в страната

13 дек 2019, 626 прочитания

Най-големите комуникационни агенции в България Най-големите комуникационни агенции в България

За четвърта поредна година "Капитал" организира класация на водещите агенции в страната по приходи

13 дек 2019, 767 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (3 септември)

Колко души работят в БНТ; Facebook тества платени абонаменти в платформата Watch; Какво уби бизнес модела на медиите; "Най-мръсното порно" ще набира средства за почистването на океана и др.

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10