С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 ное 2019, 12:58, 5774 прочитания

Комбинацията на Келнер

Сделката за bTV може да вкара в телевизията и бъдещият собственик на БТК

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Инвестиционната компания PPF на Петр Келнер купува bTV, след като беше спряна за "Нова".
  • Сделката може да стане триъгълна и в телевизията да влезе бъдещият собственик на БТК.
  • На българския пазар ще бъде тествана комбинацията оператор със съдържание - или само от "Теленор", или в партньорство с БТК.
Може да се каже без никакво преувеличение, че 2019-а е годината на медийните сделки и промени. Двете най-гледани търговски телевизии в България - "Нова" и bTV, се разделят със западните си собственици и придобиват по-местен акционер. През април братята Домусчиеви купиха "Нова тв" от скандинавския й собственик MTG за 185 млн. евро, а до средата на следващата година чешкият милиардер Петр Келнер трябва да завърши сделката за придобиване на bTV заедно с други четири медийни актива в региона от сегашния ѝ американски мажоритарен акционер. Иронията тук е, че Келнер не бе харесан от КЗК (разбирай от управляващите от ГЕРБ) за придобиването на "Нова", но сега с bTV все пак ще навлезе в медийния бизнес в страната, след като вече има телеком тук.
Бизнесът на CME (натиснете изображението, за да го видите в цял размер)

Автор: Капитал

Телевизионният пъзел вероятно ще претърпи ново разместване, защото според три източника бъдещият нов собственик на БТК United Group има договорка с Келнер да купи телевизията. Според последния сценарий United ще държи 51%, а чехът - миноритарния дял. Ще се получи особен триъгълник: два на теория конкурентни телекома - БТК и "Теленор", ще си партнират в телевизия. И ще опитат модерната комбинация от оператор със съдържание.

Сделката за СМЕ


В края на миналата седмица CME съобщи, че ще бъде купена от PPF - инвестиционната компания на Келнер, при оценка от 2.1 млрд. долара. Което означава нов собственик на група от пет телевизии: освен bTV в България и в още четири държави - Румъния, Чехия, Словакия и Словения (виж картата).

Основният акционер в Central European Media Enterprises (CME) e американският телеком гигант AT&T, който ефективно контролира 75% от CME чрез привилегированите си акции, а останалите са в ръцете на институционални инвеститори и свободно търгувани на борсата. Пакетът от пет телевизии е генерирал за продаваното дружество приходи от 704 млн. долара през миналата година и печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) от 223 млн. долара. Т.е. сегашната оценка е над 9 пъти оперативната печалба. За сравнение - "Нова тв" беше продадена за 185 млн. евро, или 8.8 пъти EBITDA, но пък разполага и с дигитален бизнес под шапката на "Нет инфо".

В общата оценка от 2.1 млрд. долара влиза и дългът на CME, който в средата на 2019 г. е към 655 млн. долара. PPF ще финансира покупката чрез заем от 1.15 млрд. евро (1.28 млрд. долара).



При обявяването на сделката Келнер коментира, че придобиването на CME ще "укрепи телекомуникационните операции" в Централна и Източна Европа на PPF Group. "Целта ни е да използваме естествените синергии между създаването на съдържание и неговото разпространение", заяви Келнер, като допълни, че не планира големи промени в придобитите телевизии. PPF държи телекома O2 в Чехия и Словакия, а през миналата година купи и бизнеса на норвежката Telenor в Унгария, Сърбия, Черна гора и България. Всъщност офертата за "Нова" имаше точно такава цел - комбиниране на съдържанието с решенията на "Теленор България".

"След евентуалното одобрение на придобиването на CME ще разгледаме как да се възползваме от естествените синергии между "Теленор България" и bTV. Свидетели сме как конвергенцията на телекомуникации и съдържавние е тренд в гробален план - Time Warner (CNN and HBO) и AT&T или KKR в Европа с участие в Аxel Springer, Tele Munchen Gruppe, която държи RTL II и Tele 5", обясниха от PPF пред "Капитал". "Купуваме добре управлявана и здрава медийна компания с висок пазарен дял и зрители и планираме да развием още този бизнес, който ще има важно място в портфолиото ни", допълниха от PPF.

Какво предстои

В "БТВ медиа груп" като миноритарен собственик с 6% все още участва и рекламният и медиен консултант Красимир Гергов. От PPF коментираха пред "Капитал", че сделката между фонда и CME не влияе върху дела на Гергов в българското дружество, т.е. той запазва участието си. Преди две седмици Гергов заяви пред "Капитал", че не планира да продава. Но той има връзка към потенциалния бъдещ партньор на Келнер. Според източници на "Капитал" PPF има предварителна договорка с регионалния телекомуникационен и медиен гигант United Group за акционерно участие в bTV, като се споменава почти равна подялба на телевизията при съотношение 51/49%. Двете компании дори първоначално бяха спрягани за съвместен кандидат за цялата CME, а през миналата година PPF даже искаше да купи самата United Group.

Интересът на United Group към bTV донякъде е по-логичен дори от този на Келнер. Групата, в която мажоритарен акционер е фондът BC Partners, а миноритарни дялове имат фондът KKR, Европейската банка за възстановяване и развитие и сръбският основател Драган Шолак, е сигурен победител в наддаването за българския телеком БТК. Дори българската телевизия, която се предлага по-отдавна за продажба, е усилила апетита на United Group към БТК, твърди източник. Отделно балканската група управлява 33 тв канала в Сърбия, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Македония и Хърватия, както и местни кабелни оператори. Присъства и в рекламния сектор в региона чрез компанията United Media, която пък през миналата година купи сръбската медийна агенция на Гергов Direct Media.

Засега PPF отричат да имат намерение да се разделят с която и да е от телевизиите в групата на СМЕ. На въпрос на "Капитал" дали PPF е била в контакт с United Group за евентуално бъдещо партньорство в bTV от чешкия фонд на два пъти коментираха: "PPF закупи CME и не води преговори с никой друг."

Но дори и при евентуално споразумение между двете страни за bTV въпросите остават - как ще си разпределят медийните активи и съдържание, при условие че вече ще се конкурират на телекомуникационния пазар с БТК и "Теленор". И дали United Group няма да пожелае пълния контрол над bTV. Дори без такива въпросителни ефектът е, че българският телеком и медиен пазар за броени дни се пренарежда отново.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 1072 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 5062 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Теленор" предлага абонамент за "Капитал" като дигитална услуга към плановете "Тотал+"

Клиентите с планове "Тотал+" на "Теленор" могат да добавят в позиция или като допълнителен пакет абонамент за "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10