С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 ное 2019, 12:58, 6815 прочитания

Комбинацията на Келнер

Сделката за bTV може да вкара в телевизията и бъдещият собственик на БТК

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Инвестиционната компания PPF на Петр Келнер купува bTV, след като беше спряна за "Нова".
  • Сделката може да стане триъгълна и в телевизията да влезе бъдещият собственик на БТК.
  • На българския пазар ще бъде тествана комбинацията оператор със съдържание - или само от "Теленор", или в партньорство с БТК.
Може да се каже без никакво преувеличение, че 2019-а е годината на медийните сделки и промени. Двете най-гледани търговски телевизии в България - "Нова" и bTV, се разделят със западните си собственици и придобиват по-местен акционер. През април братята Домусчиеви купиха "Нова тв" от скандинавския й собственик MTG за 185 млн. евро, а до средата на следващата година чешкият милиардер Петр Келнер трябва да завърши сделката за придобиване на bTV заедно с други четири медийни актива в региона от сегашния ѝ американски мажоритарен акционер. Иронията тук е, че Келнер не бе харесан от КЗК (разбирай от управляващите от ГЕРБ) за придобиването на "Нова", но сега с bTV все пак ще навлезе в медийния бизнес в страната, след като вече има телеком тук.
Бизнесът на CME (натиснете изображението, за да го видите в цял размер)

Автор: Капитал

Телевизионният пъзел вероятно ще претърпи ново разместване, защото според три източника бъдещият нов собственик на БТК United Group има договорка с Келнер да купи телевизията. Според последния сценарий United ще държи 51%, а чехът - миноритарния дял. Ще се получи особен триъгълник: два на теория конкурентни телекома - БТК и "Теленор", ще си партнират в телевизия. И ще опитат модерната комбинация от оператор със съдържание.

Сделката за СМЕ


В края на миналата седмица CME съобщи, че ще бъде купена от PPF - инвестиционната компания на Келнер, при оценка от 2.1 млрд. долара. Което означава нов собственик на група от пет телевизии: освен bTV в България и в още четири държави - Румъния, Чехия, Словакия и Словения (виж картата).

Основният акционер в Central European Media Enterprises (CME) e американският телеком гигант AT&T, който ефективно контролира 75% от CME чрез привилегированите си акции, а останалите са в ръцете на институционални инвеститори и свободно търгувани на борсата. Пакетът от пет телевизии е генерирал за продаваното дружество приходи от 704 млн. долара през миналата година и печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) от 223 млн. долара. Т.е. сегашната оценка е над 9 пъти оперативната печалба. За сравнение - "Нова тв" беше продадена за 185 млн. евро, или 8.8 пъти EBITDA, но пък разполага и с дигитален бизнес под шапката на "Нет инфо".

В общата оценка от 2.1 млрд. долара влиза и дългът на CME, който в средата на 2019 г. е към 655 млн. долара. PPF ще финансира покупката чрез заем от 1.15 млрд. евро (1.28 млрд. долара).



При обявяването на сделката Келнер коментира, че придобиването на CME ще "укрепи телекомуникационните операции" в Централна и Източна Европа на PPF Group. "Целта ни е да използваме естествените синергии между създаването на съдържание и неговото разпространение", заяви Келнер, като допълни, че не планира големи промени в придобитите телевизии. PPF държи телекома O2 в Чехия и Словакия, а през миналата година купи и бизнеса на норвежката Telenor в Унгария, Сърбия, Черна гора и България. Всъщност офертата за "Нова" имаше точно такава цел - комбиниране на съдържанието с решенията на "Теленор България".

"След евентуалното одобрение на придобиването на CME ще разгледаме как да се възползваме от естествените синергии между "Теленор България" и bTV. Свидетели сме как конвергенцията на телекомуникации и съдържавние е тренд в гробален план - Time Warner (CNN and HBO) и AT&T или KKR в Европа с участие в Аxel Springer, Tele Munchen Gruppe, която държи RTL II и Tele 5", обясниха от PPF пред "Капитал". "Купуваме добре управлявана и здрава медийна компания с висок пазарен дял и зрители и планираме да развием още този бизнес, който ще има важно място в портфолиото ни", допълниха от PPF.

Какво предстои

В "БТВ медиа груп" като миноритарен собственик с 6% все още участва и рекламният и медиен консултант Красимир Гергов. От PPF коментираха пред "Капитал", че сделката между фонда и CME не влияе върху дела на Гергов в българското дружество, т.е. той запазва участието си. Преди две седмици Гергов заяви пред "Капитал", че не планира да продава. Но той има връзка към потенциалния бъдещ партньор на Келнер. Според източници на "Капитал" PPF има предварителна договорка с регионалния телекомуникационен и медиен гигант United Group за акционерно участие в bTV, като се споменава почти равна подялба на телевизията при съотношение 51/49%. Двете компании дори първоначално бяха спрягани за съвместен кандидат за цялата CME, а през миналата година PPF даже искаше да купи самата United Group.

Интересът на United Group към bTV донякъде е по-логичен дори от този на Келнер. Групата, в която мажоритарен акционер е фондът BC Partners, а миноритарни дялове имат фондът KKR, Европейската банка за възстановяване и развитие и сръбският основател Драган Шолак, е сигурен победител в наддаването за българския телеком БТК. Дори българската телевизия, която се предлага по-отдавна за продажба, е усилила апетита на United Group към БТК, твърди източник. Отделно балканската група управлява 33 тв канала в Сърбия, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Македония и Хърватия, както и местни кабелни оператори. Присъства и в рекламния сектор в региона чрез компанията United Media, която пък през миналата година купи сръбската медийна агенция на Гергов Direct Media.

Засега PPF отричат да имат намерение да се разделят с която и да е от телевизиите в групата на СМЕ. На въпрос на "Капитал" дали PPF е била в контакт с United Group за евентуално бъдещо партньорство в bTV от чешкия фонд на два пъти коментираха: "PPF закупи CME и не води преговори с никой друг."

Но дори и при евентуално споразумение между двете страни за bTV въпросите остават - как ще си разпределят медийните активи и съдържание, при условие че вече ще се конкурират на телекомуникационния пазар с БТК и "Теленор". И дали United Group няма да пожелае пълния контрол над bTV. Дори без такива въпросителни ефектът е, че българският телеком и медиен пазар за броени дни се пренарежда отново.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 607 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 714 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2292 прочитания

17 яну 2020, 1527 прочитания

17 яну 2020, 1495 прочитания

17 яну 2020, 1314 прочитания

17 яну 2020, 1222 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Теленор" предлага абонамент за "Капитал" като дигитална услуга към плановете "Тотал+"

Клиентите с планове "Тотал+" на "Теленор" могат да добавят в позиция или като допълнителен пакет абонамент за "Капитал"

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10