С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 ное 2019, 14:48, 1641 прочитания

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите

ВМРО-БНД са отчели най-много пари за политическа реклама - 318 381 лв., БНТ с най-много официални приходи от изборите - 321 986 лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общата стойност на медийното отразяване на кампанията за местните избори според официално обявените договори е 1 905 604 лв. (без ДДС). От партиите и коалициите най-голяма похарчена сума е отчела ВМРО-БНД - 318 381 лв. (без ДДС), а телевизията с най-много официално договорени изборни отразявания е БНТ - общо 321 986 лв. (без ДДС).

Това показват окончателните резултати от мониторинга на фондация Института за развитие на публичната среда (ИРПС) за медийното отразяване на участниците в кампанията за местни избори 2019. ИРПС от години следи партийното финансиране в България и разходите на партиите, отчитани по време на избори. Пълния списък на партиите и похарчените от тях суми, както и на наблюдаваните медии и инвестираните в политическа реклама средства може да видите тук.


Декларираната общо сума от 1 905 604 лв. е значително по-малка в сравнение с разходите за медийно отразяване в предишни кампании. По данни на ИРПС например към 27 май т.г. цената на предизборната кампания в медиите за европейските избори е общо 3 281 413 лв. (без ДДС). Тази сума е съизмерима с официално декларираните разходи за медии по време на кампанията за предсрочните парламентарни избори през 2017 г. - 3.4 млн. лв.

По всяка вероятност това се дължи на намалената драстично в средата на годината държавна субсидия, се казва в анализа на ИРПС. Орязването на държавното субсидиране на партиите, което бе сведено от 11 лева на 1 лев на получен глас, стана през юли т.г. и практически засегна само парламентарните партии, тъй като основно те получават субсидии. Единствената извънпарламентарна партия с право на държавна субсидии е "Възраждане" на Костадин Костадинов, тъй като само тя е получила над 1 % на последните парламентарни избори.

Същевременно тези суми не включват разходите на партиите за немедийна реклама - билбордове, рекламни материали (флаери, стикери, плакати и др.), предизборни павилиони, концерти и др. Тези разходи би следвало да влязат във финалните отчети на партиите до Сметната палата.



Колко дадоха партиите

ВМРО - БНД е политичeската формация, похарчила най-много пари за политическа медийна реклама - 318 381 лв. (без ДДС) по време на местните избори, което не отговаря на резултатите от представянето им. След нея се нарежда "БСП за България" с похарчени общо 264 755 лв. (без ДДС), а в последната седмица ГЕРБ вече е трета с 215 380 лв. (без ДДС). На четвърто място е партия "Атака", която е вложила 155 167 лв. (без ДДС) за медийно присъствие. На пето място е ДПС с 146 530 лв. (без ДДС).

В седмицата между първи и втори тур на местните избори най-съществена промяна ИРПС регистрира в разходите на ГЕРБ и Инициативния комитет за Мая Манолова.

Кои медии избраха


Най-предпочитана от участниците в местните избори е обществената БНТ. Тя е успяла да сключи договори за общо 321 986 лв. (без ДДС). Въпреки че са с пъти по-висока гледаемост от нея, на второ и трето място се нареждат големите търговски телевизии "Нова" с 297 084 лв. (без ДДС) и bTV с 203 641 лв. (без ДДС). В направеното изследване ИРПС подчертава, че медиите са публикували относително късно в кампанията договорите с политически партии, а и общите суми на привлечените средства от двете медии са значително по-ниски от тези на предишните избори. На четвърто място по предпочитания от участниците в местните избори е Канал 3 с привлечени 135 283 лв. (без ДДС) – основна част от тази сума са получени от канала в първите 10 дни на кампанията. Тогава тя се оформи и като лидер по приходи.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, и договорите, сключени от тях и публикувани на интернет страниците им. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, са включени и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции). Данните в изследването са актуални към 5 ноември 2019 г. От неправителствената организации обръщат внимание, че БТА, в. "Утро" (Русе) и Радио "Фокус"/"Агенция Фокус нюз" вече са премахнали договорите от своите сайтове и за тях информацията е към 30.10.2019 г.

Спазени ли бяха правилата

От наблюдаваните 43 медии, девет не са публикували сключени договори на сайтовете си, каквото е изискването на изборното законодателство.
Това са: вестниците – в. "Дума", в. "Сега", в. "Монитор", в. "Телеграф", в. "Борба", в. "Черно море", в. "Старозагорски новини", и агенциите – BGnes.com и Novini.bg. Вестник "Арда нюз" пък е обявил два договора с ДПС на обща стойност 3330 лв., но впоследствие ги е премахнал от интернет страницата си, което е в разрез с изискванията на Изборния кодекс.

ИРПС обръща внимание, че и през тази кампания е имало медии, които не спазват разпоредбите в Изборния кодекс. Част от тях не са обявили сключени договори, въпреки че на интернет страниците им има политическа реклама – такива са великотърновският в. "Борба" и в. "Старозагорски новини" (към дата 25.10.2019 г.).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 2941 прочитания

Реклама за слушане Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

24 яну 2020, 1690 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10