С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 ное 2019, 12:15, 2626 прочитания

Как технологиите променят медийната екосистема

Журналистиката, базирана на данни, днес е преобладаващата в сравнение с преди две години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Рекламата не е най-големият източник на приходи за повечето новинарски организации, показва глобално изследване на Международния център за журналистика.
  • Новинарски организации с идеална цел разчитат еднакво на филантропията и дисплейни реклами за финансиране.
  • Повече от една четвърт от мениджърите в сектора очакват онлайн абонаментите да се превърнат в основен източник на финансиране през предстоящата година.
ICFJ работи по проекта заедно с департамент "Комуникации, култура и технологии" на Университета в Джорджтаун (Вашингтон). Изследването е на 14 езика и в него са включени повече от 4100 отговора от журналисти и мениджъри на новини в 149 държави. Отговорите са разделени в осем региона: Източна/Югоизточна Азия, Евразия (бивша СССР), Европа, Латинска Америка (Карибите, Близкия изток), Северна Африка, Северна Америка, Южна Азия и Африка на юг от Сахара.
Журналистите все повече се обръщат към дигиталните технологии, за да успяват по-добре да се справят със сериозни предизвикателства като разпространението на дезинформация и засилващите се атаки срещу репортери. Такъв е един от основните изводи в проучването на базирания във Вашингтон Международен журналистически център - ICFJ - "Състоянието на технологиите в глобалните новинарски редакции".

Изследването показва, че традиционните информационни бюра се трансформират в хибридни нюзруми, които са базирани на цифрови платформи. Ако в предишния доклад за 2017 г. организацията констатира, че журналистите трудно се справят с цялостното дигитализиране на редакциите, две години по-късно, през 2019 г., всички сериозно и все по-масово инвестират в защита на сайтове и бази данни от хакери и в проверка на фактите. Журналистиката на данните очевидно се увеличава. А малките медии, повечето от които са цифрови, сега представляват по-голямата част от новинарските центрове.


Основните предизвикателства

Журналистите също използват множество нови техники и платформи, за да ангажират по-добре аудиторията си и да спечелят доверието й (виж графиката). Повече от две трети от редакциите подсигуряват комуникацията си - значително подобрение спрямо 2017 г. По-малко от половината журналисти са използвали техника за киберсигурност преди две години. Процентът на информационните нюзруми в Северна Америка, които подсигуряват комуникацията си, се е удвоил до 82%. Европа остава лидер с 92%. Предпочитаният метод за сигурност е криптирани приложения за съобщения.

Повече от половината журналисти редовно използват дигитални инструменти за проверка на фактите. Сред 16-те технически умения, които професионалната медийна организация изследва, дигиталната проверка на фактите е най-често срещаната. Повече от два пъти повече журналисти използват инструментите за проверка на социалните медии днес, отколкото преди две години.



В момента една четвърт от журналистите казват, че използват инструментите поне един път седмично, а над една трета от мениджърите казват същото. Голяма част от новинарските организации полагат усилия за изграждане на доверие. Седемдесет и пет процента от мениджърите са загрижени за въздействието на дезинформацията върху индустрията, докато по-малко от половината журналисти казват, че това се отразява на ежедневната им работа.

Новинарските мениджъри твърдят, че представят повече истории от обществен интерес и цитират повече източници, за да увеличат доверието на публиката. Над 60% от информационните редови журналистически екипи съобщават повече истории от обществен интерес и цитират повече източници, за да спечелят доверие. Почти половината от новинарите смятат, че е по-добре да се отделят новините от коментарите. В Северна Америка 37% от мениджърите на новини разглеждат изграждането на доверие като основно предизвикателство в сравнение с 2017 г., когато притеснени за това са били 29%. И все пак регионът остава сред най-малко загрижените по този въпрос, като се нарежда на предпоследно място преди Африка на юг от Сахара (29%). В Евразия (бивш СССР)+, където притесненията от дезинформация (21%) са били най-ниски през 2017 г., тревогата е нараснала над два пъти до 48% през 2019 г.

Новите инструменти

Повечето журналисти смятат, че дигиталните инструменти са трансформирали всеки аспект от тяхната работа за по-добро. Повече от две трети от журналистите и мениджърите смятат, че цифровите инструменти оказват положително влияние върху тяхната работа. Участниците в изследването казват, че тези услуги подобряват качеството на новините и ангажираността на аудиторията. Малко по-малко по-голямата част от журналистите започват да вярват, че цифровите инструменти увеличават производителността.

Журналистиката, базирана на данни, днес е преобладаващата в сравнение с преди две години. Нарастващият процент на анализ на информацията бележи най-голямата промяна в начина на работа. Дейта журналистиката е сред най-често използваните дигитални умения. Над две трети от журналистите (69%) ангажират аудиторията си поне един път седмично чрез незабавни съобщения. Това надхвърля 63% от журналистите, които използват Twitter и други микроблогове на седмична база.

Редакциите по света разчитат на по-голяма комбинация от формати, за да разпространяват своето съдържание. Две трети от новинарските организации разпространяват съдържание в най-малко четири формата, което е значително увеличение от 40% в сравнение с 2017 г. Журналистите, отразяващи хиперлокалните новини, използват най-голямото разнообразие от инструменти и платформи за взаимодействие с аудиторията. А самите репортери изискват по-дълбоко обучение, отколкото предлагат техните новинарски организации. Най-предпочитаната сфера за тренинг е анализът на данни.
- 79% процента от работещите в медии искат обучение за анализиране на данни, докато само 35% от новинарските компании го предоставят.

- Средно 65% от репортерите смятат, че журналистиката, базирана на данни, помага да се ангажира аудиторията, да се подобри качеството и да се повиши производителността в сравнение с 55% от мениджърите.

- Репортерите и техните работодатели се различават по изискванията към специализираното обучение, необходимо в нюзрума. Докато мениджърите предлагат предимно курсове в създаването на видео- и аудиосъдържание, журналистите се стремят към повече тренинги по теми като киберсигурност, подкасти, инструменти за проверка на фактите и насърчаване на работата в социалните медии. Разликата е най-голяма при използването и разбирането на AI (изкуствен интелект): 42% от журналистите искат обучение в AI, докато едва 5% от нюзрумите го предлагат.

Новите бизнес модели

Мениджърите на новинарските екипи вече не са толкова обсебени от ключови показатели като брой преглеждания на страници, както преди две години, се казва в проучването на ICFJ. През 2019 г. 59% от работещите в нюзрума редовно следят преглеждането на страници - това се отчита като сериозен спад в сравнение с 2017 г., когато 73% са се интересували от този показател.

Рекламата вече не е най-големият източник на приходи за повечето нюзруми, тъй като те разнообразяват източниците си на финансиране - 54% от мениджърите казват, че рекламата не е техният най-голям генератор на приходи. Те разчитат също на безвъзмездни средства, държавно финансиране, спонсорирано съдържание, абонамент за печатното издание, дарения от аудиторията и онлайн абонаменти. Тридесет и шест процента от мениджърите на медии с нестопанска цел идентифицират дигиталните дисплейни реклами като важен поток от приходи - същият процент, са и филантропските вноски като основен източник на финансиране. Като цяло наблюдаваме по-голямо разнообразие от източници на приходи сред нестопанските организации, включително спонсорирано съдържание (28%), платени услуги (24%) и държавно финансиране (20%). Повече от една четвърт от мениджърите очакват онлайн абонаментите да се превърнат в ключов приходен поток през следващата година, макар само 4% от новинарските организации да твърдят, че в момента това е най-важният източник на финансиране.

От нюзрумите, които разчитат основно на рекламата, повечето (29%) казват, че традиционната реклама е най-важна, следвана от дигитални дисплейни реклами (15%) и програмни рекламни мрежи (2%).

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри 1 Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри

Проучване показва какви са очакванията на талантите при влизане в рекламния бизнес

26 фев 2020, 931 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 1295 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (3 декември)

Saatchi&Saatchi Sofia е най-ефективната рекламна агенция за 2019 г.; България е на 29-о място по медийна грамотност; Коледната кампания на Apple и др.

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10