Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)

Как ще се промени вестник "Сега"; Кой иска да управлява БНР; Изхабените думи според комуникационните експерти; Антитръстовите регулатори на ЕС срещу Facebook и Google; Започна записването за "Рекламна академия 2020"; За Huawei - "Най силната история си ти!"

Весислава Антонова
2390 прочитания

© Капитал


Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар

Как ще се промени вестник "Сега"

Фотограф: Цветелина Белутова

От 1 януари вестник "Сега" ще се развива като сайт, а на хартия ще излиза само един път седмично - в събота. Досега всекидневникът излизаше от понеделник до събота и на хартия.

Собственикът Сашо Дончев продължава да инвестира в изданието, а усилията на екипа ще са насочени основно към развитие на онлайн медията. За седмичното хартиено издание също се предвижда да има нова концепция, която ще стане ясна в началото на следващата година.

Новината за спирането на "Сега" като всекидневно хартиено издание се потвърждава и от каталога на "Доби прес" и "Български пощи" за абонамент на периодичните издания през 2020 г. За следващата година вестникът ще има само 52 броя.

Главният редактор на вестника Теодора Пеева коментира, че през последните години не само в България, но и в световен мащаб се наблюдава пренасочване на читателите от печатните към дигиталните версии на медиите. "Затова, въпреки че аудиторията на печатното издание на "Сега" е стабилна, според нас е необходимо да се вложат повече усилия в развитието на сайта на вестника", каза Пеева.

Повече по темата може да прочетете тук

Кой иска да управлява БНР

Седем души ще участват в конкурса за генерален директор на Българското национално радио (БНР). В края на работния ден в четвъртък изтече срокът, в който кандидатите можеха да подадат документите си.

Участие в обявения конкурс ще вземат: Антон Митов, който в момента е и.д. генерален директор, бившите заемали поста Александър Велев и Валери Тодоров, Митко Димитров - бивш директор на радио "София", Жени Гаджалова - бивш главен счетоводител на БНР, Даниела Манолова - отговорен редактор в програма "Христо Ботев", и Андон Балтаков.

В края на октомври Съветът за електронни медии (СЕМ) реши да започне процедура за избор на нов генерален директор на държавното радио, след като предсрочно бе прекратен мандатът на Светослав Костов заради безпрецедентното спиране на сигнала на програма "Хоризонт" и съмнения за намеса в редакционната независимост на медията. За изпълняващ длъжността беше посочен Антон Митов, който беше директор на архивния фонд в радиото. По закон той може да заема временно поста не повече от три месеца.

Повече по темата четете тук

"Медиите между пазара и контрола" - новата книга, която анализира сектора в България

Фотограф: Капитал

През последните две десетилетия професията журналист в България се наложи като опасно занимание. Изглежда ли тя безобидна за корумпираните политици, съмнителните бизнесмени, задкулисието? Какво се случва с онези, които се опитват да опазят достойнството и престижа на професията?

След възхода на свободното слово и сериозната аналитична и разследваща журналистика в България през 90-те години на миналия век днес виждаме печалните резултати от компромисите и сделките с властта, с новоизлюпения едър български капитал, с полуобразованото чиновническо съсловие и с все по-елементарните вкусове и предпочитания на публиката. Книгата "Медиите между пазара и контрола" събира текстовете на автори от академичните среди и утвърдени журналисти, които се опитват да дадат отговор на тези въпроси.

Представянето на книгата е в сряда на 11 декември от 17.30 в Новата конферентна зала на СУ "Св. Климент Охридски". То ще е повод и за дискусия - "Как свободното слово и независимата журналистика се превърнаха в стока с понижаваща се стойност и кой спечели от девалвирането им". Участници в нея ще бъдат журналистите Миролюба Бенатова, Генка Шикерова и Силвия Великова.

"Репортери без граници" апелираха премиерът Бойко Борисов да покаже готовност за подобряване свободата на медиите

Генералният секретар на "Репортери без граници" Кристоф Делоар и ръководителят на бюрото на организацията за Европа и Балканите Полин Адес-Мевел
Фотограф: Юлия Лазарова

"Премиерът Бойко Борисов трябва да покаже готовност за подобряване свободата на медиите, той може да изиграе тази историческа роля и да създаде по-добра среда за тяхната работа" - това бяха първите думи на председателя на неправителствената организация "Репортери без граници" Кристоф Делоар на излизане от Министерския съвет.

Повод за срещата му с Бойко Борисов са влошеното състояние на медиите в страната и фактът, че България е класирана на най-ниското място в Европа - 111-о, по свобода на изразяване в годишната класация на международната организация.

На срещата RWB са поставили въпроса за редакционната независимост на обществените медии в България и че тя трябва да се подобри. Кристоф Делоар беше категоричен, че не е съгласен с позицията на премиера, че в България те работят свободно. Той обясни, че на срещата е обсъден и изборът на новия главен прокурор, който има притеснителни изявления за медиите, и това по думите на Делоар е "много тревожно, що се отнася усилване на тормоза над медиите, извършван чрез законови механизми".

Повече по темата може да прочетете тук

Изхабените думи според комуникационните експерти

Алтернатива, визия, екосистема, ексклузивен, етичен, ивент, иновация, истински, ключов играч, колаборация, проактивен, прозрачен, статукво, уникален, устойчив са петнайсетте най-преекспонирани думи.

До този извод се стигна, след като над 200 специалисти, които имат професионално отношение към комуникациите, се включиха в анкетата "Топ 3 на най-преекспонираните думи". Анкетата е част от дигиталната кампания на агенцията за стратегически комуникации V+O Communication "Думите имат сила", с която отбелязват своя 15-и рожден ден. Кампанията има за цел да насочи вниманието към правилния подбор на думите, техния смисъл и сила за създаване на правилна комуникация.

Тъй като целта на кампанията не е само да повдигне темата за "изхабените" думи, но и да образова, тя ще продължи 15 седмици. Всяка седмица ще бъде представяна по една от тези "15 златни" думи с нейното значение от тълковния речник и чрез визия, разработена като карикатура.

Дигитален бизнес

Защо една десета от домакинствата нямат интернет

Източник: Shutterstock

Проучване на Националния статистически институт показва, че 75.1% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като за 10 години това е ръст от 42 процентни пункта. За достъп до интернет домакинствата използват мобилна връзка чрез мрежата на мобилните телефонни оператори (64%) и фиксирана кабелна връзка - 57.8%.

Без изненада най-висок дял на домакинствата с интернет е в Югозападния район, в който попада и София (77.8%), а с най-нисък е Северозападният район - 70.8%. Също така очаквано домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 90.5% от тях имат достъп до интернет при 69.9% за домакинствата без деца.

През 2019 г. 24.8% от домакинствата нямат достъп до интернет в домовете си. Половината от тях (50.3%) смятат, че нямат нужда от него (не е полезен, интересен и др.), 41.9% посочват като основна причина липсата на знания и умения за работа с интернет, а според 24.3% разходите за достъп са твърде високи.

Повече по темата четете тук

Антитръстовите регулатори на ЕС срещу Facebook и Google

Източник: Reuters

Европейската комисия задълбочава вниманието си към технологични гиганти, сред които Google и Facebook. Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер ще разгледа начина, по който компаниите събират и използват огромния набор от потребителски данни, с които разполагат, информира Financial Times. Вестагер за пореден път изследва практиките на подобни компании, като настоящият главен проблем е как да се контролира влиянието им върху конкуренцията на пазара.

Европейската комисия цели да проучи влиянието, което технологичните гиганти имат върху конкуренцията в интернет индустрията. Големият въпрос е дали компаниите не ограничават способността на конкурентите си да се състезават по честен начин и да имат достъп до онлайн пазарите чрез контрола си върху търсенето в интернет, онлайн рекламите, социалните мрежи и огромен брой патенти.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов
Фотограф: Надежда Чипева

Рекламната агенция Saatchi&Saatchi Sofia, част от комуникационната група "Publicis Groupe България", спечели отличието "Най-ефективна агенция на годината" в 12-ото издание на конкурса "Effie България", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели да отличи кампаниите през годината, които са успели да постигнат значителни резултати за бизнеса на рекламодателите. Тази година Saatchi & Saatchi Sofia спечели общо четири награди, от които една златна, две сребърни и една бронзова, за кампании на Easy Credit, Chivas Regal Bulgaria, Nova Brasilia и Lidl. Това е второ голямо отличие за агенцията, след като през 2016 г. също спечели приза на "Effie България".

Николай Караджов заедно с творческия директор Радомир Иванов и client service директора Светослава Диновска разказват пред "Капитал" за новите успехи на агенцията, какви са идеите зад кампаниите, спечелили награди на "Effie България" 2019 г., и в каква посока се развива рекламният сектор.

Цялото интервю прочетете тук

Започна записването за "Рекламна академия 2020"

Вече е отворено записването за "Рекламна академия 2020", която ще бъде от 11 до 14 февруари 2020 г. в Нов български университет. Събитието ще се проведе за седма поредна година, като сред организаторите са Българската асоциация на комуникационните агенции и Българската асоциация на рекламодателите (БАР). В миналогодишното издание се включиха общо 202-ма студенти, които бяха разделени на 20 отбора.

През първия ден на рекламната академия представителите на бизнеса показват на студентите предизвикателства от практиката, разказват за проблемите, които решават конкретни техни кампании, целите зад тях и постигнатите резултати.

През втория и третия ден екипите работят върху създаването на цялостна комуникационна кампания по предварително зададен бриф, включващ лансирането на нов продукт или услуга.

За Huawei - "Най силната история си ти!"

Технологичният гигант Huawei започна нова кампания, за да вдъхнови потребителите да вярват повече в своите способности и мечти. Освен мотивиращ рекламен клип в "Най-силната история си ти" е включена и възможността всеки човек по света да сподели свое лично предизвикателство, което е успял да преодолее и да продължи напред.

Това се случва в специално създаден за целта уебсайт, а от Huawei ще се погрижат най-интересните истории да стигнат до възможно най-много хора с помощта на интервюта на големите победители в медиите.

Освен че ще споделят преживяването си, те ще получат и покани за мотивационен уебинар с домакин Михал Уроч – изследовател и пътешественик, който иска да изкачи Хималаите в инвалидна количка.

За реализацията на кампанията в България от Huawei си партнират с агенцията All Channels Communication.

Онлайн кампания за 100 паунда

Коледна реклама за едва 100 паунда на местния магазин Hafod Hardware в уелското градче Рейъдър обиколи социалните мрежи. В главната роля е двегодишно момче, син на собственика на търговския обект.

Видеото проследява един ден от живота на малчугана, в който той сам отваря магазина и работи заедно с останалите членове от семейството си. Накрая се оказва, че той е пораснал и вече може сам да отнесе към дома си коледната елха. За по-малко от седмица видеото вече има близо половин милиона гледания в YouTube.

Свободни позиции:

Компания Atendia търси Мениджър продуктов дизайн

* Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK