С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 дек 2019, 11:03, 4006 прочитания

Най-големите комуникационни агенции в България

За четвърта поредна година "Капитал" организира класация на водещите агенции в страната по приходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Топ 3 PR агенции
на база приходи за 2018 г. (хил. лв.)

1. APRA Porter Novelli >> 3172
2. United Partners >> 2408
3. M3 Communications >> 2317
Топ 3 медийни агенции
на база приходи за 2018 г.(хил. лв.)

1. Българска медиа агенция >> 22 060
2. Argent >> 21 499
3. ZAC - Zenith Advertising & Communications >> 20 413

Пълната класация четете в KMarketing Factbook.
Бизнесът на най-големите комуникационни агенции в страната продължава да расте и през 2018 г. Това показва новата годишна класация, която "Капитал" организира за четвърта поредна година. За пръв път тя е събрана в отделно издание - KMarketing Factbook, което чертае картина за пазара през погледа на участниците в него и подробни данни за развитието му (вижте карето).

Най-големите агенции по приходи в България постоянно разрастват портфолиото си от услуги, като по този начин привличат нови клиенти или по-голям дял от бюджетите на тези, които вече обслужват. С други думи - изминалата година за тях отново премина под знака на трансформация за бизнеса им.


Гигантите на пазара

Общите приходи на десетте най-големите комуникационни групи, които предлагат целия спектър от рекламни и медийни услуги и доминират пазара, нарастват с двуцифрени проценти и за пръв път минават 300 млн. лв. Нещо повече - със своите 318 млн. лв. оборот те държат над две трети от целия комуникационен обем в България.

В класирането на най-големите групи на пазара на база приходи няма големи промени. Традиционно първите места се заемат от групи, част от международни вериги. Бизнесът на локалните агенции, разраснали се до компании за пълно комуникационно обслужване, също нараства, но обемът на бизнесите им е значително по-малък.




Индивидуалните играчи

В отговор на търсенето на пълен пакет от услуги от клиентите много от независимите агенции на пазара също заложиха на стратегията за разширяване на експертизата си. Голяма част от тях избягват да се определят като конкретен тип агенция и залагат на определението "агенция за пълно комуникационно обслужване". Затова в класацията на най-големите независими агенции попадат компании с творчески, дигитален и BTL профил (пълната класация четете в приложението).

Общите приходи на близо 30 от най-големите индивидуални агенции са малко над 93 млн. лв. и порастват с 16% през 2018 г. По-голямата част от тях отчитат двуцифрен ръст през изминалата година, а на едва шест от агенциите приходите намаляват.


Обзор на годината

Все повече от българските агенции се осмеляват да излязат на чужди пазари и да се борят за по-големи бюджети, но в силно конкурентна среда. Така те, от една страна, разширяват портфолито си с международни проекти и привличат по-големи бюджети. От друга, цените им спрямо конкурентните в чужбина често са по-ниски, което им дава предимство спрямо локалните агенции.

През изминалата година много агенции заложиха на инвестиции в данни и разработка на собствени дигитални инструменти, което им позволява да се отличат от конкуренцията, наричайки вече себе си консултанти.

Най-ценният ресурс за успешния бизнес на комуникационните агенции обаче остават хората. През последните години участниците на пазара все по-активно започнаха да рекламират индустрията на хората извън нея, както и да инвестират в обучението на рекламистите и PR специалисти.

Въпреки по-скоро положителната картина за развитието на най-големите комуникационни агенции предизвикателствата пред бизнеса им остават същите. Сред проблемите, с които се сблъскват, са условията на работа с две пийпълметрични агенции, ниското и намаляващо заплащане за обслужване и честото провеждане на конкурси за избор на нови агенции. И за поредна година именно агенциите остават тези, които активно могат да участват в разрешаването на предизвикателствата.
Изданието KMarketing Factbook е част от абонаментния план "Капитал PRO". Всички читатели с такъв абонамент ще получат списанието онлайн или на хартия в зависимост от това каква опция са избрали. В него ще намерят пълната класация на най-големите агенции, с творчески, дигитален и BTL профил, както и топ 10 на PR агенциите и топ 10 на медийните агенции в страната. В изданието ще прочетете още кои компании инвестират най-много в телевизионна реклама и кои медии привличат най-голям дял от бюджетите им. Как се развива онлайн рекламата в България и как се променя поведението на потребителите също са сред представените теми в първото издание на KMarketing Factbook.

Всички читатели, които не са "Капитал PRO" абонати, ще могат да купят списанието след 13 декември онлайн в Библиотеката на "Капитал".

Капитал #50


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1297 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10219 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Николай Неделчев: Ние даваме на клиентите творчески решения, базирани на данни

Основателят и главен изпълнителен директор на "Publicis Groupe България" за ключовите бизнес направления на водещата маркетинг и комуникационна група в страната

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10