Най-големите рекламодатели на пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите рекламодатели на пазара

Shutterstock

Най-големите рекламодатели на пазара

Строителният сектор значително увеличава комуникационните си инвестиции

7565 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от бизнес доклада КМаркетинг Factbook, който представя комуникационния пазар в България в числа. Научете кои са най-големите рекламни, медийни, PR агенции - колко са техните приходи и кои са техните клиенти. Вижте още или купете изданието.

Икономическият растеж в България продължава, което пряко се отразява на рекламния пазар. Големите международни компании макар и бавно увеличават вложенията си в комуникации. Въпреки покачването на цените на тв реклама средният бизнес също инвестира все повече в комуникации и вече често се появява в ефира на най-големите телевизии. Дигиталната реклама пък даде възможност дори на малките фирми с ограничени комуникационни бюджети да достигнат ефективно до потребителите си.

Кои са най-големите рекламодатели

Според данните на двете агенции ГАРБ и "Nielsen Admosphere България" брутните инвестиции на рекламодателите в телевизия през 2019 г. вероятно ще надхвърлят тези през 2018 г. Вложенията в реклама се засилват през последното тримесечие на годината заради коледните и новогодишните празници. Традиционно най-много в телевизионна реклама инвестират фармацевтичните компании, като по думите на София Пенева, изпълнителен директор на BBDO Group, към края на октомври секторът отчита 20% ръст на брутните бюджети, а другите големи индустрии - храни, напитки, ритейл и козметика, растат с над 10%. Според изпълнителния директор на Ogilvy Group Bulgaria Екатерина Тупарева обаче повишаването на инвестициите във фармацевтичния сектор е в полза на хранителните добавки, а не на традиционната медицина.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

По данни на ГАРБ в топ 3 на секторите с най-големи брутни рекламни бюджети са още "Магазинна мрежа" и "Хранителни стоки". Техните инвестиции през 2019 г. са много близки и последното тримесечие ще покаже кой сектор ще вложи повече пари, за да достигне до потребителите през телевизионния екран.

Във всяка индустрия топ 10 на най-големите рекламодатели държат повече от половината от всички рекламни инвестиции в нея (виж таблицата). Десет компании осигуряват близо 100% от брутните вложения в телевизия от сектор "Битова техника". Над 80% дял от инвестициите държат най-големите рекламодатели от секторите "Магазинна мрежа", "Козметика", "Напитки", "Телекомуникации". Значителен е делът на "Национална лотария", чийто бюджет за тв реклама е над половината от всички брутни вложения в сектор "Хобита, мода и спорт".

По данни на "Nielsen Admosphere България" за девет месеца пресата е привлякла малко над половината от инвестициите за цялата 2018 г. и вероятно няма да успее да достигне миналогодишните стойности (виж таблицата). С леки размествания в първите позиции, компаниите в топ 10 през 2018 г. запазват местата си и за периода януари - септември 2019 г. Разликата в брутните им инвестиции обаче е малка и сравнение е трудно да се направи именно заради последните три активни рекламни месеца, които предстоят да бъдат отразени. "През 2019 г. почти всички клиенти увеличиха рекламните си инвестиции, а продажбите на всички пораснаха спрямо предходната година", казва управляващият директор на Huts JWT и JWT Sofia Янис Манакос.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Свежи рекламни бюджети

По думите на Николай Неделчев, основател и изпълнителен директор на "Publicis Groupe България", в рамките на топ 100 компании за януари - октомври 2019 г. няма нито една нова компания. "Но пък има няколко заслужаващи внимание играча, които са от различни сектори: "Рошен", EVN, Home2You, A&D Comercial, Aflo Pharm, Aroma, Speedy. Повечето от тези компании са отдавна на нашия пазар, но за пръв път през 2019 г. или след дълга комуникационна пауза (EVN, "Арома") реализират тв рекламна инвестиция", допълва той.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Участниците на пазара отчитат увеличение на комуникационните бюджети на компаниите от имотния сектор. Макар те общо на годишна база да са значително по-малко, отколкото на първите в класацията, засиленото строителство и увеличаващата се конкуренция се отразяват положително на инвестициите в реклама. Според Мария Грашнова, главен изпълнителен директор, Dentsu Aegis Network Bulgaria, инвестициите от страна на сектора строителство, ремонти и обзавеждане на дома през 2019 г. са близо 60% повече в сравнение с миналата. "Интересно "свежо" попълнение в рекламния топ 20 е секторът на земеделието, който отбелязва над 130% ръст", допълва тя.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

През последните години все по-активно в комуникации инвестират и разрастващи се български компании, а по думите на изпълнителния директор на All Channels Communication Group Александър Дурчев те търсят и все по-задълбочена маркетинг експертиза от комуникационните си партньори. "От друга страна, консолидацията в банковия сектор неизбежно се отрази на индустрията ни, особено на медиите. Компенсацията обаче идва от бързооборотните стоки и небанковите финансови услуги, които активно се борят да привлекат част от увеличаващите се доходи на консуматорите", допълва още той.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Статията е част от бизнес доклада КМаркетинг Factbook, който представя комуникационния пазар в България в числа. Научете кои са най-големите рекламни, медийни, PR агенции - колко са техните приходи и кои са техните клиенти. Вижте още или купете изданието.

Икономическият растеж в България продължава, което пряко се отразява на рекламния пазар. Големите международни компании макар и бавно увеличават вложенията си в комуникации. Въпреки покачването на цените на тв реклама средният бизнес също инвестира все повече в комуникации и вече често се появява в ефира на най-големите телевизии. Дигиталната реклама пък даде възможност дори на малките фирми с ограничени комуникационни бюджети да достигнат ефективно до потребителите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK