Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 фев 2020, 13:17, 2483 прочитания

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Радослав Неделчев е главен оперативен директор в комуникационната група Dentsu Aegis Network за България, а от 2019 г. заема и позицията главен изпълнителен директор на компанията за Хърватия. В края на миналата година той беше избран за председател на управителния съвет на браншовото сдружение IAB Bulgaria, което навърши 10 години от създаването си. Мандатът му на тази длъжност е с продължителност една година. Той е и втори мандат член на управителния съвет на организацията.

Неделчев има над 20 години опит в сферата на маркетинга и дигиталните комуникации. Преди да стане част от Dentsu Aegis Network България през 2014 г., той работи в компаниите GWR Group и Emmis Communications.

Завършил е "Публична администрация" в Югозападен университет "Неофит Рилски" и има магистърска степен по "Мениджмънт и маркетинг на международния бизнес". член е и на контролния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции.
Какво постигна IAB Bulgaria за 10 години от създаването си?

- Първи учредители на IAB бяха Netinfo, "Дарик", "Икономедиа", "Инвестор.бг" и Dir.bg, последвани от Mail.bg и ABC Design & Communications. Към края на 2019 г. членовете вече са 52 компании, а в началото на 2020 г. вече имаме 5 нови заявки, което ни превръща в най-голямото сдружение на дигиталната индустрия. Ние обединяваме четири типа компании - агенции, рекламодатели, издатели и технологични компании.


През 2012 г. представихме за първи път доклада IAB AdEX за рекламните инвестиции в интернет в България. До момента това е единственото проучване, което дава картина за това кои са рекламните канали, в които се инвестира онлайн. Миналата година Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) припозна данните ни в техния доклад за рекламни инвестиции на пазара. Част сме от IAB Europe и благодарение на тази мрежа имаме достъп до данни за дигиталните инвестиции в реклама в големите международни платформи.

Какви са целите на "IAB България"?

- Стратегически - да очертаем правилата на дигиталната реклама. Всички, които участват на пазара, се борят с уменията и възможностите си, ресурси и репутация, за да развиват бизнеса си. Нашата цел обаче е да поставим бизнес практиките в коректни рамки.



На последното общо събрание приехме обновен етичен кодекс на онлайн издателите, който дава рамки по отношение на сервирането на реклама. Две от амбициите ни тази година са етичната комисия в IAB да разработи подобни кодекси и препоръки към рекламодателите - как се организират конкурси за избор на агенция и по отношение на агенциите - как да работим правилно, етично и професионално на полето на интернет бизнеса.

Последната година работим активно с БАКА и Българската асоциация на рекламодателите (БАР), за да изготвим съвместни препоръки и добри практики към всички участници на пазара.

През 2019 г. излязохме с обща декларация, която призовава организациите да признаят стандартите на IAB Europe, които да се спазват и в България. Това са стандарти за видимост на рекламата, рекламни измами и т.н. Ще следим и за спазването им.

А какво ще предприемате, ако не се спазват?

- Всеки може да сигнализира етичната комисия към IAB, която да направи проверка и да излезе с предписания или мерки. Идеята ни е да се саморегулираме. Всеки един от нас да е отговорен за дигиталната среда.

Какви инициативи развивате в рамките на IAB?

- Организираме обучения - уъркшопове, мастъркласове, програми за напреднали маркетолози. На пазара има недостиг на опитни кадри и искаме те да добият именно такъв опит по време на обученията ни. Планираме тази година IAB да излезе от столицата и да посетим различни градове, където да обсъдим актуални теми за дигиталния бизнес.

В тазгодишното издание на наградите IAB MIXX Awards също ще има новости. Ще разделим журито на сегменти, като ще има и международно присъствие. Увеличаваме и категориите с шест нови - вече са общо 16. Самият пазар диктува създаването на нови категории, като "Програматик", "Видео реклама", "Директни продажби" например.

Инвестициите в дигитална реклама в България все още са малка част от медийния микс. На какво се дължи това?

- Интернет пенетрацията е все още ниска - между 70-75%. Най-достъпният канал в България продължава да бъде телевизията, който е и все още най-ефективен от гледна точка на цена за контакт. Затова повече рекламодатели все още могат да си позволят телевизията като канал. Друга причина е липсата на обективни и признати от всички играчи на пазара данни. Големи компании, които работят на различни пазари, са приели стандартизиран начин на работа и много от тях имат златно правило, че не инвестират в медии, които не се измерват.

Какви са прогнозите ви за дигиталната реклама?

- За 2018 г. нетните инвестиции в интернет рекламата в България бяха 98.5 млн. лв. Прогнозираме, че за 2019 г. ще минем 100 млн. лв, инвестирани в интернет.

Видеосъдържанието се развива изключително бързо. Ние вече не говорим за телевизионен бюджет или дигитален бюджет. Говорим за видеобюджет. Важното е да имаме данни, така че да преценим каква част от този видеобюджет да бъде инвестиран в традиционния канал или като онлайн видео. Двете трябва да работят в синергия.

През последните две години се появиха много нови малки дигитални агенции, как се отразява това на пазара?

- От една страна, е хубаво, че все повече хора стават предприемачи и стартират собствен бизнес. Така се развива пазарът и индустрията. Затова обаче има още по-голяма нужда от създаване на препоръки за етична работа на дигиталните агенции - как работят, как участват в конкурси, препоръки при ценообразуване, за да няма дъмпинг на цените.

Някои компании решават да управляват дигиталните си комуникации вътрешно, без да не наемат обслужваща агенция. Каква е добавената стойност на агенциите в днешно време?

- Иска ми се всички компании да се опитат вътрешно да управляват рекламите си, защото знам, че след една година ще се върнат отново при агенциите си. Нашият бизнес изисква да се обучаваме постоянно, да инвестираме в системи и инструменти. Основната дейност на клиентите ни обаче не е това. Скоростта, с която се променя дигиталният свят, е толкова бърза, че без да имаш фокусирани ресурси, които да инвестираш в тази посока, за да си в крак с новостите, няма как да се постигнат добри резултати. Агенциите обслужват клиенти от различни индустрии, което им дава и допълнителни знания и опит.

Постоянно говорим как потребителите са облъчвани от множество информация. Стават ли все по-чувствителни към качеството й?

- Не зная дали стават по-чувствителни към информацията, но трябва да бъдат все по-критични към нея. Трябва да се научим да поставяме под съмнение много от нещата, които четем, слушаме и гледаме. Трябва да може да сравняваме данни, да оценяваме източниците на информация, за да стигнем до истината за себе си и сами да си изградим мнение. Трябва ни критично мислене.

Как си представяте IAB след 10 години?

- Като златен стандарт за дигиталната индустрия в България.

Интервюто взе Сирма Пенкова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 1402 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1311 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10