Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Радослав Неделчев, председател на управителния съвет на браншовото сдружение IAB Bulgaria

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

2986 прочитания

Радослав Неделчев, председател на управителния съвет на браншовото сдружение IAB Bulgaria

© Цветелина Белутова


Визитка

Радослав Неделчев е главен оперативен директор в комуникационната група Dentsu Aegis Network за България, а от 2019 г. заема и позицията главен изпълнителен директор на компанията за Хърватия. В края на миналата година той беше избран за председател на управителния съвет на браншовото сдружение IAB Bulgaria, което навърши 10 години от създаването си. Мандатът му на тази длъжност е с продължителност една година. Той е и втори мандат член на управителния съвет на организацията.

Неделчев има над 20 години опит в сферата на маркетинга и дигиталните комуникации. Преди да стане част от Dentsu Aegis Network България през 2014 г., той работи в компаниите GWR Group и Emmis Communications.

Завършил е "Публична администрация" в Югозападен университет "Неофит Рилски" и има магистърска степен по "Мениджмънт и маркетинг на международния бизнес". член е и на контролния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции.

Какво постигна IAB Bulgaria за 10 години от създаването си?

- Първи учредители на IAB бяха Netinfo, "Дарик", "Икономедиа", "Инвестор.бг" и Dir.bg, последвани от Mail.bg и ABC Design & Communications. Към края на 2019 г. членовете вече са 52 компании, а в началото на 2020 г. вече имаме 5 нови заявки, което ни превръща в най-голямото сдружение на дигиталната индустрия. Ние обединяваме четири типа компании - агенции, рекламодатели, издатели и технологични компании.

През 2012 г. представихме за първи път доклада IAB AdEX за рекламните инвестиции в интернет в България. До момента това е единственото проучване, което дава картина за това кои са рекламните канали, в които се инвестира онлайн. Миналата година Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) припозна данните ни в техния доклад за рекламни инвестиции на пазара. Част сме от IAB Europe и благодарение на тази мрежа имаме достъп до данни за дигиталните инвестиции в реклама в големите международни платформи.

Какви са целите на "IAB България"?

- Стратегически - да очертаем правилата на дигиталната реклама. Всички, които участват на пазара, се борят с уменията и възможностите си, ресурси и репутация, за да развиват бизнеса си. Нашата цел обаче е да поставим бизнес практиките в коректни рамки.

На последното общо събрание приехме обновен етичен кодекс на онлайн издателите, който дава рамки по отношение на сервирането на реклама. Две от амбициите ни тази година са етичната комисия в IAB да разработи подобни кодекси и препоръки към рекламодателите - как се организират конкурси за избор на агенция и по отношение на агенциите - как да работим правилно, етично и професионално на полето на интернет бизнеса.

Последната година работим активно с БАКА и Българската асоциация на рекламодателите (БАР), за да изготвим съвместни препоръки и добри практики към всички участници на пазара.

През 2019 г. излязохме с обща декларация, която призовава организациите да признаят стандартите на IAB Europe, които да се спазват и в България. Това са стандарти за видимост на рекламата, рекламни измами и т.н. Ще следим и за спазването им.

А какво ще предприемате, ако не се спазват?

- Всеки може да сигнализира етичната комисия към IAB, която да направи проверка и да излезе с предписания или мерки. Идеята ни е да се саморегулираме. Всеки един от нас да е отговорен за дигиталната среда.

Какви инициативи развивате в рамките на IAB?

- Организираме обучения - уъркшопове, мастъркласове, програми за напреднали маркетолози. На пазара има недостиг на опитни кадри и искаме те да добият именно такъв опит по време на обученията ни. Планираме тази година IAB да излезе от столицата и да посетим различни градове, където да обсъдим актуални теми за дигиталния бизнес.

В тазгодишното издание на наградите IAB MIXX Awards също ще има новости. Ще разделим журито на сегменти, като ще има и международно присъствие. Увеличаваме и категориите с шест нови - вече са общо 16. Самият пазар диктува създаването на нови категории, като "Програматик", "Видео реклама", "Директни продажби" например.

Инвестициите в дигитална реклама в България все още са малка част от медийния микс. На какво се дължи това?

- Интернет пенетрацията е все още ниска - между 70-75%. Най-достъпният канал в България продължава да бъде телевизията, който е и все още най-ефективен от гледна точка на цена за контакт. Затова повече рекламодатели все още могат да си позволят телевизията като канал. Друга причина е липсата на обективни и признати от всички играчи на пазара данни. Големи компании, които работят на различни пазари, са приели стандартизиран начин на работа и много от тях имат златно правило, че не инвестират в медии, които не се измерват.

Какви са прогнозите ви за дигиталната реклама?

- За 2018 г. нетните инвестиции в интернет рекламата в България бяха 98.5 млн. лв. Прогнозираме, че за 2019 г. ще минем 100 млн. лв, инвестирани в интернет.

Видеосъдържанието се развива изключително бързо. Ние вече не говорим за телевизионен бюджет или дигитален бюджет. Говорим за видеобюджет. Важното е да имаме данни, така че да преценим каква част от този видеобюджет да бъде инвестиран в традиционния канал или като онлайн видео. Двете трябва да работят в синергия.

През последните две години се появиха много нови малки дигитални агенции, как се отразява това на пазара?

- От една страна, е хубаво, че все повече хора стават предприемачи и стартират собствен бизнес. Така се развива пазарът и индустрията. Затова обаче има още по-голяма нужда от създаване на препоръки за етична работа на дигиталните агенции - как работят, как участват в конкурси, препоръки при ценообразуване, за да няма дъмпинг на цените.

Някои компании решават да управляват дигиталните си комуникации вътрешно, без да не наемат обслужваща агенция. Каква е добавената стойност на агенциите в днешно време?

- Иска ми се всички компании да се опитат вътрешно да управляват рекламите си, защото знам, че след една година ще се върнат отново при агенциите си. Нашият бизнес изисква да се обучаваме постоянно, да инвестираме в системи и инструменти. Основната дейност на клиентите ни обаче не е това. Скоростта, с която се променя дигиталният свят, е толкова бърза, че без да имаш фокусирани ресурси, които да инвестираш в тази посока, за да си в крак с новостите, няма как да се постигнат добри резултати. Агенциите обслужват клиенти от различни индустрии, което им дава и допълнителни знания и опит.

Постоянно говорим как потребителите са облъчвани от множество информация. Стават ли все по-чувствителни към качеството й?

- Не зная дали стават по-чувствителни към информацията, но трябва да бъдат все по-критични към нея. Трябва да се научим да поставяме под съмнение много от нещата, които четем, слушаме и гледаме. Трябва да може да сравняваме данни, да оценяваме източниците на информация, за да стигнем до истината за себе си и сами да си изградим мнение. Трябва ни критично мислене.

Как си представяте IAB след 10 години?

- Като златен стандарт за дигиталната индустрия в България.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Визитка

Радослав Неделчев е главен оперативен директор в комуникационната група Dentsu Aegis Network за България, а от 2019 г. заема и позицията главен изпълнителен директор на компанията за Хърватия. В края на миналата година той беше избран за председател на управителния съвет на браншовото сдружение IAB Bulgaria, което навърши 10 години от създаването си. Мандатът му на тази длъжност е с продължителност една година. Той е и втори мандат член на управителния съвет на организацията.

Неделчев има над 20 години опит в сферата на маркетинга и дигиталните комуникации. Преди да стане част от Dentsu Aegis Network България през 2014 г., той работи в компаниите GWR Group и Emmis Communications.

Завършил е "Публична администрация" в Югозападен университет "Неофит Рилски" и има магистърска степен по "Мениджмънт и маркетинг на международния бизнес". член е и на контролния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    Абе, 100 млн. лв. на година за дигитална реклама в Българийка, която е с трайно намаляващо и застаряващо население, никак не ми се виждат малко. Явно този господин и колегите му искат да оперират с многомилиардни бюджети. Само че не сме Китай, Индия или САЩ и никога няма да станем като тях. Така че нека бъдем по-смирени и благодарни и на тези немалко средства в този канал за реклама. Според мен пенетрацията си е напълно ОК. Зорлем нищо не става, а и струва пари достъпът до Мрежата (а у назе масата е с най-ниските доходи в ЕС).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK