Как да използваме дигиталния маркетинг по време на криза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как да използваме дигиталния маркетинг по време на криза

Как да използваме дигиталния маркетинг по време на криза

Кризата не е непременно причина да спираме маркетинговите си дейности

4854 прочитания

© Shutterstock


Ина Тончева е съосновател на консултантската агенция за дигитален маркетинг The Indigitals и трейнър в "Телерик академия", където води курса Upskill Digital Marketing. Тя има над 13 години опит в областта на дигиталния маркетинг, работейки основно в технологични компании, сред които Chaos Group, Progress и Telerik. В кариерата си е заемала ръководни позиции, свързани със създаването и управлението на дигитално съдържание и кампании, продуктово позициониране и холистични маркетинг стратегии.

Основните ни усилия по време на извънредни обстоятелства извън действията, пряко свързани с оцеляването на нашия бизнес, са да останем в контакт с клиентите си и дори да се опитаме да укрепим връзката ни с тях. С две думи - да инвестираме.

Създаване на съдържание

Продължете или планирайте ново съдържание с потенциал то да се превърне в генератор на посещения на сайта ви. Съдържанието е основният инструмент за увеличаване на органичния трафик. Не забравяйте, че в момента инвестираме в бъдещето, ухажвайки потребителите. Работим за следкризисния период - за момента, в който са готови да купят и трябва да си спомнят за вас.

Дигитална реклама

Дигиталната реклама в период на криза е подходяща, ако търсенето за вашата услуга или продукт се е запазило или поне не е намаляло драстично - така увеличавате шансовете си да сте пред очите на потребителите, когато те търсят активно.

Другата причина да не спирате дигиталната си реклама, ако разполагате с бюджет, е, че много компании ще прекратят или намалят рекламата си и канали, като Google и Facebook ще поевтинеят. Освен че ще плащате по-малко, ще се откроите по-силно поради общия спад на излъчването на реклами.

Подходящи формати

Ако очаквате интересът към продукта ви да спадне в извънредните обстоятелства, насочете по-голямата част от бюджета си към ремаркетинг - показване на реклами, на хора, които вече са били на сайта ви. Подсилване на публикации във Facebook с таргет аудитория фенове на страницата ви е лесен и ефективен подход в такъв сценарий. Откъм съдържание помислете за нещо интересно, полезно или забавно - можете да бъдете по-смели и различни от обичайния си тон на комуникация, тъй като потребителите ви също не са в обичайното си състояние. Целта ви е да поддържате контакт с аудиторията си и да си спомнят за вас, когато са готови да купят.

В момента хората гледат много повече видеoсъдържание. Освен традиционните предварително записани видеа Facebook видеата на живо също са добра опция. Те имат следните предимства: създават очакване у аудиторията; действат дисциплиниращо на вас самите; дават по-добра статистика за гледаемост и посещения; феновете ви получават известия, че предавате на живо, т.е. самата платформа поощрява използването на този формат; също както предварително записаното видео - хората могат да го гледат и след като събитието на живо е приключило. Или пък не - зависи от вашите цели.

Проявете емпатия към клиентите си

Компании като Netflix или Loom пуснаха услугите си безплатно за определен период от време. От една страна, правят жест към потребителите, а от чисто бизнес гледна точка знаят, че на по-късен етап ще превърнат голяма част от безплатните потребители в клиенти.

Малко компании разполагат с ресурсите на гореспоменатите, за да си позволят подобна тактика. Но можете да помислите дали имате ход, с който да демонстрирате разбиране към клиентите си, без това да застрашава собственото ви оцеляване.

Може да предложите например разсрочено плащане - по-добър вариант от това да не ви платят въобще. В ресторантьорския бизнес, където фиксираните разходи са сериозни, вероятно е по-добре да функционирате на алтернативен принцип чрез доставки или дори с намалени цени, отколкото да затворите врати.

И не на последно място, комуникирайте с клиентите и потребителите си по имейл или чрез социалните медии. Напомняйте им за себе си. Уверете ги, че се справяте, дори да ви е трудно. Това ще увеличи доверието им във вас.

В период на криза трябва да съсредоточим маркетинг усилията си върху това да останем в контакт с клиентите си, да ги обгрижваме, доколкото ни е възможно. И това не непременно е свързано с бюджет. В рамките на извънредната ситуация инвестираме в следкризисния период.

В позиция ли сме да търсим краткосрочно увеличение на продажбите, запитванията или абонатите? Има ли търсене за нашия продукт или услуга в момента?

Зависи пряко от това колко е засегнат нашият сектор. Ако има търсене за продукта или услугата ви, тогава е удачно да използвате дигитална реклама и да създавате ново съдържание.

Интересът към нашия продукт/услуга е в застой поради кризата, но искаме да се подготвим за времето след кризата, когато търсенето се съвземе. Какво да правим?

В този случай е най-добре да продължите да оптимизирате съдържанието си и да създавате ново такова. Да продължите да ухажвате потребителите, които вече са във фунията ви, както и съществуващите клиенти.

Трябва ли да участваме в разговора за кризата в онлайн пространството? Трябва ли да променим съдържанието, което произвеждаме, и в каква посока?

Ако можете да допринесете смислено към разговора за кризата, трябва да се включите. Но не се опитвайте да се закачите към темата, надявайки се на трафик или внимание - не е етично и ефективно. Относно формата на съдържанието - видеото набираше скорост в последните 1-2 години, но в момента потребителите консумират видеосъдържание повече от всякога. Свикват все повече с видеоформата. Вие също трябва да започнете да свиквате със създаването му.

Уместно ли е да използваме дигитална реклама в този момент?

Да, ако за продуктът или услугата, която предлагате, имат активно търсене. Както и ако имате достатъчно бюджет. Компаниите масово ще спрат или намалят рекламата си и вашата ще се открои, освен това ще поевтинее.

Трябва ли да намаля цените си?

Няма еднозначен отговор. По-скоро бих задала въпроса така: "Как мога да проявя разбиране към клиентите си, без това да застрашава моето оцеляване?"
Ина Тончева е съосновател на консултантската агенция за дигитален маркетинг The Indigitals и трейнър в "Телерик академия", където води курса Upskill Digital Marketing. Тя има над 13 години опит в областта на дигиталния маркетинг, работейки основно в технологични компании, сред които Chaos Group, Progress и Telerik. В кариерата си е заемала ръководни позиции, свързани със създаването и управлението на дигитално съдържание и кампании, продуктово позициониране и холистични маркетинг стратегии.

Основните ни усилия по време на извънредни обстоятелства извън действията, пряко свързани с оцеляването на нашия бизнес, са да останем в контакт с клиентите си и дори да се опитаме да укрепим връзката ни с тях. С две думи - да инвестираме.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK