Флориан Скала: Възможно най-скоро цялата индустрия трябва да започне работа върху пийпълметричната система
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Флориан Скала: Възможно най-скоро цялата индустрия трябва да започне работа върху пийпълметричната система

Флориан Скала: Възможно най-скоро цялата индустрия трябва да започне работа върху пийпълметричната система

Главният изпълнителен директор на bTV Media Group пред "Капитал"

Весислава Антонова
8991 прочитания

От май пазарът официално вече ще работи с една рейтингова агенция - ГАРБ. Това стана категорично ясно, след като една от двете най-гледани телевизии на българския пазар, "Нова тв" (собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви), изпрати писмо до рекламодатели, рекламни и медия агенции, в което обявява, че прекратява досегашния си договор с "Nielsen Admosphere България" от следващия месец и започва да работи с ГАРБ (прочетете подробности в този текст).

По този повод "Капитал" потърси главния изпълнителен директор на bTV Media Group Флориан Скала, за да коментира как това ще се отрази на пазара, след като близо шест години той работи с две рейтингови агенции.

Как приемате решението на "Нова тв" да започне да работи с GARB вместо с "Nielsen Admosphere България", както беше досега? Картината на пазара дълго време изглеждаше така - bTV бяха лидер на пазара по ГАРБ, а "Нова" бяха лидери по Nielsen. Изглежда логично при сегашната промяна "Нова" да претендира за лидерство на публиката според GARB?

- Това решение категорично е правилната стъпка. Никога не сме разбирали, нито сме подкрепяли прехвърлянето на "Нова" към алтернативна система. И през 2014 г., и сега смятаме това за погрешно. Тогава "Нова" изказа недоверие и притеснения относно неутралността и обективността на ГАРБ. Тези въпроси останаха незасегнати заради бягството на медията към Nielsen Admosphere. Но какво се е променило оттогава? Сега, 6 години по-късно, е време да обсъдим тези притеснения заедно и да си осигурим надеждна система за измерване на аудиторията, в която да вярват всички. Заедно означава участниците в индустрията - телевизионни оператори, агенции и рекламодатели, да се ангажираме в потребителски комитет. Това е утвърдена практика на много други медийни пазари и трябва да бъде възстановена и в България.

Какво мислите за панела на ГАРБ? Имате ли въпросителни и притеснения, свързани с него?

- Помните, че "Нова" остро и публично критикуваше ГАРБ още от 2013 г. Те твърдяха, че резултатите от одита през 2013 г. не са били отразени и несъвършенствата не са били отстранени. Изразиха съмнения и за представителността на панела и коректността на системата за измерване на телевизионната аудиторията като цяло. Това са въпроси, които трябва да бъдат обсъдени сега в рамките на потребителски комитет.

Какви са следващите стъпки, които индустрията трябва да направи по темата за измерване на аудиторията?

- Цялата индустрия трябва да седне на една маса, образно казано, и да започне работа върху пийпълметричната система възможно най-скоро. Трябва сериозно да се отнесем към причините, поради които "Нова" нямаха доверие към ГАРБ в миналото, и трябва да подложим системата на цялостен одит. В интерес на цялата индустрия е да елиминираме потенциални несъвършенства в нея.

Очаквате ли одитът да открие грешки в текущия панел, които да обяснят защо резултатите на bTV намаляват?

- Одитът на пийпълметричните системи е нормален процес и трябва да се прави регулярно. Индустрията и медийната среда се променят бързо, така че постоянните проверки са неизбежни. Системата трябва да бъде безпристрастна и да представлява българското население обективно. Но най-вече тази работа трябва да се свърши в съвместен процес, а не с индивидуален подход. Това е основният принцип на всеки потребителски комитет. Очевидно ще има въпроси, по които телевизиите ще имаме различни гледни точки. Тези различия ще трябва да ги изглаждаме, като въведем разумни механизми за разрешаване на конфликти. Това не е ядрена физика и би трябвало да се възприеме добре от всички заинтересовани. Този път очакваме да се прояви повече здрав разум.

Откога забелязахте промяна в поведението на ГАРБ по отношение данните за гледаемостта на bTV? Защо не поискахте одит?

- Както казах, одитът е съвместен процес, който се случва по инициатива на индустрията. Всички участници постоянно имат въпроси, които трябва да бъдат уточнени. Виждаме данни, които силно противоречат на други изследвания, както и на данните за гледаемостта в IPTV платформите. Сега потребителски комитет може да обхване всички области, в които настоящата пийпълметрична система има нужда от подобрение.

Бихте ли преминали към друг доставчик на рейтингови данни, ако одитът не се проведе? Реалистичен ли е подобен сценарий?

- Няма да повторим грешката на "Нова" и няма да тръгнем по друг път, докато можем да работим в полза на укрепване на валутата на телевизионния пазар, сега вече и с "Нова" на наша страна. Това трябваше да се случи още преди години. Цялата индустрия трябва да се стреми доставчикът на данни за телевизионната аудитория в България да е модерен, с регулярни одити и подобрени механизми за измерване на гледаемостта на всички платформи в тази нова дигитална среда. Не виждам причина някой да блокира този процес.

Как смятате, че трябва да се развие системата за измерване на телевизионния рейтинг?

- С оглед на съвременното развитие на съдържанието и разпространението му имаме нужда от данни за общото видеогледане (Total Video) на всички платформи и устройства. Доставчиците на видеосъдържание процъфтяват в дигитална среда. А ние трябва да имаме данни за гледаемостта на всички платформи и те да се следят и презентират като Total Video данни по начин, който улеснява рекламодателите и агенциите. Има такива системи за измерване, макар и не в България в момента. Потребителският комитет ще трябва да намери най-доброто решение за нашата индустрия и да го поиска от ГАРБ или от всеки друг водещ доставчик на пийпълметрични данни.

Продължава ли Красимир Гергов да е миноритарен собственик в bTV? Делът му от 6% ли е? На какъв етап е сделката за продажбата на бизнеса на CME?

- Има информация за СМЕ на сайта на компанията в документацията за Комисията по ценните книжа и борсите (САЩ). СМЕ не дава регулярна информация по сделката.

Интервюто взе Весислава Антонова

Флориан Скала: "Одитът на пийпълметричните системи е нормален процес и трябва да се прави регулярно. Индустрията и медийната среда се променят бързо, така че постоянните проверки са неизбежни."
Фотограф: Лилия Йотова

От май пазарът официално вече ще работи с една рейтингова агенция - ГАРБ. Това стана категорично ясно, след като една от двете най-гледани телевизии на българския пазар, "Нова тв" (собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви), изпрати писмо до рекламодатели, рекламни и медия агенции, в което обявява, че прекратява досегашния си договор с "Nielsen Admosphere България" от следващия месец и започва да работи с ГАРБ (прочетете подробности в този текст).

По този повод "Капитал" потърси главния изпълнителен директор на bTV Media Group Флориан Скала, за да коментира как това ще се отрази на пазара, след като близо шест години той работи с две рейтингови агенции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK