
За автора
Максим Бехар е управител на българската PR агенция M3 Communications Group, която е партньор на американската Hill+Knowlton Strategies. До 2017 г. е президент на Световната PR организация ICCO, а от миналата година е президент на Световния комуникационен форум в Давос. Той е автор на няколко книги в сферата на комуникациите, последната от които е "Световната PR революция", издадена в България и САЩ.Огромна част от индустриите по света са блокирани, много от тях вероятно никога повече няма да стартират с продуктите, които са правили досега. От друга страна обаче, бизнесът на услуги, въпреки че е вторичен и зависи от индустриите, от инвестициите и търговията, като че ли най-бързо има възможност да се адаптира към новите условия. PR бизнесът от своя страна ще има няколко съвсем нови елемента, които отдавна назряваха да се случат и сега получиха неочаквано и необратимо ускорение.
1. Прогнозата на Световната PR организация ICCO от конгреса ѝ в Париж през 2015 г. беше, че в бъдеще 70 на сто от дейността ще бъде изнесена от вкъщи. Това вече се случи и като че ли този процент ще бъде надминат дори и след като светът излезе от карантината. Работата от вкъщи, от съседния парк или кафене има хиляди предимства и всички ние, които прекарваме дните си в онлайн видеопрограми за комуникации, вече започнахме да се убеждаваме в това. Всичко се случва много по-прагматично, с пестене на огромен разход от време, емоции и усилия за личните срещи с клиенти или партньори. Без съмнение слагам на първо място времето - за транспорт, паркиране, изчакване. Прагматизъм е ключовата дума в този бизнес и всички лесно се убедихме, че за половин час разговор свършваме повече работа от многочасовите срещи.
2. Идва краят на т.нар. one-man-show PR консултанти и на пазара ще останат само компаниите с много бърза реакция, с добре подготвени и мултифункционални екипи. Това са тези, които могат да управляват по няколко социални медии едновременно, да предоставят голям брой услуги, съсредоточени в един или двама души, и не на последно място - тези, които могат да погледнат далеч извън всекидневните проблеми на клиента си. Бъдещето ще е наситено с несигурност и потенциални кризи, доста от тях ще са изненадващи и непредвидими и ще могат да бъдат управлявани не от обикновени посредници между клиента и медиите (било то и социални), а от визионери, които седем дни в седмицата по 24 часа ще могат да реагират от името на клиента и така ще се превърнат в хората, които взимат решения, а не само ги изпълняват.
3. Изграждането и поддържането на корпоративните брандове ще стане един от основните бизнеси на всяка PR компания. В трудно предвидимо и много нервно време потребителите ще търсят брандове, на които могат да разчитат и които имат безупречна репутация както по отношение на цените, така и на качеството. Без съмнение повече от всякога търговската марка ще гарантира за качеството на една стока или услуга. Именно защото предстоят времена, в които всеки ще обръща особено внимание на разходите, високото доверие в брандовете ще им гарантира и много повече клиенти. Със сигурност това ще изисква много по-добра връзка между клиента и експертите от PR компаниите, те ще бъдат на много по-привилегировани позиции в клиентските бордове и на тях ще бъдат делегирани далеч по-големи правомощия.
4. Сливането на трите основни бизнеса в публичните комуникации - PR, реклама и социални медии, се случи безвъзвратно, далеч по-бързо от очакваното. На практика, след като светът излезе от този невероятен миш-маш, вече ще има само един бизнес, без той дори да има име. Корпорациите ще започват да обръщат много по-голямо внимание на таргетираната и интерактивна реклама, както и на разходите си за нея. Което логично означава, че рекламните бюджети постепенно ще преминат с много по-голяма скорост от телевизиите в социалните медии, където естествено акцентът е върху съдържанието. И сега част от изготвянето на съдържание за клиентите е в ръцете на PR агенциите, съвсем скоро това ще бъде вече изцяло. PR компаниите ще са водещи в бъдещия обединен бизнес и причините са три. Първо, те владеят изцяло създаването на съдържание, второ - PR бизнесът е изцяло отговорен за управлението на кризи, и трето - управлението на търговските марки е също в ръцете на PR експертите.
5. Бизнесът, свързан със създаването и управление на събития, отива в историята. Не само защото събирането на много хора на едно място години напред ще бъде смятано като все още рисково. Последните месеци доказаха, че едно събитие, направено онлайн, дава много по-големи резултати от такова, организирано на място. Още повече - пести разходи, време и организация. За да направиш качествено събитие, например в Zoom, днес са ти необходими само няколко часа, интересна тема, добри и влиятелни говорители и добре подредена база данни. Само до преди половин години същото събитие щеше да е в пъти по-скъпо (всъщност сега не струва почти нищо), да отнеме много повече време за организиране, както и естествено щеше да е много по-трудно да бъде веднага изнесено онлайн за тези, които не са могли да присъстват.
Наистина, в сравнение само преди десетина години, когато изведнъж няколко милиарда души на планетата се озоваха с (социални) медии в ръцете и този факт революционно преобърна PR бизнеса с главата надолу, сегашните промени няма да са толкова драстични. След традиционните съобщения за пресата сега и събитийният бизнес си заминава завинаги, но пък бизнесът се изнася тотално от офисите (което също е малка революция) и придобива съвсем нови измерения, взимайки значителна част от бизнеса на рекламните и дигиталните агенции.
Което означава, че PR бизнесът ще излезе от кризата по-силен, но и много променен. Или накратко: идва времето на многофункционалните визионерски компании, пълни с много знаещи хора, които умеят да взимат бързи решения.

За автора
Максим Бехар е управител на българската PR агенция M3 Communications Group, която е партньор на американската Hill+Knowlton Strategies. До 2017 г. е президент на Световната PR организация ICCO, а от миналата година е президент на Световния комуникационен форум в Давос. Той е автор на няколко книги в сферата на комуникациите, последната от които е "Световната PR революция", издадена в България и САЩ.Огромна част от индустриите по света са блокирани, много от тях вероятно никога повече няма да стартират с продуктите, които са правили досега. От друга страна обаче, бизнесът на услуги, въпреки че е вторичен и зависи от индустриите, от инвестициите и търговията, като че ли най-бързо има възможност да се адаптира към новите условия. PR бизнесът от своя страна ще има няколко съвсем нови елемента, които отдавна назряваха да се случат и сега получиха неочаквано и необратимо ускорение.
1 коментар
съгласен с точка 5. дали физическо или онлайн събитие, пак ще има нужда от подготовка, промоция и провеждане. просто акцентът ще се премести към дистрибуция на сигнал и интеракция в реално време. ако група изпълнява на сцена снимана от няколко камери и този сигнал се дистрибутира до хиляди зрители, сметката само за тази част ще е огромна. Разходите за сцена ще останат, тези за стадион или зала - ще се преместят към други пера