Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 апр 2020, 13:47, 2695 прочитания

Как ще се промени PR бизнесът след пандемията

Пет прогнози за бъдещето на индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За автора
Максим Бехар е управител на българската PR агенция M3 Communications Group, която е партньор на американската Hill+Knowlton Strategies. До 2017 г. е президент на Световната PR организация ICCO, а от миналата година е президент на Световния комуникационен форум в Давос. Той е автор на няколко книги в сферата на комуникациите, последната от които е "Световната PR революция", издадена в България и САЩ.
Огромна част от индустриите по света са блокирани, много от тях вероятно никога повече няма да стартират с продуктите, които са правили досега. От друга страна обаче, бизнесът на услуги, въпреки че е вторичен и зависи от индустриите, от инвестициите и търговията, като че ли най-бързо има възможност да се адаптира към новите условия. PR бизнесът от своя страна ще има няколко съвсем нови елемента, които отдавна назряваха да се случат и сега получиха неочаквано и необратимо ускорение.

1. Прогнозата на Световната PR организация ICCO от конгреса ѝ в Париж през 2015 г. беше, че в бъдеще 70 на сто от дейността ще бъде изнесена от вкъщи. Това вече се случи и като че ли този процент ще бъде надминат дори и след като светът излезе от карантината. Работата от вкъщи, от съседния парк или кафене има хиляди предимства и всички ние, които прекарваме дните си в онлайн видеопрограми за комуникации, вече започнахме да се убеждаваме в това. Всичко се случва много по-прагматично, с пестене на огромен разход от време, емоции и усилия за личните срещи с клиенти или партньори. Без съмнение слагам на първо място времето - за транспорт, паркиране, изчакване. Прагматизъм е ключовата дума в този бизнес и всички лесно се убедихме, че за половин час разговор свършваме повече работа от многочасовите срещи.


2. Идва краят на т.нар. one-man-show PR консултанти и на пазара ще останат само компаниите с много бърза реакция, с добре подготвени и мултифункционални екипи. Това са тези, които могат да управляват по няколко социални медии едновременно, да предоставят голям брой услуги, съсредоточени в един или двама души, и не на последно място - тези, които могат да погледнат далеч извън всекидневните проблеми на клиента си. Бъдещето ще е наситено с несигурност и потенциални кризи, доста от тях ще са изненадващи и непредвидими и ще могат да бъдат управлявани не от обикновени посредници между клиента и медиите (било то и социални), а от визионери, които седем дни в седмицата по 24 часа ще могат да реагират от името на клиента и така ще се превърнат в хората, които взимат решения, а не само ги изпълняват.

3. Изграждането и поддържането на корпоративните брандове ще стане един от основните бизнеси на всяка PR компания. В трудно предвидимо и много нервно време потребителите ще търсят брандове, на които могат да разчитат и които имат безупречна репутация както по отношение на цените, така и на качеството. Без съмнение повече от всякога търговската марка ще гарантира за качеството на една стока или услуга. Именно защото предстоят времена, в които всеки ще обръща особено внимание на разходите, високото доверие в брандовете ще им гарантира и много повече клиенти. Със сигурност това ще изисква много по-добра връзка между клиента и експертите от PR компаниите, те ще бъдат на много по-привилегировани позиции в клиентските бордове и на тях ще бъдат делегирани далеч по-големи правомощия.

4. Сливането на трите основни бизнеса в публичните комуникации - PR, реклама и социални медии, се случи безвъзвратно, далеч по-бързо от очакваното. На практика, след като светът излезе от този невероятен миш-маш, вече ще има само един бизнес, без той дори да има име. Корпорациите ще започват да обръщат много по-голямо внимание на таргетираната и интерактивна реклама, както и на разходите си за нея. Което логично означава, че рекламните бюджети постепенно ще преминат с много по-голяма скорост от телевизиите в социалните медии, където естествено акцентът е върху съдържанието. И сега част от изготвянето на съдържание за клиентите е в ръцете на PR агенциите, съвсем скоро това ще бъде вече изцяло. PR компаниите ще са водещи в бъдещия обединен бизнес и причините са три. Първо, те владеят изцяло създаването на съдържание, второ - PR бизнесът е изцяло отговорен за управлението на кризи, и трето - управлението на търговските марки е също в ръцете на PR експертите.



5. Бизнесът, свързан със създаването и управление на събития, отива в историята. Не само защото събирането на много хора на едно място години напред ще бъде смятано като все още рисково. Последните месеци доказаха, че едно събитие, направено онлайн, дава много по-големи резултати от такова, организирано на място. Още повече - пести разходи, време и организация. За да направиш качествено събитие, например в Zoom, днес са ти необходими само няколко часа, интересна тема, добри и влиятелни говорители и добре подредена база данни. Само до преди половин години същото събитие щеше да е в пъти по-скъпо (всъщност сега не струва почти нищо), да отнеме много повече време за организиране, както и естествено щеше да е много по-трудно да бъде веднага изнесено онлайн за тези, които не са могли да присъстват.

Наистина, в сравнение само преди десетина години, когато изведнъж няколко милиарда души на планетата се озоваха с (социални) медии в ръцете и този факт революционно преобърна PR бизнеса с главата надолу, сегашните промени няма да са толкова драстични. След традиционните съобщения за пресата сега и събитийният бизнес си заминава завинаги, но пък бизнесът се изнася тотално от офисите (което също е малка революция) и придобива съвсем нови измерения, взимайки значителна част от бизнеса на рекламните и дигиталните агенции.

Което означава, че PR бизнесът ще излезе от кризата по-силен, но и много променен. Или накратко: идва времето на многофункционалните визионерски компании, пълни с много знаещи хора, които умеят да взимат бързи решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 876 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5283 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 април)

Трансформацията на агенциите по време на вирус; България остава на 111-о място за медийна свобода; Facebook с нова услуга за видеоразговори; Netflix увеличава абонатите си и др.

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10