Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 апр 2020, 13:47, 2679 прочитания

Как ще се промени PR бизнесът след пандемията

Пет прогнози за бъдещето на индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За автора
Максим Бехар е управител на българската PR агенция M3 Communications Group, която е партньор на американската Hill+Knowlton Strategies. До 2017 г. е президент на Световната PR организация ICCO, а от миналата година е президент на Световния комуникационен форум в Давос. Той е автор на няколко книги в сферата на комуникациите, последната от които е "Световната PR революция", издадена в България и САЩ.
Огромна част от индустриите по света са блокирани, много от тях вероятно никога повече няма да стартират с продуктите, които са правили досега. От друга страна обаче, бизнесът на услуги, въпреки че е вторичен и зависи от индустриите, от инвестициите и търговията, като че ли най-бързо има възможност да се адаптира към новите условия. PR бизнесът от своя страна ще има няколко съвсем нови елемента, които отдавна назряваха да се случат и сега получиха неочаквано и необратимо ускорение.

1. Прогнозата на Световната PR организация ICCO от конгреса ѝ в Париж през 2015 г. беше, че в бъдеще 70 на сто от дейността ще бъде изнесена от вкъщи. Това вече се случи и като че ли този процент ще бъде надминат дори и след като светът излезе от карантината. Работата от вкъщи, от съседния парк или кафене има хиляди предимства и всички ние, които прекарваме дните си в онлайн видеопрограми за комуникации, вече започнахме да се убеждаваме в това. Всичко се случва много по-прагматично, с пестене на огромен разход от време, емоции и усилия за личните срещи с клиенти или партньори. Без съмнение слагам на първо място времето - за транспорт, паркиране, изчакване. Прагматизъм е ключовата дума в този бизнес и всички лесно се убедихме, че за половин час разговор свършваме повече работа от многочасовите срещи.


2. Идва краят на т.нар. one-man-show PR консултанти и на пазара ще останат само компаниите с много бърза реакция, с добре подготвени и мултифункционални екипи. Това са тези, които могат да управляват по няколко социални медии едновременно, да предоставят голям брой услуги, съсредоточени в един или двама души, и не на последно място - тези, които могат да погледнат далеч извън всекидневните проблеми на клиента си. Бъдещето ще е наситено с несигурност и потенциални кризи, доста от тях ще са изненадващи и непредвидими и ще могат да бъдат управлявани не от обикновени посредници между клиента и медиите (било то и социални), а от визионери, които седем дни в седмицата по 24 часа ще могат да реагират от името на клиента и така ще се превърнат в хората, които взимат решения, а не само ги изпълняват.

3. Изграждането и поддържането на корпоративните брандове ще стане един от основните бизнеси на всяка PR компания. В трудно предвидимо и много нервно време потребителите ще търсят брандове, на които могат да разчитат и които имат безупречна репутация както по отношение на цените, така и на качеството. Без съмнение повече от всякога търговската марка ще гарантира за качеството на една стока или услуга. Именно защото предстоят времена, в които всеки ще обръща особено внимание на разходите, високото доверие в брандовете ще им гарантира и много повече клиенти. Със сигурност това ще изисква много по-добра връзка между клиента и експертите от PR компаниите, те ще бъдат на много по-привилегировани позиции в клиентските бордове и на тях ще бъдат делегирани далеч по-големи правомощия.

4. Сливането на трите основни бизнеса в публичните комуникации - PR, реклама и социални медии, се случи безвъзвратно, далеч по-бързо от очакваното. На практика, след като светът излезе от този невероятен миш-маш, вече ще има само един бизнес, без той дори да има име. Корпорациите ще започват да обръщат много по-голямо внимание на таргетираната и интерактивна реклама, както и на разходите си за нея. Което логично означава, че рекламните бюджети постепенно ще преминат с много по-голяма скорост от телевизиите в социалните медии, където естествено акцентът е върху съдържанието. И сега част от изготвянето на съдържание за клиентите е в ръцете на PR агенциите, съвсем скоро това ще бъде вече изцяло. PR компаниите ще са водещи в бъдещия обединен бизнес и причините са три. Първо, те владеят изцяло създаването на съдържание, второ - PR бизнесът е изцяло отговорен за управлението на кризи, и трето - управлението на търговските марки е също в ръцете на PR експертите.



5. Бизнесът, свързан със създаването и управление на събития, отива в историята. Не само защото събирането на много хора на едно място години напред ще бъде смятано като все още рисково. Последните месеци доказаха, че едно събитие, направено онлайн, дава много по-големи резултати от такова, организирано на място. Още повече - пести разходи, време и организация. За да направиш качествено събитие, например в Zoom, днес са ти необходими само няколко часа, интересна тема, добри и влиятелни говорители и добре подредена база данни. Само до преди половин години същото събитие щеше да е в пъти по-скъпо (всъщност сега не струва почти нищо), да отнеме много повече време за организиране, както и естествено щеше да е много по-трудно да бъде веднага изнесено онлайн за тези, които не са могли да присъстват.

Наистина, в сравнение само преди десетина години, когато изведнъж няколко милиарда души на планетата се озоваха с (социални) медии в ръцете и този факт революционно преобърна PR бизнеса с главата надолу, сегашните промени няма да са толкова драстични. След традиционните съобщения за пресата сега и събитийният бизнес си заминава завинаги, но пък бизнесът се изнася тотално от офисите (което също е малка революция) и придобива съвсем нови измерения, взимайки значителна част от бизнеса на рекламните и дигиталните агенции.

Което означава, че PR бизнесът ще излезе от кризата по-силен, но и много променен. Или накратко: идва времето на многофункционалните визионерски компании, пълни с много знаещи хора, които умеят да взимат бързи решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5203 прочитания

Рекламна спортна пауза Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

22 май 2020, 1482 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 април)

Трансформацията на агенциите по време на вирус; България остава на 111-о място за медийна свобода; Facebook с нова услуга за видеоразговори; Netflix увеличава абонатите си и др.

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10