КЗК започна проверка срещу bTV по сигнал на Домусчиев

Комбинацията от зависим държавен орган и близък до властта бизнесмен създава риск да се оказва натиск върху една от малкото свободни медии

Още в средата на май съсобственикът на "Нова" Кирил Домусчиев обяви в профила си във Facebook, че ще сезира КЗК
Още в средата на май съсобственикът на "Нова" Кирил Домусчиев обяви в профила си във Facebook, че ще сезира КЗК    ©  Велко Ангелов
Още в средата на май съсобственикът на "Нова" Кирил Домусчиев обяви в профила си във Facebook, че ще сезира КЗК
Още в средата на май съсобственикът на "Нова" Кирил Домусчиев обяви в профила си във Facebook, че ще сезира КЗК    ©  Велко Ангелов

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство срещу "БТВ медиа груп" по жалба на "Нова броудкастинг груп" с твърдения за нелоялна конкуренция въз основа на сключените договори на телевизията с Българския спортен тотализатор (БСТ). Сигналът се позовава на информация, публикувана в сайта "Блиц". Преди време, според източници на "Капитал" Домусчиев участваше във финансирането на една от сделките по смяната на собствеността в жълтата медиа.

Комисията за защита на конкуренцията е силно зависим държавен орган, за който през последните години има различни данни, че се използва за оказване на политически натиск и в подкрепа на близките до властта бизнесмени. Това означава, че разследването срещу bTV има сериозна опасност да се използва за да бъде наказана една от малкото влиятелни медии, които са извън сферата на влияние на ГЕРБ и Делян Пеевски.

Сигналите към КЗК

Жалбата от "Нова" се основава на твърдения, че конкурентната bTV продава на БСТ част от програмното си време, като рекламно такова и така от една страна се излъчва "скрито търговско съобщение", а от друга се увеличава времетраенето на рекламите в телевизията. Според Закона за радиото и телевизията търговските телевизии не могат да излъчват повече от 12 минути реклама на час. В действителност обаче през годините телевизиите не веднъж са нарушавали закона, което дълго време това се дължеше на ниските цени за тв реклама и увеличаващите се рекламодатели.

В допълнение към сигнала е посочено, че според публикуваните от "Блиц" договори, в продължение на две години БСТ заплаща на bTV възнаграждение за излъчване на телевизионното предаване "Спорт тото", което е допълнителен аргумент, че то е третирано като форма на реклама. Според жалбоподателя "Нова" по този начин bTV извлича нелоялно конкурентно предимство пред останалите доставчици на медийни услуги.

Коментарът на "БТВ медиа груп" относно подадената жалба е лаконичен и гласи "Не коментираме договорите с бизнес партньори, нито намеренията на конкурентите ни".

Трудно е да бъде измерена точната рекламна инвестиция на хазартните компании, защото по закон тя е забранена. (вижте карето) Въпреки това, по данни на Nielsen, предоставени от комуникационната група "Publicis Groupe България", през 2019 г. брутните инвестиции на БСТ в телевизия рязко намаляват Ако през 2018 г. те са се равнявали на над 204 хил. лв., то през изминалата година размерът им е едва 5.2 хил. лв.

Обявен ход

Няколко часа след публикацията на "Блиц" от 18 май, съдържаща снимки на договор между "БТВ медиа груп" и БСТ, съсобственикът на "Нова" Кирил Домусчиев обяви в профила си във Facebook, че ще сезира КЗК. Това се случи в деня, когато основният собственик на "Национална лотария" Васил Божков публикува "паметна записка" от среща с Домусчиев, на която е записан рекламният бюджет на лотарията в "Нова" за 20 млн. лв. на година срещу "Пълен съпорт в Държавната комисия по хазарта с цел регулиране на бизнеса и спазване законите на РБ".

Още тогава Домусчиев не отрече въпросната паметна записка, а в отговор насочи вниманието към bTV и договорът им с БСТ, твърдейки, че конкурентната телевизия "ограничава правото на тотализатора да преговаря и сключва договор с "Нова Броудкастинг груп". Подобен сигнал обаче в жалбата към КЗК няма.

(Не)законната реклама

На теория рекламата на хазарт в България е забранена по закон. На практика обаче тя е масова от години, както в телевизиите, така и онлайн. Това се случва чрез позволеното обявяването на резултатите от игрите, което лотариите използваха, за да правят репортажи с победителите. Подходът беше първо тестван от "Лотария България" и "Национална лотария", собственост на Васил Божков. Вратичката в закона се оказа успешна и към телевизионните лотарийни се присъедини и тотализаторът.

През годините наборът от формати на рекламите на хазарт се увеличи. Те бяха излъчвани като промо анонси за предаванията, разказване на историите на спечелилите в различни предавания и дори като традиционни 30-секундни рекламни спотове. Така през годините хазартните компании се превърнаха в едни от най-големите рекламодатели в страната, въпреки законите.

Още от Капитал