🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият подкаст гигант

През последната година Spotify инвестира над половин милиард долара в бизнеса с подкасти.

Епизодите на подкаста на Джо Роугън достигат 190 млн. сваляния на месец, което може да генерира реклами на стойност 3 млн. долара за Spotify.
Епизодите на подкаста на Джо Роугън достигат 190 млн. сваляния на месец, което може да генерира реклами на стойност 3 млн. долара за Spotify.
Епизодите на подкаста на Джо Роугън достигат 190 млн. сваляния на месец, което може да генерира реклами на стойност 3 млн. долара за Spotify.    ©  Shutterstock
Епизодите на подкаста на Джо Роугън достигат 190 млн. сваляния на месец, което може да генерира реклами на стойност 3 млн. долара за Spotify.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Шведската компания затвори кръга по производство и разпространение на съдържание, и се превърна в лидер на пазара.
  • Последната голяма сделка е придобиването на ексклузивни права за излъчване на най-слушания подкаст на Джо Роугън.

Само допреди година гигантът Apple доминираше полето на подкастите. През платформата Apple Podcasts бяха достъпни над 750 хил. предавания, а слушателите постоянно се увеличаваха. Тогава в надпреварата се включи шведската Spotify. Музикалната стрийминг платформа навлезе агресивно в бизнеса. За отрицателно време и няколко стотици милиона инвестиции от дебютант компанията успя да се превърне в най-силния играч на пазара.

Новият бизнес за милиони

Фокус на Spotify винаги е била музикалната индустрия, която обаче е силно конкурентен бизнес. Платформите за стрийминг на музика, особено големите, на практика предлагат едно и също съдържание и рядко могат да предоставят нещо ексклузивно на крайния потребител. Подкастите обаче са ниша, която има голям потенциал за разрастване. Още повече че създателите им често имат вече изградена лоялна аудитория, която добре познават. Именно в този бизнес Spotify видя конкурентна възможност.

Докато конкурентните платформи за подкасти бяха в комфортната си зона, Spotify реши да действа бързо и със замах. През 2019 г. от февруари до април компанията сключи три сделки на обща стойност над 400 млн. долара, с които придоби стартъп подкастите Gimlet Media, Anchor и Parcast. В началото на тази година последва нова сделка. Spotify купи медийната група The Ringer, основана от бившия спортен журналист Бил Симънс за 196 млн. долара. Така освен платформа за разпространение компанията започна да продава реклами в подкастите (нещо, което Apple не прави), да създава съдържание, да предоставя инструменти за записване на епизоди и проследяване на резултатите от тях. На практика, за инвестиция от над половин милиард долара, компанията затвори кръга на бизнеса с подкасти.

Стратегията на компанията даде резултати няколко месеца по-късно. През април Spotify обяви, че вече разполага с каталог от над 1 млн. подкаст предавания, като 70% от новите епизоди се правят през собствената й платформа Anchor. Компанията обяви също, че първото тримесечия на 2020 г. е най-силното за подкаст бизнеса, който е пораснал три пъти в сравнение със същия период миналата година. Около 19% от месечните активни потребители на музикалната платформа пък слушат и подкасти. По данни на компанията през последното тримесечие на 2019 г. общият брой потребители със и без абонамент достига 271 милиона.

Ексклузивно съдържание

Всичко това затвърди прaвилната стратегия на Spotify и компанията пристъпи към следващата голяма стъпка, а именно предлагане на ексклузивни подкасти в платформата. В края на май платформата сключи договор за ексклузивно излъчване на може би най-популярния и слушан подкаст в света The Joe Rogan Experience. Водещ е комикът и коментатор на двубои от UFC Джо Роугън, който задържа интереса на публиката с няколкочасовите си разговори с разнообразни гости като Илън Мъск (с когото пуши марихуана), Майк Тайсън и Бърни Сандърс. Според източници на WSJ сделката е в размер на над 100 млн. долара, срещу които епизодите ще бъдат достъпни безплатно само през музикалната платформа във видео- и аудиоформат. Преди това подкастът присъстваше във всички платформи освен Spotify, а видеата към него събираха десетки милиони гледания в YouTube.

Така Spotify си гарантира не само милиони потребителите, но и вероятно милиони приходи от реклами. Според компанията за подкасти Midroll, рекламодателите могат да платят между 18 и 50 долара за хиляда достигнати слушатели през подкаст. По думите на Джо Роугън епизодите му достигат 190 млн. сваляния на месец, което може да генерира реклами на стойност 3 млн. долара за Spotify, пише изданието The Verge.

Нещо повече - бизнесът с подкасти носи директни приходи на Spotify. При стрийминга на музикално съдържание платформата трябва да плаща допълнително на лейбъли за използването му. При подкастите компанията няма разходи към трети страни и печели от всеки, който чуе рекламата. Платените абонати на Spotify също чуват реклами в епизодите и те на практика представляват двоен източник на приходи за компанията. Както повечето платформи, всички потребители пък предоставят данните си, на базата на които брандовете могат по-точно да насочват рекламните си съобщения към аудиторията в платформата. От The Verge пишат, че макар някои хора да нямат проблем с това, то други вече са изрази притесненията си относно сигурността на данните си. Информацията, която платформата извлича от подкастите, би могла да бъде по-чувствителна от музикалните предпочитания на потребителите, защото касае нишови теми и интереси.

"Предлагаме повече ексклузивно съдържание в платформата, което ни позволява да бъдем по-смислени и да вкараме хората в нея", коментира пред CNN Business Даун Остроф, директор "Съдържание и реклама" в Spotify. Тя допълва: "Създателите на съдържание са въодушевени да работят ексклузивно с нас, тъй като можем да им предоставим много повече от нашите маркетингови данни и данни от платформата".

С фокус върху ексклузивното съдържание, в средата на юни Spotify сключи сделка за излъчване на нова подкаст поредица с продуцент и водещ Ким Кардашиян. Заедно с телевизионния продуцент Лори Ротшилд Ансалди, двете ще обсъждат теми, свързани с реформите в наказателното правосъдие в САЩ. Епизодите ще се излъчват през платформата, собственост на Spotify - Parcast. Макар цената на сделката да не е официално оповестена, със сигурност е далеч от сумата, която компанията плати за вече разработения подкаст на Джо Роугън. В този случай Spotify залага на много разпознаваемо лице и тема, касаеща основно американската аудитория.

Spotify успя да трансформира музикалната индустрия и сега е на път да направи същото с подкастите. По всичко личи, че шведският гигант ще продължи да инвестира в този бизнес с цел да запази лидерската си позиция. Ако конкурентните компании не реагират бързо има шанс да останат далеч в надпреварата за вниманието на слушателите.